21 narzędzi, które rozwiną Twój biznes

Aneta Głowacka Aneta Głowacka
Sep 21, 2016 ・ 7 min read

Aby prowadzić biznes trzeba mieć pomysł, pewną wizję, plan i z pewnością dużo cierpliwości oraz odwagi. Ale do tego wszystkiego potrzebne są jeszcze odpowiednie narzędzia, które pozwalają wcielać plany w życie i analizować efekty swoich działań – pamiętaj, że niezależnie od tego na jakim etapie jest Twój biznes, analityka jest bardzo pomocna. Wiele osób pyta nas z jakich narzędzi korzystamy w Brand24 w codziennych zmaganiach biznesowych, dlatego zebraliśmy je w tym wpisie.

2

CoSchedule to kalendarz, który pomaga zaplanować publikacje postów w mediach społecznościowych. Jego edycja jest niebywale prosta – wystarczy przeciągnąć dowolny wpis na wybrane miejsce. Co ważne, to narzędzie nie tylko pozwala nam zaplanować i zwizualizować poszczególne działania content marketingowe, ale także umożliwia ich automatyzację – możemy publikować posty na naszych profilach społecznościowych bezpośrednio z poziomu aplikacji. Wszystko możemy mieć w jednym miejscu i nie musimy poruszać się między poszczególnymi kontami w social media.

3

ClickMeeting to proste w obsłudze narzędzie do prowadzenia spotkań online i za jego pomocą organizujemy webinary. Clickmeeting jest prosty w obsłudze dla gospodarza spotkania i jego uczestników. Gospodarz może w prosty sposób wgrać w nim własny plik z prezentacją, udostępnić swój ekran odbiorcom, zaprosić uczestników na spotkanie, wysłać im podziękowanie za udział w nim, czy wygenerować ankiety, np. oceniające spotkanie. Dla uczestników dołączenie do spotkania jest bardzo proste, a podczas szkolenia dostępny jest dla nich obraz z kamery, lista uczestników, okno prezentacji oraz czat.

4

Potrzebujemy narzędzia, które pozwoli nam być w stałym kontakcie – pamiętajcie, że mamy biura w Gdańsku, Warszawie i Wrocławiu, a dodatkowo nasz zespół rozsiany jest też w innych polskich miastach. Dlatego potrzebujemy Slacka, w którym z powodzeniem możemy jednocześnie zakładać kanały tematyczne i prowadzić prywatne rozmowy. To znacznie ułatwia nam komunikację i samą pracę, tym bardziej, że wymiana plików jest tutaj niezwykle prosta. Dodatkowo zintegrowaliśmy Slacka z bramką płatniczą Stripe aby być na bieżąco i cieszyć się z każdego nowego klienta. Ukoronowaniem naszej fascynacji tym narzędziem jest to, że zintegrowaliśmy je z Brand24 – nasi kliencie na wybranym kanale Slacka mogą otrzymywać wzmianki z monitoringu Internetu.

5

Rozmawiamy też na Skypie. To tam zespoły rozproszone w różnych miastach i odpowiedzialne za poszczególne działania w firmie mogą obgadać, co udało im się zrealizować i jakie plany mają na najbliższy czas. Takie “narady” organizujemy co tydzień. Kiedy chcemy omówić ogólne założenia firmy, plany wdrożeniowe i osiągnięte wyniki organizujemy wirtualne spotkania dla całego zespołu – wykorzystujemy do tego Clickmeeting.

6

Hotjar pozwala nam obserwować, jak wygląda cała sesja użytkownika na naszej stronie internetowej, dzięki czemu wiemy dokładnie w jaki sposób porusza on myszką, w co klika. Tak zdobyte informacje często pokazują, że użytkownicy zachowują się na naszej stronie inaczej niż zakładaliśmy, a to pozwala nam podejmować odpowiednie kroki aby ją zmieniać i optymalizować. Szczególnie przydatne dla nas funkcje dostępne w Hotjar to nagrania wideo i heatmapy. Nagrania obrazują, w których miejscach ludzie najczęściej się wykruszają, gdzie tracimy sesje, co powoduje problemy. Heatmapy często pokazują, jaki styl przycisku generuje najwięcej kliknięć.

7

Yendex.Metrica podobnie jak Hotjar dostarcza szczegółowych informacji na temat tego, jak użytkownik porusza się po naszej stronie, ale pozwala na lepszą integrację z własnym narzędziem.

8

Similarweb to narzędzie, które pozwala porównać źródła ruchu różnych stron. Dlatego znając firmy, które oferują podobny produkt lub usługę, możemy dzięki temu narzędziu szybko sprawdzić z jakich stron generowany jest ruch konkurencji i tym samym znaleźć nowe miejsca do naszej promocji. Zatem z Similarweb można za darmo dowiedzieć się, gdzie powinniśmy być obecni i jakie są najlepsze kanały promocji naszego biznesu, na podstawie obserwacji innych serwisów o podobnej grupie docelowej.

9

Google Analytics to dla nas bardzo ważne narzędzie, którego nie trzeba specjalnie przedstawiać. Dostarcza nam szczegółowych informacji na temat naszych odbiorców, dzięki czemu możemy optymalizować działania. Wiadomo bowiem skąd użytkownicy przychodzą na naszą stronę, jak długo na niej pozostają, co ich interesuje. Wyciągając z tego wnioski, można dowiedzieć się, jakie materiały najlepiej zamieszczać i gdzie, aby były najbardziej efektywne.

10

Heap to rewelacyjne narzędzie do obserwacji tego, co klient robi na naszej stronie i w narzędziu. Dostarcza ciekawych matematycznych statystyk na temat ruchu klientów, ale też ukazuje schematy blokowe dotyczące poszczególnych aktywności klienta (kliknięcia, odwiedzenia podstron, wypełnienia formularzy) – pokazuje, co nastąpiło po czym. Heap obrazuje też lejki sprzedażowe, które szczegółowo pokazują ile osób znajdowało się na jego poszczególnych etapach. Dużą zaletą tego narzędzia jest to, że rejestruje zachowania klientów automatycznie – nie wymaga dodatkowych działań po naszej stronie.

    11
Intercomie mamy bazę naszych klientów, z którymi w prosty sposób możemy nawiązać kontakt – zarówno kiedy klient znajduje się na naszej stronie internetowej jak i w aplikacji. Dzięki temu możemy natychmiast reagować na zgłaszane problemy. Pozwala nam też zautomatyzować dostarczanie ogólnych komunikatów, na przykład zaproszenia na webinar.

Z racji tego,że mamy tam bazę wszystkich naszych klientów, Intercom jest wygodnym narzędziem do wysyłania newsletterów. Możemy wgrać tam kreację HTML lub napisać tekstowy email, wybrać odpowiednią bazę, przygotować wysyłki testowe, zaplanować wysyłkę i co ważne – sprawdzić statystyki poszczególnych maili.

12

Statbot to narzędzie służące do analizy Intercomu. Daje nam szereg statystyk dotyczących tego, jak nasi użytkownicy wchodzą w interakcje zarówno z narzędziem, jak i z zespołem. Taki zestaw pomocniczych metryk pozwala ocenić pozyskany przez nas ruch i to, jak wprowadzamy klientów do produktu. Takie dane pozwalają ocenić, czy nasze działania marketingowe zmierzają w dobrym kierunku.

13

Brand24 wykorzystujemy w naszych działaniach dwutorowo. Po pierwsze pomaga nam zarządzać naszą reputacją online i budować aktywną grupę odbiorców. To dlatego, że odnajdujemy dyskusje, w których mówi się o nas. Możemy pojawić się w takich miejscach i odpowiednio zareagować – podziękować, odpowiedzieć na pytania itp. Z drugiej strony Brand24 pozwala nam znaleźć w Internecie wątki, które są kluczowe dla naszego biznesu. Jeżeli ktoś sygnalizuje w sieci problemy i potrzeby, które zaspokaja nasz produkt – pojawiamy się tam. Zatem zabieramy głos tam, gdzie ktoś pyta o narzędzia do monitoringu, marketingu czy o narzędzia wspierające social media. Tym samym polecamy nasz produkt osobom, które akurat go potrzebują.

14

Sotrender pozwala nam zdobyć szczegółowe informacje na temat naszych własnych kanałów komunikacji (głównie Twittera i Facebooka), dzięki pogłębionym statystykom na temat zarówno naszej aktywności, jak i aktywności naszych odbiorców. Na Facebooku Sotrender pozwala nam odkryć kontent który cieszą się największym zainteresowaniem, poznać segmenty naszych odbiorców, dowiedzieć się więcej na temat ich danych demograficznych (z jakich krajów pochodzą, jaki jest ich wiek, jaka jest proporcja między płciami). Bardzo fajną funkcją jest też to, że Sotrender podpowiada nam, co możemy zrobić, aby bardziej zaangażować facebookowych fanów. W przypadku Twittera znamy między innymi dokładne statystyki dotyczące podań dalej, polubień, czy też widzimy najpopularniejsze tweety.

16

Dla nas, jako firmy działającej w modelu SaaS (Software as a Service) bardzo istotne jest to, aby sprawnie spływały do nas opłaty rekurencyjne – czyli takie, które powtarzają się co pewien okres (np. co miesiąc). Pomaga nam w tym Recurly – system płatniczy, który ułatwia cały cykl rozliczeniowy. Między innymi w przypadku, gdy z kartą płatniczą wystąpi problem, Recurly ponownie po pewnym czasie sam próbuje pobrać z niej pieniądze – dzięki temu wiele operacji jest całkowicie zautomatyzowanych i nie wymaga to od nas dodatkowej pracy. Dodatkowo to narzędzie dostarcza szczegółowy panel z analizą, w którym można sprawdzić między innymi przewidywalny miesięczny przychód (MRR), liczbę aktywnych subskrybentów, churn. Do funkcjonowania Recurly wymaga bramki płatniczej.

20

Stripe to bramka, z której korzysta u nas Recurly. To Stripe umożliwia pobranie płatności od klientów z wielu krajów – a to bardzo dla nas ważne, ponieważ użytkownicy Brand24 pochodzą między innymi z Sydney, San Francisco, Abu Dhabi.  Stripe wie jak i o której godzinie pobrać pieniądze z karty, aby jak najwięcej pobrań było udanych i aby nie wyglądały na podejrzane.

W Polsce używamy Dotpay, ponieważ umożliwia dokonywanie przelewów elektronicznych, które są popularne w naszym kraju.  

18

OptinMonster to narzędzie do szybkiego i prostego projektowania banerów i pop-upów. Dostępne tam szablony można modyfikować i dostosować do swoich potrzeb. Co najważniejsze, nie wymaga to umiejętności kodowania – kilka kliknięć i stworzysz baner dopasowany do wyglądu Twojej strony. Tak zrobiony baner/pop-up można w prosty sposób podpiąć pod stronę. OptinMonster pozwalana też na integrację z różnymi narzędziami, u nas z MailChimpem.

17

Do bazy osób, które zapisały się na nasz newsletter w zagranicznej wersji bloga wysyłamy wiadomości poprzez Mailchimp. Głównie dlatego, że to narzędzie jest według nas bardzo intuicyjne. Dodatkowo dostarcza nam szczegółowych statystyk i wykresów na temat tego, jak przyrasta nasza baza (którą również możemy zaimportować) i jak odbierane są nasze maile – ile osób je otwiera, ile klika. Co więcej, zintegrowaliśmy Mailchimp z Optinmonster, dlatego adresy mailowe, które zapisują się na nasz newsletter spływają wprost do systemu email marketingowego. W dashboardzie możemy znaleźć szczegółowe informacje na temat tego, kto i kiedy dołączył do grona naszych subskrybentów.

19

Google Drive chyba nie trzeba nikomu przedstawiać i chociaż dodanie go do tej listy wydaje się banalne, bez jednak tego narzędzia zdecydowanie byłaby ona niepełna. Po pierwsze dlatego, że Google Drive niebywale ułatwia nam udostępnianie plików. Po drugie dostępne tam narzędzia (Docs, Sheets, Slides) pozwalają nam na pracę nad jednym dokumentem, kiedy znajdujemy się wiele kilometrów od siebie.

21

Hubspot Sales pozwala wyciągnąć jak najwięcej informacji z dowolnego adresu email i wysłanej wiadomości. Dzięki temu narzędziu można dowiedzieć się, kto otworzył wiadomość, kiedy i jak wiele razy. Ale co ważniejsze Hubspot Sales dostarcza dodatkowe informacje o klientach, ponieważ pozwala połączyć adres email z konkretną osobą – imieniem i nazwiskiem. W ten sposób, w skrzynce pocztowej możesz mieć szczegółowe informacje na temat osoby do której piszesz (np. co w ostatnim czasie dodała w social media). Dzięki temu możliwy jest bardziej spersonalizowany sposób komunikacji, a taki lepiej konwertuje na sprzedaż.

1

Unbounce to narzędzie do tworzenia responsywnych landing page’y, wyposażone w gotowe szablony, które można w pełni dostosować do swoich potrzeb – dlatego tworzenie landing page’y jest tutaj szybkie i przyjemne. Można też stworzyć własną stronę od podstaw i nie trzeba mieć do tego wybitnych programistycznych umiejętności – wystarczy kilka kliknięć aby dodać lub usunąć wybrane elementy. Co istotne możemy publikować stworzone tam landing page’e pod swoją domeną. Dodatkowo w Unbounce dostępne są różne przydatne funkcje, takie jak integracja z innymi narzędziami, testy A/B, powiadomienia email o nowych leadach. U nas landing page’e świetnie sprawdzają się na przykład do zapisów na webinary.

Z których narzędzi z tej listy korzystasz w swoim biznesie? A które z nich planujesz wypróbować? Daj znać w kometarzach.