CASE STUDY: Jak monitoring Internetu wspiera instytucje kultury i nauki
Monitoring Internetu śmiało może wspierać instytucje kultury oraz nauki i właśnie o tym rozmawialiśmy z Marciem Centkowskim z Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy.
Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy
Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy (CNMW) to centrum działające od 2013 roku w Toruniu. Jego głównym zadaniem jest wzbudzenie ciekawości świata poprzez przekazywanie wiedzy w interaktywny sposób. Zwiedzający Młyn Wiedzy mogą osobiście przeprowadzać różne eksperymenty oraz uczestniczyć w licznych warsztatach. Główną wizytówką tej instytucji jest Wahadło Foucaulta, umożliwiające obserwację zjawiska obrotu Ziemi wokół własnej osi.
Zobaczcie, jak w codziennych działaniach Centrum pomaga monitoring Internetu.
Dbanie o markę online i offline
Ludzie korzystają z mediów społecznościowych dzieląc się w nich swoimi doświadczeniami i wrażeniami wynikającymi z kontaktu z markami. W przypadku Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy są to wrażenia spowodowane skorzystaniem z jego oferty edukacyjnej. Brand24 pozwala zebrać w jednym miejscu wszystkie opinie i wpisy poświęcone Centrum, aby mieć jasność, kto mówi o tej instytucji i w jaki sposób.
Dlatego jeżeli w Internecie zgłaszane są problemy związane z marką i oferowanymi przez nią produktami edukacyjnymi, można z łatwością je odnaleźć i rozwiązać. Jednak okazuje się, że w większości przypadków wzmianki dotyczące CNMW są pozytywne lub neutralne i dają wgląd w to, jakie obszary jego działalności skłaniają odbiorców do tworzenia wpisów, np. czy jest to jakość obsługi, opinie o wystawach, czy też o ofercie w ogóle. Znając takie wpisy – jak powiedział nam Marcin – w Centrum mogą „podtrzymać i podnosić poziom świadczonych usług edukacyjnych.”
Odkrycie miejsc prowadzenia dyskusji
Monitoring pozwala odnaleźć wszystkie dyskusje na temat Centrum – zarówno te pochodzące z mediów społecznościowych (także wpisy, w których marka nie została oznaczona), jak i wzmianki zamieszczane na forach czy blogach. Dzięki temu wiadomo, w których miejscach w sieci należy rozpocząć bardziej wydajną działalność marketingową.
Zdarza się, że są to miejsca trudne do przewidzenia. W przypadku Centrum Nowoczesności zaskoczeniem były blogi poświęcone muzeom oraz strony dla matek, poruszające tematy czasu wolnego i atrakcji dla dzieci. „Takie wpisy były niezależne od nas i stanowiły relację z wizyty w Centrum, opis wrażeń po zwiedzaniu wystaw, po udziale w zajęciach, wrażenia z pracy edukatorów. W znakomitej większości bardzo pozytywne” – mówi Marcin.
Szukanie influencerów i angażowanie odbiorców
Monitoring Internetu to nie tylko gromadzenie danych, ale także – a może przede wszystkim – możliwość nawiązywania kontaktu z klientami. Reakcja na pozytywne jak i negatywne wpisy jest zawsze wskazana. CNMW dzięki Brand24 ma zatem możliwość nawiązania relacji z odbiorcami, którzy kiedykolwiek o nim wspomnieli – może podziękować takim osobom za wizytę i zaprosić ich do ponownego skorzystania z oferty Centrum.
Jednak to nie wszystko. Dane, które dostarcza Brand24 pozwalają odnaleźć najaktywniejszych i najbardziej wpływowych odbiorców Centrum Nowoczesności, którzy są dodatkowo angażowani offline. „Wysyłamy do takich osób zaproszenia do udziału w wydarzeniach specjalnych organizowanych w CNMW, np. VIPowskie otwarcie wystawy, bądź umożliwiamy im swobodne poruszanie się po Centrum, także w przestrzeniach wyłączonych czasami do zwiedzania przez pozostałych gości.”
Jednym z takich influencerów jest Adam Binczak, który prowadzi serwis Wyspa Kultury. Na swojej stronie, na Twitterze oraz na Facebooku wielokrotnie podkreśla, że Młyn Wiedzy jest najprężniej działającą jednostką popularnonaukową w województwie kujawsko-pomorskim. Dzięki monitoringowi Centrum nie przegapi jego żadnego wpisu i zawsze pozytywnie na nie reaguje.
Monitorowanie otoczenia marki
Monitoring to rewelacyjny sposób na sprawdzenie, co robi konkurencja – pozwala to poznać ich mocne oraz słabe strony i daje możliwość uczenia się na ich sukcesach i błędach. Chociaż w Centrum Nowoczesności w głównej mierze skupiają się na monitorowaniu fraz związanych z własną działalnością, okresowo monitorują także słowa kluczowe związane z działalnością innych instytucji popularyzujących naukę, aby dowiedzieć się, co u nich się dzieje i jakie są reakcje ich odbiorców.
Monitorowanie wydarzeń
Monitoring Internetu sprawdza się także rewelacyjnie w obserwowaniu natężenia dyskusji wokół wybranych kampanii i wydarzeń, np. SPiN Day. To ogólnopolska akcja organizowana od 2015 roku przez Porozumienie Społeczeństwo i Nauka. W jej trakcie, jednego dnia w całej Polsce odbywają się różnorodne wystawy, warsztaty i pokazy naukowe, organizowane przez 30 instytucji skupionych w Porozumieniu SPiN – w tym także przez Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy. Centrum bierze udział w tej akcji i jednocześnie monitoruje ją w Internecie, a efekty monitoringu przedstawia w formie raportu ogólnopolskiemu koordynatorowi SPiN Day.
Sprawdź, jak Brand24 może pomóc w działaniach Twojego Biznesu i skorzystaj z 14 dni darmowych testów.