Jak marki wykorzystują monitoring internetu by obserwować opinie na swój temat?
O tym, że internet stał się silnym kanałem budowania reputacji marki przekonaliśmy się już niejednokrotnie. Jednak szybkość rozprzestrzeniania się informacji tym kanałem powoduje, że może stanowić on zarówno korzyść, jak i przykre konsekwencje. Według badania Asap Care 24 dla 80% konsumentów to właśnie treści na temat marki znalezione w sieci mają znaczący wpływ na decyzje zakupowe. Dlatego bez względu na to, jaki kierunek obiorą działania w internecie warto trzymać rękę na pulsie i obserwować pojawiające się informacje na swój temat.
Wśród najczęściej wymienianych źródeł internetowych, w których klienci odnajdują opinie o marce i kierują się nimi przed zakupem są:
Sama obecność w sieci to dziś zdecydowanie za mało. Nieodłącznym elementem funkcjonowania marek w internecie jest świadomość odnośnie tego kto, co i w jaki sposób mówi o Twojej marce i jej produktach online. Tym bardziej w sytuacji, kiedy przestrzeń online stała się powszechnym miejscem do dzielenia się swoimi opiniami, które często są wręcz publicznie dostępne.
Obserwowanie toczących się dyskusji o firmie i jej produktach to duży krok w stronę zapewniania dobrego imienia marki. Potencjał komunikacyjny, jaki kryje się pod postacią internetowych recenzji sprawia, że mogą się one pojawiać dosłownie wszędzie:
- na forach internetowych,
- serwisach informacyjnych,
- w wyszukiwarce Google’a,
- w popularnych serwisach opiniotwórczych takich jak TripAdvisor czy Yelp.
Monitoring internetu ułatwia odnajdywanie tych wątków, w których ktoś wspomniał Twoją markę, a następnie dalszego zarządzania nimi. Dzięki temu nie tylko oszczędzasz czas, ale przede wszystkim jesteś na bieżąco z informacjami w sieci, które dotyczą bezpośrednio Twojej firmy i mają wpływ na jej funkcjonowanie na rynku.
Monitoring wielu źródeł
Brand24 zapewnia dostęp do publicznych wyników gromadząc je w jednym miejscu w panelu, z którego można łatwo przejść bezpośrednio do źródła, w których zostały opublikowane. Narzędzie zbiera wyniki z wielu innych dostępnych źródeł w internecie, zapewniając w ten sposób szeroki ogląd na całość sytuacji.
Przykład CD Projekt
Jednym z przykładów marki, które doskonale budują internetową społeczność, angażują wzmianki na swój temat i dbają o reputację w sieci jest CD Projekt.
W przypadku CD Projekt, w przeciągu ostatnich 3 miesięcy wiele istotnych wzmianek na temat firmy i jej produktu ukazało się na najważniejszych branżowych portalach i forach internetowych, między innymi takich jak:
- komputerswiat.pl
- pcword.pl
- dailyweb.pl
- gamingsociety.pl
- tabletowo.pl
- naekranie.pl
Z widoku panelu możemy także zauważyć, że praktycznie wszystkie zgromadzone w tym czasie wyniki miały charakter pozytywny lub neutralny, co pozwala określić, jak marka jest odbierana przez odbiorców.
Za określenie wydźwięku wypowiedzi odpowiada autorski wskaźnik analizy sentymentu, który automatycznie przypisuje odpowiednią cechę do konkretnego wyniku w panelu. W zależności od nacechowania, wypowiedź jest określona jako neutralna, pozytywna lub negatywna.
Funkcja analizy sentymentu w połączeniu z filtracją wyników pozwala na szybkie dotarcie do tych wątków, które mogą prowadzić do rozpętania poważnych sytuacji kryzysowych i tym samym zminimalizować ich skutki.
W celu zapobiegania ewentualnym kryzysom Brand24 udostępnia także funkcję alertów. Dzięki niej użytkownik ma możliwość włączenia powiadomień, które będą go informować o nowych wynikach w panelu. W zależności od potrzeb takie powiadomienia mogą być wysyłane na email lub telefon nawet co godzinę.
TripAdvisor, Yelp, Booking.com
Dla biznesów z branży gastronomicznej i hotelarskiej Brand24 zapewnia dodatkowe źródło monitoringu jakim są platformy TripAdvisor, Yelp i Booking.com – popularne opiniotwórcze serwisy.
Z tego rozwiązania korzysta m.in. restauracja Słony Spichlerz, czy hotel Gloria, które z jednego miejsca mają wgląd do opinii klientów.
Zainteresował Cię ten temat? Przeczytaj podobne: