5 łatwych sposobów na użycie social media jako narzędzia do rekrutacji

Mikołaj Mikołaj
Sep 10, 2015 ・ 4 min read

Social media jako narzędzie rekrutacyjne zyskało na popularności stosunkowo niedawno. 92% przedsiębiorstw korzysta z nich w procesie zatrudniania nowych pracowników. I mowa tu nie tylko o LinkedIn. Przekonaj się, jak skutecznie wykorzystać monitoring mediów i wyszukać najlepszych pracowników, aby rozwinąć swój biznes.

Zarówno poszukiwanie pracy, jak i rekrutacja za pośrednictwem mediów społecznościowych nie jest nowością. 92% przedsiębiorstw korzysta z nich w procesie zatrudniania nowych pracowników. LinkedIn, portal społecznościowy, która został utworzony do nawiązywania i podtrzymywania kontaktów zawodowych, powstał zaledwie kilka lat temu i już zdążył zyskać szeroką grupę użytkowników.

Nie jest to jednak jedyne miejsce spotkania potencjalnych pracowników i pracodawców. Social media jako narzędzie rekrutacyjne jest wykorzystywane na dużo szerszą skalę – takie platformy jak Facebook lub Twitter są również stosowane w tej dziedzinie.

Przedsiębiorstwa, szczególnie małe i średnie, często zamieszczają oferty pracy na swoich fanpage’ach lub dedykowanych grupach branżowych na Facebooku. Twitter również spełnia tę funkcję. Z punktu widzenia pracodawcy są to również cenne źródła informacji, gdyż użytkownicy z reguły promują na nich swoje kompetencje i doświadczenia zawodowe.

rek2

Social media to przyjazne i obiecujące środowisko zarówno dla osób poszukujących pracy, jak i rekruterów. Zgodnie z danymi monitoringu Internetu, około 20 tys. ludzi tygodniowo publikuje tam treści mówiące o tym, że poszukują pracy. Co więcej, zdecydowana większość tych wyników (91%) pochodzi z mediów społecznościowych. Jeśli pracujesz w dziale HR lub po prostu poszukujesz wysoko wykwalifikowanego personelu, Internet jest dla Ciebie idealnym narzędziem do rekrutacji.

1. Określ swoje potrzeby

rek3

Zanim jednak przystąpisz do rozglądania się za potencjalnym pracownikiem, należy precyzyjnie określić kogo szukasz. Stwórz profil idealnego kandydata. Przeanalizuj branżę lub specjalizację i ustal, jakie powinien on posiadać niezbędne kompetencje i umiejętności. Należy również określić geograficzny obszar poszukiwań.

Internet pełen jest osób, które piszą na swoich profilach, że szukają pracy, ale Ty zapewne chcesz trafić do konkretnych odbiorców z konkretnego regionu.

2. Zdefiniowanie zwrotów kluczowych

Nadeszła chwila na zasadniczą część Twoich poszukiwań. Musisz właściwie określić słowa kluczowe, aby zoptymalizować wyniki monitoringu social media. Naturalnie zrobisz to wymieniając najpopularniejsze wyrażenia stosowane podczas poszukiwań pracy. Mogą to być np. “Potrzebuję pracy”, szukam pracy”, itp.

Oczywiście, istnieje nieskończenie wiele opcji, ale neleży skoncentrować się wyłącznie na najpopularniejszych. Nie dodawaj zwrotów, które wyszukają mały procent wzmianek.

rek5

Kolejny etap ma na celu zawężenie wyników do tylko tych, które będą pasowały do poszukiwanego profilu pracownika. Więc jeśli szukasz specjalisty ds. marketingu w Chicago, powinieneś zamieścić w słowach wymaganych: Chicago i marketing (rozdzielone przecinkiem). W ten sposób otrzymasz wyniki zawierające zarówno zwrot kluczowy, jak i wymagane słowa.

rek6

Istnieje również opcja wykluczenia niektórych wyrażeń. Na przykład, jeśli nie chcesz, aby Twoja oferta trafiła do ludzi specjalizujących się w sprzedaży, możesz umieścić słowo “sprzedaż” w słowach wykluczonych. Możesz wprowadzić dowolną liczbę nieporządanych słów w jednej linii i wówczas wyniki obejmujące którekolwiek z nich nie pojawią się w Twoim panelu.

Uprzedzam, że należy uważanie wybierać wymagane i wykluczane słowa. Jeśli przesadzisz i wymienisz ich zbyt wiele, możesz uzyskać bardzo mało wyników lub nawet żadnego. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zawęzić ich liczbę za pomocą odpowiednich filtrów.

3. Filtruj dane

Jak wspomniałam wcześniej, można również zawęzić wzmianki po pierwszych wynikach. Stosując filtry wyszukiwania, możesz wybrać tylko te wyniki, które odpowiadają Twoim kryteriom.

rek7

Ponadto, w kolejnym kroku, ustal ogólne zwroty kluczowe, aby gromadzić wzmianki od ludzi, szukających pracy w konkretnym regionie. Następnie zdefiniuj (i zapisz) różne filtry, dostosowując je do bieżących potrzeb personalnych. W ten sposób nie będzie trzeba konfigurować osobnego projektu podczas kolejnej rekrutacji.

Jest to idealne rozwiązanie dla agencji HR lub działów zasobów ludzkich w większych firmach, którzy regularnie rekrutują ludzi lub mają dużą rotację kadr.

4. Sprawdź profile

Kiedy otrzymasz wszystkie wyszukania postów i tweetów opublikowanych przez ludzi szukających pracy, powinieneś zrobić małe dochodzenie na temat wybranych potencjalnych pracowników – sprawdź ich profile na Facebooku, Twitterze, Google+.

rek9

Możesz również spróbować wyszukać i przejrzeć ich profile na innych portalach -być może będą mieli konto np. na LinkedIn. Zalecam również, aby wyszukiwać danych kndydatów w przeglądarce Google. Ta największa wyszukiwarka jest bardzo często źródłem cennych informacji. Dzięki niej możesz np. znaleźć nazwisko danej osoby na stronie firmy poprzedniego pracodawcy.

5. Zatrudniaj za pośrednictwem mediów społecznych

Ok, masz już lepszy obraz Twojego potencjalnego pracownika, możesz więc przejść do nawiązywania kontaktu. Istnieje wiele sposobów, aby to zrobić. Możesz użyć prywatnych wiadomości lub odpowiedzieć bezpośrednio w komentarzu. Decyzja należy do Ciebie. Pamiętaj jednak, że Twoje wiadomości powinny być spersonalizowane i zgodne z wizerunkiem firmy.

rek10

Podsumowując, można w łatwy sposób wykorzystać monitoring social media w procesie rekrutacji. Należy zacząć od określenia profilu idealnego kandydata. Następnie trzeba zdefiniować właściwe zwroty kluczowe, która będą do niego pasować, a w razie potrzeby zastosować dodatkowe filtry. Zanim skontaktujesz się z wybranymi osobami, wykonaj research na ich temat. Mając pełniejszy obraz ich osoby, możesz rozpocząć rekrutację! Powodzenia!