Monitoring mediów - najważniejsze korzyści, jakie zapewnia dla biznesu
27/09/2019

7 powodów, dla których monitoring mediów jest ważny dla Twojego biznesu

Od kiedy funkcjonuje przepływ informacji? Tak naprawdę od zawsze. Jednak w dobie pojawienia się i popularyzacji mediów termin ten zyskał na znaczeniu. Radio, prasa, telewizja i internet zrewolucjonizowały ten proces, który zyskał na szybkości, precyzyjnym i zwiększonym dotarciem do odbiorcy. Bez wątpienia na takim stanie rzeczy skorzystał świat biznesu, który chcąc usprawnić swoje działania komunikacyjne i reklamowe stosuje monitoring mediów i całymi garściami czerpie z jego potencjału. 

Nie da się zaprzeczyć, że rola jaką pełnią środki masowego przekazu w kształtowaniu wizerunku marek jest ogromna. Obecność mass media, a tym bardziej internetu, spowodowała, że rozprzestrzenianie informacji licznej i zróżnicowanej grupie odbiorców stało się łatwiejsze. 

Ma to jednak swoje plusy i minusy. 

Uzyskanie szybkiego rozgłosu i to na dużą skalę jest jedną z zalet. Sprawy komplikują się, kiedy w zawrotnym tempie rozprzestrzeniają się negatywne opinie na temat marki. 

Bez względu na to, w którym kierunku zmierzają działania Twojej firmy, obserwowanie pojawiających się treści na jej temat to ukłon w stronę ochrony reputacji marki. 

Oprócz tego, jego potencjał skrywa też inne, równie ważne kwestie, które mogą popchnąć Twoją markę do przodu. I właśnie o nich Ci opowiem!

W tekście piszę o:


Monitoring mediów – co to jest, na czym polega i jak działa?

Monitoring mediów to nic innego jak obserwowanie, w jakim stopniu i na jaką skalę rozprzestrzeniają się treści na konkretny temat, które pojawiły w różnej formie. W odnajdywaniu istotnych treści pomagają dedykowane do tego narzędzia, które oprócz gromadzenia w jednym miejscu zebranych wyników, umożliwiają ich automatyczną analizę. 

Monitoring mediów za pomocą Brand24
Widok panelu w Brand24 – narzędzia do monitoringu mediów

W biznesie monitoring mediów wspiera kreowanie wizerunku marki, zapewniając przy tym szeroki ogląd na to, jak firma jest postrzegana na zewnątrz oraz pomaga odkryć potencjalne miejsca do jej rozwoju.

Bez względu na rozmiar i specyfikę branży, tak naprawdę każda marka może monitorować media i obserwować opinie na swój temat.

Monitoring internetu

W dobie przenikania się mediów powszechnym zjawiskiem stało się, że prasa drukowana posiada swoje odpowiedniki w postaci internetowych serwisów, portale informacyjne za źródło swoich newsów stawiają posty na Twitterze lub Instagramie, a YouTube zyskał miano nowej telewizji.

Silny rozwój internetu doprowadził dziś do sytuacji, w której wyprzedził on media tradycyjne zostawiając je daleko w tyle.

Różnorodność internetowych kanałów dała możliwość swobodnej wymiany myśli, opiniowania i komentowania, a szybkość rozprzestrzeniania się informacji stwarza wiele możliwości, ale budzi też obawy. Szczególnie w biznesie trudno przejść wobec tego obojętnie.

Badanie Asap Care 24 potwierdziło, że 80% internautów traktuje znalezione treści w sieci na temat marki jako główny wyznacznik dla swoich decyzji zakupowych. 

Taki wynik jest jasnym sygnałem, aby na bieżąco obserwować kto i w jaki sposób mówi o Twojej marce i jej produktach w sieci. Monitoring mediów internetowych nie tylko ułatwia odnajdywanie publicznych wątków, ale też zarządzanie nimi. 


7 powodów, dla których warto korzystać z monitoringu mediów

Znasz powiedzenie mówiące o tym, że im mniej wiesz tym lepiej śpisz? Zapomnij o nim. Prosta prawda jest taka, że informacje są potęgą, a właściwie wykorzystane mogą stanowić naprawdę silną broń. Tym bardziej jeśli chodzi o biznes.

Wiedza na temat branży, konkurencji czy klientów okazuje się być niezbędna, by móc odnieść sukces i zyskać przewagę na rynku.

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Idąc tym tropem można stwierdzić, że informacje w biznesie mają ogromne znaczenie na kondycję i wyniki Twojej firmy, a monitoring mediów jest kopalnią wiedzy, która zapewnia markom dokładny obraz na temat ich funkcjonowania. 

Obecność narzędzi do monitoringu mediów spowodowała, że tak naprawdę nigdy wcześniej nie mieliśmy dostępu do tak ogromnych ilości informacji na temat rynku, konkurencji, opinii klientów odnośnie własnej marki, czy nawet produktów.

Świadomość tych informacji zdecydowanie ułatwia podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych, a wszystko zależy od ich interpretacji.

Właśnie dlatego przygotowałam 7 głównych obszarów, które z powodzeniem wspiera monitoring mediów. I co najważniejsze – dotyczą one każdego biznesu, niezależnie od wielkości i branży.

1. Zwiększanie świadomości marki

Jeden z podstawowych celów, który starają się osiągnąć marketerzy. Bez względu na to, czy Twoja firma dopiero rozpoczyna swoją działalność lub jest obecna na rynku już kilka lat, monitoring mediów to skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki poprzez budowanie relacji ze swoją społecznością.    

Obserwując wzmianki na swój temat lub dotyczące Twojej branży, monitorowanie mediów pozwala dotrzeć do miejsc, w których toczą się dyskusje i się do nich włączyć.

2. Ochrona przed kryzysem

Różnorodność dostępnych kanałów internetowych powoduje, że jednocześnie stanowią one świetne pole reklamowe, ale mogą też być źródłem poważnej katastrofy wizerunkowej. 

Fora dyskusyjne, portale opiniotwórcze, social media i wiele innych kanałów online stały się areną, na której ludzie dzielą się ze sobą dosłownie wszystkim, w tym doświadczeniami na temat marek i produktów. 

Taki stan rzeczy w połączeniu z szybkością rozprzestrzeniania się informacji powoduje, że kryzysy wizerunkowe mogą przybierać na sile, tym bardziej wtedy, kiedy nie zostaną w porę wykryte. A jak wiadomo – w 99% kryzysy wybuchają poza kanałem, którym zarządza marka. 

Monitoring mediów pomaga w opanowaniu zagrożenia. Pozwala zidentyfikować potencjalny kryzys, dotrzeć do miejsc, w których toczą się dyskusje i sprawdzić, jak szybko rozprzestrzeniają się negatywne opinie.

Odpowiada za to:

  • Monitoring wielu źródeł.
  • Gromadzenie publicznych wyników w czasie rzeczywistym.
  • Funkcja powiadomień i raportów informująca o nowych wynikach w panelu.
  • Analiza sentymentu, która automatycznie określa nacechowanie emocjonalne autora wzmianki (pozytywny, negatywny, neutralny).

Przykład?

Linie lotnicze Jet Blue Airways monitorując media do dotarły wpisu niezadowolonego klienta, który skarżył się na opóźnienie lotu. Dzięki temu mogły szybko zareagować co pozwoliło im uniknąć dalszych konsekwencji.

Monitoring mediów - ochrona przed kryzysem

3. Wsparcie sprzedaży

Tego argumentu chyba nie trzeba specjalnie wyjaśniać. Media, a w szczególności internet, jest kopalnią treści, w których klienci szukają rekomendacji odnośnie produktów czy usług. 

Na forach internetowych i w mediach społecznościowych pojawia się mnóstwo zapytań internautów, typu: 

  • “Czy ktoś poleci…?”,
  • “Co kupić…?”,
  • “Gdzie znajdę…?”

i wiele podobnych.

Odnalezienie tego typu wpisów i zaoferowanie pomocy to szansa na zaprezentowanie swojej oferty i tym samym zdobycie zadowolonego klienta, którego potrzeba nie została zbagatelizowana.

Monitoring mediów - odnajdywanie wpisów o potencjale sprzedażowym

Monitoring internetu pomaga w porę dotrzeć do potencjalnych klientów i nawiązać z nimi kontakt.

Ta metoda ma nawet swoją nazwę, którą określa się jako social selling i w odróżnieniu od tradycyjnych metod sprzedaży, polega na bardziej miękkim podejściu do całego procesu, w którym celem nie jest sprzedaż sama w sobie, a budowanie relacji z klientem.

4. Monitoring konkurencji

Znasz powiedzenie “Przyjaciół trzymaj blisko, a wrogów jeszcze bliżej”? Te słowa idealnie oddają jak ważnym elementem każdego biznesu jest monitoring swoich głównych branżowych rywali. Monitoring mediów pod kątem konkurencji pozwala poznać ich słabe i mocne strony, i tym samym wyciągać wnioski dla siebie, które mogą okazać się kluczowe dla wzmocnienia swojej pozycji na rynku.

Dzięki temu możesz:

  • Uniknąć strat, ucząc się na błędach konkurencji.
  • Rozpoznawać potencjalne, bezpośrednie zagrożenia.
  • Ocenić szybkość reakcji konkurencji na zapytania klientów.
  • Przewidywać ich działania.
  • Ocenić skuteczność swoich działań online w porównaniu do konkurencji.

i wiele więcej.

Monitoring mediów pod kątem konkurencji jest szansą na zdobycie szczegółowej wiedzy o rynku, a informacje, które zapewnia stanowią cenne źródło inspiracji pozwalające na doskonalenie własnych kampanii.

Monitoring mediów - porównanie wyników konkurencji za pomocą Brand24
Monitoring i analiza konkurencji – porównanie projektów w Brand24

5. Analiza kampanii marketingowych

Niezależnie od tego, czy pracujesz po stronie agencji PR, w wewnętrznych strukturach firmy lub jako niezależny specjalista, tworzenie kampanii marketingowych jest powszechnym działaniem w celu promocji marki. O ile świadomość osiągniętych efektów za pomocą kampanii jest ważnym elementem, o tyle ocena ich skuteczności może okazać się trudna do zmierzenia. 

Monitoringu mediów dostarcza wiele istotnych wskaźników, które są niezbędne by móc obserwować przebieg i efekty kampanii marketingowych i określić odbiór społeczeństwa. 

Monitoring mediów - analiza kampanii marketingowych w Brand24
Wskaźniki analityczne w Brand24 umożliwiające ocenę kampanii marketingowej

Dzięki danym z monitoringu mediów łatwo zmierzysz skuteczność prowadzonych działań w sieci i poznasz odpowiedzi na najważniejsze pytania:

  • Czy ludzie i serwisy internetowe chętnie udostępniają Twoje treści?
  • Jak na Twoje treści reagują internauci?
  • Który kanał internetowy ma największy potencjał reklamowy?
  • W których miejscach w sieci klienci najczęściej wspominają Twoją markę?

Czytaj więcej: Jeśli na co dzień odpowiadasz za realizację kampanii to przyda Ci się lista najlepszych narzędzi do analizy działań marketingowych. Nie ma za co!

6. Znajomość trendów i insightów

Budowanie silnej pozycji na rynku nie byłoby możliwe bez obserwacji i wdrażania aktualnych trendów branżowych. Monitoring mediów ułatwia dotarcie do najnowszych nowinek i jednocześnie pozwala określić, w jakim stopniu są one skuteczne. 

Podobnie jest w przypadku pozyskiwania insightów konsumenckich, które zapewniają marce możliwość stworzenia nowych perspektyw rozwoju. 

Biorąc pod uwagę, jak dużą przestrzeń do wyrażania opinii zapewnia dzisiaj internet, monitorowanie mediów pozwala poznać punkt widzenia Twojego docelowego klienta, tak samo jak zidentyfikować jego zwyczaje i nawyki. 

Ta wiedza to z kolei silny bodziec do usprawnienia swojego produktu lub usługi. 

Wsłuchiwanie się w potrzeby klientów, a tym bardziej reagowanie na nie: 

  • pozwala lepiej dopasować ofertę pod ich oczekiwania,
  • sprzyja zbudowaniu lojalnego grona odbiorców,
  • stwarza możliwość uzyskania zaufania w oczach klientów.

7. Influencer marketing

Obserwowanie opinii o swojej firmie pozwala identyfikować wpływowe osoby, które aspirują do bycia ambasadorami Twojej marki i w naturalny, nienachalny sposób promują Twój produkt lub usługę poprzez własne kanały.

Wówczas tak naprawdę tylko krok dzieli od nawiązania współpracy z takimi osobami, które zapewnią dodatkowe wsparcie i dostęp do swoich odbiorców. 

Monitoring mediów - odnajdywanie potencjalnych ambasadorów marki w ramach influencer marketingu
Przykład odnalezionej wzmianki za pomocą Brand24, w której internautka promuje produkt innej osobie.

Czym kierować się przy wyborze narzędzia do monitoringu mediów?

Wachlarz dostępnych na rynku narzędzi do monitoringu mediów może powodować trudność w wyborze właściwego dla siebie. Wśród wielu czynników, które mogą wpływać na Twoją decyzję, warto wziąć pod uwagę przede wszystkim:

Jakość narzędzia

Jest to jeden z najważniejszych kryteriów. O wysokim poziomie takiego narzędzia decyduje przede wszystkim to, w jakim stopniu jest on rozwijany.

Wprowadzanie nowych funkcji, udoskonalanie obecnych czy monitoring dodatkowych źródeł w internecie, które zyskują na popularności to konieczność, która pomoże pchnąć Twoją markę do przodu.

Właśnie dlatego w Brand24 w ostatnim czasie:

  • wprowadziliśmy monitoring TikToka – jednej z najbardziej dynamicznie rozwijających się platform, z której korzysta już ponad 500 milionów osób na świecie, a w Polsce została pobrana prawie 6 miliona razy;
  • rozbudowaliśmy funkcję generowania raportów PDF – dzięki czemu zawierają jeszcze więcej danych i pozwalają na samodzielny wybór treści do zaprezentowania;
  • rozbudowaliśmy funkcję Analizy Sentymentu – która z większą precyzyjnością określa nacechowanie emocjonalne wypowiedzi.

Analiza i raporty

Narzędzia do monitoringu mediów gwarantują ogromną oszczędność czasu, która wynika tak naprawdę z dwóch kwestii. Pierwsza dotyczy braku konieczności szukania wpisów na własną rękę, druga – zebrane wyniki podlegają automatycznej analizie, dzięki czemu cała część z tym związana jest już wykonana za Ciebie. 

Dostępne wskaźniki analityczne pozwalają ocenić skuteczność przeprowadzonych kampanii, a na podstawie danych łatwiej optymalizować dotychczasowe działania.

Dlatego warto zwrócić uwagę na takie narzędzie, które w swoim arsenale posiada szereg niezbędnych do tego wskaźników, i jeszcze lepiej gdy są one przedstawione w prostej i czytelnej formie. 

Praktycznym rozwiązaniem jest, gdy tego typu narzędzia mają dodatkową możliwość generowania automatycznych raportów, które następnie można zaprezentować przed przełożonym, klientem lub zespołem. 

Pomoc ekspertów

Bez względu na to, jak bardzo intuicyjne w obsłudze jest narzędzie do monitoringu mediów, po stronie użytkownika zawsze może pojawić się pytanie odnośnie konkretnej funkcji czy właściwej konfiguracji projektu.

W takiej sytuacji dobrze mieć możliwość bezpośredniego zwrócenia się o pomoc, a tym lepiej kiedy kontakt z obsługą klienta jest możliwy na kilka sposobów – poprzez email, telefon lub poprzez czat.


Podsumowanie

Jak widzisz, monitoring mediów jest potężnym źródłem nie tylko informacji, ale też wielu możliwości. 

Chcesz sprawdzić, jakie efekty jego potencjał może wywołać dla Twojej firmy? Wypróbuj konto testowe w Brand24 i monitoruj opinie w internecie za darmo przez 14 dni! – ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE

 

Podobne artykuły:

Facebooktwitterlinkedintumblrmail

Paulina Wałczyk

Wyznawca zasady “Content is a King”. Fascynacja do zabawy słowami towarzyszy mi odkąd pamiętam. Prywatnie miłośnik górskich wędrówek, weekendowych wypadów za miasto i filmów Marvela.