7 powodów, dla których monitoring mediów jest ważny dla Twojego biznesu

Paulina Wałczyk
September 27, 2019 ・ 10 min.

Od kiedy funkcjonuje przepływ informacji? Tak naprawdę od zawsze. Jednak w dobie pojawienia się i popularyzacji mediów termin ten zyskał na znaczeniu. Radio, prasa, telewizja i internet zrewolucjonizowały ten proces, który zyskał na szybkości, precyzyjnym i zwiększonym dotarciem do odbiorcy. Bez wątpienia na takim stanie rzeczy skorzystał świat biznesu, który chcąc usprawnić swoje działania reklamowe stosuje monitoring mediów i całymi garściami czerpie z jego potencjału. 

Nie da się zaprzeczyć, że rola, jaką pełnią środki masowego przekazu w kształtowaniu wizerunku marki jest ogromna.

Obecność mass media, a tym bardziej Internetu, spowodowała, że rozprzestrzenianie informacji licznej i zróżnicowanej grupie docelowej stało się łatwiejsze. 

Ma to jednak swoje plusy i minusy. 

Uzyskanie szybkiego rozgłosu i to na dużą skalę jest jedną z zalet. Sprawy komplikują się, kiedy w zawrotnym tempie rozprzestrzeniają się negatywne opinie na temat marki. 

Bez względu na to, w którym kierunku zmierzają działania Twojej firmy, obserwowanie pojawiających się wzmianek na jej temat to ukłon w stronę ochrony reputacji marki

Ale nie tylko!

Potencjał, jaki kryje się za monitoringiem mediów przejawia się też na innych polach, które popychają Twoją markę do przodu.

W tym wpisie przedstawię najważniejsze korzyści płynące z monitoringu mediów i pokażę, dlaczego Twój biznes go potrzebuje.

W tekście piszę o:

Monitoring mediów – co to jest, na czym polega i jak działa?

Monitoring mediów to nic innego jak obserwowanie, na jaką skalę rozprzestrzeniają się treści na konkretny temat. 

W odnajdywaniu tych treści pomagają narzędzia, które oprócz gromadzenia w jednym miejscu zebranych wyników przeprowadzają ich automatyczną analizę. 

Monitoring mediów za pomocą Brand24
Widok panelu Brand24 – narzędzia do monitoringu mediów internetowych

W biznesie monitoring mediów wspiera kreowanie wizerunku marki, zapewniając przy tym szeroki ogląd na to, jak firma jest postrzegana na zewnątrz oraz pomaga odkryć potencjalne miejsca do jej rozwoju.

Bez względu na rozmiar i specyfikę branży, tak naprawdę każda marka może monitorować media i obserwować opinie na swój temat.

Monitoring internetu

W dobie przenikania się mediów powszechnym zjawiskiem stało się, że prasa drukowana posiada swoje odpowiedniki w postaci internetowych serwisów, portale informacyjne za źródło swoich newsów stawiają posty na Twitterze, a YouTube zyskał miano nowej telewizji.

Silny rozwój Internetu doprowadził dziś do sytuacji, w której wyprzedził on media tradycyjne zostawiając je daleko w tyle.

Różnorodność internetowych kanałów dała możliwość swobodnej wymiany myśli, opiniowania i komentowania, a szybkość rozprzestrzeniania się informacji stwarza wiele możliwości, ale budzi też obawy.

Szczególnie w biznesie trudno przejść wobec tego obojętnie.

Badanie Asap Care 24 potwierdziło, że 80% internautów traktuje znalezione treści w sieci na temat marki jako główny wyznacznik dla swoich decyzji zakupowych. 

Taki wynik jest jasnym sygnałem, aby na bieżąco obserwować kto i w jaki sposób mówi o Twojej marce i jej produktach w sieci.

Monitoring mediów internetowych nie tylko ułatwia odnajdywanie publicznych wątków, ale też zarządzanie nimi.

Rzućmy więc okiem na to, jakie korzyści płyną z monitorowania Internetu i co w tym zakresie oferują narzędzia do monitoringu mediów.

Wszystkie z benefitów omówię w oparciu o Brand24 – najpopularniejszego narzędzia do monitoringu mediów, które gromadzi publicznie dostępne wzmianki z Internetu, w tym z:

  • Facebooka,
  • Instagrama,
  • Twittera,
  • podcastów,
  • serwisów informacyjnych,
  • blogów,
  • forów
  • i wielu innych kanałów internetowych.

W Brand24 oferujemy 14-dniowy darmowy okres próbny (karta kredytowa nie jest wymagana). Jeśli więc chcesz sprawdzić, co zyskasz monitorując media wystarczy, że założysz konto testowe.

7 powodów, dla których warto korzystać z monitoringu mediów

Znasz powiedzenie mówiące o tym, że im mniej wiesz, tym lepiej śpisz? Zapomnij o nim!

Prosta prawda jest taka, że informacje są potęgą, a właściwie wykorzystane mogą stanowić naprawdę silną broń. Tym bardziej jeśli chodzi o biznes.

Wiedza na temat branży, konkurencji czy klientów okazuje się być niezbędna, by móc odnieść sukces i zyskać przewagę na rynku.

Idąc tym tropem można stwierdzić, że informacje w biznesie mają ogromne znaczenie na kondycję i wyniki Twojej firmy, a monitoring mediów jest więc kopalnią wiedzy, która zapewnia dostęp do tych informacji. 

Obecność narzędzi do monitoringu mediów spowodowała, że tak naprawdę nigdy wcześniej nie mieliśmy dostępu do tak ogromnych ilości informacji na temat rynku, konkurencji, opinii klientów odnośnie własnej marki, czy nawet produktów.

Świadomość tych informacji ułatwia podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych. Wszystko zależy tylko od właściwej interpretacji tych danych.

Właśnie dlatego przygotowałam 7 głównych obszarów, które wspiera monitoring mediów.

I co najważniejsze – dotyczą one każdego biznesu, niezależnie od branży.

1. Zwiększanie świadomości marki

Jeden z podstawowych celów, który starają się osiągnąć marketerzy czy właściciele firm. 

Bez względu na to, czy Twoja firma dopiero rozpoczyna swoją działalność lub jest obecna na rynku już kilka lat, monitoring mediów to skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki poprzez budowanie relacji ze swoją społecznością.    

Obserwując wzmianki na swój temat lub dotyczące Twojej branży, monitoring mediów pozwala dotrzeć do miejsc, w których toczą się dyskusje i się do nich włączyć.

2. Ochrona przed kryzysem

Jeśli miałabym wymienić tylko jedną korzyść płynącą z monitoringu mediów to bez wątpienia byłby to właśnie ten punkt.

Różnorodność dostępnych kanałów internetowych powoduje, że jednocześnie stanowią one świetne pole reklamowe, ale mogą też być źródłem poważnej katastrofy wizerunkowej. 

Fora dyskusyjne, portale opiniotwórcze, social media i wiele innych kanałów online stały się areną, na której ludzie dzielą się ze sobą dosłownie wszystkim, w tym doświadczeniami na temat marek i produktów. 

Taki stan rzeczy w połączeniu z szybkością rozprzestrzeniania się informacji powoduje, że kryzysy wizerunkowe mogą przybierać na sile.

Tym bardziej wtedy, kiedy nie zostaną w porę wykryte.

W większości przypadków kryzysy wybuchają poza kanałem, którym zarządza marka, a te najbardziej dotkliwe mogą szerokim echem odbić się na finansach firmy i doprowadzić do jej upadku.

Właśnie dlatego tak ważne jest bieżące monitorowanie wzmianek na swój temat.

Monitoring mediów pomaga w opanowaniu zagrożenia – pozwala zidentyfikować potencjalny kryzys, dotrzeć do miejsc, w których toczą się dyskusje i sprawdzić, jak szybko rozprzestrzeniają się negatywne opinie.

Odpowiada za to:

  • Monitoring wielu źródeł.
  • Gromadzenie publicznych wyników w czasie rzeczywistym.
  • Błyskawiczne powiadomienia informujące o nowych wzmiankach.
  • Analiza sentymentu, która automatycznie określa wydźwięk wzmianki (pozytywny, negatywny, neutralny).

Przykład?

Linie lotnicze Jet Blue Airways monitorując media do dotarły wpisu niezadowolonego klienta, który skarżył się na opóźnienie lotu. Dzięki temu mogły szybko zareagować co pozwoliło im uniknąć dalszych konsekwencji.

Monitoring mediów - ochrona przed kryzysem

Czytaj więcej: Jak radzić sobie z potencjalnym kryzysem? Sprawdź “Najlepsze praktyki zarządzania kryzysowego“.

3. Monitoring konkurencji

Znasz powiedzenie “Przyjaciół trzymaj blisko, a wrogów jeszcze bliżej”? Te słowa idealnie oddają jak ważnym elementem każdego biznesu jest monitoring swoich głównych branżowych rywali.

Monitoring i analiza mediów pod kątem konkurencji (competitor analysis) pozwala poznać ich słabe i mocne strony, i tym samym wyciągać wnioski, które mogą okazać się kluczowe dla wzmocnienia swojej pozycji na rynku.

Dzięki temu możesz:

  • Uniknąć strat, ucząc się na błędach konkurencji.
  • Rozpoznawać potencjalne, bezpośrednie zagrożenia.
  • Ocenić szybkość reakcji konkurencji na zapytania klientów.
  • Przewidywać ich działania.
  • Ocenić skuteczność swoich działań online w porównaniu do konkurencji.

i wiele więcej.

Monitoring mediów pod kątem konkurencji jest szansą na zdobycie szczegółowej wiedzy o rynku, a informacje, które zapewnia stanowią cenne źródło inspiracji pozwalające na doskonalenie własnych kampanii.

Mówiąc o monitoringu i analizie konkurencji trudno nie wspomnieć o funkcji porównywania projektów w Brand24.

Dzięki niej sprawdzisz, jak wypadasz na tle swoich branżowych rywali – dowiesz się, jakie są między Wami różnice, gdzie wypadasz lepiej, a gdzie gorzej.

Monitoring mediów - porównanie wyników konkurencji za pomocą Brand24
Porównanie konkurencyjnych projektów w Brand24

4. Analiza kampanii marketingowych

Niezależnie od tego, czy pracujesz po stronie agencji PR, w wewnętrznych strukturach firmy lub jako niezależny specjalista, tworzenie kampanii marketingowych jest powszechnym działaniem w celu promocji marki.

O ile świadomość osiągniętych efektów za pomocą kampanii jest ważnym elementem, o tyle ocena ich skuteczności może okazać się trudna do zmierzenia. 

Monitoring mediów dostarcza wielu istotnych wskaźników, które są niezbędne by móc obserwować przebieg i efekty kampanii marketingowych, i określić jaki odbiór wywołały wśród społeczeństwa. 

Monitoring mediów - analiza kampanii marketingowych w Brand24
Analiza danych w Brand24 ułatwiająca ocenę kampanii marketingowej

Dzięki danym z monitoringu mediów łatwo zmierzysz skuteczność prowadzonych działań w sieci i poznasz odpowiedzi na najważniejsze pytania:

  • Czy ludzie i serwisy internetowe chętnie udostępniają Twoje treści?
  • Jak na Twoje treści reagują internauci?
  • W których miejscach w sieci klienci najczęściej wspominają Twoją markę?
  • Ile wynosi ekwiwalent reklamowy wzmianek (AVE)? – czyli szacowana kwota, jaką należałoby wydać na publikację, gdyby był płatną reklamą.

Czytaj więcej: Jeśli na co dzień odpowiadasz za realizację kampanii to przyda Ci się lista najlepszych narzędzi do analizy działań marketingowych. Nie ma za co!

5. Znajomość trendów i insightów

Budowanie silnej pozycji na rynku nie byłoby możliwe bez obserwacji i wdrażania aktualnych trendów branżowych. Monitoring mediów ułatwia dotarcie do najnowszych nowinek i jednocześnie pozwala określić, w jakim stopniu są one skuteczne. 

Podobnie jest w przypadku pozyskiwania insightów konsumenckich, które zapewniają marce możliwość stworzenia nowych perspektyw rozwoju. 

Biorąc pod uwagę, jak dużą przestrzeń do wyrażania opinii zapewnia dzisiaj internet, monitoring mediów pozwala poznać punkt widzenia Twojego docelowego klienta, tak samo jak zidentyfikować jego zwyczaje i nawyki. 

Ta wiedza to z kolei silny bodziec do usprawnienia swojego produktu lub usługi. 

Wsłuchiwanie się w potrzeby klientów, a tym bardziej reagowanie na nie: 

  • pozwala lepiej dopasować ofertę pod ich oczekiwania,
  • sprzyja zbudowaniu lojalnego grona odbiorców,
  • stwarza możliwość uzyskania zaufania w oczach klientów.

6. Wsparcie sprzedaży

Tego argumentu chyba nie trzeba specjalnie wyjaśniać. Media, a w szczególności internet, jest kopalnią treści, w których klienci szukają rekomendacji odnośnie produktów czy usług. 

Na forach internetowych i w mediach społecznościowych pojawia się mnóstwo zapytań internautów, typu: 

  • “Czy ktoś poleci…?”,
  • “Co kupić…?”,
  • “Gdzie znajdę…?”

i wiele podobnych.

Odnalezienie tego typu wpisów i zaoferowanie pomocy to szansa na zaprezentowanie swojej oferty i tym samym zdobycie zadowolonego klienta, którego potrzeba nie została zbagatelizowana.

Monitoring mediów - odnajdywanie wpisów o potencjale sprzedażowym

Monitoring internetu pomaga w porę dotrzeć do potencjalnych klientów i nawiązać z nimi kontakt.

Ta metoda ma nawet swoją nazwę.

Określa się ją jako social selling i w odróżnieniu od tradycyjnych metod sprzedaży polega na bardziej miękkim podejściu do całego procesu, w którym celem nie jest sprzedaż sama w sobie, a budowanie relacji z klientem.

7. Influencer marketing

Obserwowanie opinii o swojej firmie pozwala identyfikować wpływowe osoby, które aspirują do bycia ambasadorami Twojej marki i w naturalny, nienachalny sposób promują Twój produkt lub usługę poprzez własne kanały.

Wówczas tak naprawdę tylko krok dzieli od nawiązania współpracy z takimi osobami, które zapewnią dodatkowe wsparcie i dostęp do swoich odbiorców. 

Monitoring mediów - odnajdywanie potencjalnych ambasadorów marki w ramach influencer marketingu
Przykład odnalezionej wzmianki za pomocą Brand24, w której internautka promuje produkt.

Czym kierować się przy wyborze narzędzia do monitoringu mediów?

Wachlarz dostępnych na rynku narzędzi do monitoringu mediów może powodować trudność w wyborze właściwego dla siebie.

Wśród wielu czynników, które mogą wpływać na Twoją decyzję, warto wziąć pod uwagę przede wszystkim:

Jakość narzędzia

Jest to jeden z najważniejszych kryteriów. O wysokim poziomie takiego narzędzia decyduje przede wszystkim to, w jakim stopniu jest on rozwijany.

Wprowadzanie nowych funkcji, udoskonalanie obecnych czy monitoring dodatkowych źródeł w internecie, które zyskują na popularności to konieczność, która właściwie wykorzystana pomoże pchnąć Twoją markę do przodu.

Właśnie dlatego w Brand24 w ostatnim czasie:

  • wprowadziliśmy monitoring TikToka – jednej z najbardziej dynamicznie rozwijających się platform, z której korzysta już ponad 500 milionów osób na świecie, a w Polsce została pobrana prawie 6 miliona razy;
  • rozbudowaliśmy funkcję generowania raportów PDF – dzięki czemu zawierają jeszcze więcej danych i pozwalają na prezentację wybranych treści, które chcesz zaprezentować;
  • rozbudowaliśmy funkcję Analizy Sentymentu – która z większą precyzyjnością określa nacechowanie emocjonalne wypowiedzi;
  • rozpoczęliśmy monitoring podcastów – jako kolejnego ważnego kanału komunikacyjnego. Podcasty z roku na rok zwiększają swoją popularność, a obecność marki w podcaście wpływa na decyzje zakupowe u 65% słuchaczy.
  • udostępniliśmy AVE – nową metrykę analityczną, która wskazuje szacunkową wartość pieniężną publikacji, gdyby była płatną reklamą.

Analiza i raporty

Narzędzia do monitoringu mediów gwarantują ogromną oszczędność czasu, która wynika tak naprawdę z dwóch kwestii.

Pierwsza dotyczy braku konieczności szukania wpisów na własną rękę, druga – zebrane wyniki podlegają automatycznej analizie. Dzięki temu cała część z tym związana jest już wykonana za Ciebie. 

Dostępne wskaźniki analityczne pozwalają ocenić skuteczność przeprowadzonych kampanii, a na podstawie danych łatwiej optymalizować dotychczasowe działania.

Dlatego warto zwrócić uwagę na takie narzędzie, które w swoim arsenale posiada szereg niezbędnych do tego wskaźników, i jeszcze lepiej gdy są one przedstawione w prostej i czytelnej formie. 

Praktycznym rozwiązaniem jest, gdy tego typu narzędzia mają dodatkową możliwość generowania automatycznych raportów, które następnie można zaprezentować przed przełożonym, klientem lub zespołem. 

Pomoc ekspertów

Bez względu na to, jak bardzo intuicyjne w obsłudze jest narzędzie do monitoringu mediów, po stronie użytkownika zawsze mogą pojawić się pytania lub jakakolwiek trudność w prawidłowej konfiguracji projektu.

W takiej sytuacji dobrze mieć możliwość bezpośredniego zwrócenia się o pomoc, a tym lepiej kiedy kontakt z obsługą klienta jest możliwy na kilka sposobów – poprzez e-mail, telefon lub czat.

Zapewnienie łatwego dostępu do kontaktu z helpdeskiem to duży wyróżnik na tle innych tego typu narzędzi. Jest jeszcze silniejszy kiedy dbanie o satysfakcję klientów i budowanie relacji jest dla marki pierwszorzędnym priorytetem, które da się zauważyć w codziennych kontaktach.

Podsumowanie

Jak widzisz, monitoring mediów jest potężnym źródłem nie tylko informacji, ale też wielu możliwości. 

Chcesz sprawdzić, jakie efekty jego potencjał może wywołać dla Twojej firmy? Wypróbuj konto testowe w Brand24 i monitoruj opinie w internecie za darmo przez 14 dni! – ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE

 

Czytaj dalej:

Dlaczego warto monitorować internet? Praktyczne wskazówki

Jak marki wykorzystują monitoring internetu by obserwować opinie na swój temat?

12 pomysłów na rozkręcenie biznesu za pomocą monitoringu internetu