Jak budować świadomość marki? - Garść praktycznych porad
06/11/2019

Jak budować i wzmacniać świadomość marki?

Budujesz świetną markę, jednak pożądane grono odbiorców do Ciebie nie dociera? A może istniejesz na rynku od kilku lat, ale Twój biznes nadal pozostaje niewidoczny? Bez względu na to, z którą wersją się utożsamiasz, kluczem do sprawnego funkcjonowania biznesu jest wysoka świadomość marki. Jak ją budować i wzmacniać? Receptę na sukces znajdziesz poniżej. Opisałam tylko sprawdzone metody.

Jedno jest pewne.

Im większa świadomość marki, tym łatwiej potencjalnym klientom dotrzeć do niej.

Sam termin czym jest świadomość marki jest elastyczny i często wychodzi poza standardowe ramy tak naprawdę z jednego powodu.

Każda marka jest inna.


Czym jest świadomość marki?

Świadomość marki polega na rozpoznaniu jej odmienności – charaketrystycznych dla niej cech, typu osobowości i pokierowaniu działań komunikacyjnych i marketingowych w celu stworzenia skojarzeń związanych z marką.

Przykład?

Pomyśl o marce Coca-Cola. Jakie są Twoje pierwsze skojarzenia? Święta? Rodzina? Mikołaj? Ciężarówka na Boże Narodzenie?

RedBull to z kolei adrenalina, sporty ekstremalne i dodawanie skrzydeł, zaś Nike kojarzy się z logo w kształcie łyżwy, sportem, drużyną i setkami kilometrów do pokonania.

A gdzie w tym wszystkim sam produkt? Otóż to – mówimy o przeżyciach, odczuciach, wspomnieniach i wszystkich innych skojarzeniach powstałych w obrębie marki. Produkt sam w sobie jest elementem drugorzędnym. 

W niektórych przypadkach świadomość marki staje się często tak głęboka, że jej nazwa jest nazwą dla całej kategorii produktów. Dla przykładu – dziecku zakładamy pampersy (Pampers), a informacje w sieci goglujemy (Google).


Dlaczego warto budować świadomość marki?

Istnieje wiele czynników, dla których dbanie o wysoki poziom świadomości marki jest po prostu opłacalne dla firm. Odpowiedź na pytanie, dlaczego warto budować i zwiększać świadomość marki najlepiej potwierdzają argumenty poniżej:

Świadomość marki:

  • sprzyja budowaniu zaufania w oczach odbiorców;
  • pomaga w zdobyciu lojalnych klientów;
  • ułatwia budowanie i wzmacnianie relacji z klientami;
  • podnosi wartość i konkurencyjność marki; 
  • zapewnia marce wiarygodność. 

Jak budować świadomość marki i ją wzmacniać?

Chcę być z Tobą szczera, dlatego muszę od razu uprzedzić, że zwiększenie rozpoznawalności marki i stworzenie pozytywnych, unikalnych skojarzeń jest sporym wyzwaniem. Działania w tym kierunku wymagają sporej dawki zaangażowania, wysiłku i kreatywności.

Warto jednak pamiętać, że włożony w to trud jest jak najbardziej opłacalny, a efekty opracowania pożądanego wizerunku w oczach odbiorców mają duże znaczenie szczególnie w dłuższej perspektywie czasu.

Jak budować świadomość marki i które działania sprzyjają zwiększaniu rozpoznawalnosći biznesu?

Poniżej wytypowałam 8 rozwiązań, które od razu możesz zacząć wdrażać u siebie:

1. Pokaż się od strony wizualnej

Wykorzystuj logo i pozostałe, charakterystyczne elementy graficzne marki tak często, jak to możliwe.

Posiadanie estetycznej i spójnej wizualnie komunikacji marki na pewno zadziała na Twoją korzyść.

  1. Dla osób, które nie znają jeszcze Twojego biznesu będzie to jeden z pierwszych i podstawowych bodźców wizualnych.
  2. Z kolei dla osób, którym Twoja marka nie jest już obca – umieszczanie elementów graficznych będzie działo jak przypominajka utrwalająca istnienie marki.

2. Bądź aktywny w social media

Twitter, YouTube, LinkedIn, czy rosnący ostatnio na popularności TikTok są świetnym miejscem na budowanie i wzmacnianie świadomości marki, zwiększanie zasięgu oraz… pozyskiwanie klientów.

Wybór kanału społecznościowego uzależniony jest od charakteru biznesu. Warto więc skupić swoją aktywność na tym, który będzie dopasowany do osobowości, tonu komunikacji i publiczności marki.

Czytaj więcej: Sprawdź, jak wybrać kanały social media odpowiednie dla Twojego biznesu

Bez względu, który kanał społecznościowy wybierzesz, aby zwiększać świadomość marki liczy się przede wszystkim aktywne działanie poprzez:

  • systematyczne dodawanie contentu,
  • nawiązywanie rozmów z internautami,
  • zachęcanie do promowania marki przez samych klientów (tzw. user generated content).

To wszystko stanowi podstawy budowania relacji z odbiorcami w social media, bez których trudno o sukces.

Angażuj zatem swoją publiczność i reaguj na to, co ma Ci do powiedzenia, a z pewnością podniesiesz świadomość marki w oczach swoich odbiorców. 

Od kogo możesz czerpać inspiracje? Sprawdź, jak robi to Starbucks czy GoPro: 

3. Buduj relacje z użytkownikami

A skoro już jesteśmy przy działaniach w internecie… Dobrą praktyką w budowaniu i zwiększaniu świadomości marki jest monitorowanie wzmianek na jej temat w internecie, a przede wszystkim reagowanie na wpisy internautów, którzy mogą być lub już są Twoimi klientami.

Sprawdzanie wzmianek o marce na piechotę jest trudne, czasochłonne i nie zapewnia dokładnych wyników, dlatego warto skorzystać z gotowych narzędzi do monitorowania treści internetowych.

Jednym z takich narzędzi jest Brand24. 

Monitorując internet i reagując na pytania klientów, skargi, pochwały, czy prośby o pomoc zbudujesz relacje z odbiorcami.

Szybka reakcja marki na zapytanie internauty dowodzi, że jest ona profesjonalna, zorientowana na klienta, odpowiedzialna i po prostu przyjazna.

Chcesz wypróbować Brand24? Załóż darmowe konto testowe i buduj relacje z klientami, którzy mówią o Tobie w sieci.

4. Podcasty, czyli daj się usłyszeć

Nagrywanie własnych podcastów branżowych to kolejna metoda na zwiększenie świadomości marki. Tematów do rozmów jest sporo, a forma samego podcastu jest dowolna.

W zależności od rodzaju biznesu możesz prowadzić własne audycje, w których wypowiadasz się na tematy branżowe lub prowadzić wywiady z innymi ekspertami.

Nagrywając podcasty możesz bardzo zgrabnie wypromować swoją markę i zwiększyć jej świadomość, a w dodatku wypozycjonować się w roli edukatora, eksperta lub wiarygodnego nośnika wiedzy branżowej.

5. Pokaż się na YouTube

Mówiliśmy już o kanałach social media jako nośnikach informacji o marce oraz doskonałych źródłach promocji, dlatego nie sposób pominąć potęgi YouTube, który stanowi świetne miejsce dla video marketingu – formy promocji, która w przeciągu ostatnich kilku lat odnotowała najbardziej spektakularny wzrost zainteresowania.

Kanał ten pozwala nie tylko przybliżyć odbiorcom markę, ale realnie poczuć vibe, jaki za sobą niesie. Poza tym statystyki mówią same za siebie:

Youtube generuje blisko 5 miliardów wyświetleń dziennie, zaś widzowie są o 95% bardziej skłonni do zapamiętania CTA po obejrzeniu filmu.

Nagrywając i publikując różnego rodzaju filmy zdecydowanie przybliża Cię to do publiczności. Pokazywanie świata przeżyć, jaki oferuje Twoja marka, inspirowanie, dzielenie się wiedzą lub poczuciem humoru działa w pewien sposób jak magnes na publiczność, ponieważ pokazuje, że marka ma za sobą prawdziwych ludzi, prawdziwą twarz. 

W Brand24 sami chętnie korzystamy z przywilejów YouTube i video marketingu, i chętnie dzielimy się tam dawką naszej branżowej wiedzy. Oto jeden z nich:

6. Bądź obecny na wydarzeniach branżowych

Obecność podczas różnego rodzaju eventów branżowych i happeningów to kolejny sposób na zwiększanie świadomości marki. Zaprezentowanie marki podczas targów, uczestniczenie w konferencjach i seminariach oraz docieranie do publiczności w pokrewnych wydarzeniach może być strzałem w dziesiątkę. 

Jakie korzyści się z tym wiążą?

  • Wiedzę na temat tego, co dzieje się w Twojej branży;
  • Wgląd na działania konkurencji;
  • Możliwość obcowania z uczestnikami takich wydarzeń na żywo. To z kolei jest szansą na nawiązanie nowych relacji i tym samym budowania i zwiększania świadomości marki.

7. Znajdź ambasadorów marki

Monitorując internet i obserwując opinie na temat swojej marki bez trudu sprawdzisz, kto w nienachalny sposób szerzy dobre słowo o Twojej firmie, ma największy wpływ na kreowanie opinii i aspiruje do zostania ambasadorem marki.

Wzmianki od najpopularniejszych publicznych profili na temat marki Krowarzywa w panelu Brand24

Wypróbuj Brand24 i znajdź ambasadorów, którzy szerzą pozytywne opinie na Twój temat – ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE

Warto wykorzystać potencjał komunikacyjny takich osób i zwyczajnie nawiązać z nimi współpracę. Dzięki temu zyskujesz dodatkowe wsparcie i zasięgi dotarcia do nowej grupy odbiorców.

8. Zainwestuj w towary promocyjne

Darmowe prezenty to świetny sposób na rozprzestrzenienie się wieści o marce i podniesienie jej świadomości. Dowolność jest w tym zakresie szeroka.

Rozdawanie produktów, voucherów lub zainwestowanie w upominki dla odbiorców, które możesz przekazać podczas spotkań, eventów, z okazji Świąt, czy organizowanych konkursów – to jedne ze sposobów.

Przykład – sieć dyskontów spożywczych Aldi

Zobacz, jak po mistrzowsku zrobiła to marka Aldi. Witała pasażerów lotniska w Katowicach z paczkami produktów. Trudno wyobrazić sobie lepszy prezent niż koszyk produktów spożywczych do zapełnienia pustej lodówki po podróży.

Marka zastosowała dobrze znaną technikę “przez żołądek do serca”. Zyskała w ten sposób grono zwolenników i sprawiła, że było o niej głośno.

Dzięki narzędziom do monitoringu internetu możemy zauważyć, jak wielki buzz wywołała w sieci ta akcja.

Przykładowe wpisy na temat akcji promocyjnej marki Aldi zebrane za pomocą Brand24.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że powyższe pomysły będą dla Ciebie inspiracją i spowodują, że rozpoznawalność Twojego biznesu wzniesie się na wyżyny popularności.

Kłamstwem byłoby jednak twierdzenie, że są to jedyne praktyki, które budują świadomość marki. Warto wspomnieć także o działaniach SEO, SEM, kampaniach PR, czy szeroko zakrojonym content marketingu.

Tak naprawdę jedynym ograniczeniem w budowaniu świadomości marki jest tylko nasza wyobraźnia.

Czytaj dalej:

Facebooktwitterlinkedintumblrmail

Dominika Szarf

Uwielbiam rozbierać mechanizmy komunikacji na czynniki pierwsze. Lubię pisać i obserwować co marki robią w sieci. Prywatnie, kocham spontaniczne podróże, dobre kino i jedzonko.