Jak promować biznes w internecie niewielkim nakładem czasu?

Jak niewielkim nakładem czasu promować biznes w internecie?

Która z firm nie marzy o rosnącej liczbie odbiorców i zwiększaniu przychodów? Istnieje wiele czynników, które pozwalają urzeczywistnić te marzenia, a jednym z nich jest promocja biznesu w internecie.

Reklama jest dźwignią handlu. Potwierdzają to liczne badania, z których wynika, że z roku na rok firmy zwiększają swoje wydatki na działania reklamowe. Dostrzegając potencjał w tym drzemiący, trudno pominąć internet. Reklama online to dziś jedna z metod precyzyjnego dotarcia do klienta, która w porównaniu do tradycyjnych form reklamy nie wymaga aż tak dużych nakładów finansowych.

W 2018 roku wydatki na reklamę w internecie wzrosły o 12,9% (IAB Polska – Raport Strategiczny: Internet 2018/2019). Taki wynik potwierdza, że internet jest ważnym miejscem na promocję biznesu.

Taka sytuacja z pewnością jest korzystna dla firm z ograniczonym budżetem na reklamę, które dzięki obecności w internecie mogą stale się rozwijać i być rentowne. 

Przyjrzyjmy się zatem bliżej kilku metodom promowania biznesu w internecie i sprawdźmy, jak narzędzia do monitoringu internetu mogą to ułatwić.

W tekście piszę o:

Obiecuję, że będzie krótko i konkretnie. Co więcej – wszystkie z tych propozycji możesz od razu wdrożyć u siebie. Im szybciej tym lepiej!


Jak promować biznes w internecie?

Prosta prawda jest taka, że tyle, ile marek, tyle pomysłów na promocję biznesu w internecie. Trudno się z tym nie zgodzić, tym bardziej w sytuacji kiedy internet, a już na pewno media społecznościowe oferują w tym zakresie szerokie pole do popisu.

Jest jednak kilka taktyk, na które warto zwrócić szczególną uwagę, a firmy z powodzeniem mogą zacząć wdrażać u siebie. No chyba, że już je praktykują 🙂

Wykorzystaj potencjał mediów społecznościowych

Mówiąc o promocji w internecie, pierwszą myślą, która przychodzi do głowy jest obecność w social media. Szczególnie na tych kanałach, które odpowiadają Twojej grupie docelowej i na których wykazują największe zainteresowanie marką czy w ogóle branżą.

Jak promować biznes w internecie? - grafika przedstawiająca listę najaktywniejszych stron wygenerowana w Brand24.
Wykaz najbardziej aktywnych i wpływowych stron w Brand24. Lista jest generowana automatycznie, na podstawie określonego słowa kluczowego – nazwy marki, produktów, itd.

W końcu trudno sobie wyobrazić, aby marka nie posiadała swojego profilu na popularnych platformach. Na przestrzenii ostatnich lat ich rozwój był na tyle dynamiczny, że dziś doprowadziło nas to do sytuacji, w której śmiało można powiedzieć, że social media stanowią główne źródło informacji i często są pierwszą drogą styku klienta z marką.

Według raportu McKinsey, dla 72% internautów social media stały się codziennym źródłem informacji, wyprzedzając w ten sposób tradycyjne kanały takie jak np. radio, które jeszcze 2 lata temu wiodły prym w tej kwestii.

Swojej obecności w social media nie ograniczaj wyłącznie do założenia fanpage’a. Najlepiej wypromujesz firmę poprzez aktywne uczestniczenie w życiu społeczności. Odpowiadanie na pytania użytkowników (i to nie tylko na firmowym profilu), czy wchodzenie w interakcję pozwoli przedstawić ludzką twarz biznesu, co pomoże wzbudzić zaufanie i zaprocentować.

Sprzedaż bez sprzedaży – najlepsza forma promocji marki online

Co dokładnie mam na myśli? Internauci chętnie szukają wsparcia wśród innych osób wykorzystując do tego właśnie media społecznościowe. Generują przy tym dużo treści, wśród których mogą znaleźć się pytania pasujące do Twojej oferty. Dlaczego zatem nie możesz być jednym z doradzających i zaoferować swoją pomoc?

Jak promować biznes w internecie? - Grafika przedstawiająca przykładowe wpisy internautów z prośbą o polecenie produktów widoczne z panelu Brand24.
Przykładowe wpisy internautów z prośbą zebrane w jednym miejscu w panelu Brand24.

Odnajdywanie tego typu zapytań i reagowanie na nie to nic innego jak social selling. Jest to metoda sprzedaży polegająca na bardziej miękkim podejściu do całego procesu, w którym nie chodzi o nachalną sprzedaż samą w sobie, a o zbudowanie relacji opartej na zaufaniu.

Czytaj więcej: O social selling pisałam w artykule “Social selling – 3 sposoby na pozyskiwanie klientów”. Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób ta metoda ułatwi Ci dotarcie do potencjalnych klientów – zachęcam Cię do poczytania na ten temat!

Jak promować biznes w internecie - przykład wzmianki z prośbą o polecenie produktów

Dzielenie się wiedzą czy udostępnianie swoich artykułów osobie poszukującej porady jest najlepszą formą promocji biznesu w internecie i ma dużo lepsze efekty niż agresywne reklamowanie produktów czy usług.

W Brand24 sami często reagujemy na tego typu zapytania. Tym bardziej jeśli wzmianki dotyczą narzędzi marketingowych.

Jak promować biznes w internecie - grafika przedstawiająca reagowanie na wzmianki internautów na przykładzie Brand24

Popularne hashtagi

Skoro już jesteśmy w temacie mediów społecznościowych, warto w tym miejscu wspomnieć o hashtagach. Stosowanie ich zwiększa zasięgi posta, a to z kolei wiąże się ze wzrostem zaangażowania pod treściami. Co więcej, hashtagi pomagają również pozycjonować wpisy. To między innymi na ich podstawie Instagram wyświetla post w feedzie, co wpływa na zwiększenie grupy osób, które zobaczą post.

Właśnie dlatego chcąc docierać do szerokiego grona odbiorców i tym sposobem promować firmę w internecie, wskazane jest, aby w swoich postach uwzględniać te najbardziej popularne hashtagi z Twojej branży.

Jak promować biznes w internecie - grafika przedstawiająca listę najpopularniejszych hashtagów w Brand24
Lista najpopularniejszych hashtagów wygenerowana w Brand24 dla projektu “kosmetyki naturalne”

Jeśli chcesz sprawdzić najpopularniejsze hashtagi w swojej branży i za ich pomocą docierać do większej liczby klientów, możesz wypróbować Brand24, który wygeneruje dla Ciebie taką listę – PRZETESTUJ BRAND24 ZA DARMO PRZEZ 14 DNI

Sprawdzaj opinie klientów

Podstawowym składnikiem każdej sprzedaży jest zaufanie. Ludzie nie chcą kupować produktów, które nie spełnią ich oczekiwań, dlatego potrzebują upewnić się co do słuszności swojego zakupu. Jak już wiesz, poleganie na opinii osób, które miały styczność z marką jest w tym przypadku kluczowe.

Potwierdzają to badania, z których wynika, że aż 97% internautów sprawdza w sieci opinie innych klientów przed dokonaniem zakupu, a 84% z nich ufa internetowym recenzjom tak samo jak poleceniom od najlepszych znajomych.

Chcąc wypromować swój biznes w internecie dobrze trzymać rękę na pulsie, obserwować opinie klientów na swój temat i reagować możliwie jak najszybciej, a tym bardziej wtedy, kiedy są one negatywne.

Mark Hugson w swojej książce “Marketing szeptany” podkreślał, że nawet jeden niezadowolony klient może wywołać niechęć u innych 26 osób. Kiedy każda z tych 27 osób wyrazi negatywną opinię w obecności 16 innych klientów to mamy w sumie już blisko 450 osób, które prawdopodobnie nie skorzystają z oferty.

Znajdź wpływowe osoby w swoim otoczeniu

Wyobraź sobie, że jako miłośnik nurkowania szukasz wskazówek odnośnie najlepszego sprzętu. Komu bardziej zaufasz? Opisom produktów na stronie producentów czy osobom, które podzielają Twoje zainteresowanie, mogą podzielić się swoimi radami i doświadczeniem?

Influencer marketing od dłuższego czasu cieszy się niesłabnącym powodzeniem. Marki już dawno odkryły, że ludzie chcą posiadać rzeczy, które mają inni i są skłonni bardziej uwierzyć wpływowej osobie polecającej produkty konkretnego producenta, niż obietnicom ze strony samej marki na ten temat. Warto wykorzystać ten trend również u siebie.

Nie musisz od razu celować we współpracę ze znanymi globalnie nazwiskami. Większa liczba obserwujących w social media wcale nie oznacza, że tak samo wysokie będą wyniki sprzedażowe. 

Podczas badania Markerly zauważono, że im wyższa liczba obserwatorów tym niższy jest stosunek polubień i komentarzy. 

Jak promować biznes w internecie - grafika z raportu Markerly porównująca stosunek liczby obserwujących do komentarzy
Źródło: Markerly.com
Jak promować biznes w internecie - grafika z raportu Markerly porównująca stosunek liczby obserwujących do polubień na Instagramie
Źródło: Markerly.com

Warto skupić się na osobach, które co prawda nie posiadają tak wielkiego grona odbiorców, ale ich fanów łączą podobne zainteresowania i wyróżniają się większym zaangażowaniem. Takie osoby to mikroinfluencerzy, a ich atutem jest fakt, że relacje z odbiorcami często opierają się na prawdziwej znajomości, przez co są dużo bardziej silniejsze.

Jak wynika z raportu agencji HelloSociety, mikroinfluencerzy generują o 60% wyższe zainteresowanie w porównaniu do przeciętnej kampanii. Co więcej – akcje z ich udziałem są prawie 7 razy bardziej efektywne niż te z udziałem influencerów o dużo większych zasięgach.

Źródło: Addweek.com

Jak monitoring internetu wspiera promocję biznesu online?

Jedno jest pewne – informacje stanowią dziś potężną broń i to na nich opierają się wszelkie działania promocyjne. Trudno podejmować jakiekolwiek decyzje bez znajomości grupy docelowej, ich potrzeb i zachowań czy wiedzy odnośnie odpowiednich kanałów w internecie, na których promocja firmy może być dużo skuteczniejsza w porównaniu do innych miejsc.

Monitoring internetu pozwala zatem docierać do treści, które mogą wnieść wartość w rozwój firmy. Łączy pozyskiwanie informacji z budowaniem relacji z klientami, a nawet sprzedażą, zapewniając tym sposobem przewagę firmom, które z niego korzystają.

Postępująca technologia pozwala dziś dużo sprawniej przeszukiwać sieć w poszukiwaniu interesujących treści, kluczowych jeśli chodzi o promocję firmy.

Do dyspozycji mamy narzędzia do monitoringu internetu i social media, które na podstawie określonego wyrażenia zbierają wszystkie publiczne wzmianki na ten temat do jednego miejsca. Takim wyrażeniem może być nazwa marki, produktu i w zasadzie wszystko co jest powiązane z firmą.

Jak monitoring internetu wspiera promocję biznesu w internecie? - grafika przedstawiająca zakładanie projektu w Brand24
Zakładanie projektu w Brand24

Narzędzia do monitoringu sieci a promocja biznesu

W nawiązaniu do powyższych wskazówek, narzędzia do monitoringu internetu wyposażone są w funkcje, które znacząco ułatwiają promowanie firmy w internecie. Przyjrzyjmy im się bliżej i sprawdźmy, jak to wygląda w przypadku Brand24:

  • Monitoring wielu źródeł 

Narzędzia do monitoringu internetu pozwalają szybko docierać do opinii i zapytań internautów, również tych, w których internauci nie używają oficjalnego oznaczenia marki w swoich wpisach.

System gromadzi publiczne wzmianki z Facebooka, Instagrama, YouTube, portali newsowych, blogów i innych. Zebrane wyniki są przedstawione w przejrzysty sposób na panelu głównym, skąd można bezpośrednio przejść do źródła.

Jak promować biznes w internecie -Monitoring sieci a promocja biznesu w online
Podział wyników ze względu na źródło w Brand24

Poza tym, wskaźniki analityczne grupują liczbę wzmianek z projektu uwzględniając ich źródło i przedstawiają te dane w prostej formie. Dzięki temu mamy szybki wgląd na to, gdzie pojawia się najwięcej wpisów związanych z marką. To z kolei może być wskazówką odnośnie zoptymalizowania dotychczasowych działań związanych z obecnością w internecie.

  • Monitoring opinii Google, TripAdvisor i Yelp 

Wyszukiwarka Google jest jednym z częściej wybieranych kanałów, na którym internauci sprawdzają opinie na temat danej firmy weryfikując w ten sposób jej wiarygodność.

Wystawione przez innych recenzje są często bardziej wiarygodne niż najlepsze hasła reklamowe i nie bez powodu opinie Google odgrywają znaczącą rolę nie tylko w kontekście lokalnych firm, ale wszystkich biznesów działających w sferze online.

Podobną rolę, szczególnie w branży gastronomiczno-turystycznej, odgrywają takie serwisy jak TripAdvisor oraz Yelp.

Dla zapewnienia jeszcze lepszej ochrony reputacji marki Brand24 wprowadził monitoring również tych dwóch kanałów, dokładnie tak samo jak z innych źródeł internetowych.

  • Alerty o nowych wzmiankach

W celu bieżącego obserwowania opinii na swój system posiada możliwość ustawienia powiadomień o nowych wynikach. W zależności od wyboru, alerty mogą być wysyłane na telefon lub maila w różnej częstotliwości. Tym sposobem zwiększa się gwarancja, że żadna wzmianka nie zostanie przeoczona.

Jak promować biznes w internecie - grafika przedstawiająca funkcję alertów w Brand24
  • Lista 100 najpopularniejszych hashtagów

Brand24 udostępnia taką listę wygenerowaną automatycznie na podstawie wyników z projektu. Aby odnaleźć popularne hashtagi występujące w obrębie Twojej marki lub branży wystarczy założyć projekt na konkretną frazę.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Mateusza “Jak znaleźć popularne hashtagi?”, w którym dodatkowo prezentuje listę niezbędnych do tego narzędzi.

  • Lista najbardziej aktywnych i wpływowych autorów w social media 

Dzięki temu łatwiej dotrzesz do osób, które aspirują do pozostania ambasadorami Twojej marki. Miejsce na obu listach uzależnione jest od kilku czynników – wpływu, jaki wywiera na innych internautów, liczbie wypowiedzi, zasięgu w social media czy procentowego udziału w dyskusjach na temat marki.

Biznes w internecie - influencer marketing jako jeden ze sposobów

Podsumowanie

Nie ulega wątpliwościom, że prowadzenie własnego biznesu wymaga sporego zaangażowania, czasu i wysiłku. Czas to pieniądz, a już na pewno w biznesie, dlatego warto skupić się na tych działaniach, które w możliwie szybkim czasie mogą przynieść najwięcej efektów.

Tak jak wspominałam na początku to tylko jedne z wielu pomysłów, które pomogą promować biznes online, zbudować pozytywny wizerunek marki i wpłynąć na zyski. Promując swoją firmę w sieci, monitoring internetu jest w pewnym sensie nieodłączną częścią tego procesu, który pozwala skrócić pewne aspekty, oszczędzając przy tym znaczną czasu.

Wypróbuj nasze narzędzie i przekonaj się, czy rozwiązania jakie zaproponowałam powyżej będą dla Ciebie odpowiednie – PRZETESTUJ BRAND24 ZA DARMO PRZEZ 14 DNI

 

Powiązane artykuły:

Facebooktwitterlinkedintumblrmail

Paulina Wałczyk

Wyznawca zasady “Content is a King”. Fascynacja do zabawy słowami towarzyszy mi odkąd pamiętam. Prywatnie miłośnik górskich wędrówek, weekendowych wypadów za miasto i filmów Marvela.