Hashtag – co to znaczy i jak z niego korzystać?

Brand24 Team Brand24 Team
January 29, 2023 ・ 9 min read

Hashtag, czyli słowo lub wyrażenie, które poprzedzone jest charakterystycznym symbolem #, potocznie nazywanym kratką. Z języka angielskiego symbol # oznacza hash. Hashtagi są wykorzystywane do organizowania treści, czyli grupowania do odpowiednich kanałów. To właśnie za pomocą hashtagu możesz eksponować swoje treści, docierając do odpowiednich odbiorców.

Hashtagi są wykorzystywane przez miliony użytkowników w social media. Znajdziesz je między innymi na Twitterze, czy Instagramie, a ostatnio pojawiły się także na YouTubie i są popularne na TikToku.

Po raz pierwszy pojawiły się na Twitterze w 2007 roku i od tego czasu pomagają internatom przeglądać treści związane z wybranym tematem. W dzisiejszym tekście przyjrzymy się im bliżej.

Z tekstu dowiesz się:

Co to jest hashtag?

Hashtag to charakterystyczne słowo lub wyrażenie poprzedzone znakiem #. Hashtagi były wykorzystywane w działaniach związanych z przetwarzaniem informacji. Pomagały one w wyróżnieniu ważnych komunikatów.

Hashtag z powodzeniem jest wykorzystywany w językach programowania, czy programach graficznych.

Grafika z pierwszym tweetem z pytaniem o hashtag.
Pierwszy tweet z pytaniem, czy hashtagi będą pomocne dla użytkowników Twittera

W 1970 roku hashtag został wykorzystany na historycznych 16-bitowych maszynach PDP-11 w języku asemblera. Niecałą dekadę później, bo 1978 roku hashtagi pojawiły się także w języku C++. Hashtag postawiony przed słowem kluczowym w C++ oznaczał, że dane słowo ma być skompilowane (wykonane) jako pierwsze.

Hashtagi od początku swojej historii miały za zadanie uporządkować i wyróżnić kluczowe treści i zadania.

Gdzie jest wykorzystywany hashtag?

Hashtag wykorzystywany jest także poza social media. Spotkasz go w wielu dziedzinach, głównie związanych z technologią. A rozwój Internetu, komunikatorów, technologii, języków programowania przyczyniły się do wzrostu popularności hashtagów.

Hashtag, w zależności od miejsca gdzie jest wykorzystany, może pełnić inną rolę. Dla przykładu, w czasach IRC (Internet Relay Chat)hashtag oznaczał nazwę kanału typu #polska – dziś znamy to ze Slacka.

Grafika przedstawiająca wykorzystanie hashtagu w komunikatorze IRC.

Jeżeli korzystasz z programów do tworzenia grafiki to zapewne jest Ci znane oznaczenie palety kolorów, gdzie pojawia się hashtag. W HTML’u, czy języku CSS, który jest odpowiedzialny za stylowanie wyświetlanej strony, za pomocą hashtagów określany jest kolor. Dla przykładu, zieleń wykorzystywana w Brand24 jest oznaczona jako #0FB36C.

Grafika przedstawiająca hashtag w palecie barw RGB.

W języku programowania C++, hashtag oznacza, że dane wyrażenie ma pierwszeństwo w wykonywaniu.

W języku skryptowym PHP, który odpowiada za generowanie stron, czy aplikacji webowych, hashtag pełni całkowicie odwrotną rolę. W języku PHP hashtag oznacza komentarz, czyli wyrażenie z # (hashem) jest pomijane przez programy do kompilacji kodu.

Grafika przedstawiająca wykorzystanie hashtagu w języku PHP.
Kawałek kodu Brand24

Sam widzisz, że hashtagi możesz spotkać w wielu miejscach. Występują one w językach programowania, w programach do tworzenia grafiki, czy są wykorzystywane w popularnych komunikatorach (np. Slack, IRC). 

Jednak, czy zastanawiałeś się skąd wziął się hashtag?

Skąd wziął się hashtag?

Czy wiesz, że hashtag na początku był pisany w sposób „hash tag”, a jedynym źródłem, które pojawiało się w wyszukiwarce Google po wpisaniu hashtag był wpis Stowe Boyd?

Hashtagi w social media swoją pierwszą obecność mogą datować na 23 sierpnia, 2007 roku. To właśnie wtedy Chris Messina (twórca współczesnych hashtagów) zadał pytanie za pośrednictwem Twittera: Czy korzystanie z #tagów byłoby dla użytkowników wygodne. W tamtym okresie hashtagi miały służyć do grupowania treści w serwisie.

how do you feel about using # (pound) for groups. As in #barcamp [msg]?

— Chris Messina™ (@chrismessina) 23 sierpnia 2007

Chris Messina na łamach swojego bloga, opisał dokładnie w jaki sposób hashtagi na Twitterze mogłyby działać. Początkowo ich rola sprowadzała się przede wszystkim do tworzenia specjalnych kanałów do rozmów na wybrany #temat. A oto jeden z pierwszych mockupów, które zostały stworzone uwzględniając hashtagi na Twitterze:

Grafika przedstawiająca pierwszy mockup z wykorzystaniem hashtagów na Twitterze.

Hashtag w social media pojawił się pierwszy raz w 2007 roku. Twórcą hashtagu jest Chris Messina, który już 11 lat temu dostrzegł w nim olbrzymi potencjał.

Rola hashtagów z biegiem czasu nabrała na sile, zwłaszcza w komunikacji. Kontynuując historię hashtagów, czas na odpowiedź na pytanie: Co oznacza hashtag?

Co oznacza hashtag?

Hashtagi możesz spotkać na Instagramie, Twitterze, Facebooku, LinkedIn oraz YouTube. Są dostępne także w serwisie Wykop. Hashtag oznacza, że dany wpis dotyczy danego tematu, który jest oznaczony za pomocą hashtagu. 

Dodatkowo, hashtag stanowi pewnego rodzaju link (w hashtag można kliknąć), który przenosi nas do wszystkich treści, które dotyczą wybranego przez nas hashtagu.

Przyjrzyjmy się im bliżej:

Grafika przedstawiająca hashtagi w poszczególnych platformach social media.

Dla przykładu, jeżeli chcesz podzielić się opinią na temat Wrocławia, to możesz umieścić wpis, a do niego dodać hashtag #Wroclaw.

Idąc tym tropem, można powiedzieć, że hashtag oznacza pewnego rodzaju oznaczenie treści – od tematu, kategorii, aż po akcje promocyjne. Platformy social media umożliwiają wyszukiwanie treści za pomocą hashtagów, a w przypadku Instagrama stanowią ważny element budowy profilu na Instagramie.

Jak korzystać z hashtagów?

Jak już wiesz, że hashtagi sprawdzają się doskonale do organizacji treści. Za pomocą hashtagów możesz docierać do nowych odbiorców, dzięki wyświetlaniu swoich treści w odpowiednich kanałach. W zależności tego, czy korzystasz z hashtagów na Twitterze, Instagramie, LinkedIn, YouTubie, czy gdziekolwiek indziej w internecie musisz pamiętać o pewnych zasadach.

Zasady korzystania z hashtagów:

  • Hashtag musi być pisany łącznie, bez spacji. Innymi słowy, hashtag musi być zapisany jako jeden ciąg znaków np. #DzisiajUrodziny,
  • Hashtag może zawierać liczby, lecz niedozwolone są znaki specjalne i interpunkcyjne np. $ lub &,
  • Hashtag zawsze zaczyna się od znaku # (hashu).

W każdym z serwisów rola hashtagów jest trochę inna. Hashtagi na Instagramie stanowią jeden z kluczowych elementów i możesz ich umieścić aż 30. Na Twitterze rekomendowana ilość hashtagów to 2, a z Facebookiem jest jeszcze ciekawiej. Przyjrzymy się bliżej.

Zanim przeczytasz: Sprawdź listę najlepszych narzędzi i generatorów hashtagów

Hashtagi na Twitterze

To tu wszystko się zaczęło! Zanim jednak opowiem Ci jak używać hashtagów na Twitterze to mam dla Ciebie pierwszą lekcję od Twittera:

Grafika przedstawiająca sposób dobierania hashtagów na Twitterze.
Twitter uczy jak używać hashtagów na Twitterze

Twitter posiada ograniczenie co do ilości znaków, których możesz użyć w jednym tweetcie (poście). Liczba dopuszczalnych znaków wynosi 280, co poniekąd wymusza stosowanie hashtagów na Twitterze. Hashtagi możesz umieścić w treści posta lub na jego końcu:

Grafika przedstawiająca wykorzystanie hashtagów na Twitterze.

Jak używać hashtagów na Twitterze? Dobre praktyki:

  • Unikaj zbyt dużej ilości hashtagów – sam Twitter rekomenduje użycie maksymalnie 2 hashtagów do jednego tweeta. Pamiętaj, że masz do dyspozycji tylko 280 znaków.
  • Dobieraj hashtagi do treści Twoich wpisów – tweetując pamiętaj, aby wykorzystane hashtagi dotyczyły treści. W ten sposób użytkownicy, którzy szukają danego tematu będą mogli Cię znaleźć.
  • Hashtagi wieloczłonowe #prasowkazsieci – jeżeli decydujesz się na wykorzystanie wielu wyrazów w jednym hashtagu, pamiętaj aby unikać powtórzeń tej samej litery na końcu każdego z tych zwrotów: #gamingguys. Taki hashtag jest trudny do zapamiętania oraz ciężko się go odczytuje.
  • Znajdź osoby z Twojej niszy – za pomocą wyszukiwarki Twittera możesz sprawdzić wpisy, które pojawiają się z wybranym przez Ciebie hashtagiem.

Czytaj więcej: Sprawdź, jak monitorować i analizować hashtagi na Twitterze

Hashtagi na Instagramie

Hashtagi na Instagramie stanowią jeden z kluczowych elementów budowy profilu. Odpowiedni dobór hashtagów gwarantuje dotarcie do odpowiednich osób. Jest też jednym z głównych składników, który składa się na zasięg publikowanych treści.

Mimo, że hashtagi stanowią główne źródło zasięgu to, aż 33% wszystkich wpisów nie posiada ani jednego hashtagu.

Hashtagi stanowią kluczową rolę w odkrywaniu nowych treści przez użytkowników. Za pomocą hashtagów na Instagramie możesz pokazać swoje treści w określonej grupie odbiorców, którzy szukają treści za pomocą np. wewnętrznej wyszukiwarki Instagrama.

Grafika przedstawiająca w jaki sposób wyszukiwać hashtagów na Instagramie.
Wewnętrzna wyszukiwarka Instagrama za pomocą, której możesz wyszukiwać hashtagi

Dodatkowo Instagram umożliwia śledzenie wybranych hashtagów. Dzięki temu możesz obserwować treści oznaczone wybranym hashtagiem, który Cię interesuje. Pokażę Ci na własnym przykładzie:

Grafika przedstawiająca możliwość śledzenia wybranych hashtagów na Instagramie.

Jak używać hashtagów na Instagramie?

  • 91% wpisów, które generują największe zaangażowanie posiada 7 lub mniej hashtagów,
  • Znajdź najpopularniejsze hashtagi na Instagramie, które dotyczą Twojej branży. Wykorzystanie popularnych hashtagów zwiększy Twój zasięg publikowanych postów.
  • Dobieraj hashtagi zgodnie z tym co właśnie zamieszczasz – warto uwzględnić miejsce, otoczenie oraz to, co znajduje się w publikowanej treści.
  • Określ swoje firmowe hashtagi, które będą unikalne i zarezerwowane tylko dla Twojej marki lub akcji promocyjnej (tak jak robi to Nike). Za pomocą wyszukiwarki Instagrama sprawdzisz, czy dany hashtag nie jest już zajęty.
  • Unikaj zbyt dużej ilości popularnych hashtagów – wykorzystanie 30 najpopularniejszych hashtagów tylko na pozór jest gwarantem wysokiego zasięgu. Hashtagi, które wykorzystasz powinny być mieszanką tych najpopularniejszych i niszowych.

Hashtagi na Facebooku

Tutaj hashtagi pojawiły się dopiero w 2013 roku. Po sukcesie hashtagów na Twitterze można było oczekiwać, że podobna sytuacja będzie miała miejsce na Facebooku. Niestety stało się odwrotnie. Hashtagi na tym kanale social media obniżają zasięg postów, które posiadają chociaż 1 hashtag w treści posta.

Grafika przedstawiająca analizę zaangażowania pod postami z wykorzystaniem hashtagów na platformie social media jaką jest Facebook.
Wykres pokazujący zaangażowanie z hashtagiem lub bez – źródło.

Okazuje się, że hashtagi tutaj po prostu nie działają, a wręcz szkodzą. Powyższy wykres pokazuje, że posty z hashtagiem osiągają mniejszy % interakcji (polubień, komentarzy, udostępnień)Mało tego, 3 miesiące po uruchomieniu hashtagów na platformie Facebooka, Socialblade przeprowadziło badanie, które potwierdziło, że hashtagi zmniejszają zasięg postów.

Grafika przedstawiająca badanie na temat hashtagów na Facebooku.

Jak wyszukiwać hashtagi na tej platformie social media?

Możesz wyszukiwać je za pomocą wewnętrznej wyszukiwarki Facebooka. Wystarczy, że wprowadzisz interesujący Cię hashtag, a zostaną wyświetlone wszystkie publicznie dostępne posty, które zawierają dany hashtag. Dla przykładu #TeamDay:

Grafika przedstawiająca wyszukiwanie hashtagów na Facebooku.

Jeżeli chciałbyś sprawdzić zasięg social media jaki generują treści z danym hashtagiem, to możesz skorzystać z narzędzi do monitoringu internetu jak Brand24.

Czy warto na facebookowych postach stosować hashtagi? 

Myślę, że jedynym sensownym zastosowaniem jest jedna sytuacja – akcja promocyjna, kampania marketingowa, gdzie wykorzystujemy unikalny hashtag do ekspozycji treści związanych z daną kampanią.

Czytaj więcej: Jak znaleźć popularne hashtagi na Facebooku

Hashtagi na YouTube

Hashtagi na YouTube pojawiły się dopiero w 2016 roku, więc są stosunkowo młode w stosunku do pozostałych źródeł. Hashtagi na YouTubie można stosować w tytule filmu oraz opisie. Są to znaczniki, które pomagają w przypisaniu kategorii danego materiału. Świetnym przykładem wykorzystania hashtagów na YouTubie jest Przegląd Sportowy:

Grafika przedstawiająca hashtagi na YouTube.

Hashtagi na YouTube mają za zadanie wyszukiwanie filmów o podobnej tematyce. Podobnie jak hashtagi w pozostałych serwisach, jest to klikalny link. Po jego kliknięciu zostaną Ci wyświetlone inne treści, które nawiązują do danego hashtagu. Weźmy dla przykładu #PremierLeague, który pojawia się nad tytułem English Breakfast:

Grafika przedstawiająca wyszukiwanie za pomocą hashtagu na YouTube.

Jak korzystać z hashtagów na YouTube?

  • Hashtagi muszą być pisane łącznie – przypadku dwóch wyrazów należy je połączyć w jeden, ciągły zwrot np. #PrzegladTygodnia,
  • Na YouTube możesz użyć do 15 hashtagów – jeżeli dodasz ich więcej do jednego filmu to wszystkie zostaną zignorowane przez YouTube i żaden z nich nie będzie dodany do filmu,
  • Dodawaj hashtagi powiązane z Twoim materiałem – pamiętaj, że hashtagi mają na celu organizację treści i pomóc użytkownikom docierać do Twoich filmów. Hashtagi powinny opisywać to czego dotyczy każdy z filmów.

Hashtagi na LinkedIn

Hashtagi na LinkedIn pojawiły się dopiero w 2018 roku, kiedy to jeden z pracowników The Next Web zauważył, że LinkedIn sugeruje dodanie hashtagów do posta:

Grafika przedstawiająca dodanie hashtagów na LinkedIn do wpisu.

Chwilę później pracownicy LinkedIn potwierdzili, że funkcja dodawania hashtagów jest w trakcie testów.

Grafika przedstawiająca odpowiedź pracownika LinkedIn na temat hashtagów na Linkedin.

W oficjalnej pomocy na próżno szukać informacji o dozwolonej ilości hashtagów na LinkedIn i ich ewentualnym wpływie na zasięg. Aktualnie hashtagi na LinkedIn są w ramach testów. W oficjalnej pomocy LinkedIn na temat hashtagu możemy przeczytać:

Zarządzanie jak znaleźć hashtagi na LinkedIn są częścią badania i nie są dostępne dla wszystkich członków LinkedIn.

Niemniej jedno jest pewne. Zamysł wykorzystania hashtagów jest podobny do tego na Twitterze, Instagramie, Facebooku i YouTube – lepsza organizacja treści. Dodatkowo LinkedIn planuje możliwość śledzenia wybranych hashtagów, lecz funkcje nie jest dostępna dla wszystkich. Przeglądając LinkedIn możesz spotkać treści, które korzystają z hashtagów, a oto jak wyglądają:

Grafika przedstawiająca wykorzystanie hashtagu na LinkedIn.

Wnioski

Hashtag to element, który możesz spotkać w serwisach takich jak Instagram, YouTube, czy LinkedIn. Stanowią integralną część komunikacji w social media. Za pomocą hashtagów możesz eksponować swoje treści w określonych miejscach. Są jednym z najważniejszym elementów Instagrama, a na LinkedIn wciąż są testowane.

Hashtag możesz wykorzystać podczas kampanii marketingowej, czy współpracy z influencerami. Hashtagi w social media są interaktywnymi elementami za pomocą, których możesz przeglądać określone treści.