Jak monitorować i analizować hashtagi na Twitterze: przewodnik [2022]

Marta Pinkowska Marta Pinkowska
October 25, 2022 ・ 11 min read

Hashtagi na Twitterze i ich analiza to wisienka na torcie strategii marketingowej. Dzięki solidnej analityce sprawdzisz, jaką skuteczność osiągają Twoje posty. Dowiesz się także, co trzeba poprawić, by zwiększyć zasięgi i zaangażowanie użytkowników.

448 milionów – tylu użytkowników liczy dziś Twitter. Wszystko wskazuje na to, że bariera pół miliarda userów pęknie najpóźniej w 2025 roku.

Każdego dnia wysyłanych jest co najmniej 500 mln tweetów. Średnia liczba hashtagów, które codziennie trafiają do sieci, wynosi 125 mln.

Nie da się więc ukryć, że hashtagi na Twitterze są bardzo popularne.

Widzę je cały czas. To doskonały sposób na dotarcie do odbiorców.

Aby cieszyć się wszystkimi zaletami marketingu na Twitterze, musisz nie tylko używać i tworzyć hashtagi, ale też monitorować je i analizować.

Jak to się robi? Będziesz potrzebować odpowiedniego narzędzia i wiedzy o tym, jakie metryki hashtagów analizować.

Nigdy tego nie robiłeś? Bez obaw – pomożemy!

Oto nasz plan:

Od czego zacząć analizę hashtagów na Twitterze?

Zastanawiałam się, jakie możliwości analityczne zapewnia Twitter swoim użytkownikom. Sprawdziłam to i… szczerze mówiąc, jestem zawiedziona.

Wewnętrzna analityka Twittera (Twitter Analytics) nie dostarcza rozszerzonych danych. Możemy sprawdzić podsumowanie ostatnich 28 dni, ale próżno tu szukać filtrowania pod względem czasu (serio). Nie można więc sprawdzić danych z innego okresu.

Oto, co można analizować, wykorzystując tylko narzędzie Twittera:

  • liczbę tweetów,
  • wyświetlenia tweetów,
  • odwiedziny profilu,
  • liczbę wzmianek,
  • liczbę obserwujących,
  • najciekawsze tweety: najlepszy tweet, najlepsza wzmianka, najlepszy obserwujący, najlepsza wzmianka w mediach.
Profil Brand24 na Twitterze
Profil Brand24 na Twitterze

Wszystkie statystyki odnoszą się jedynie do profilów na Twitterze. Nie można filtrować danych pod kątem postów czy hashtagów.

Drugie narzędzie przygotowane przez Twittera to Tweetdeck. Tu nie znajdziemy żadnych narzędzi analitycznych: Tweetdeck służy jedynie do zarządzania kontem.

Jak zatem sprawdzić statystyki hashtagów na Twitterze?

Potrzebne będzie narzędzie do monitoringu internetu, które prześledzi wzmianki zawierające hashtagi.

Takie narzędzie dostarczy Ci wielu cennych informacji na temat Twojego hashtagu na Twitterze, takie jak:

  • liczba wzmianek,
  • zasięg,
  • analiza sentymentu,
  • wskaźnik Presence Score (wskaźnik popularności),
  • wskaźnik reputacji,
  • kontekst dyskusji,
  • zaangażowanie.

Monitoring hashtagów na Twitterze

Sprawdźmy, jak śledzić hashtagi na Twitterze i czy jest to możliwe za darmo.

1. Analityka na Twitterze (Twitter Analytics)

W przeciwieństwie do Instagrama, na Twitterze nie możesz monitorować hashtagów. Jedyne co można zrobić w celu znalezienia najlepszych lub ostatnich postów z wybranym hashtagiem, to użyć wewnętrznej wyszukiwarki.

Monitoring i analiza hashtagów za pomocą aplikacji Twitter
Monitoring i analiza hashtagów na Twitterze za pomocą aplikacji Twitter

2. Tweetdeck

To darmowe narzędzie, które pozwala monitorować jeden hashtag. Dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie tweety, które użyły tego tagu w kolejności chronologicznej.

Monitoring i analiza hashtagów za pomocą aplikacji Tweetdeck
Monitoring i analiza hashtagów na Twitterze za pomocą aplikacji Tweetdeck

3. Narzędzie do monitoringu internetu

Takie narzędzie pozwala śledzić co najmniej kilka hashtagów nie tylko na Twitterze, ale też na innych kanałach. Po uruchomieniu projektu poznasz m.in. liczbę wzmianek niezależnie od tego, czy są pozytywne, neutralne, negatywne i zyskasz dostęp do innych przydatnych wskaźników marketingowych.

Monitoring i analiza hashtagów za pomocą narzędzi do monitoringu internetu
Monitoring i analiza hashtagów na Twitterze na pomocą narzędzia do monitoringu internetu

Jak zatem śledzić hashtagi na Twitterze?

To proste – potrzebujesz solidnego narzędzia do monitorowania mediów.

Zarówno Twitter, jak i Tweetdeck to darmowe apki. Żadna z nich nie zapewnia porządnej analityki. Nie możesz sprawdzić liczby wzmianek, zasięgów, sentymentu i innych metryk. Wszystko, co możesz zrobić, to przeskanować strumień wzmianek.

Aby uzyskać szczegółowe informacje na temat swojej kampanii hashtagowej, musisz zainwestować w dobre narzędzie do monitoringu internetu.

Dużą zaletą korzystania z takich narzędzi jest system powiadomień, który dostarcza codzienne lub cotygodniowe raporty na temat wzmianek. Możesz też ustawić „Storm Alert”, który poinformuje o nagłych zmianach w liczbie wzmianek lub ich zasięgu.

Właściwie w taki właśnie sposób Jan, Marketing Manager w lalafo, korzysta z narzędzia Brand24. Przede wszystkim monitoruje wiadomości, które docierają do jego skrzynki e-mail pod postacią alertów e-mail..

„Na razie nie mamy do czynienia z zalewem wzmianek, więc nie potrzebuję zaglądać do panelu każdego dnia. Sprawdzam go tylko wtedy, gdy dostanę powiadomienie.”

Jan, Marketing Manager w lalafo

Czytaj więcej: Sprawdź, Jak Brand24 pomógł ukraińskiemu NGO nawiązać ponad 40 nowych współprac

Analiza hashtagów na Twitterze

Monitoring hashtagów na Twitterze to jeden z elementów sukcesu w mediach społecznościowych. Analiza danych na temat tweetów pozwoli określić mocne i słabe strony swojej strategii. To z kolei pomoże Ci zwiększyć zasięg, wrażenia i sentyment w mediach społecznościowych.

Jak skutecznie śledzić i analizować tweety? Wykonaj kilka prostych kroków:

  1. Wybierz odpowiednie narzędzie do monitoringu hashtagów. Będzie również służyć jako na narzędzie analityczne, więc upewnij się, że jest w stanie zebrać wszystkie potrzebne dane.
  2. Dodaj hashtagi lub słowa kluczowe, które chcesz monitorować lub połącz swoje konto na Twitterze z narzędziem.
  3. Śledź hashtagi i analizuj wyniki. W tej części procesu kluczowa jest analiza hashtagów.
  4. Przygotuj raport z monitoringu hashtagów. Uwzględnij w nim wszystkie istotne wnioski, które warto zaprezentować przed zespołem, przełożonym lub klientem.

Jakie dokładnie dane dostarczy analiza hashtagów?

  • Jak rozprzestrzeniają się Twoje hashtagi;
  • Zasięg hashtagów;
  • Jaki jest wskaźnik zaangażowania wokół Twoich hashtagów;
  • Jak działa Twoja kampania marketingowa z hashtagiem;
  • Ogólna popularność hashtagu;
  • Topowi influencerzy w Twojej niszy;
  • Sugestie dotyczące zwiększenia zasięgu hashtagów.
Analiza hashtagu #Nike
Analiza hashtagu #Nike

Monitoring i analiza hashtagów powinny być nieodłączną częścią strategii social media. Działania te stają się banalnie proste, jeśli tylko włączysz w nie odpowiednie narzędzie do monitoringu mediów. Tego typu narzędzie nie tylko zbierze wzmianki w czasie rzeczywistym, ale też prześledzi hashtagi pojawiające się na różnych platformach i kanałach internetowych.

Brand24 to narzędzie, które analizuje hashtagi. Wypróbuj za darmo przez 14 dni!

Narzędzie do śledzenia hashtagów

Przyjrzyjmy się bliżej możliwościom narzędzia do monitorowania hashtagów.

Przeanalizowałam hashtagi na Twitterze korzystając z Brand24 (według Buffera – jedno z najlepszych narzędzi).

PRO TIP: Zanim zdecydujesz się na konkretne narzędzie do monitoringu hashtagów, upewnij się, że otrzymasz wszystkie potrzebne dane. Sprawdź, ile keywordów możesz analizować w danym pakiecie. Zwróć też uwagę, czy wybrane przez Ciebie narzędzie wspiera tworzenie zautomatyzowanych raportów oraz czy informuje o popularnych hashtagach i topowych autorach/wpisach. Większość narzędzi monitorujących zbiera tego typu informacje – często również w czasie rzeczywistym.

Jak skonfigurować projekt do monitorowania hashtagów?

Dobra wiadomość jest taka, że możesz za darmo skonfigurować projekt to monitorowania hashtagów.

Większość narzędzi, w tym Brand24, jest dostępnych w darmowym pakiecie próbnym. Dzięki temu przekonasz się, czy wybrane narzędzie spełnia Twoje oczekiwania.

Aby efektywnie śledzić hashtagi w social mediach, musisz zdefiniować konkretne słowa kluczowe.

Dla przykładu, w kreatorze Brand24 do tworzenia projektu wystarczy, że wpiszesz hashtagi i keywordy, które chcesz monitorować. Kilka kliknięć i gotowe.

Jeśli przygotowujesz kampanię marketingową, powinieneś monitorować dedykowane hashtagi. Narzędzie do monitoringu mediów zbierze wszystkie publicznie dostępne wzmianki w jednym miejscu, dostarczając informacji, takich jak wydźwięc wzmianek i ich zasięgi. W ten sposób łatwiej zmierzysz wyniki kampanii.

Możesz też wykorzystać monitoring hashtagów do innych celów.

Przykładowo możesz monitorować hashtag swojej marki i tym sposobem mieć pod ręką odpowiednie treści. Monitorowanie hashtagów pod tym kątem jest korzystne w kontekście dbania o reputację marki i unikania potencjalnych kryzysów wizerunkowych.

Czytaj więcej: Poznaj najlepsze praktyki zarządzania kryzysowego.

Jak wybrać najlepsze narzędzie do analizy hashtagów?

Na rynku znajdziesz różne trackery hashtagów.

Zanim zdecydujesz o wyborze konkretnego narzędzia, zwróć uwagę na sekcje analityki i raportowania. Jakie fukcje należy wziąć pod uwagę podczas poszukiwania idealnego narzędzia do analizy Twittera?

Przyjrzyj się bliżej:

  • Monitorowanym źródłom;
  • Powiadomieniom;
  • Raportowaniu;
  • Analityce.

Biorąc pod uwagę, że w centrum naszego zainteresowania jest analiza hashtagów, w kolejnym akapicie omówię szerzej konkretne wskaźniki. Teraz jeszcze przyjrzymy się pokrótce poszczególnym parametrom z powyższej listy:

Monitorowane źródła

Oczywiście, jeśli zamierzasz monitorować hashtagi na Twitterze, narzędzie analityczne musi obejmować sferę mikroblogów w swoich źródłach monitorowania. Ale dobrze byłoby umieścić dane również w szerszym kontekście.

Sprawdź, jakie dodatkowe źródła obejmuje wybrane przez Ciebie narzędzie do monitorowania mediów. Na przykład Brand24 oferuje monitoring:

  • głównych platform social media (m.in. Facebook, Instagram, Twitter, YouTube i Twitch),
  • portali informacyjne
  • blogosfery i for,
  • podcastów,
  • newsletterów,
  • innych źródeł online.

Dzięki temu będziesz w stanie monitorować hashtagi w oparciu o co najmniej kilka źródeł.

Powiadomienia

W Brand24 możesz zintegrować swój monitorowanych projekt z dedykowanym kanałem Slack, dzięki czemu otrzymasz natychmiastowe powiadomienie za każdym razem, gdy pojawi się nowa wzmianka.

Narzędzie wysyła także powiadomienia e-mail oraz alerty w dedykowanej aplikacji na Androida lub iOS.

Dzięki temu w Brand24 zawsze wiemy, kto o nas mówi – i możemy natychmiast reagować.

Co więcej, Brand24 dostarcza danych w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że możesz spodziewać się, że zobaczysz wzmianki, gdy tylko pojawią się na dashboardzie.

Ale to nie jedyna funkcja raportowania narzędzia. Możesz także przygotować niestandardowe spersonalizowane raporty, które będą prezentować ważne dla Ciebie dane, o których chcesz być powiadamiany.

Skonfiguruj projekt w Brand24 by monitorować i analizować dowolne hashtagi!

Raportowanie

Przygotowanie dedykowanych raportów ma kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o kampanie hashtagowe na Twitterze. W pełni konfigurowalne raporty pomogą Ci udowodnić swoją pracę przełożonym lub klientowi.

W raporcie uwzględnij wszystkie dane, które są ważne dla oceny wyników kampanii marketingowej.

Czytaj więcej: Dowiedz się, jak w 5 sekund tworzyć i analizować raporty marketingowe.

Za moment przyjrzymy się danym, które są ważne w kontekście analizy hashtagów. Dzięki temu dowiesz się, na których wskaźnikach warto się skupić.

Zanim jednak zaczniesz tworzyć raport, pomyśl o celu swoich działań. Co chcesz osiągnąć?

Jeśli planujesz regularnie prezentować swoim przełożonym rezultaty kampanii hashtagowej, powinieneś skupić się na wskaźnikach obrazujących zasięg i liczbę wzmianek.

Najważniejsze wskaźniki

Spójrzmy na statystyki hashtagów.

Najważniejsze to przyjrzeć się bliżej wskaźnikom, które prezentują wartościowy wgląd w Twoją strategię marketingową na Twitterze.

Stare powiedzenie analityków mówi, że jeśli coś nie może być zmierzone, nie może być też poprawione. Monitoring i analiza hashtagów to świetna metoda określenia rezultatów kampanii w social mediach. W ten sposób sprawdzisz, jakie znaczenie dla Twojego biznesu mają konkretne aktywności. Łatwiej też będzie przygotować raport dla przełożonych.

Aby uzyskać pełny obraz najlepiej zestawić przynajmniej dwie lub więcej metryk Twittera. Dzięki temu uzyskasz kompletny zestaw danych, który pomoże Ci zwiększyć Twoją obecność w Internecie.

Które wskaźniki warto zatem wziąć pod uwagę?

1. Liczba wzmianek

Liczba wzmianek pokazuje, ile razy Twój hashtag został użyty w określonym czasie.

Wkaźnik liczby wzmianek

Wskaźnik ten być może sam w sobie nie robi wielkiego wrażenia, ale jest to jedna z podstawowych metryk.

Wolumen wzmianek pokaże Ci wszystkie skoki liczby wzmianek z hashtagami, co pozwoli określić, w którym okresie dany produkt jest najbardziej pożądany.

Analiza wolumenu liczby wzmianek pokazuje też zasięg w social mediach i łączną liczbę interakcji.

Informacja na temat zasięgu podpowiada z kolei, ile osób mogło zobaczyć Twoje tweety.

Liczba i typ interakcji pozwolą Ci określić, czy Twoje tweety są interesujące dla Twoich odbiorców.

2. Analiza sentymentu

Analiza ilości wzmianek powie Ci wiele – ale nie wszystko. Jeśli chcesz zrozumieć, co ludzie mówią o Twojej marce, warto połączyć liczbę wzmianek z analizą sentymentu.

Analiza sentymentu wzmianki z hashtagiem podpowiada, jak użytkownicy odbierają Twoje treści treści.

Oto przykład pozytywnej wzmianki:

Przykład pozytywnej wzmianki

A oto negatywna:

Przykład pozytywnej wzmianki

Analiza wydźwięku wokół Twojego hashtagu pozwoli Ci określić, czy kampania okazała się sukcesem.

Ponadto analiza sentymentu pozwala uniknąć PR-owego kryzysu, budować świadomość marki, a nawet znaleźć insighty konsumenckie, które pomogą ulepszyć Twoje produkty i usługi.

Skoro analiza sentymentu jest tak ważna podczas zarządzania kryzysem, warto wybrać narzędzie zbierającego wzmianki w czasie rzeczywistym.

Duża liczba wzmianek o negatywnym sentymencie oznacza, że Twoja marka wywołuje złe odczucia. By temu zaradzić, konieczna będzie szczegółowa analiza problemu.

Z drugiej strony, przewaga wzmianek pozytywnych wskazuje, że prezentowane przez Ciebie treści wzbudzają dobre emocje.

3. Zasięg w social mediach

Zasięg w social media to szacowana liczba użytkowników, którzy mieli kontakt lub mogą natknąć się na Twojego tweeta.

Wskaźnik ten pokazuje, jak rozprzestrzenia się hashtag i do jakich grup dociera.

Hashtagi na Twitterze - wskaźnik zasięgu social media

To bardzo przydatne dane. Prawdopodobnie masz już zbudowane tzw. buyer persony (profile potencjalnych klientów). Teraz nadszedł czas, aby skonfrontować swoje badania z rzeczywistością.

Możesz znaleźć zupełnie nowych odbiorców dla swojego produktu, co jest doskonałą wiadomością, ponieważ oznacza to, że skonwertujesz więcej użytkowników i zwiększysz przychody firmy.

Ten wskaźnik może też pomóc doszlifować taktykę. W końcu Twój przekaz niekoniecznie musi trafiać do tej publiczności, która jest nim zainteresowana. W takim wypadku możesz dokonać zmian w zamieszczanych treściach, możesz też spróbować zmienić kanał publikacji. Być może na Twitterze nikt nie interesuje się Twoimi usługami, ale zupełnie inaczej będzie na Instagramie?

4. Zaangażowanie

Zaangażowanie to moim zdaniem jeden z najważniejszych wskaźników w analityce social media.

Wskaźnik zaangażowania

Wskaźniki zaangażowania mówią, ilu użytkowników weszło w interakcje z Twoimi treściami. Jeśli Twoje posty są interesujące, atrakcyjne i trafne, Twoi odbiorcy to docenią i wejdą z nimi w interakcję.

5. Wpływ

Influencer marketing jest niezwykle dobrym sposobem promocji firmy. Klienci ufają przekazom influencerów znacznie bardziej niż tradycyjnej reklamie.

Wskaźnik topowych autorów

Kluczem do sukcesu jest znalezienie odpowiednich influencerów do współpracy.

Najbardziej przekonujący influencerzy, których działalność faktycznie napędza konwersję, albo już mówią o Twojej marce, albo chociaż zdobyli duży posłuch w niszy, w której działasz.

Aby znaleźć topowych influencerów, przejdź do zakładki Analiza w Brand24.

Algorytm Brand24 prezentuje dwa wskaźniki, które mogą Cię zainteresować: topowe publiczne profile i najaktywniejsze publiczne profile.

Użyj Brand24 do monitorowania hashtagów na Twitterze i analizowania ich skuteczności.

Podsumowanie

Hashtagi na Twitterze to świetny pomysł na poprawę działań marketingowych. Pomogą Ci dotrzeć do odbiorców, którzy aktywnie rozmawiają o rzeczach istotnych dla Twojej marki i niszy.

Aktywny udział w internetowych dyskusjach i dzielenie się własnymi doświadczeniami pomogą Ci osiągnąć pozycję lidera branży.

Właśnie dlatego tak ważne jest znalezienie odpowiednich hashtagów i monitoring ich wydajności w sieci.

Jak to zrobić?

Aby przeprowadzić udaną kampanię hashtagową na Twitterze, musisz korzystać z analityki Twittera i wiedzieć, które metryki hashtagów należy obserwować.

Niestety dane z Twittera nie wystarczą do przeprowadzenia rzetelnej analizy hashtagów. Konieczne jest wdrożenie zaawansowanego narzędzia do monitoringu hashtagów.

Czy jesteś gotowy, aby spróbować? Wypróbuj analitykę hashtagów na Twitterze!