Jak mierzyć zasięg social media?

Jak mierzyć zasięg social media i dlaczego warto?

Zasięg social media jest jednym ze wskaźników, który możesz monitorować działając w mediach społecznościowych. Pozwala mierzyć wyniki Twoich działań marketingowych i tym samym jest jednym z kluczowych kryteriów efektywności kampanii.

O tym jak ogromną rolę social media odgrywają w funkcjonowaniu marek nie trzeba już nikomu tłumaczyć. W dobie rosnącej popularności internetu media społecznościowe uchodzą dziś za jedną z lepszych metod dotarcia do klienta. Aby prawidłowo analizować skuteczność prowadzonych działań w social media, warto podpierać się konkretnymi wskaźnikami. Najpopularniejszym z nich jest właśnie zasięg social media.

O zasięgu social media możemy rozmawiać w sytuacjach:

  • Analizy postu/ów w social media,
  • Mierzenia zasięgu profilu w social media,
  • Dotarcia kampanii marketingowej do odbiorców.

Co to jest zasięg social media?

Nie ma jednej definicji dla zasięgu social media, ponieważ jego wartość jest definiowana przez różne czynniki, w zależności od kanału. Bez wątpienia wspólnym mianownikiem dla tego pojęcia jest:

Zasięg social media jest to estymacja liczby unikalnych użytkowników, którzy mieli szansę na interakcje z Twoim postem, czyli zobaczyli go w danym kanale.

Zasięg social media bierze pod uwagę liczbę obserwujących, wielkość fanpage’a, aktywność autora/profilu w danym kanale, czy liczbę znajomych.

Biorąc pod uwagę te zmienne, wyliczany jest zasięg social media, czyli wartość osób, do których ma szansę dotrzeć Twój komunikat/post w danym kanale komunikacji.

Tak jak wspomniałem na początku, zasięg social media może być jednym z Twoich wskaźników oceniających skuteczność prowadzonych działań – to wskaźnik, który możesz obserwować, aby ocenić dotarcie i dystrybucję w social media.

Zasięg social media jest istotny, gdy chcemy zmierzyć:

  • efekty kampanii marketingowych,
  • zasięg hashtagów,
  • rozgłos podczas wydarzeń,
  • śledzić fanpage’e oraz profile osobiste.

Zasięg social media jako KPI

Kluczowe wskaźniki efektywności to elementy, które pomogą Ci określić efektywność prowadzonych działań. Za pomocą KPIs możesz obserwować, jaki wpływ generują poszczególne działania. Wskaźniki jak: liczba unikalnych użytkowników na stronie, uczestnicy Twoich wydarzeń, liczba kliknięć w newsletterze, czy konwersja itp. są pomocne, lecz w social media nie są aż tak istotne.

KPI – z ang. Key Performance Indicators – są to kluczowe wskaźniki efektywności za pomocą, których możesz ocenić realizację celów operacyjnych i strategicznych marki.

W przypadku social media z pomocą przychodzi wskaźnik zasięg social media.

Śledzenie zasięgu social media postów, hashtagów, zasięgu profilu, czy wydarzenia pomoże Ci ocenić, czy Twoje działania docierają do coraz większej ilości osób. Możesz je dla przykładu zapisywać w Google Sheet.


Hashtagi

Hashtagi to bez wątpienia świetne narzędzie w rękach każdego marketera. Za pomocą hashtagów możesz grupować wątki w social media, docierać do osób o określonej tematyce, czy eksponować swoją markę.

Na początku warto wspomnieć o jednej kluczowej rzeczy.

Jeżeli chcesz eksponować swoją markę w mediach społecznościowych, korzystanie z hashtagów firmowych jest konieczne.

Dla przykładu, marka Shimano korzysta z hashtagu #rideshimano:

Wykorzystanie firmowych hashtagów pozwoli Ci zwiększyć widoczność Twojej marki w sieci. Co więcej, stosowanie markowych hashtagów sprzyja Twoim użytkownikom na wzajemne budowanie relacji umieszczając treści z Twoim hashtagiem.

I najważniejsze – hashtagi ułatwiają zmierzyć, ilu użytkowników publikuje treści z Twoim hashtagiem oraz jaki zasięg social media wygenerowały ich wpisy.

Zasięg social media Twojego hashtagu firmowego może być jednym z Twoich KPI dla działań w social media. Zasięg hashtagu możesz analizować co miesiąc i sprawdzać, czy zasięg rośnie lub maleje.

Zasięg social media - zmiany zasięgu social media w zakładce Analiza na podstawie wybranego hashtagu w Brand24

Czytaj więcej: Jak znaleźć najpopularniejsze hashtagi w Twojej branży?

Jak analizować zasięg hashtagów?

Jeżeli zdecydujesz się na mierzenie zasięgu social media dla Twojego hashtagu, to najlepiej analizować go każdego miesiąca.

Przy okazji pamiętaj, aby określić cel swoich działań. Dla przykładu, jeżeli chcesz zwiększyć swój zasięg social media poprzez stworzenie planu działania dla social media, które będą skupione na budowanie zaangażowania i udostępnieniu treści przez użytkowników – w ten sposób będziesz docierać do nowych odbiorców.

Sprawdź zasięg social media dla swojego hashtagu


Zasięg kampanii marketingowej

Zasięg social media może być Twoim głównym KPI do śledzenia efektów Twoich działań w social media. Mierząc zasięg social media, możesz ocenić do ilu osób dotarła Twoja kampania oraz ocenić, które działania przynoszą najmniejszy zasięg kampanii – są najsłabsze.

Im większy zasięg social media wygenerujesz tym większa szansa, że Twoje kampania odniesie sukces.

#MeToo to przykład akcji internetowej społeczności, która w sieci bardzo szybko stała się viralem.

Zasięg social media - grafika przedstawiająca wzmiankę z hashtagiem #MeToo w panelu Brand24

Sprawdź popularność dowolnego hashtagu

Bez znaczenia, czy prowadzisz akcję promocyjną, czy kampanię zwiększającą świadomość Twojej marki. Cel jest ten sam – dotrzeć do jak największej ilości osób.

Jeżeli prowadzisz więcej niż jedną kampanię marketingową to Twój KPI (zasięg social media) powinien za każdym razem rosnąć.

Posiadając dane na temat poprzednich kampanii, czy akcji promocyjnych możesz osiągać coraz to lepsze rezultaty. To w jaki sposób możesz przygotować akcję promocyjną to temat na osobny tekst.

Mówiąc o zasięgu kampanii marketingowej nie sposób pominąć zasięgu efektywny. Chcąc w skrócie przedstawić jego znaczenie można powiedzieć, że dotyczy części osób z grupy docelowej, która zetknęła się z przekazem reklamowym w trakcie trwania całej kampanii tyle razy, aby to wystarczyło do jej zapamiętania (częstotliwość efektywna). 


Wydarzenia

Zasięg social media to także jeden z kluczowych wskaźników efektywnościowych, który powinieneś mierzyć w przypadku organizacji wydarzenia.

Zasięg social media dla wydarzenia możesz mierzyć zarówno przed, w trakcie i po zakończeniu eventu.

Treści w social media na temat Twojego wydarzenia powinny docierać do maksymalnej ilości osób – im, więcej osób zobaczy informację o evencie, tym większa szansa, że liczba Twoich uczestników, czy sponsorów będzie rosła.

Mierzenie zasięgu social media w przypadku wydarzenia pozwoli ocenić, jaki szum w sieci wygenerował i do ilu osób dotarła informacja. To dane, które możesz wykorzystać starając się o sponsorów, czy partnerów wydarzenia.

Podczas organizacji własnego wydarzenia warto stworzyć dedykowany hashtag. Pamiętaj jedynie, aby sprawdzić, czy nie jest on już zajęty. Taki hashtag umożliwi Ci nie tylko śledzenie zasięgu w social media, ale też wymianę spostrzeżeń np. na Twitterze wśród uczestników, a Tobie – łatwość obserwacji dyskusji na Twój temat.

Na przykładzie Social Media Week możesz zauważyć, że pojawia się hashtag #SMWWarsaw – dedykowany hashtag ułatwiający komunikację podczas eventu.


Jak mierzyć zasięg social media?

Jednym ze sposobów mierzenia zasięgu social media jest wykorzystanie narzędzi do monitoringu internetu, takich jak Brand24. Pomiędzy licznymi funkcjami dostępnych w panelu, za pomocą Brand24 w błyskawiczny sposób określisz dotarcie do swoich odbiorców na Twitterze, YouTube czy rosnącym na popularności TikToku.

Narzędzia do monitoringu mediów umożliwiają obserwowanie dyskusji na podstawie dowolnych zwrotów kluczowych.

Dane są zbierane z:

  • mediów społecznościowych (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, TikTok)
  • stron internetowych,
  • blogów,
  • forów internetowych.

Wszystko w jednym, intuicyjnym panelu.

Idąc tym tropem, możesz monitorować nazwę Twojej firmy, firmowy hashtag, hashtag wydarzenia, czy nazwę Twojej kampanii marketingowej.

Najważniejsze dane z Twojego projektu znajdziesz w zakładce Podsumowanie – zawiera zarówno wykresy, jak i najważniejsze wskaźniki.

Zasięg social media - zakładka Podsumowanie w panelu Brand24

Wszystkie dane, które gromadzą się w Twoich projektach znajdziesz w zakładce Analizasprawdź, jak analizować dane w Brand24.

Narzędzie posiada szereg funkcji, które pomogą Ci budować i monitorować efekty działań w social media. Niektóre z nich, takie jak:

pomogą Ci pracować jeszcze efektywniej.

Wypróbuj Brand24 za darmo przez 14 dni – ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE

 

Spodobał Ci się ten artykuł? Czytaj dalej:

Facebooktwitterlinkedintumblrmail

Mateusz Czech

Head of Chatbots w Brand24. Po godzinach bloguję o chatbotach i marketingu. Mam słabość do technologii i nowych rozwiązań. Prywatnie wielki fan Apple. Czasem marudzę, ale kto nie?