#TOPOWA8 – Najlepsze narzędzia marketingowe do analizy kampanii

Paulina Wałczyk
March 25, 2022 ・ 11 min.

Bez względu czy pracujesz w agencji lub wewnątrz firmy, na pewno zdarzyło Ci się realizować kampanie marketingowe online. O ile sam proces ich kreacji i wdrożenia wymaga sporej kreatywności i zaangażowania, to z ust przełożonego często pada pytanie: “Dlaczego to musi tyle kosztować?”. Presja związana z szukaniem oszczędności w budżetach na kampanie wymusza więc ciągłe wykazywanie ich skuteczności. Pomocne w tej sytuacji są narzędzia marketingowe, które udostępniają wiele potrzebnych danych do analizy działań. Oto 8 najlepszych!

Jedno jest pewne.

Celem działań marketingowych, bez względu na rodzaj kampanii, jest osiąganie założonych celów biznesowych. Analiza działań marketingowych pozwala odpowiedzieć na jedno z najważniejszych pytań:

Skąd mam wiedzieć, że podejmowane decyzje są słuszne, a firma zmierza w dobrym kierunku? 

Mierzenie efektów kampanii jest ważną częścią marketingu, ponieważ pozwala sprawdzić, które działania odnoszą pożądany rezultat, a które z nich wymagają jeszcze poprawy.

Bez tej wiedzy trudno podejmować trafne decyzje, a z kolei bez nich – biznes po prostu przestaje przynosić zyski i staje się nierentowny.  

Istnieje wiele sposobów prowadzenia skutecznych kampanii marketingowych w sieci i tak samo na wielu płaszczyznach można je mierzyć. Media społecznościowe, marketing automation, marketing szeptany, wiadomości e-mail – to tylko jedne z wielu obszarów.

Na szczęście dostępne na rynku narzędzia marketingowe do analizy zapewniają sporą wygodę jeśli chodzi o gromadzenie i interpretację danych, ułatwiając w ten sposób codzienną pracę marketerów.

W artykule zebrałam 8 narzędzi marketingowych, dzięki którym przeprowadzisz swoją analizę na wielu obszarach.

Za ich pomocą sprawdzisz skuteczność kampanii mailingowych, content marketingu, ocenisz jak inni reagują na Twoje kampanie i jaki wizerunek marki budujesz w oczach klientów.

Oto Twoja lista:

Narzędzia marketingowe do analizy kampanii

Silny rozwój zaplecza technologicznego doprowadził do sytuacji, w której mamy dziś do dyspozycji szeroki przekrój narzędzi do analizy działań marketingowych. I co najważniejsze – potrafiących zmierzyć niemalże wszystko.

Dzięki odpowiednim narzędziom marketingowym, monitorowanie wyników kampanii jest po prostu łatwiejsze i szybsze. Za pomocą danych uzyskanych w czasie rzeczywistym możemy praktycznie natychmiast zoptymalizować swoje działania, aby zmierzały w odpowiednim kierunku.

Wśród wielu dostępnych narzędzi krótko opisałam 8, bez których ciężko wyobrazić sobie codzienną pracę. Bez zbędnego przedłużania – poniżej znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz by skutecznie analizować swoje kampanie:

1. Brand24

W zestawieniu najlepszych pomocy do analizy kampanii marketingowych nie bez powodu zamieściłam nasze narzędzie do monitoringu mediów.

Brand24 to narzędzie marketingowe w modelu SaaS posiadające ponad 20 wskaźników – na ich podstawie zmierzysz skuteczność prowadzonych działań w sieci. Funkcje Brand24 zapewniają także pełną kontrolę nad wizerunkiem marki i zarządzaniem reputacją.

Monitoring internetu w Brand24 obejmuje wiele źródeł (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Twitch, hashtagi na TikToku, podcasty, fora, blogi, serwisy newsowe i inne) co w połączeniu z udostępnionymi danymi pozwala mieć szeroki ogląd na temat realizowanej kampanii marketingowej.

Brand24 - niezbędne narzędzie marketigowe do analizy kampanii.
Wykaz źródeł internetowych monitorowanych przez Brand24

Za pomocą Brand24 łatwo ocenisz odbiór kampanii w Internecie. System automatycznie wygeneruje informacje m.in. o:

  • Zasięgu social media – Szacunkowa liczba osób, które miały styczność z wypowiedziami zawierającymi monitorowane zwroty.
  • Liczbie interakcji w social media – Łączna liczba udostępnień, polubień i komentarzy.
  • Emocjach, jakie wywołuje kampania – Liczba wzmianek internautów ze względu na wydźwięk określony za pomocą analizy sentymentu.
  • Podziale wzmianek na temat kampanii ze względu na źródło – Liczba wyników występująca w konkretnym kanale internetowym.
Analiza działań marketingowych w Brand24 - grafika przedstawiająca podsumowanie wyników.

Narzędzie przeprowadza także szczegółową analizę źródeł, w których pojawiły się wzmianki internautów na temat kampanii.

Udostępnia do tego listę najaktywniejszych oraz najbardziej wpływowych stron internetowych. Dane na temat wzmianek odnośnie kampanii, jak i kanałów, w których się pojawiły to cenne źródło wiedzy dla dostosowania działań marketingowych w przyszłości.

Dzięki temu wiesz, na których kanałach Twoi odbiorcy wykazują największą aktywność. Taka wiedza pozwala z kolei skupić większą uwagę na tych kanałach, które przynoszą największe efekty. Dzięki temu nie przepalisz nie potrzebnie czasu i pieniędzy.

Analiza działań marketingowych za pomocą Brand24 - grafika przedstawiająca wykaz najaktywniejszych i najbardziej wpływowych stron.

Mierz skuteczność swoich kampanii
<< TESTUJ BRAND24 ZA DARMO PRZEZ 14 DNI >>

Atutem narzędzia jest możliwość stworzenia raportu PDF, który przedstawi zebrane dane w przejrzystej i czytelnej formie.

Taki raport możesz wygenerować automatycznie na podstawie wybranego przedziału czasowego i zawrzeć w nim te informacje, którymi chcesz się podzielić. Wystarczy zaledwie kilka kliknięć myszką by raport był gotowy.

Analizę kampanii marketingowej za pomocą Brand24 rozpocznij od założenia projektu na konkretne słowo kluczowe. Może być to nazwa marki, produktów, dedykowany hashtag i właściwie wszystko, co jest powiązane z Twoją kampanią. 

PRO TIP 1: Dla większej precyzji analizy kampanii marketingowej, warto wprowadzić kilka odmian monitorowanej frazy, z polskimi znakami i bez. 

PRO TIP 2: Analiza danych rozpoczyna się w chwili założenia projektu, dlatego chcąc zbadać wyniki kampanii warto skonfigurować swój projekt przed rozpoczęciem kampanii.

Koszt narzędzia: darmowy 14-dniowy okres próbny, płatne pakiety rozpoczynają się od 179 zł 

2. Google Analytics

Mówiąc o prowadzeniu kampanii marketingowych i pomiarze ich skuteczności, nie sposób pominąć Google Analytics, który dla wielu marketerów stanowi podstawowe narzędzie. Jego główną zaletą jest możliwość gromadzenia szerokiego przekroju danych i właśnie od niego warto rozpocząć analizę swoich działań w internecie.

Wśród wielu danych, które udostępnia Google Analytics, w ocenie skuteczności kampanii marketingowej na pewno cenne będą informacje o:

  • liczbie wejść na stronę i czasie na niej spędzonym,
  • źródle ruchu na stronę, 
  • liczbie unikalnych użytkowników,
  • częstotliwości wizyt,
  • zaangażowaniu odbiorców,
  • odwiedzanych podstronach.
Google Analytics jako niezbędbe narzędzie marketigowe do analizy działań marketingowych.
Google Analytics – niezbędne narzędzie marketigowe do analizy kampanii.

Poza tym, Google Analytics zapewnia szczegółowy wgląd w profil odwiedzających stronę – od ogólnych danych demograficznych po sposób ich zachowania. Dodatkowo narzędzie udostępnia statystyki odnośnie wejść z urządzeń mobilnych, co w połączeniu z pozostałymi danymi stanowi ogromną bazę wiedzy służącą do dokładnego sprecyzowania założeń kampanii marketingowych i jej dalszej optymalizacji. 

Atutem narzędzia jest możliwość porównywania wyników prowadzonych działań z konkretnego rodzaju. Google Analytics pozwala zestawić ze sobą podobne kampanie marketingowe, które były przeprowadzane w przeszłości i sprawdzić ich wyniki.

Tak ogromna ilość danych dostępna w Google Analytics z pewnością jest wystarczająca do zmierzenia efektów działań marketingowych i otrzymania miarodajnych wyników. Warto jednak wspomnieć o rozszerzonej wersji Google Analytics, która zapewnia jeszcze więcej informacji i sprawdza się szczególnie w przypadku dużych marek.

Koszt narzędzia: darmowa, podstawowa wersja (Google Analytics), rozszerzony pakiet (Google Analytics 360) podlega indywidualnej wycenie.

3. BuzzSumo

Content marketing na stałe wpisał się w zakres strategii marketingowej wielu firm i stanowi źródło pozyskiwania klientów. Właśnie dlatego warto trzymać rękę na pulsie i mierzyć wyniki kampanii content marketingowych.

Nieocenionym narzędziem do analizy content marketingu jest BuzzSumo, którego chyba nie trzeba specjalnie przedstawiać. System posiada wiele funkcji, które sprawdzają się praktycznie na każdym etapie tworzenia contentu, a analiza działań w tym zakresie jest jednym z nich. Jak mierzyć skuteczność działań marketingowych za pomocą BuzzSumo? Już tłumaczę!

BuzzSumo dostarcza informacje odnośnie udostępnień treści w mediach społecznościowych. Dane na temat rozkładu udostępnień w poszczególnych kanałach social media pozwalają w pełni wykorzystać potencjał tych treści, które wzbudzają największe zaangażowanie w Internecie. Na tej podstawie możesz świadomie tworzyć płatne kampanie lub zastosować tzw. recykling contentu, czyli ponowne wykorzystać te same treści. 

Najlepsze narzędzia marketingowe - BuzzSumo
BuzzSumo – niezbędbe narzędzie marketigowe do analizy kampanii.
Źródło: BuzzSumo.com

Oprócz danych odnośnie źródeł udostępniania materiałów, BuzzSumo pomaga określić:

  • Ile treści opublikowano na stronie internetowej na przestrzenii wybranego okresu?
  • Jaka była łączna liczba odsłon wszystkich tych treści?
  • Które treści były udostępniane najchętniej?
  • Jakiej długości content były najczęściej udostępniany?
  • W jakim dniu tygodnia internauci najchętniej udostępniali treści?

i wiele innych.

Przydatną funkcją jest możliwość ustawienia alertu, dzięki któremu nie ma potrzeby ręcznego śledzenia każdej opublikowanej treści. W momencie osiągnięcia ustawionej wcześniej liczby udostępnień, system automatycznie wyśle powiadomienie na maila.

Koszt narzędzia: 7-dniowy okres próbny, płatne pakiety rozpoczynają się od 79$

4. Senuto

Mówiąc o content marketingu trudno pominąć narzędzia marketingowe do analizy widoczności strony internetowej i jej pozycjonowania w wyszukiwarce Google. Jednym z lepszych na polski rynek jest właśnie Senuto.

Senuto dzieli się na trzy główne obszary: Analiza widoczności, Baza Słów Kluczowych i Monitoring, z których każdy wyposażony jest w zestaw dedykowanych funkcjonalności.  Za jego pomocą sprawdzisz:

  • konkretne słowa kluczowe, pod którymi widoczna jest domena w wyszukiwarce,
  • rozkład pozycji w wyszukiwarce,
  • historię SERP’ów dla konkretnego słowa kluczowego,
  • zmiany pozycji pod kątem największych wzrostów i spadków fraz,
  • adresy URL, które są narażone na kanibalizację (pojawienie się dwóch lub więcej podstron z tej samej domeny na te same słowa kluczowe).

Dodatkowo narzędzie pozwala podejrzeć, które podstrony w ramach głównej witryny zbierają największy ruch organiczny z Google oraz przeanalizować cechy fraz widocznych w rankingu. W tej kwestii Senuto udostępnia dane odnośnie:

  • średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań, 
  • trudność i typy fraz,
  • trendy w wyszukiwaniach.
Senuto jako niezbędne narzędzie marketingowe do analizy działań marketingowych.
Senuto jako niezbędne narzędzie marketingowe do analizy działań.

Koszt narzędzia: 14-dniowy darmowy okres testowy, płatne pakiety rozpoczynają się od 79 zł

5. Google Search Console

Będąc przy temacie widoczności w Google nie mogłabym nie wspomnieć o GSC, które zapewnia fundamenty dla content marketingu i razem z innymi narzędziami SEO stanowi mocne zaplecze w kontekście analiz.

W jaki sposób GSC może usprawnić pracę marketera? Za jego pomocą sprawdzisz konkretne frazy, na które Twoja strona www wyświetla/klika się w wynikach wyszukiwania. To przydatna informacja, która nie tylko pozwoli zweryfikować potencjał poszczególnych keywordów, na które się pozycjonujesz w Google, ale też ułatwi zidentyfikować potencjalne kanibalizacje.

Wiedząc, które strony rankują na te same słowa kluczowa możesz zoptymalizować ich treści i poprawić ich wyniki. Poza tym, narzędzie sprzyja pracom nad technicznym stanem domeny dostarczając dane na temat performance’u na desktopie czy urządzeniach mobilnych.

Koszt narzędzia: darmowe

6. Marketo

Kolejną platformą specjalizującą się w analizie działań marketingowych jest Marketo. Narzędzie posiada integrację z wiodącymi systemami CRM, dzięki czemu pomaga zsynchronizować dział marketingu z działem sprzedaży w celu wzajemnej współpracy. Korzystanie z Marketo sprawi, że Twoje leady marketingowe będą zaopiekowane jak nigdy wcześniej!

Marketo jest kompleksowym narzędziem wyposażonym w dedykowane funkcje do marketing automation, content marketngu, email marketingu, analizy strony www, czy reklam internetowych przez co dostarcza wiele istotnych danych o prowadzonych kampaniach.

System zapewnia dostęp do informacji o potencjalnych klientach, a na podstawie schematów ich zachowań wskazuje, które kanały i kampanie marketingowe zapewniają największe przychody i najwyższy zwrot z inwestycji. 

Wśród wielu przydatnych funkcjonalności Marketo, w ocenie efektów działań marketingowych z pewnością pomocne będa wskaźniki, które pozwolą:

  • oszacować i zoptymalizować wydatki przeznaczone na reklamę,
  • prześledzić drogę zakupową klienta i zmierzyć istotne wskaźniki wydajności na każdym etapie,

Co więcej, za pomocą narzędzia można łatwo stworzyć wizualne raporty.

Koszt narzędzia: indywidualna wycena

7. InsightSquared

Narzędzie InsightSquared oferuje szeroki zakres raportowania i analiz, które umożliwiają pomiar praktycznie wszystkich aspektów działalności firmy. Oprogramowanie pomaga w zarządzaniu danymi nie tylko działom marketingu, ale też finansów, sprzedaży, czy obsługi klienta.

Analiza marketingowa za pomocą InsightSquared pomaga zidentyfikować wiodące źródła potencjalnych klientów, mierzyć postępy konwersji i badać jej ścieżkę. Narzędzie jest wyposażone w mapę ciepła, dzięki której można łatwo określić skuteczność kampanii na różnych jej etapach.

Kompleksowość InsightSquared i gromadzenie ogromnych ilości danych mocno wyróżnia to narzędzie pod względem udostępnianych raportów. Dzięki nim użytkownik może zbadać:

  • w jaki sposób działania marketingowe generują przychody,
  • jaki jest wpływ konkretnych kampanii na biznes,
  • ścieżkę konwersji od momentu pozyskania leadu do czasu jego przekształcenia w klienta,
  • częstotliwość zaangażowania w kontaktach z potencjalnymi klientami,
  • długość każdego z etapów lejka konwersji. 
Najlepsze narzędzia marketingowe - InsightSquared
Najlepsze narzędzia marketingowe – InsightSquared
Źródło: InsightSquared.com

Koszt narzędzia: darmowe konto testowe, płatne plany podlegają indywidualnej wycenie

8. Google Ads Performance Grader

Narzędzie zapewnia pomoc wskazując odpowiednie obszary, na których warto się skoncetrować w przypadku płatnego wyszukiwania. 

Google Ads Performance Grader przeprowadza audyt konta w Google Ads i wyświetla szczegółowy raport prezentujący jego mocne i słabe strony wykorzystując do tego 60 kluczowych wskaźników. Dane z audytu dostarczają istotnych informacji z 10 głównych obszarów, takich jak:

  • Zmarnowane wydatki,
  • Wyniki jakości,
  • Udział w wyświetleniach,
  • Współczynnik klikalności,
  • Aktywność na swoim koncie,
  • Optymalizacja “long-tail keywords”,
  • Optymalizacja tekstu reklamy,
  • Optymalizacja strony docelowej,
  • Reklamy mobilne,
  • Najlepsze praktyki PPC.
Najlepsze narzędzia marketingowe do analizy działań marketingowych - Google Ads Performance Grader
Najlepsze narzędzia marketingowe do analizy działań – Google Ads Performance Grader
Źródło: WordStream.com

Koszt narzędzia: darmowy

W jaki sposób analiza danych wspiera kampanie marketingowe?

Musisz wiedzieć, że analityka marketingowa tak naprawdę zawsze pełniła istotną funkcję w zakresie strategii biznesowej, a najbardziej na znaczeniu zyskała w momencie wzrostu liczby różnorodnych kanałów komunikacji z odbiorcami.

Możliwość gromadzenia danych, a przede wszystkim umiejętność właściwego ich zastosowania warunkuje powodzenie kampanii, co w efekcie przekłada się na osiąganie założonych celów. 

FAKT: 67% marketerów wykorzystuje analitykę marketingową podczas prowadzenia kampanii. 

Oprócz precyzyjnej oceny efektów prowadzonych działań marketingowych, dzięki danym z analizy znacznie łatwiej zrozumieć kim jest klient, rozpoznać jego potrzeby, co lubi, a czego nie oraz jakie wykazuje zachowania. 

FAKT: 68% ekspertów generuje leady na podstawie danych z analizy działań marketingowych

Konieczność skupienia się wyłącznie na przemyślanych działaniach podyktowana jest przede wszystkim rosnącą w siłę konkurencją i coraz krótszym czasem konsumentów poświęcających swoją uwagę treściom marketingowym.

W obecnych czasach analiza działań marketingowych staje się w tym wypadku koniecznością i wpływa na poziom obsługi i komunikacji z klientem, które są dostosowane na podstawie jego potrzeb i oczekiwań wykazanych w trakcie analizy, przez co dużo łatwiej stworzyć indywidualną relację opartą na zasadzie 1:1.

FAKT: 56% marketerów wykorzystuje analizę marketingową w relacjach z klientami.

Jak mierzyć skuteczność działań marketingowych?

Każda strategia biznesowa, w ramach której realizujesz konkretne kampanie marketingowe, nie może funkcjonować bez wyznaczonych celów i sposobu oceny ich realizacji. Podstawowymi wskaźnikami do zmierzenia efektów działań marketingowych są ROI (zwrot z inwestycji) oraz KPI (kluczowe wskaźniki efektywności).

O ile w przypadku ROI można policzyć, jak zainwestowanie jednej złotówki przełożyło się na wzrost zysków, warto pamiętać, że ten wskaźnik koncentruje się na efekcie. To z kolei jest trudne do zmierzenia w krótkim czasie i przez to blokuje szybką poprawę działań.

Kluczowe wskaźniki efektywności

W ocenie skuteczności bieżących działań warto więc skupić się na bardziej sprecyzowanych założeniach charakterystycznych dla różnych kanałów komunikacji, które dostarczają właśnie wskaźniki KPI. 

Kluczowe wskaźniki efektywności potrafią pomóc w osiągnięciu założonych celów strategicznych pod warunkiem, że zostaną prawidłowo określone. Myślę, że nie będzie przesadą gdy powiem, że KPI pełni swego rodzaju funkcję kompasu, który wskazuje odpowiedni kierunek. 

Analiza działań marketingowych za pomocą KPI (kluczowe wskaźniki efektywności).

W zależności od kanału działań marketingowych i przyjętych celów, istnieje wiele wskaźników KPI, które dobierane są na podstawie indywidualnych założeń firmy. Może to być na przykład:

  • liczba pozyskanych klientów,  
  • liczba nowych użytkowników odwiedzających stronę www,
  • wzmianki internautów na temat marki / produktów / kampanii marketingowej,
  • zasięg tych wzmianek w social media,
  • liczba interakcji w mediach społecznościowych,
  • liczba udostępnień publikowanych treści,
  • procent otwarcia i kliknięcia w maila,
  • liczba subskrypcji newslettera.

Czytaj więcej: Na temat KPI w marketingu polecam artykuł “19 najważniejszych wskaźników marketingowych, które musisz znać“. Znajdziesz tam garść istotnych metryk, które warto mierzyć.

Narzędzia marketingowe – dlaczego ich potrzebujesz?

Pomimo, że rola marketingu nieustannie ewoluuje, niezmiennym pozostaje fakt udowadniania jego wpływu na sukces firmy. Bez wątpienia działania z jego zakresu pełnią istotną rolę w pozyskiwaniu klientów, a dane z analizy znacznie wspierają działania sprzedażowe. 

Porównując działania marketingowe do innych obszarów biznesu może się wydawać, że są one trudniejsze do zmierzenia. Nic bardziej mylnego! Rozwój cyfryzacji spowodował, że firmy mają dziś dostęp do zaawansowanych narzędzi, dzięki którym mierzalność marketingu może być równie prosta.

Za ich pomocą nie tylko zmierzysz postępy realizowanych kampanii, ale na podstawie danych, które udostępniają możesz prognozować wyniki i optymalizować dotychczasowe działania. I co najważniejsze – oprócz szerokiego wachlarza danych narzędzia marketingowe zapewniają ogromną oszczędność czasu, której nie gwarantują żadne inne metody mierzenia efektów pracy w marketingu.

INNE NARZĘDZIA, KTÓRE MOGĄ CI SIĘ PRZYDAĆ:

10+ narzędzi dla e-commerce wspierających sprzedaż online

10 narzędzi do promocji firmy w internecie, dzięki którym zaoszczędzisz czas

12 najlepszych narzędzi do pracy w social media