Kampania marketingowa - najlepsze narzędzia do analizy działań marketingowych
01/08/2019

#TOPOWA7 – Najlepsze narzędzia do analizy działań marketingowych

Bez względu czy pracujesz w agencji lub w wewnętrznych strukturach firmy, na pewno zdarzyło Ci się realizować kampanie marketingowe online. O ile sam proces ich kreacji i wdrożenia wymaga sporej dawki kreatywności i zaangażowania, to z ust przełożonego często pada pytanie: “Dlaczego to musi tyle kosztować?” Presja związana z szukaniem oszczędności w budżetach przeznaczonych na kampanie wymusza więc ciągłe wykazywanie ich skuteczności. Pomocne w tej sytuacji są narzędzia marketingu, które udostępniają wiele potrzebnych danych do analizy działań marketingowych w sieci. Oto 7 najlepszych!

Jedno jest pewne. Istotą działań marketingowych, bez względu na rodzaj realizowanej kampanii, jest osiąganie założonych celów biznesowych. Analiza działań marketingowych pozwala odpowiedzieć na jedno z najważniejszych pytań:

Skąd mam wiedzieć, że podejmowane decyzje są słuszne, a firma zmierza w dobrym kierunku? 

Mierzenie efektów kampanii jest ważną częścią marketingu, ponieważ pozwala sprawdzić, które działania odnoszą pożądany rezultat, a które z nich wymagają jeszcze poprawy. Bez tej wiedzy trudno podejmować trafne decyzje, a z kolei bez nich – biznes po prostu przestaje przynosić zyski i staje się nierentowny.  

Istnieje wiele sposobów prowadzenia skutecznych kampanii marketingowych w sieci i tak samo na wielu płaszczyznach można je mierzyć. Dostępne na rynku narzędzia do analizy działań marketingowych zapewniają duże możliwości w kwestii gromadzenia i interpretacji danych, ułatwiając w ten sposób codzienną pracę marketerów.

Ale po kolei. Zanim przejdziemy do sedna sprawdź, o czym piszę w tym artykule:


W jaki sposób analiza danych wspiera kampanie marketingowe?

Analityka marketingowa tak naprawdę zawsze pełniła istotną funkcję w zakresie strategii biznesowej, a najbardziej na znaczeniu zyskała w momencie wzrostu liczby różnorodnych kanałów komunikacji z odbiorcami.

Możliwość gromadzenia danych, a przede wszystkim umiejętność właściwego ich zastosowania warunkuje powodzenie kampanii, co w efekcie przekłada się na osiąganie założonych celów. 

FAKT: 67% marketerów wykorzystuje analitykę marketingową podczas prowadzenia kampanii. 

Oprócz precyzyjnej oceny efektów prowadzonych działań marketingowych, dzięki danym z analizy znacznie łatwiej zrozumieć kim jest klient, rozpoznać jego potrzeby, co lubi, a czego nie oraz jakie wykazuje zachowania. 

FAKT: 68% ekspertów generuje leady na podstawie danych z analizy działań marketingowych

Konieczność skupienia się wyłącznie na przemyślanych działaniach podyktowana jest przede wszystkim rosnącą w siłę konkurencją i coraz krótszym czasem konsumentów poświęcających swoją uwagę treściom marketingowym.

Analiza działań marketingowych staje się w tym wypadku koniecznością i wpływa na poziom obsługi i komunikacji z klientem, które są dostosowane na podstawie jego potrzeb i oczekiwań wykazanych w trakcie analizy, przez co dużo łatwiej stworzyć indywidualną relację opartą na zasadzie 1:1.

FAKT: 56% marketerów wykorzystuje analizę marketingową w relacjach z klientami.


Jak mierzyć skuteczność działań marketingowych?

Każda strategia biznesowa, w ramach której realizujesz konkretne kampanie marketingowe, nie może funkcjonować bez wyznaczonych celów i sposobu oceny ich realizacji. Podstawowymi wskaźnikami do zmierzenia efektów działań marketingowych są ROI (zwrot z inwestycji) oraz KPI (kluczowe wskaźniki efektywności).

O ile w przypadku ROI można policzyć, jak zainwestowanie jednej złotówki przełożyło się na wzrost zysków, warto pamiętać, że ten wskaźnik koncentruje się na efekcie. To z kolei jest trudne do zmierzenia w krótkim czasie i przez to blokuje szybką poprawę działań.

Kluczowe wskaźniki efektywności

W ocenie skuteczności bieżących działań warto więc skupić się na bardziej sprecyzowanych założeniach charakterystycznych dla różnych kanałów komunikacji, które dostarczają właśnie wskaźniki KPI. 

Kluczowe wskaźniki efektywności potrafią pomóc w osiągnięciu założonych celów strategicznych pod warunkiem, że zostaną prawidłowo określone. Myślę, że nie będzie przesadą gdy powiem, że KPI pełni swego rodzaju funkcję kompasu, który wskazuje odpowiedni kierunek. 

Analiza działań marketingowych za pomocą KPI (kluczowe wskaźniki efektywności).

W zależności od kanału działań marketingowych i przyjętych celów, istnieje wiele wskaźników KPI, które dobierane są na podstawie indywidualnych założeń firmy. Może to być na przykład:

  • liczba pozyskanych klientów,  
  • liczba nowych użytkowników odwiedzających stronę www,
  • wzmianki internautów na temat marki / produktów / kampanii marketingowej,
  • zasięg tych wzmianek w mediach społecznościowych,
  • liczba interakcji w social media,
  • liczba udostępnień publikowanych treści,
  • procent otwarcia i kliknięcia w maila,
  • liczba subskrypcji newslettera.

7 najlepszych narzędzi do pomiaru i analizy działań marketingowych

Silny rozwój zaplecza technologicznego doprowadził do sytuacji, w której dziś mamy do dyspozycji szeroki przekrój narzędzi do analizy działań marketingowych. I co najważniejsze – potrafiących zmierzyć niemalże wszystko.

Dzięki odpowiednim narzędziom marketingowym, monitorowanie wyników kampanii jest po prostu łatwiejsze i szybsze, a za pomocą danych uzyskanym w czasie rzeczywistym – możemy praktycznie natychmiast zoptymalizować swoje działania, aby zmierzały w wyznaczonym kierunku.

Wśród wielu dostępnych narzędzi, poniżej krótko opisałam 7, bez których ciężko wyobrazić sobie codzienną pracę w marketingu:

1. Google Analytics – podstawowe źródło wiedzy każdego marketera

Mówiąc o prowadzeniu działań marketingowych i pomiarze ich skuteczności, nie sposób pominąć Google Analytics, który dla wielu stanowi podstawowe narzędzie w arsenale marketingu. Jego główną zaletą jest możliwość gromadzenia szerokiego przekroju danych i właśnie od niego warto rozpocząć analizę swoich działań w internecie.

Wśród wielu danych, które udostępnia Google Analytics, w ocenie skuteczności kampanii marketingowej na pewno cenne będą informacje o:

  • liczbie wejść na stronę i czasie na niej spędzonym,
  • źródle ruchu na stronę, 
  • liczbie unikalnych użytkowników,
  • częstotliwości wizyt,
  • zaangażowaniu odbiorców,
  • odwiedzanych podstronach.
Google Analytics jako niezbędbe narzędzie marketigowe do analizy działań marketingowych.

Poza tym, Google Analytics zapewnia szczegółowy wgląd w profil odwiedzających stronę – od ogólnych danych demograficznych po sposób ich zachowania. Dodatkowo narzędzie udostępnia statystyki odnośnie wejść z urządzeń mobilnych, co w połączeniu z pozostałymi danymi stanowi ogromną bazę wiedzy służącą do dokładnego sprecyzowania założeń kampanii marketingowych i jej dalszej optymalizacji. 

Atutem narzędzia jest możliwość porównywania wyników prowadzonych działań z konkretnego rodzaju. Google Analytics pozwala zestawić ze sobą podobne kampanie marketingowe, które były przeprowadzane w przeszłości i sprawdzić ich wyniki.

Tak ogromna ilość danych dostępna w Google Analytics z pewnością jest wystarczająca do zmierzenia efektów działań marketingowych i otrzymania miarodajnych wyników. Warto jednak wspomnieć o rozszerzonej wersji Google Analytics, która zapewnia jeszcze więcej informacji i sprawdza się szczególnie w przypadku dużych marek.

Koszt narzędzia: darmowa, podstawowa wersja (Google Analytics), rozszerzony pakiet (Google Analytics 360) podlega indywidualnej wycenie.


2. Brand24 – kompleksowy monitoring internetu

W zestawieniu najlepszych pomocy do analizy kampanii marketingowych nie bez powodu zamieściłam nasze narzędzie do monitoringu internetu i mediów społecznościowych. Brand24 posiada ponad 20 wskaźników analitycznych, które pozwalają zmierzyć skuteczność prowadzonych działań w sieci.

Poza tym, narzędzie monitoruje wiele źródeł w Internecie, co w połączeniu z udostępnionymi danymi pozwala mieć szeroki ogląd na temat wyników realizowanej kampanii marketingowej.

Wykaz źródeł internetowych monitorowanych przez Brand24

Za pomocą Brand24 łatwo ocenisz odbiór kampanii w internecie. Na podstawie zebranych wyników na wskazany temat, system automatycznie generuje informacje m.in. o:

  • Zasięgu social media – Szacunkowa liczba osób, które miały styczność z wypowiedziami zawierającymi monitorowane zwroty.
  • Liczbie interakcji w social media – Łączna liczba udostępnień, polubień i komentarzy.
  • Emocjach, jakie wywołuje kampania – Liczba wzmianek internautów ze względu na wydźwięk określony za pomocą analizy sentymentu.
  • Udziale w dyskusji ze względu na płeć – Liczba wyników pochodzących od kobiet i mężczyzn.
Analiza działań marketingowych w Brand24 - grafika przedstawiająca podsumowanie wyników.

Narzędzie przeprowadza także szczegółową analizę źródeł, w których pojawiły się wzmianki internautów na temat kampanii. Udostępnia do tego listę najaktywniejszych oraz najbardziej wpływowych stron internetowych. Dane na temat wzmianek odnośnie kampanii, jak i kanałów, w których się pojawiły stanowią cenne źródło wiedzy dla dostosowania działań marketingowych w przyszłości.

Analiza działań marketingowych za pomocą Brand24 - grafika przedstawiająca wykaz najaktywniejszych i najbardziej wpływowych stron.

Atutem narzędzia jest możliwość stworzenia raportu PDF, który przedstawi zebrane dane w przejrzystej i czytelnej formie. Taki raport możesz wygenerować automatycznie na podstawie wybranego przedziału czasowego i zawrzeć w nim te informacje, którymi chcesz się podzielić. Wystarczy zaledwie kilka kliknięć myszką by raport był gotowy.

Analizę kampanii marketingowej za pomocą Brand24 rozpocznij od założenia projektu na konkretne słowo kluczowe. Może być to nazwa marki, produktów, dedykowany hashtag i właściwie wszystko, co jest powiązane z Twoją kampanią. 

PRO TIP 1: Dla zwiększenia precyzyjności analizy kampanii marketingowej, warto wprowadzić kilka odmian monitorowanej frazy, z polskimi znakami i bez. 

PRO TIP 2: Analiza danych rozpoczyna się w chwili założenia projektu, dlatego chcąc zbadać wyniki kampanii warto skonfigurować swój projekt przed rozpoczęciem kampanii.

Jeśli jeszcze nie posiadasz swojego konta możesz wypróbować Brand24 za darmo przez 14 dni – ZAŁÓŻ DARMOWE KONTO TESTOWE

Koszt narzędzia: darmowy 14-dniowy okres próbny, płatne pakiety rozpoczynają się od 69 zł 


3. BuzzSumo – content marketing pod kontrolą

Działania z zakresu content marketingu na stałe wpisały się w zakres strategii marketingowej wielu firm i stanowią źródło pozyskiwania klientów. Właśnie dlatego warto trzymać rękę na pulsie i mierzyć wyniki kampanii content marketingowych.

Nieocenionych do tego narzędziem marketingowym jest BuzzSumo, którego chyba nie trzeba specjalnie przedstawiać. System posiada wiele funkcji, które sprawdzają się praktycznie na każdym etapie tworzenia contentu, a analiza działań w tym zakresie jest jednym z nich. Jak mierzyć skuteczność działań marketingowych za pomocą BuzzSumo? Już tłumaczę!

BuzzSumo dostarcza informacje odnośnie udostępnień treści w kanałach social media. Tego typu informacja pozwala w pełni wykorzystać potencjał tych treści, które wzbudzają największe zaangażowanie w Internecie i na ich podstawie stworzyć płatne kampanie lub zastosować tzw. recykling contentu, czyli ponowne wykorzystać te same treści. 

Najlepsze narzędzia marketingowe - BuzzSumo
Źródło: BuzzSumo.com

Oprócz danych odnośnie źródeł udostępniania materiałów, BuzzSumo pomaga określić:

  • Ile treści opublikowano na stronie internetowej na przestrzenii wybranego okresu?
  • Jaka była łączna liczba odsłon wszystkich tych treści?
  • Które treści były udostępniane najchętniej?
  • Jakiej długości content były najczęściej udostępniany?
  • W jakim dniu tygodnia internauci najchętniej udostępniali treści?

i wiele innych.

Przydatną funkcją jest możliwość ustawienia alertu, dzięki któremu nie ma potrzeby na bieżąco śledzić każdej opublikowanej treści. W momencie osiągnięcia ustawionej wcześniej liczby udostępnień, system automatycznie wyśle powiadomienie na maila.

Koszt narzędzia: 7-dniowy okres próbny, płatne pakiety rozpoczynają się od 79$


4. Senuto – czyli zadbaj o swoją widoczność

Mówiąc o kampaniach content marketingowych trudno pominąć narzędzia marketingowe do analizy widoczności strony internetowej i jej pozycjonowania w rankingu Google. Jednym z lepszych jest właśnie Senuto, z którego sama na co dzień korzystam.

Senuto dzieli się na trzy główne obszary: Analiza widoczności, Baza Słów Kluczowych i Monitoring, z których każdy wyposażony jest w zestaw dedykowanych funkcjonalności.  Za jego pomocą sprawdzisz:

  • konkretne frazy, pod którymi widoczna jest domena w wyszukiwarce,
  • rozkład pozycji w wyszukiwarce,
  • historię SERP’ów dla konkretnego słowa kluczowego,
  • zmiany pozycji pod kątem największych wzrostów i spadków fraz,
  • adresy URL, które są narażone na kanibalizację (pojawienie się dwóch lub więcej podstron z tej samej domeny na tą samą frazę kluczową).

Dodatkowo narzędzie pozwala podejrzeć, które podstrony w ramach głównej witryny zbierają największy ruch organiczny z Google oraz przeanalizować cechy fraz widocznych w rankingu. W tej kwestii Senuto udostępnia dane odnośnie:

  • średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań, 
  • trudność i typy fraz,
  • trendy w wyszukiwaniach.
Senuto jako niezbędne narzędzie marketingowe do analizy działań marketingowych.

Koszt narzędzia: 14-dniowy darmowy okres testowy, płatne pakiety rozpoczynają się od 79 zł


5. Marketo – niezbędnik w wsparciu sprzedaży

Kolejną platformą specjalizującą się w analizie działań marketingowych jest Marketo. Narzędzie posiada integrację z wiodącymi systemami CRM, dzięki czemu pomaga zsynchronizować dział marketingu z działem sprzedaży w celu wzajemnej współpracy. 

Marketo jest kompleksowym narzędziem wyposażonym w dedykowane funkcje do automatyzacji marketingu, content marketngu, email marketingu, analizy strony www, czy reklam internetowych przez co dostarcza wiele istotnych danych o prowadzonych kampaniach.

System zapewnia dostęp do informacji o potencjalnych klientach, a na podstawie schematów ich zachowań wskazuje, które kanały i kampanie marketingowe zapewniają największe przychody i najwyższy zwrot z inwestycji. 

Wśród wielu przydatnych funkcjonalności Marketo, w ocenie efektów działań marketingowych z pewnością pomocne będa wskaźniki, które pozwolą:

  • oszacować i zoptymalizować wydatki przeznaczone na reklamę,
  • prześledzić drogę zakupową klienta i zmierzyć istotne wskaźniki wydajności na każdym etapie,

Co więcej, za pomocą narzędzia można łatwo stworzyć wizualne raporty.

Koszt narzędzia: indywidualna wycena


6. InsightSquared – analiza na wielu obszarach

Narzędzie InsightSquared oferuje szeroki zakres raportowania i analiz, które umożliwiają pomiar praktycznie wszystkich aspektów działalności firmy. Oprogramowanie pomaga w zarządzaniu danymi nie tylko działom marketingu, ale też finansów, sprzedaży, czy obsługi klienta.

Analiza marketingowa za pomocą InsightSquared pomaga zidentyfikować wiodące źródła potencjalnych klientów, mierzyć postępy konwersji i badać jej ścieżkę. Narzędzie jest wyposażone w mapę ciepła, dzięki której można łatwo określić skuteczność kampanii na różnych jej etapach.

Kompleksowość InsightSquared i gromadzenie ogromnych ilości danych mocno wyróżnia to narzędzie pod względem udostępnianych raportów. Dzięki nim użytkownik może zbadać:

  • w jaki sposób działania marketingowe generują przychody,
  • jaki jest wpływ konkretnych kampanii na biznes,
  • ścieżkę konwersji od momentu pozyskania leadu do czasu jego przekształcenia w klienta,
  • częstotliwość zaangażowania w kontaktach z potencjalnymi klientami,
  • długość każdego z etapów lejka konwersji. 
Najlepsze narzędzia marketingowe - InsightSquared
Źródło: InsightSquared.com

Koszt narzędzia: darmowe konto testowe, płatne plany podlegają indywidualnej wycenie


7. Google Ads Performance Grader – audyt PPC

Narzędzie zapewnia pomoc wskazując odpowiednie obszary, na których warto się skoncetrować w przypadku płatnego wyszukiwania. 

Google Ads Performance Grader przeprowadza audyt konta w Google Ads i wyświetla szczegółowy raport prezentujący jego mocne i słabe strony wykorzystując do tego 60 kluczowych wskaźników. Dane z audytu dostarczają istotnych informacji z 10 głównych obszarów, takich jak:

  • Zmarnowane wydatki,
  • Wyniki jakości,
  • Udział w wyświetleniach,
  • Współczynnik klikalności,
  • Aktywność na swoim koncie,
  • Optymalizacja “long-tail keywords”,
  • Optymalizacja tekstu reklamy,
  • Optymalizacja strony docelowej,
  • Reklamy mobilne,
  • Najlepsze praktyki PPC.
Najlepsze narzędzia marketingowe do analizy działań marketingowych - Google Ads Performance Grader
Źródło: WordStream.com

Koszt narzędzia: darmowy


Analiza działań marketingowych – podsumowanie

Pomimo, że rola marketingu nieustannie ewoluuje, niezmiennym pozostaje fakt udowadniania jego wpływu na sukces firmy. Bez wątpienia działania z jego zakresu sprzyjają pozyskiwaniu klientów, a dane z analizy znacznie pomagają osiągnąć ten cel. 

Porównując działania marketingowe do innych obszarów biznesu może się wydawać, że są one dużo trudniejsze do zmierzenia. Nic bardziej mylnego! Rozwój cyfryzacji spowodował, że firmy mają dziś dostęp do zaawansowanych narzędzi, dzięki którym mierzalność działań marketingowych może być równie prosta.

Za ich pomocą nie tylko zmierzysz postępy realizowanych kampanii, ale na tej podstawie możesz prognozować wyniki i optymalizować dotychczasowe działania. Oprócz szerokiego wachlarza danych zyskujesz jeszcze więcej – ogromną oszczędność czasu, której nie zapewniają żadne inne metody mierzenia efektów pracy w marketingu.

Psst… Jeśli szukasz narzędzi, które pomogą wesprzeć biznes, zajrzyj na KickSaaS. Znajdziesz tam atrakcyjne pomoce, które Eliza wyszukuje i gromadzi w jednym miejscu – SPRAWDŹ KICKSAAS 


Sprawdź, inne narzędzia marketingowe, które mogą Ci się przydać:

Facebooktwitterlinkedintumblrmail

Paulina Wałczyk

Wyznawca zasady “Content is a King”. Fascynacja do zabawy słowami towarzyszy mi odkąd pamiętam. Prywatnie miłośnik górskich wędrówek, weekendowych wypadów za miasto i filmów Marvela.