4 zasady marketingu internetowego dla osiągania lepszych efektów w sieci

Dominika Szarf
January 28, 2021 ・ 8 min.

W dobie Internetu, kultury obrazkowej i wszechobecnej informacji większość biznesów decyduje się na wykorzystywanie różnych kanałów komunikacji online. Nic w tym dziwnego. Marketing internetowy okazuje się być bardziej przystępny cenowo niż tradycyjne jego formy i pozwala na lepszą personalizację, dokładniejszą analizę kampanii i wyników.

Internet, w tym media społecznościowe, są obecnie bardzo silną i popularną przestrzenią do prowadzenia działań marketingowych:

  • Ponad 3 miliardy ludzi na całym świecie jest aktywnych w social mediach. 
  • 95% osób w wieku 18-34 lat jest skłonnych do śledzenia ulubionych marek w mediach społecznościowych. 
  • 72% konsumentów chce, aby marki oferowały zniżki i inne promocje w mediach społecznościowych.
  • Średnio 46% użytkowników podejmuje działania po wyświetleniu reklamy wideo na YouTubie. 
  • 64% konsumentów online potwierdza, że reklamy wideo obejrzane na Facebooku wpłynęły na ich decyzje zakupowe.

Nie bez powodu marketing internetowy określa się jako jedną z najprężniej rozwijających się gałęzi działań do promocji i sprzedaży.

Zakres jego funkcjonowania jest na tyle szeroki, że tak naprawdę każdy odnajdzie właściwy dla siebie obszar, by na nim mocniej skoncentrować działania.

Jeśli nadal zastanawiasz się, czy marketing internetowy jest dla Ciebie to ten artykuł rozwieje Twoje wątpliwości.

Znajdziesz tu gotowy zbiór zasad, bez których trudno mówić o sukcesie marki w Internecie.

Ale nie przedłużajmy. Oto nasz plan działania:

4 zasady marketingu internetowego

Nie będę Cię oszukiwać. Opracowanie kompleksowej strategii marketingu internetowego jest złożonym i czasochłonnym zadaniem.

Jednak znajomość i stosowanie kilku zasad nie tylko znacznie ułatwi Ci pracę, ale też wpłynie na efektywność Twoich działań w sieci.

Poniżej znajdziesz 4 najważniejsze zasady marketingu internetowego. Dzięki znajomości tych reguł Twoje działania w obrębie e-marketingu będą jeszcze skuteczniejsze i precyzyjniej docierały do określonej publiczności.

Zasada 1. – Określ strategię i cele e-kampanii

Żadna cyfrowa kampania marketingowa nie odniesie sukcesu bez określenia jasnych celów i strategii opisujących, co chcesz osiągnąć i jakimi metodami.

Co możesz zrobić?

W tym celu warto prześledzić kilka case study, raporty rynkowe i przyjrzeć się działaniom konkurencji. 

Ostatni z tych punktów możesz wykonać na kilka sposobów. Wykorzystanie narzędzi do analizy konkurencji jest jednym z nich.

W określaniu strategii Twojej marki musisz wziąć pod uwagę trzy aspekty:

  1. Twoją publiczność,
  2. cele, jakie chcesz osiągnąć
  3. oraz wyniki, które chcesz zdobyć wraz ze sposobem ich mierzenia. 

Target

Zdefiniowanie, kto jest pożądaną publicznością Twojej marki jest absolutną koniecznością! Możesz dywersyfikować profil konsumentów, używając do tego przeróżnych kryteriów – demograficznych, behawioralnych, lifestylowych, … .

Określenie targetu pomoże w późniejszym wybraniu kanałów dotarcia do publiczności, tworzeniu contentu (dostosowaniu tematyki, języka i tonu komunikacji) i optymalizacji kampanii.

Świat cyfrowy oferuje wiele sposobów na poznanie swoich odbiorców. Posiadając firmowe konto na Facebooku, informacje o publiczności możesz sprawdzić chociażby za pomocą Facebook Audience Insights.

Każda inna platforma social media także udostępnia statystyki o followersach. W określeniu charakterystyki klienta na pewno pomoże też Google Analytics.

Czytaj więcej: Jak znaleźć i analizować grupę docelową by poprawić marketing i sprzedaż?

Chcąc sprawdzić, które z kanałów internetowych cieszą się największym zainteresowaniem wśród Twoich odbiorców by na tej podstawie dopasować komunikację, możesz skorzystać z narzędzi do monitoringu internetu. Takim narzędziem jest Brand24

Aby poznać aktywność klientów ze względu na źródło online rozpocznij od założenia projektu.

Wystarczy, że wpiszesz słowa kluczowe – nazwę firmy, hashtag marki, nazwę produktu lub w zasadzie wszystko, co jest powiązane z Twoją marką lub w ogóle z branżą. 

Na podstawie wybranych słów kluczowych Brand24 zgromadzi wszystkie publiczne wzmianki z Internetu w jednym miejscu w panelu głównym.

Widok panelu Brand24

Wypróbuj Brand24 za darmo przez 14 dni!

Z tego miejsca masz również dostęp do informacji odnośnie źródeł, w których pojawiły się wyniki na wskazany temat. 

Podział wzmianek internetowych o marce ze względu na źródło

Być może prowadzisz komunikację na kanałach, które wcale nie skupiają szerokiego grona Twoich odbiorców, a Twoi klienci – obecni i potencjalni – są bardziej aktywni w innych miejscach?

Wiedza na ten temat sprawi, że nie będziesz przepalać czasu i pieniędzy na kanały, które nie przynoszą efektu, a wręcz pozwoli lepiej docierać z komunikacją do odbiorców marki.

Czytaj więcej: Jak wybrać odpowiednie kanały social media dla swojego biznesu?

Założenia kampanii marketingowej

Kiedy wiesz już do kogo i jakimi kanałami chcesz mówić, następne pytanie brzmi – Co chcesz osiągnąć?

Zależy Ci na zdobyciu nowych followersów, zwiększeniu świadomości na temat marki, a może interesują Cię wyłącznie gorące leady?

Zdefiniuj swoje cele uwzględniając wytyczne odnośnie tego, co chcesz osiągnąć dopasowując działania do charakterystyki Twojej grupy docelowej.

Warto zacząć od określenia wstępnych celów pośrednich, które pozwolą w stopniowym zbliżaniu się do osiągnięcia głównych celów.

Na samym początku musisz się więc zastanowić, jak w ogóle zachęcić potencjalnego klienta do zainteresowania Twoją marką. Jak do niego dotrzeć.

Zasada 2. – Stwórz spójną komunikację

Dziś konsumenci oczekują spersonalizowanego i unikalnego doświadczenia wynikającego z kontaktu z  markami. W praktyce oznacza to, że:

  1. musisz wiedzieć, jaka jest tożsamość i osobowość Twojej marki,
  2. należy skupić na płynnym wdrażaniu tej komunikacji w wybranych kanałach. 

Dotyczyć to będzie Twojej strony internetowej, wybranych mediów społecznościowych, komunikacji marketingowej dostarczanej za pomocą mailingów oraz wszelkich działań na innych platformach, które będą adekwatne dla Twojego biznesu, i które wcześniej określisz w strategii marketingu internetowego.

Estetyczna prezentacja graficzna marki

Innym istotnym aspektem budującym komunikację marki jest jej wizualna spójność i przystępność dla użytkowników (UX / UI / responsywność).

W praktyce sprowadza się to do używania tych samych fontów, kolorystyki, motywów graficznych, layoutów, sloganów, obrazów, upewnieniu się, że strona jest responsywna i estetycznie wygląda na każdym nośniku elektronicznym.

Twoja marka powinna być łatwa do zidentyfikowania i estetycznie przedstawiona w każdym z używanych kanałów komunikacyjnych, zaczynając od strony internetowej, a kończąc na kanałach w social media.

Zasada 3. – Mierz wyniki dla lepszej konwersji

Jeśli tworzone przez Ciebie kampanie będą unikalne, ciekawe, wartościowe i wysokiej jakości, z pewnością – wpłynie to na budowanie pozytywnego wizerunku marki i zwiększenie zaufania wobec brandu.

Chcesz dowiedzieć się, czy wdrażane przez Ciebie kampanie marketingowe online są skuteczne? Najzwyczajniej w świecie powinieneś monitorować ich wyniki poprzez analizę działań marketingowych.

Brand24 pozwoli zmierzyć odbiór otoczenia udostępniając do tego szereg danych.

W zakładce “Analiza” znajdziesz informacje na temat: 

  • zasięgu w social media i poza social media – szacunkowa liczba osób, które miały styczność z wypowiedziami na temat marki, 
  • interakcji – łączna liczba polubień, komentarzy i udostępnień,
  • liczby pozytywnych i negatywnych wzmianek,
  • liczby wzmianek User-generated content – wpisy generowane przez internautów.
  • a nawet AVE – szacowana wartość pieniężna zebranych wpisów na temat Twojej marki.

Wszystkie z nich mogą być pomocne w celu zmierzenia efektów Twojej kampanii. 

Widok metryk z analizy wyników w Brand24

Dodatkowo możesz wygenerować raport PDF, w którym znajdziesz kluczowe informacje odnośnie projektu. Raport generuje się automatycznie na podstawie zebranych wyników i umożliwia szybką ocenę dotychczasowych efektów, i wyciągnięcie najważniejszych wniosków.

Personalizowane raporty w Brand24

Możesz tworzyć takie raporty bazując na wybranym okresie czasu. Istotne jest, aby Twoja czujność i obserwacja wyników kampanii działy się na bieżąco.

Stałe monitorowanie wyników pozwoli dostrzec działania, które nie konwertują, więc nie warto tracić na nie czasu.

Lub przeciwnie – pomoże wyodrębnić te aspekty, które w przypadku Twojego biznesu sprawdzają się najlepiej. 

Zasada 4. – Nawiązuj relacje z odbiorcami

Marketing internetowy, w przeciwieństwie do tradycyjnych form promocyjnych, pozwala dużo sprawniej i na większą skalę zacieśniać więzi z odbiorcami.

I co najważniejsze – dotyczy to zarówno obecnych klientów, jak i tych potencjalnych! 

Warto więc wykorzystać jego potencjał i pielęgnować relacje ze swoimi odbiorcami, zainteresowanymi Twoim produktem.

Pogłębiaj kontakty angażując się w komunikację z klientem:

  • reaguj na komentarze i sugestie,
  • obserwuj potrzeby klientów (odpowiadają za to insighty),
  • bądź aktywny, a nawet proaktywny.

Obsługa klienta w ramach marketingu internetowego to inwestycja długoterminowa i dobrze udokumentowana.

W sieci nic nie ginie, informacje rozprzestrzeniają się bardzo szybko, więc dbanie o jakość relacji z klientem może rzutować na reputację firmy.

Według badań Convince & Convert blisko 50% klientów kontaktujących się z marką oczekuje odpowiedzi w przeciągu godziny.

Dostęp do wszystkich wzmianek na Twój temat zebranych w jednym miejscu, znacznie skraca drogę do budowania relacji z klientami.

Z poziomu panelu głównego w Brand24 możesz bezpośrednio przejść do źródła dyskusji i się do niej włączyć.

Jest to pomocne nie tylko z powodu zaoszczędzonego czasu, który musiałbyś poświęcić podczas ręcznego wyszukiwania wzmianek wspominających markę.

Wielu użytkowników nie stosuje oznaczenia profilu marki w swoich wpisach, a monitoring internetu pozwala dotrzeć również do tych wątków. Dzięki temu nie przeoczysz żadnej toczącej się rozmowy na swój temat i będziesz mógł się do niej bezpośrednio włączyć.

Analiza sentymentu

Przydatną funkcją, która pozwoli sprawnie zarządzać obsługą klienta w Internecie jest analiza sentymentu – funkcja, która automatycznie ocenia charakter wypowiedzi ze względu na pozytywny, negatywny lub neutralny wydźwięk. 

Analiza sentymentu wyników w Brand24

W Brand24 analiza sentymentu jest przypisana do każdego wyniku. Dzięki temu dużo łatwiej wykryć potencjalne zagrożenie i w porę zareagować na negatywne opinie.

Wypróbuj Brand24 za darmo przez 14 dni

Jakie korzyści zapewnia marketing internetowy?

Ostatnie miesiące mocno potwierdziły, jak duże znaczenie dla biznesu ma świat online. Obostrzenia wynikające z pandemii spowodowały, że wiele biznesów musiało wzmocnić swoje działania w obrębie Internetu by zapewnić sobie rentowność.

Ta sytuacja tylko potwierdziła, że marketing internetowy nie pełni już tylko dodatku do standardowych działań firm, ale w wielu przypadkach jest głównym źródłem prosperowania biznesu.

Nie będzie więc przesadą kiedy powiem, że to mogłaby by być JEDYNA najważniejsza korzyść, jaką zapewnia marketing internetowy, jednak mówiąc o e-marketingu nie sposób wspomnieć też o innych benefitach.

Co więc zyskasz stosując u siebie marketing internetowy?

  • Dotarcie do potencjalnych klientów właściwie 24/7;
  • Możliwość łatwej analizy grupy odbiorców, co pozwala precyzyjniej tworzyć komunikaty i dopasowywać taktykę pod realne oczekiwania i potrzeby;
  • Możliwość automatyzacji pewnych procesów marketingowych, która z kolei wpływa na oszczędność nie tylko czasu, ale też pieniędzy;
  • Możliwość zmierzenia prowadzonych działań i ich optymalizacji dla osiągania lepszych rezultatów;
  • Wzmacnianie więzi z odbiorcami poprzez wchodzenie w interakcje.

Podsumowanie

Ustalając działania w obrębie marketingu internetowego warto zacząć od planowania. 

Tylko poprzez posiadanie przemyślanej strategii komunikacji online, określonych celów, metod ich osiągania, monitorowania i mierzenia odniesiesz najbardziej wartościowe rezultaty.

Wykorzystując techniki e-marketingu możesz zwiększyć świadomość marki, zaangażowanie i lojalność konsumentów, zbudować zainteresowanie wśród potencjalnych klientów i ostatecznie – zwiększyć konwersję i wynik finansowy.

Czytaj dalej: