Marketing internetowy - co zrobić, by osiągać najlepsze rezultaty??

4 zasady marketingu internetowego dla osiągania lepszych efektów w sieci

W dobie Internetu, kultury obrazkowej i wszechobecnej informacji większość małych, średnich i dużych przedsiębiorstw decyduje się na wykorzystywanie różnych kanałów komunikacji online. Marketing internetowy okazuje się być bardziej przystępny cenowo niż tradycyjne formy marketingu i pozwala na lepszą personalizację, dokładniejszy monitoring przebiegu kampanii i śledzenie realnych wyników.

Internet, w tym media społecznościowe, jest obecnie bardzo silną i popularną przestrzenią do prowadzenia działań marketingowych:

  • Ponad 3 miliardy ludzi na całym świecie jest aktywnych w social mediach. 
  • 95% osób w wieku 18-34 lat jest skłonnych do śledzenia ulubionych marek w mediach społecznościowych. 
  • 72% konsumentów chce, aby marki oferowały zniżki i inne promocje w mediach społecznościowych.
  • Średnio 46% użytkowników podejmuje działania po wyświetleniu reklamy wideo na YouTubie. 
  • 64% konsumentów online potwierdza, że reklamy wideo obejrzane na Facebooku wpłynęły na ich decyzje zakupowe.

Nie bez powodu marketing internetowy określa się jako jedną z najprężniej rozwijających się gałęzi działań promocyjno-sprzedażowych. Zakres jego funkcjonowania jest na tyle szeroki, że tak naprawdę każdy odnajdzie właściwy dla siebie obszar, by na nim mocniej skoncentrować działania.


Jakie korzyści zapewnia marketing internetowy?

Przewiduje się, że do 2021 roku wydatki na marketing internetowy sięgną ponad 375 miliardów dolarów. Na taki stan rzeczy wpływa wiele korzyści, które wiążą się ze stosowaniem działań z zakresu e-marketingu. Najważniejsze benefity to:

  • docieranie do potencjalnych klientów właściwie 24/7,
  • dostęp do szczegółowych danych na temat odbiorców, co pozwala lepiej personalizować komunikaty i dopasowywać taktykę pod realne oczekiwania i potrzeby,
  • automatyzacja pewnych procesów marketingowych, która z kolei wpływa na oszczędność nie tylko czasu, ale też pieniędzy, 
  • możliwość zmierzenia prowadzonych działań i ich optymalizacja dla osiągania lepszych rezultatów,
  • wzmacnianie więzi z odbiorcami poprzez wchodzenie w interakcje.

Pytanie tylko jak to wygląda w praktyce?

Opracowanie kompleksowej strategii marketingu internetowego jest złożonym i czasochłonnym zadaniem. Jednak znajomość i stosowanie najważniejszych zasad digital marketingu, nie tylko znacznie ułatwi Ci pracę, ale też wpłynie na efektywność Twoich działań w sieci.


Marketing internetowy w 4 krokach

Poniżej omawiam 4 najważniejsze zasady marketingu internetowego, które warto znać. Dzięki znajomości tych reguł, Twoje działania w obrębie e-marketingu będą jeszcze skuteczniejsze i docierały do określonej publiczności.

Krok 1. – Określ strategię i cele kampanii e-marketingowej

Żadna cyfrowa kampania marketingowa nie odniesie sukcesu bez określenia jasnych celów i strategii opisujących, co chcesz osiągnąć i jakimi metodami.

W tym celu warto prześledzić kilka case study, raporty rynkowe i przyjrzeć się działaniom konkurencji. Ostatni z tych punktów możesz wykonać na kilka sposobów. Wykorzystanie narzędzi do analizy konkurencji jest jednym z nich.

W określaniu strategii Twojej marki musisz wziąć pod uwagę trzy aspekty:

  1. Twoją publiczność,
  2. cele, jakie chcesz osiągnąć
  3. oraz wyniki, które chcesz zdobyć wraz ze sposobem ich mierzenia. 

Target

Zdefiniowanie, kto jest pożądaną publicznością Twojej marki jest absolutną koniecznością! Możesz dywersyfikować profil konsumentów, używając do tego przeróżnych kryteriów – demograficznych, behawioralnych, lifestylowych, … .

Określenie targetu pomoże w późniejszym wybraniu kanałów dotarcia do publiczności, tworzeniu contentu (dostosowaniu tematyki, języka i tonu komunikacji) i optymalizacji kampanii.

Świat cyfrowy oferuje wiele sposobów na poznanie swoich odbiorców. Posiadając firmowe konto na Facebooku, informacje o publiczności możesz sprawdzić chociażby za pomocą Facebook Audience Insights. Każda inna platforma social media także udostępnia statystyki o followersach. W określeniu charakterystyki klienta na pewno pomoże też Google Analytics.

Chcąc sprawdzić, które z kanałów internetowych cieszą się największym zainteresowaniem wśród odbiorców i na tej podstawie dopasować swoją komunikację, możesz skorzystać z narzędzi do monitoringu internetu. Takim narzędziem jest Brand24

Aby poznać aktywność klientów ze względu na źródło online rozpocznij od założenia projektu. W kreatorze tworzenia projektu wystarczy, że wpiszesz słowa kluczowe – nazwę firmy, hashtag marki, nazwę produktu lub w zasadzie wszystko co jest powiązane z Twoją marką lub w ogóle z branżą. 

Na podstawie wybranych słów kluczowych Brand24 zgromadzi wszystkie publiczne wzmianki z Internetu w jednym miejscu w panelu głównym.

Z tego miejsca masz również dostęp do informacji odnośnie źródeł, w których pojawiły się wyniki na wskazany temat. 

Być może prowadzisz komunikację na kanałach, które wcale nie skupiają szerokiego grona Twoich odbiorców, a Twoi klienci – obecni i potencjalni – są bardziej aktywni w innych miejscach? Wiedza na ten temat sprawi, że nie będziesz przepalać czasu i pieniędzy na kanały, które nie przynoszą efektu, a wręcz pozwoli lepiej docierać z komunikacją do odbiorców marki.

Wypróbuj wersję próbną narzędzia i korzystaj z Brand24 za darmo przez 14 dni!

Założenia kampanii marketingowej

Kiedy wiesz już do kogo i jakimi kanałami chcesz mówić, następne pytanie brzmi – Co chcesz osiągnąć? Zależy Ci na zdobyciu nowych followersów, zwiększeniu świadomości na temat marki, a może interesują Cię wyłącznie gorące leady?

Zdefiniuj swoje cele uwzględniając wytyczne odnośnie tego, co chcesz osiągnąć dopasowując działania do charakterystyki Twojej grupy docelowej.

Warto zacząć od określenia wstępnych celów pośrednich, które pozwolą w stopniowym zbliżaniu się do osiągnięcia głównych celów.

Na samym początku musisz się więc zastanowić, jak w ogóle zachęcić potencjalnego klienta do zainteresowania Twoją marką. Jak do niego dotrzeć.

Krok 2. – Utwórz spójną komunikacyjnie markę 

Dziś konsumenci oczekują spersonalizowanego i unikalnego doświadczenia wynikającego z kontaktu z  markami. W praktyce oznacza to, że:

  1. warto wiedzieć jaka jest tożsamość i osobowość Twojej marki,
  2. należy skupić na umiejętnym wdrażaniu tej komunikacji w wybranych kanałach. 

Dotyczyć to będzie Twojej strony internetowej, wybranych mediów społecznościowych, komunikację marketingową dostarczaną za pomocą wysyłek mailingowych oraz działania na wszelkich innych platformach, które będą adekwatne dla Twojego biznesu, i które wcześniej określisz w strategii marketingu internetowego.

Estetyczna prezentacja graficzna marki

Innym istotnym aspektem budującym komunikację marki jest jej wizualna spójność i przystępność dla użytkowników (UX / UI / responsywność).

W praktyce sprowadza się to do używania tych samych fontów, kolorystyki, motywów graficznych, layoutów, sloganów, obrazów, upewnieniu się, że strona jest responsywna i estetycznie wygląda na każdym nośniku elektronicznym.

Twoja marka powinna być łatwa do zidentyfikowania i estetycznie przedstawiona w każdym z używanych kanałów komunikacyjnych, zaczynając od strony internetowej, a kończąc na kanałach w social media.

Krok 3. – Mierz wyniki dla lepszej konwersji

Jeśli tworzone przez Ciebie kampanie będą unikalne, ciekawe, wartościowe i wysokiej jakości, z pewnością – wpłynie to na budowanie pozytywnego wizerunku Twojej marki i zwiększenie zaufania wobec brandu.

Chcesz dowiedzieć się, czy wdrażane przez Ciebie kampanie marketingowe online są skuteczne? Najzwyczajniej w świecie powinieneś śledzić ich wyniki.

Brand24 pozwoli zmierzyć odbiór otoczenia udostępniając do tego szereg danych. W zakładce “Analiza” znajdziesz informacje na temat: 

  • zasięgu w social media – szacunkowa liczba osób, które miały styczność z wypowiedziami na temat marki, 
  • interakcji w mediach społecznościowych – łączna liczba polubień, komentarzy i udostępnień,
  • liczby pozytywnych i negatywnych wypowiedzi,
  • udziału kobiet i mężczyzn w dyskusji na temat marki.

Wszystkie z nich mogą być pomocne w celu zmierzenia efektów Twojej kampanii. 

Dodatkowo możesz wygenerować raport PDF, w którym znajdziesz kluczowe informacje odnośnie projektu. Raport generuje się automatycznie na podstawie zebranych wyników i umożliwia szybką ocenę dotychczasowych efektów, i wyciągnięcie najważniejszych wniosków.

Aby wygenerować swój raport wystarczy kliknąć w “Generuj raport PDF” po lewej stronie w panelu. 

Możesz tworzyć takie raporty bazując na wybranym okresie czasu. Istotne jest, aby Twoja czujność i obserwacja wyników kampanii działo się na bieżąco.

Stałe monitorowanie wyników pozwoli dostrzec działania, które nie konwertują, więc nie warto tracić na nie czasu i przeciwnie – pomoże wyodrębnić te aspekty, które w przypadku Twojego biznesu sprawdzają się najlepiej. 

Krok 4. – Nawiązuj relacje z internautami

Marketing internetowy, w przeciwieństwie do tradycyjnych form promocyjnych, pozwala dużo sprawniej i na większą skalę zacieśniać więzi z odbiorcami. I co najważniejsze – dotyczy to zarówno obecnych klientów, jak i tych potencjalnych! 

Warto więc wykorzystać jego potencjał i pielęgnować relacje ze swoimi odbiorcami, zainteresowanymi Twoim produktem, czy usługami. Pogłębiaj kontakty angażując się w komunikację z klientem:

  • reaguj na komentarze i sugestie,
  • śledź potrzeby klientów,
  • bądź aktywny, a nawet proaktywny.

Obsługa klienta w ramach marketingu internetowego to inwestycja długoterminowa i dobrze udokumentowana. W sieci nic nie ginie, informacje rozprzestrzeniają się bardzo szybko, więc dbanie o jakość relacji z klientem może rzutować na reputację firmy.

Według badań Convince & Convert blisko 50% klientów kontaktujących się z marką oczekuje odpowiedzi w przeciągu godziny.

Dostęp do wszystkich wzmianek internautów na Twój temat zebranych w jednym miejscu, znacznie skraca drogę do budowania relacji z klientami. Z poziomu panelu głównego w Brand24 możesz bezpośrednio przejść do źródła dyskusji i się do niej włączyć.

Jest to pomocne nie tylko z powodu zaoszczędzonego czasu, który należałoby poświęcić podczas ręcznego wyszukiwania wzmianek wspominających markę. Wielu użytkowników nie stosuje oznaczenia profilu marki w swoich wpisach, a monitoring internetu pozwala dotrzeć również do tych wątków. Dzięki temu nie przeoczysz żadnej toczącej się rozmowy na swój temat i będziesz mógł się do niej bezpośrednio włączyć.

Przydatną funkcją, która pozwoli sprawnie zarządzać obsługą klienta w Internecie jest analiza sentymentu. Narzędzie automatycznie oceni charakter wypowiedzi ze względu na pozytywny, negatywny lub neutralny wydźwięk. 

Wypróbuj Brand24 za darmo przez 14 dni


Podsumowanie

Ustalając działania w obrębie marketingu internetowego, warto zacząć od planowania. Mając przemyślaną strategię komunikacji online, określone cele, metody ich osiągania, monitorowania i mierzenia, odniesiesz nabardziej wartościowe rezultaty.

Wykorzystując techniki e-marketingu możesz zwiększyć świadomość marki, zaangażowanie i lojalność konsumentów, zbudować zainteresowanie wśród potencjalnych klientów i ostatecznie – zwiększyć konwersję i wynik finansowy. To, co chcesz osiągnąć i w jakich wolumenach zależy tylko od Ciebie.

Podobne artykuły:

Facebooktwitterlinkedintumblrmail

Dominika Szarf

Uwielbiam rozbierać mechanizmy komunikacji na czynniki pierwsze. Lubię pisać i obserwować co marki robią w sieci. Prywatnie, kocham spontaniczne podróże, dobre kino i jedzonko.