Jak wybrać odpowiednie kanały social media dla swojego biznesu?

Paulina Wałczyk Paulina Wałczyk
December 8, 2022 ・ 8 min read

Media społecznościowe na stałe wpisały się w świat Internetu stanowiąc przy tym ważny element strategii biznesowej wielu firm. Nic w tym dziwnego. Kanały social media są skutecznym narzędziem promocyjno-sprzedażowym i gwarantują bezpośredni kontakt z klientem. Aby w pełni wykorzystać ich potencjał warto wiedzieć, które z nich są odpowiednie dla Twojego biznesu by maksymalnie zwiększyć działania w obrębie tych, które zapewniają najlepsze efekty. 

Jeszcze jakiś czas temu wybór właściwej platformy social media nie był tak skomplikowany jak jest dzisiaj. Marki zakładały konto firmowe na Facebooku i Twitterze – najpopularniejszych wówczas platformach społecznościowych. Z czasem do ich portfolio dochodziły nowe kanały. 

Tamte czasy minęły i dziś wygląda to inaczej.

Na popularności zyskał Instagram, ogromny potencjał skrywa także LinkedIn i Pinterest, a YouTube stał się liderem w rankingu najbardziej aktywnych platform social media, wyprzedzając tym samym długo niedoścignionego Facebooka i jest obowiązkowym miejscem dla tych, którzy promocję opierają na materiałach video.

Trudno przejść dziś też obojętnie obok TikToka – platformy, która w porównaniu do innych serwisów ma największą dynamikę wzrostu. To powoduje, że ten kanał ma ogromny potencjał by stać się dodatkowym rynkiem dla marek.

Dane z raportu “Digital 2019 Poland”
źródło: https://www.slideshare.net/DataReportal/digital-2019-poland-january-2019-v01

Social media dla firm

Pomimo tych zmian, niezmiennym pozostało zainteresowanie Polaków względem mediów społecznościowych.

Z badań wynika, że

  • dziś korzysta z nich niemal połowa społeczeństwa (47%, badanie
    “Digital 2019 Poland”).
  • 90% ankietowanych konsumentów regularnie wykorzystuje media społecznościowe do kontaktu z marką,
  • a 34,5% z nich przyznaje, że preferuje je nawet bardziej niż telefon czy e-mail (“Sprout Social Q2 2016 Sprout Social Index”).

Gra jest zatem warta świeczki, a wybór odpowiedniej platformy social media ma duży wpływ na promocję firmy w sieci.

Aktywność na właściwych kanałach social media gwarantuje precyzyjne dotarcie do grupy docelowej. To z kolei zapewnia efektywniejsze promowanie produktów i zwiększenie grona nowych odbiorców.

Czy to oznacza, że marka musi być wszędzie? Które kanały social media warto wybrać dla swojego biznesu i czym kierować się podczas tego wyboru? Odpowiedzi znajdziesz poniżej!

Oto nasz plan:

Czy musisz być na wszystkich kanałach social media?

Podjęcie aktywności w social media przez marki wydaje się dziś być zupełnie naturalne i korzystne. Jednak mnogość dostępnych kanałów społecznościowych powoduje, że trudno być aktywnym na każdym z nich.

Próba obecności we wszystkich dostępnych mediach społecznościowych prowadzi często do wielu błędów w strategii komunikacji. Przez to nie tylko nie przynosi zamierzonych efektów, ale może powodować szkody.

Duplikowanie tych samych treści na różnych kanałach lub zaniedbanie profili kosztem innych (czego efektem są często nieaktywne kanały) nie przynosi nic dobrego, a już na pewno nie wpływa pozytywnie na wizerunek marki.

By móc przeznaczyć odpowiednią ilość uwagi warto skupić się na kilku platformach, które pasują do charakteru działalności oraz zapewniają szerokie zasięgi i sprzyjają zaangażowaniu z odbiorcami.

Czym kierować się wybierając kanały social media dla firmy?

Dostępne platformy różnią się między sobą przede wszystkim rodzajem aktywności, tematyką, czy chociażby grupą odbiorców. Już sama świadomość cech, korzyści i funkcji charakterystycznych dla każdej z nich pozwoli znacznie zawęzić wybór odpowiednich platform.

Podjęcie decyzji o wyborze najważniejszych – z punktu widzenia firmy – serwisów podyktowane jest też w dużej mierze mocami przerobowymi, wspomnianym już wcześniej profilem działalności oraz budżetem, jaki chcemy/możemy przeznaczyć na strategię w social media

Decyzję o wyborze kanałów social media dla swojego biznesu warto zatem oprzeć na trzech głównych filarach:

  1. Znajomość klientów.
  2. Znajomość specyfiki kanałów social media.
  3. Znajomość branży.

Przyjrzymy im się bliżej:

1. Znajomość klientów

Jeśli miałabym wymienić tylko jeden element, który decyduje o wyborze odpowiedniej platformy to byłby to właśnie ten.

Dlaczego? Pozwól, że Ci to wyjaśnię na przykładzie.

Twój znajomy jest fanem sportów wodnych, a Ty znalazłeś świetną ofertę biura podróży oferującej wyjazd gdzie jednym z punktów programu jest właśnie nauka surfowania. Informujesz więc znajomego o tym, ale żeby to zrobić raczej nie czekasz przy jednym z przystanków blisko jego domu z nadzieją, że uda Ci się go złapać w drodze do pracy. Szybciej i łatwiej jest zadzwonić lub wysłać wiadomość.

Po prostu wiesz, gdzie powinna trafić Twoja informacja by dotarła do głównego zainteresowanego.

Wiedza na temat tego, z których kanałów social media najczęściej korzystają klienci pozwala precyzyjnie skierować komunikację w obrębie tych platform, na których Twoi odbiorcy wykazują największą aktywność.

Dlaczego to jest ważne?

Znajomość miejsc w Internecie, w których są obecni Twoi klienci powoduje, że nie jest niepotrzebnie przepalany Twój czas i pieniądze. Po prostu.

Narzędzia do monitoringu Internetu, takie jak Brand24, pozwalają na szybkie dotarcie do tych źródeł, na których Twoi klienci – obecni i potencjalni – generują najwięcej buzzu o marce, produktach czy w ogóle branży.

Odpowiada za to funkcja monitoringu wielu źródeł.

Brand24 gromadzi publiczne wzmianki z Facebooka, Instagrama, Twittera, YouTube, TikToka, Twitcha i innych kanałów online, a dane na temat wyników z tych miejsc prezentuje w prostej i czytelnej formie w dwóch wariantach.

Pierwszy z nich widoczny jest już w panelu głównym po zalogowaniu. Z tego poziomu masz wgląd do wszystkich wzmianek na konkretny temat, a belka zamieszczona powyżej nich przedstawia liczbę wpisów opublikowanych na konkretnym źródle internetowych, w tym kanale social media (1).

Jak wybrać kanały social media dla swojego biznesu? - monitoring wielu źródeł w Brand24

Dużym ułatwieniem jest tu możliwość filtracji wyników (2). Dzięki temu możesz przeglądać wpisy internautów z wybranego kanału social media i co więcej – na podstawie wydźwięku wypowiedzi.

Służy temu analiza sentymentu, która automatycznie ocenia charakter wzmianki jako negatywną, pozytywną lub neutralną. Dzięki temu łatwiej zapanować nad potencjalnym kryzysem wizerunkowym.

Poza tym, z poziomu panelu możesz bezpośrednio przejść do źródła wzmianki i nawiązać relację z jej autorem. 

Nieco inna forma wglądu do najbardziej aktywnych platform internetowych znajduje się w zakładce Analiza. W tym miejscu sprawdzisz procentowy rozkład wszystkich wzmianek ze względu na różne kanały.

Dane przedstawione są w formie wykresu kołowego:

Wybór kanałów social media dla biznesu ze względu na aktywność odbiorców.

Narzędzia do monitoringu mediów znacznie skracają drogę do poznania tych miejsc, które szczególnie upodobali sobie klienci. Co najważniejsze – wszystkie informacje podane są w jednym miejscu.

Chcąc dowiedzieć się, na których kanałach social media Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni, wystarczy skonfigurować projekt pod konkretny temat. Może to być:

  • nazwa firmy, 
  • nazwa produktów, 
  • hashtag marki
  • i w zasadzie wszystko, co jest powiązane z branżą. 

A co jeśli dopiero wkraczasz na rynek?

Wybór odpowiednich kanałów social media dla swojego biznesu możesz oprzeć na analizie konkurencji. W końcu grupa docelowa Twojej konkurencji to również Twoi odbiorcy!

Monitorując swoich rywali sprawdzisz, gdzie w sieci klienci generują najwięcej buzzu i dowiesz się, w których kanałach działania nie przynoszą zadowalających efektów.

Aby sprawdzić, jak radzi sobie Twoje konkurencja wystarczy, że założysz projekt na nazwę konkurencji. Dokładnie na tej samej zasadzie, jak opisałam wyżej.

Chcesz sprawdzić, które kanały social media są odpowiednie dla Twojego biznesu? Wypróbuj Brand24 za darmo przez 14 dniZAŁÓŻ KONTO TESTOWE

2. Znajomość specyfiki kanałów social media

Każda platforma społecznościowa ma swoje mocne i słabe strony, i tak jak wspomniałam już wcześniej – charakteryzuje się grupą odbiorców, tematyką i rodzajem aktywności.  

Przyjrzyjmy się bliżej najpopularniejszym mediom społecznościowym w Polsce:

YouTube

Miejsce do publikowania contentu w formie video. YouTube to popularna platforma do video marketingu, która idealnie sprawdzi się dla wszystkich firm dysponujących tutorialami, materiałami typu DIY (Zrób To Sam), czy treściami edukacyjnymi.

Atutem platformy jest fakt, że nie trzeba być zarejestrowanym użytkownikiem, by móc przeglądać zawarte w niej treści. To spowodowało, że YouTube znajduje się w ścisłej czołówce wyszukiwarek.

Facebook

Nie bez powodu powstało powiedzenie “Nie ma Cię na Facebooku = nie istniejesz”. Nie znam chyba żadnej marki, która nie posiadałaby swojego profilu na tym kanale. Facebook jest propozycją właściwie dla firm z każdego sektora, oferując możliwość publikowania różnorodnych postów – graficznych, video i tekstowych.

Facebook jest często pierwszą drogą kontaktu klienta z marką. Wpływają na to: 

  • dobrze ztargetowane reklamy, 
  • komentowanie postów, 
  • zamieszczanie opinii na fanpage’u
  • i możliwość wysłania wiadomości prywatnej za pomocą wbudowanego komunikatora.

Instagram 

Na przestrzeni ostatnich lat to najszybciej rozwijająca się platforma, którą zdecydowanie można określić jako wizualną. Instagram to przede wszystkim zdjęcia i wbrew pozorom jest idealnym miejscem do promowania nie tylko produktów, ale też usług. 

Aby docierać do nowych odbiorców i tam skutecznie promować swoją markę warto jednak znać kilka podstawowych sposobów by zwiększyć zasięg na Instagramie.

Twitter

Specyfikacja tej platformy sprawia, że prowadzenie konta na Twitterze jest najczęściej wykorzystywane przez firmy z sektora B2B do budowania świadomości marki.

Platforma sprawdza się jako miejsce do wymiany ciekawych artykułów, czy nowinek, przez co jest dobrym rozwiązaniem dla dynamicznych, szybko zmieniających się biznesów, które chcą dzielić się aktualnymi informacjami, ważnymi wiadomościami, czy ogłoszeniami.

Pinterest

Podobnie jak Instagram, Pinterest jest kolejnym “wizualnym” serwisem społecznościowym przeznaczonym do kolekcjonowania zebranych materiałów graficznych. Na platformie przeważa tematyka kulinarna, lifestylowa, urodowa, modowa i majsterkowania. Wielu użytkowników szuka tu inspiracji, dlatego świetnie sprawdzają się zamieszczone wysokiej jakości zdjęcia czy infografiki.

LinkedIn

Platforma biznesowa, która służy do nawiązywania relacji w szerokim tego słowa znaczeniu. LinkedIn skupia ekspertów z wielu dziedzin, którzy za pomocą platformy generują leady, rekrutują pracowników i wymieniają się spostrzeżeniami z branży. Unikalną funkcją jest SlideShare, który umożliwia załączanie i promowanie prezentacji i różnego rodzaju materiałów biznesowych.

Poniżej infografika przedstawiająca grupy odbiorców charakterystyczne dla każdej z tych platform:

3. Znajomość branży

Strategia komunikacji w social media w dużej mierze podyktowana jest przez rodzaj działalności, jaką prowadzisz. Dla przykładu firmy z sektora detalicznego mogą czerpać wiele korzyści z aktywności na tych platformach, które określa się jako “wizualne”. Prezentacja produktów w atrakcyjny sposób na Facebooku, Instagramie czy Pinterest pozwala jak najbardziej zwizualizować dany produkt.

W kwestii znajomości branży ważnym aspektem jest także konkurencja. Sprawdzenie, na których platformach są aktywni Twoi główni rywale stanowi cenną informację przy wyborze odpowiednich social media dla Twojego biznesu.

Ta wiedza jest szczególnie przydatna jeśli dopiero rozkręcasz biznes i zastanawiasz się, które kanały social media warto wybrać do promocji marki w sieci. W końcu istnieje duże prawdopodobieństwo, że aktywność klientów konkurencji jest tożsama z aktywnością Twoich odbiorców. 

Monitoring konkurencji jest jednym z podstawowych działań nie tylko przed założeniem biznesu, ale też w trakcie jego prowadzenia. Bieżąca obserwacja rywali pozwala planować przemyślane działania, które pozwalają uniknąć błędów i tym samym wzmacniać swoją pozycję na rynku.

Czytaj więcej: Co musisz wiedzieć o swoich rywalach by stać się silną marką? Dowiedz się, jak przeprowadzić monitoring konkurencji i poznać jej mocno i słabe strony.

Tak jak wspomniałam już wcześniej narzędzia do monitoringu internetu pozwalają sprawdzić, które kanały social media preferują klienci Twojej konkurencji. Odbywa się to dokładnie na takiej samej zasadzie jak w przypadku dotarcia do klientów Twojej marki.

Wypróbuj Brand24 za darmo przez 14 dni
ZAŁÓŻ DARMOWE KONTO

Prowadzenie social media w biznesie

Wybór odpowiednich kanałów social media jest pierwszym krokiem do wdrożenia skutecznej strategii komunikacji. Nawet najlepsze pomysły na kampanie czy atrakcyjne posty nie będą spełniać swojego roli, jeśli będą publikowane w złym miejscu.

Dynamika platform społecznościowych nieustannie się zmienia, dlatego warto trzymać rękę na pulsie. Decyzję o wyborze właściwych serwisów dla swojej firmy należy więc na bieżąco aktualizować, a kontrola bieżących trendów w połączeniu z wiedzą o aktywności klientów jest w tym przypadku niezastąpiona. 

Czytaj dalej: