5 najważniejszych metryk social media + EXTRA TIP

Marta Pinkowska
September 16, 2022 ・ 10 min.

W dzisiejszych czasach niemalże każda marka ma swój profil na Facebooku, Instagramie lub LinkedIn. Niektóre firmy z sektora B2C, takie jak Guess czy HP, wybrały TikToka jako kanał do angażowania klientów, a inne stawiają na YouTube. Jedno jest pewne – każdy, kto miał okazję prowadzić profil w social media wie, że nie jest to proste.

Algorytmy zmieniają się często, zasięg organiczny spada, a ceny reklam mogą zaskakiwać. Jednak niezależnie od czynników zewnętrznych specjaliści od social media muszą śledzić konkretne metryki.

Na początek zadam Ci kilka pytań:

  • Jaką wartość ma strategia social media?
  • Jak oceniasz swoje wyniki?
  • Jak skutecznie mierzyć ruch z social media i ROI generowane przez kanały społecznościowe?

Mam nadzieję, że znasz odpowiedzi. Jeśli nie, nie martw się! Z artykułu dowiesz się, jak mierzyć wyniki swoich działań w mediach społecznościowych.

Możesz pokazać swoim przełożonym liczbę wyświetleń, obserwujących, tweetów oraz zasięg postów, ale pytanie brzmi, czy te dane naprawdę wpłynęły na wyniki finansowe?

Odpowiedź to stanowcze „nie!” i tu zaczynają się nasze rozważania. Musisz być w stanie ocenić skuteczność swoich działań w social media.

Dlatego właśnie tutaj zaczynają się nasze rozważania. Musisz być w stanie zmierzyć wyniki swojej aktywności w kanałach mediów społecznościowych.

Oprócz oczywistych danych potrzebne są dokładniejsze statystyki. Warto więc wiedzieć, jakie są najważniejsze metryki social media, które ułatwią Ci ocenę efektów Twojej pracy.

Wszystko na ten temat opisaliśmy poniżej:

  • Czym są metryki social media?
  • Jakie wskaźniki mierzyć w mediach społecznościowych?
  • Najważniejsze metryki social media w 2022
  • Jakie metryki social media można zignorować?
  • Niezbędne narzędzia

Czym są metryki social media?

Metryki social media są to statystyki oraz inne dane, które możesz znaleźć bezpośrednio w analityce konkretnego medium społecznościowego.

Niektóre metryki są uniwersalne i można je zastosować do wszystkich platform, podczas gdy inne są specyficzne dla kanału.

W tym artykule skupię się na uniwersalnych wskaźnikach marketingowych w social media. Zastosowanie nawet uniwersalnych metryk zapewni Ci ogólne pojęcie o tym, jak performują Twoje profile społecznościowe. A kiedy w zbierzesz już w jednym miejscu dane analityczne, wówczas łatwiej będzie Ci poprawić konwersję.

Chciałabym Ci także przedstawić najważniejsze metryki social media w 2022 roku. Najważniejsze, czyli jakie?

Chodzi o te, które pomogą Ci zbudować silną obecność w mediach społecznościowych, wpłyną na zwiększenie świadomości marki oraz opracować skuteczne kampanie.

Właśnie dlatego w tym poście nie znajdziesz nieistotnych metryk. Rosnąca liczba obserwujących napawa optymizmem i dobrze wygląda, jednak nie jest wskaźnikiem świadczącym o popularności w social mediach (szczególnie w czasach botów internetowych).

Zanim zaczniemy, możesz zastanawiać się, w jakim celu w ogóle mierzyć ROI (zwrot z inwestycji) posta na Facebooku? Mierzenie współczynnika konwersji z mediów społecznościowych ma kluczowe znaczenie dla Twojego sukcesu.

Jakie wskaźniki mierzyć w mediach społecznościowych?

Jakie są więc tajemnicze metryki social media, które dadzą Ci wgląd w Twoją strategię marketingową w mediach społecznościowych i pozwolą wyprzedzić konkurencję?

Każda platforma społecznościowa posiada statystyki, które pokazują dane związane z:

  • Liczbą obserwujących;
  • Liczbą kliknięć;
  • Ruchem;
  • Zaangażowaniem;
  • Konwersjami.

Czy możesz śledzić więcej metryk? Oczywiście, ale będziesz potrzebować do tego odpowiednich narzędzi.

W tym artykule swoją analizę social media opieram na wynikach dostarczonych przez narzędzie do monitoringu social media i Internetu – Brand24.

Brand24 gromadzi wszystkie publicznie dostępne wzmianki o marce zawierające określone słowo kluczowe i analizuje wyniki.

Możesz wykorzystać metryki analityczne dostarczone przez Brand24, aby lepiej zrozumieć swoją pozycję w internecie i social media.

Przyjrzyjmy się temu bliżej!

Na jakich wskaźnikach warto zatem się skupić? Wszystko zależy od Twoich KPI w mediach społecznościowych.

Jak wiesz, korzystanie z social mediów pozwala osiągnąć różne cele. Możesz wdrożyć strategię, która pozwoli Ci:

  • Zwiększyć świadomość Twojej marki;
  • Zwiększyć liczbę wzmianek o Twojej marce;
  • Poprawić poziom obsługi klienta;
  • Zwiększyć konwersje;
  • Dotrzeć do Twojej docelowej grupy.

Każdy z tych celów wymaga trochę innego zestawu metryk. Dobra wiadomość jest taka, że możesz znaleźć wskaźniki, które są łatwe do monitorowania.

W ten sposób dowiesz się, co robisz dobrze lub co ważniejsze – odkryjesz, które aspekty Twojej strategii social media należy poprawić.

Monitoruj najważniejsze wzmianki social media z Brand24. Testuj narzędzie przez 14 dni za darmo!

Najważniejsze metryki social media w 2022

1. Liczba wzmianek

Liczba wzmianek informuje o tym, jak atrakcyjne i angażujące są Twoje treści. Patrząc na liczbę wzmianek, dowiesz się, jak często ludzie mówią o Twojej marce.

Mierzenie liczby wzmianek pomaga wykryć wszelkie sezonowe zmiany zainteresowania. Może jest taka pora roku, kiedy możesz łatwiej docierać do potencjalnych klientów i osiągać lepsze wyniki?

Liczba wzmianek jako jedna z metryk social media
Liczba wzmianek – metryka, którą możesz śledzić w Brand24

‎Może się zdarzyć, że zainteresowanie Twoim produktem rośnie w ciągu roku w określonym przedziale czasu.‎ 

Na przykład w branży SaaS możemy spodziewać się wzrostu zainteresowania w okolicach Black Friday w listopadzie i pod koniec października.

Potencjalni klienci wyszukują wtedy narzędzia, które chcieliby kupić. Biorąc pod uwagę wzrost liczby wzmianek w tym czasem, powinniśmy zainwestować ciut więcej w promocję na miesiącu przed Black Friday.

2. Zasięg

Zasięg jest metryką, którą warto uważnie śledzić, szczególnie kiedy prowadzisz kampanię w social mediach.

Zasięg wskaże Ci, ile osób widziało posty na Twoich kanałach społecznościowych oraz jak te treści rozprzestrzeniają się w social media.

Ponadto zasięg wskazuje wielkość pożądanej grupy odbiorców. Możesz założyć, że obserwujący są zainteresowani Twoją wiadomością i ewentualnie produktem.

Zasięg jako jedna z metryk social media

Im wyższy zasięg, tym szersza skala publiczności, która mogła zobaczyć Twój produkt. Z technicznego punktu widzenia pomiar tego parametru jest banalnie prosty.

Wystarczy, że w narzędziu do monitoringu mediów założysz projekt, w którym słowem kluczowym będzie markowy hashtag lub hashtag kampanii. I to wszystko!

Liczba wzmianek i zasięg to metryki związane ze świadomością marki.

Świadomość marki pomoże Ci zaplasować Twoją markę w pozycji biznesowego lidera w Twojej niszy. Kiedy zwiększa się poziom świadomości, rośnie również poziom zaufania między Twoimi klientami a marką. Dodatkowo zwiększanie świadomości marki pozwala na dotarcie do nowych odbiorców.

3. Sentyment

Ilość wzmianek to metryka, na której opierasz swoją analizę w social media.

Inne metryki zapewnią kontekst niezbędny do podejmowania najbardziej świadomych decyzji.

Pierwszym z nich jest wskaźnik sentymentu

Sentyment jako jedna z metryk social media
Mierzenie sentymentu za pomocą narzędzia do monitorowania mediów Brand24

Sentyment pokaże Ci, czy rozmowa prowadzona na temat Twojej marki ma pozytywny, neutralny czy negatywny wydźwięk. Ta metryka jest szczególnie użyteczna, kiedy prowadzisz kampanie.

‎Początkowo duża liczba wzmianek może sugerować, że kampania odniosła sukces. Przecież ludzie mówią o Twojej marce. ‎

Jednak nie jest to pełen obraz sytuacji.

Duża liczba wzmianek może zwiastować kłopoty, tym bardziej jeśli przeważają te o charakterze negatywnym. Oznacza to, że zbliża się kryzys w mediach społecznościowych i warto wdrożyć strategię zarządzania kryzysowego.

Dzięki Brand24 możesz łatwo filtrować negatywne i pozytywne wzmianki. W ten sposób będziesz w stanie odpowiadać niezadowolonym klientom na czas i unikniesz eskalacji kryzysu.

4. Zaangażowanie

Jedno jest pewne. Twoje treści muszą wywoływać dyskusje i zachęcać do interakcji. Właśnie dlatego wskaźnik zaangażowania jest przydatny i jest to jedna z kluczowych metryk social media, które warto monitorować. Dzięki niemu dowiesz się, jak bardzo interesujące są Twoje posty.

Algorytmy decydujące o tym, jakie treści wyświetlić jako pierwsze na osi czasu, biorą pod uwagę liczbę i rodzaj interakcji. Tak więc, polubienia, kliknięcia oraz komentarze są niezbędne by generować szeroki zasięg.

Sentyment jako jedna z metryk social media
Wskaźnik zaangażowania mierzony w Brand24

Innymi słowy, im więcej komentarzy, polubień i udostępnień mają Twoje posty, tym więcej osób zobaczy Twoje treści, a Twoja ekspozycja się zwiększy.

Liczby i rodzaj interakcji są zatem jednym z najpotężniejszych metryk social media. Wskaźnik zaangażowania podpowie Ci, jak interesujące są Twoje posty.

Z moich obserwacji wynika, że ​​organiczne wzmianki są również istotnym czynnikiem wpływającym na zaangażowanie i zasięg. Warto monitorować wzmianki o marce i prowadzić interakcje. Twoi obserwatorzy to docenią. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie zbudować społeczność. Możesz również poprawić satysfakcję klientów odpowiadając na wzmianki od niezadowolonych odbiorców.

Sentyment i zaangażowanie to metryki, które pomogą Ci zapewnić doskonałą obsługę klientów.

Media społecznościowe dają możliwość otwartej rozmowy z klientami. To kopalnia wiedzy pozwalająca wykryć wszelkie powtarzające się problemy, które mogą napotkać Twoi klienci. Następnie możesz je rozwiązać i zamienić niezadowolonych klientów w ambasadorów marki.

5. Influencerzy

Influencer marketing wywołuje skrajne emocje wśród marketerów – jedni go kochają, inni wręcz przeciwnie. Gwałtowny wzrost negatywnych komentarzy na temat influencerów spowodowany jest głównie brakiem badań i opieraniem decyzji na błędnych przesłankach.

Prawda jest taka, że influencerzy mogą znacząco wpłynąć na wyniki sprzedaży. Wybór odpowiedniej osoby publicznej, która będzie reprezentować markę, ma kluczowe znaczenie dla udanej kampanii marketingowej w mediach społecznościowych.

Starannie dobrane wskaźniki social media pomogą Ci zidentyfikować odpowiednią osobę do współpracy.

lista topowych influencerów dla projektu Nike
Najlepsi influencerzy wybierani automatycznie z Brand24 na podstawie projektu Nike

Narzędzie do monitoringu social media i Internetu sprawdza dyskusję wokół Twojej marki lub niszy branżowej (w zależności od projektu, jaki stworzysz) i przygotowuje listę najbardziej wpływowych profili, które już mówią o Twojej marce.

Jak podbić świat influencer marketingu? Połącz wskaźnik Influencer Score z analizą sentymentu (aby mieć pewność, że nie będziesz współpracować z kimś, kto wzbudza wiele kontrowersji i negatywnych emocji).

Kampania z udziałem influencera to jedna z najskuteczniejszych kampanii w mediach społecznościowych. Zwłaszcza jeśli Twoim KPI jest metryka zaangażowania. Influencerzy promują Twój produkt lub usługę z wypracowaną wiarygodnością i autentycznością, rozpowszechniając dobre słowo o Twojej marce.

EXTRA TIP:
Mówiąc o najważniejszych metrykach social media chciałabym przedstawić Ci nową funkcję, którą jakiś czas temu wprowadziliśmy w Brand24.

Czy wiesz, jak popularna jest Twoja marka w Internecie? Jeśli nie, niczym się nie przejmuj. 
Nowa metryka od Brand24 – Presence Score – pozwala sprawdzić popularność marki, produktu lub tematu w Internecie. Dzięki niej łatwo zmierzysz świadomość marki oraz ocenisz działania marketingowe i kampanie PR.

Presence Score jako jedna z metryk social media
Wskaźnik Presence Score obrazuje, jak popularny jest wybrany temat

Presence Score występuje w skali od 0 do 100, gdzie wielkie, rozpoznawalne na całym świecie marki osiągają najwyższą wartość. Brand24 automatycznie porównuje Twoje wyniki z innymi markami/tematami.

Stworzyliśmy ten wskaźnik, aby pomóc Ci zrozumieć świadomość marki, konkurentów lub interesujące Cię tematy.

Jakie metryki social media można zignorować?

Może być kuszące, aby ROI w social media oprzeć na wskaźnikach takich jak liczba obserwujących czy polubień, ale to ślepy zaułek. ‎

Budowanie silnej obecności w mediach społecznościowych nie polega na gromadzeniu największej publiczności. Chodzi o dotarcie do odbiorców, którzy pozytywnie zareagują na Twój przekaz.

Konta w mediach społecznościowych z dużą liczbą obserwujących, ale niskim wskaźnikiem interakcji to najprawdopodobniej fałszywe konta obsługiwane przez boty. Wkładanie swojej energii w budowanie takiego profilu jest równoznaczne z komunikowaniem w pustą przestrzeń.

Niezbędne narzędzia

Wiesz już, które metryki śledzić. Ale, czy wiesz, jak dokładnie to robić?

‎Marketerzy mają wiele sprawdzonych sposobów monitorowania swoich działań marketingowych. Istnieją jednak pewne podstawy, jeśli chodzi o ‎‎analitykę social media‎.

Google Analytics 

Trudno wyobrazić sobie monitorowanie wyników bez Google Analytics.

Prawdą jest, że ​​GA zbiera przede wszystkim dane o ruchu w Twojej witrynie, a nie o jakiejkolwiek platformie social media. Jednak Google Analytics pomaga monitorować ruch odsyłający z mediów społecznościowych do Twoich stron docelowych.

Ta funkcja jest ważna, kiedy pracujesz nad poziomem świadomości swojej marki lub opublikowałeś sponsorowany post.

Jestem przekonana, że jedną z najważniejszych metryk ROI jest współczynnik konwersji, szczególnie jeśli prowadzisz sklep internetowy. W tym przypadku, radzę zastosować śledzenie UTM i pomiar rezultatów w Google Analytics.

Wszystko, co musisz zrobić, to skonfigurować konto w Google Analytics do śledzenia konwersji i gotowe!

Za każdym razem, kiedy ktoś zapisze się do Twojego newslettera, rozpocznie okres próbny lub kupi produkt, będziesz w stanie zobaczyć to wydarzenie w Google Analytics.

Narzędzia do monitoringu mediów

Media społecznościowe wymagają nieustannej uwagi. Jako Social Media Manager musisz monitorować, co mówi się o Twojej marce w Internecie. Monitoring social media dostarczy Ci wiele informacji, które mogą mieć znaczenie dla Twojej strategii działań:

  • Który kanał social media jest najpopularniejszy wśród Twoich docelowych odbiorców?
  • Jaki rodzaj treści jest najpopularniejszy wśród Twojej publiczności?
  • Jak Twoja obecność w social media wypada na tle konkurencji?
  • Jak raportować przełożonym wyniki swoich działań w social media?

Narzędzia do monitoringu marki ułatwiają analizę konkurencji. Wszystko, co musisz zrobić, to wpisać słowo kluczowe, które chcesz monitorować w Internecie.

Ponadto, wiele narzędzi do monitoringu mediów, w tym Brand24, umożliwia wybór okresu raportowania i tworzenie spersonalizowanych raportów PDF.

Załóż konto testowe w Brand24 i rozpocznij monitoring i analizę swoich działań w social media!

Narzędzia do planowania i zarządzania

Oprócz monitorowania wyników online, warto zaopatrzeć się w narzędzie do planowania i zarządzania treściami na swoich profilach sm. Wiele z takich narzędzi, oprócz opcji planowania, dostarczają inne funkcje, dzięki którym możesz:

  • Odkryć tempo wzrostu liczby odbiorców;
  • Monitorować całkowitą liczbę obserwujących;
  • Odkryć różne wskaźniki zaangażowania, w tym wskaźniki zaangażowania na Facebooku;
  • ZMierzyć współczynnik klikalności swoich postów;
  • Śledzić ruch.

Narzędzia do planowania, na przykład Buffer, znacznie ułatwiają publikowanie na wielu różnych platformach.

W zależności od tego, co chcesz osiągnąć, możesz łatwo śledzić współczynnik konwersji z mediów społecznościowych.

Podsumowanie

Możemy śledzić dziesiątki metryk, ale to co naprawdę ma znaczenie, to śledzenie metryk związanych z Twoimi celami.

‎Jeśli będziesz konsekwentnie monitorować dane, zdobędziesz mnóstwo praktycznych spostrzeżeń, które pomogą poprawić Twoją obecność w mediach społecznościowych.‎

Ponadto, monitoring social media jest jedynym sposobem na poprawę strategii i raportowanie ROI.

Informacja jest na wagę złota. Im więcej wiesz na temat swojej aktywności w social media, tym lepsze decyzje możesz podejmować.

Najwyższy czas zacząć mierzyć skuteczność działań w mediach społecznościowych! Skorzystaj z przedstawionych powyżej wskazówek i połącz je z narzędziem do analizy i monitorowania mediów, takim jak Brand24. Tutaj możesz wypróbować za darmo -> Rozpocznij darmowy okres próbny!