9 kroków do zwiększenia zasięgu na Instagramie

Jak zwiększyć zasięg na Instagramie? – 9 praktycznych wskazówek

Instagram stał się niezbędną platformą dla każdego digital marketera. Co najmniej 50% użytkowników Instagrama już obserwuje profile marek, a liczba ta wzrośnie w przyszłości. Pytanie, na które musisz odpowiedzieć brzmi: “Jak zwiększyć zasięg na Instagramie, aby celować w nowych odbiorców i zamieniać ich na klientów?”

Kilka lat temu budowanie strategii marketingowej na Instagramie było stosunkowo łatwe. Instagram wyświetlał posty chronologicznie, więc jeśli odkryłeś odpowiedni moment na opublikowanie treści, wystarczyło się tylko tego trzymać.

Jednak od tamtego czasu Instagram zmienił się i trudniejsze stało się zwiększanie swojego zasięgu oraz dostarczanie treści do swojej grupy docelowej.

Ten post pomoże Ci zwiększyć zasięg organiczny i poprawi Twoją obecność na Instagramie.

Oto nasz plan:


Algorytm Instagrama

Ze względu na gwałtowny rozwój, Instagram musiał wprowadzić pewien algorytm. Algorytm Instagrama wybiera zdjęcia o wysokim wskaźniku zaangażowania i prezentuje je jako pierwsze na “tablicach” użytkowników.

Dla wielu Instagramerów wprowadzenie tego algorytmu oznaczało spadek zasięgu organicznego. Znacznie mniej osób mogło zobaczyć pojedyncze zdjęcia i filmy. W rezultacie współczynniki konwersji spadły.

Prawie każdy zadawał pytanie – Jak można odwrócić efekty tego algorytmu?

W tym tekście przedstawiam kilka sztuczek i porad na temat zwiększenia zasięgu na Instagramie, przyciągnięcia nowych obserwujących i polepszenia współczynnika konwersji.

Jak się okazuje, algorytm nie ma zamiaru się zmienić, więc musimy nauczyć się używać go na naszą korzyść. Oczywiście, dużo trudniej jest zwiększyć zasięg organiczny na Instagramie, ale nie jest to niemożliwe. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie algorytmu i wdrożenie kilku prostych technik, aby polepszenia swojej obecności na Instagramie.

Co jest ważne dla algorytmu Instagrama?

Istnieją 3 kluczowe czynniki, które algorytm Instagrama bierze pod uwagę podczas wyświetlania postów:

1. Zainteresowanie

Platformy społecznościowe obecnie kładą nacisk na znaczące interakcje pomiędzy użytkownikami. Dlatego tak ważne jest publikowanie treści, które zainteresują Twoją grupę docelową.

Zachęć swoich obserwatorów do interakcji z Twoim profilem na Instagramie publikując starannie wyselekcjonowane zdjęcia z ciekawymi opisami i silnymi wezwaniami do działania. Postaraj się przykuć ich uwagę na początku, żeby spędzali więcej czasu na Twoim profilu.

2. Wyczucie czasu

Instagram nie wyświetla treści chronologicznie, ale czas publikacji Twojego posta nadal ma znaczenie. W marcu 2018 roku Instagram ogłosił aktualizację swojego algorytmu w celu:

zapewnienia nowszym postom większej szansy na wyświetlenie ich w pierwszej kolejności. Dzięki temu Twój kanał będzie bardziej świeży i nie pominiesz momentów, na których Ci zależy.

Ustalenie najlepszego czasu na publikację jest nadal ważne i warto się tego trzymać, aby zwiększyć zasięg organiczny na Instagramie.

3. Znaczące interakcje

Po skandalu Cambridge Analytica, media społecznościowe musiały ulec zmianie. Algorytm Instagrama analizuje poziom relacji między Tobą a Twoimi obserwatorami. Jeśli ktoś lubi i komentuje Twoje posty częściej niż treści innych użytkowników Instagrama, ci użytkownicy będą częściej widzieć Twoje treści.

Jakie to ma znaczenie pod względem zwiększania swojego zasięgu na Instagramie? Lepiej mieć stały przepływ zaangażowania, nawet jeśli nie jest on najwyższy, niż mieć kilka skoków polubień i komentarzy pod różnymi postami.


Co oznacza zasięg na Instagramie?

Zacznijmy od podstaw. Jeśli chcesz zwiększyć zasięg na Instagramie, musisz najpierw określić, co on oznacza.

Jeśli chodzi o media społecznościowe, zasięg to liczba unikalnych osób, które widzą Twoje treści.

Istnieją dwa rodzaje zasięgu:

  1. Zasięg organiczny – w którym tworzysz atrakcyjne treści, używasz hashtagów i stosujesz inne techniki, dzięki którym pojawiasz się wysoko w feedzie swoich odbiorców.
  2. Płatny zasięg – w którym kupujesz reklamy na Instagramie, aby sponsorować swoje treści.

Organiczny zasięg na Instagramie jest znacznie trudniejszy do osiągnięcia, ale jest również znacznie korzystniejszy pod względem maksymalizacji współczynników konwersji z Instagrama lub z jakiegokolwiek kanału social media.

Co dokładnie trzeba zrobić, aby zwiększyć zasięg na Instagramie?


Jak zwiększyć zasięg na Instagramie?

Istnieje kilka prostych technik, aby zwiększyć zasięg swoich postów. Te wskazówki pomogą Ci zwalczać efekty algorytmu Instagrama, a także docierać do nowych odbiorców i wpływać na nich. Przyjrzyjmy się temu bliżej!

1. Czas jest podstawą

W przypadku zasięgu na Instagramie niezwykle ważna jest liczba polubień i komentarzy otrzymanych zaraz po opublikowaniu. Jeśli początkowa runda zaangażowania jest wysoka, istnieje wówczas większe prawdopodobieństwo na wypozycjonowanie Twojego posta wyżej w feedzie.

Jeśli masz konto Instagram Business to zauważenie odpowiedniego czasu na opublikowanie posta na Instagramie powinno być banalne. Rzuć okiem na Instagram Insights i sprawdź, kiedy Twoi obserwatorzy są najbardziej aktywni.

jak zwiększyć zasięg na Instagramie? - czas publikacji jako jeden z czynników

Nie martw się, jeśli nie masz konta Instagram Business. Istnieją narzędzia do analizy Instagrama, które mogą Ci pomóc. Zwróć uwagę na Iconosquare, Buzzsumo lub Sprout Social. Te narzędzia analizują, kiedy Twoja grupa docelowa jest najbardziej aktywna i przedstawiają te dane w postaci tabelki.

2. Użyj odpowiednich hashtagów

Zwiększanie zasięgu na Instagramie nie istnieje bez użycia odpowiednich hashtagów. Hashtagi to podstawa na Instagramie. Nie tylko pomagają one innym użytkownikom odkrywać Twoje treści, ale też analizować skuteczność kampanii marketingowej na Instagramie.

Hashtagi można podzielić na:

  • popularne hashtagi,
  • ogólne hashtagi,
  • hashtagi specyficzne dla branży. 

Jak znaleźć popularne hashtagi na Instagramie? Dzięki narzędziom do monitorowania Internetu takim jak Brand24 możesz nie tylko znaleźć najbardziej popularny hashtag, aby zwiększyć zasięg na Instagramie, ale także monitorować wszystkie publicznie dostępne wzmianki w Internecie zawierające wybrane przez Ciebie słowo kluczowe.

Brand24 to najlepsze narzędzie do monitoringu i analizy wzmianek online (według Buffera), które jest całkowicie zgodne z przepisami Facebooka oraz RODO.

Jak znaleźć popularne hashtagi?

Aby zacząć gromadzić wzmianki rozpocznij od utworzenia projektu.

Jeśli nie posiadasz swojego konta możesz wypróbować Brand24 za darmo przez 14 dniZAŁÓŻ KONTO TESTOWE

W kreatorze tworzenia projektu wpisz słowa kluczowe związane z Twoją branżą. Pomyśl o nazwie Twojej firmy, hashtagu marki, nazwie produktu lub określeniach związanych z branżą.

Brand24 rozpocznie zbieranie wszystkich publicznych wzmianek z Internetu na podstawie wybranych słów kluczowych.

Aby znaleźć odpowiednie hashtagi dla Instagrama, przejdź do zakładki “Analiza” dostępnej po lewej stronie i przewiń w dół. Zobaczysz listę 100 popularnych hashtagów dla danego tematu, wraz z liczbą wzmianek, w których te hashtagi się pojawiły.

Jak zwiększyć zasięgi na Instagramie - grafika przedstawiająca listę najpopularniejszych hashtagów w Brand24

I gotowe! Teraz nie pozostaje nic innego jak zacząć stosować najpopularniejsze hashtagi w postach!

Korzystanie z odpowiednich hashtagów pomoże Ci dotrzeć do szerszej publiczności i ostatecznie zwiększyć zasięg organiczny na Instagramie.

Ponadto Brand24 oferuje szereg danych, które mogą być pomocne przy analizowaniu wpływu Twoich postów na Instagramie. W zakładce Analiza możesz filtrować wszystkie wzmianki i wyświetlać informacje dotyczące:

  • zasięgu w social media – szacunkowa liczba osób, które mogły mieć styczność z postem, 
  • interakcji w mediach społecznościowych,
  • polubień w mediach społecznościowych,
  • komentarzy w mediach społecznościowych,
  • pozytywnych i negatywnych wzmianek.

Wypróbuj Brand24 za darmo przez 14 dni

3. Poznaj społeczne oblicze Instagrama

Instagram to mimo wszystko sieć społecznościowa, więc jeśli chcesz zwiększyć swój organiczny zasięg na Instagramie, ważne jest, aby wchodzić w interakcje z innymi użytkownikami. Zmiany wprowadzone do algorytmów mediów społecznościowych po skandalu Cambridge Analytica miały na celu zachęcanie do prawdziwych, pozytywnych relacji.

Co to oznacza w kontekście interakcji na Instagrama? Najlepsze praktyki można podsumować w trzech punktach:

  • szybko odpowiadaj na pytania zadawane przez Twoich obserwujących, 
  • dziękuj za polubienia i komentowanie Twoich postów, 
  • odkrywaj wpisy innych osób i angażuj się w ich treści.

Podziękuj internautom za wszystkie pozytywne wzmianki, aby budować świadomość marki i kojarzyć ją z pozytywnymi emocjami.

Negatywne komentarze mogą być szczęściem w nieszczęściu. Po pierwsze, są kopalniami złota jeśli chodzi o wiedzę dotyczącą potrzeb Twoich obserwujących. To daje wyobrażenie o kierunku, w którym należy rozwijać swoją obecność na Instagramie.

Po drugie, dają Ci szansę, aby zapobiec eskalacji kryzysu w mediach społecznościowych. Spróbuj szybko zająć się zapytaniami, aby pokazać swoim obserwującym, że Ci na nich zależy.

4. Zajmuj się treściami tworzonymi przez użytkowników

User-generated content to świetny sposób na zwiększenie zaangażowania na Instagramie. Zachęci to Instagramerów do interakcji ze zdjęciami lub filmami i udostępnienia ich dalej. Instagram sprawia, że udostępnianie treści jest jeszcze łatwiejsze, zwłaszcza jeśli chodzi o Instagram Stories, które omówię bardziej szczegółowo później.

Zawartość stworzona przez użytkowników zapada w pamięć o 35% lepiej i jest o 50% bardziej godna zaufania niż w przypadku tradycyjnych mediów i treści niewygenerowanych przez użytkowników.

Publikowanie treści tworzonych przez użytkowników pomoże Ci budować relacje z obserwującymi, a jak już wiesz – owocne relacje z obserwującymi mogą mieć pozytywny wpływ na algorytm Instagrama.

5. Poznaj Instagram Stories

Instagram Stories są ważne z dwóch powodów.

  1. Pozwalają pokazać ludzką twarz swojej firmy. Nagrywaj materiały zza kulis swojej firmy, organizuj konkursy lub twórz oddzielne treści na Instagram Stories. To świetny sposób, aby zapewnić dodatkową ekspozycję dla Twojej marki. 
  2. Świetnie nadają się również do ekspozycji marki, ponieważ są one nad feedem. Logo Twojej firmy będzie pierwszym obrazem, który zobaczą osoby, kiedy zalogują się na Instagramie. Tej okazji nie można przegapić!

To samo dotyczy livestreamów na Instagramie.

Według Social Media Examiner im częściej transmitujesz na żywo, tym więcej ekspozycji otrzymają treści nie na żywo.

Stories również są oparte na algorytmie, dlatego ważne jest, aby publikować je regularnie i dostarczać wartościowe, inspirujące treści.

6. Korzystanie z geolokalizacji

Oprócz hashtagów na Instagramie, geolokalizacja to kolejny świetny sposób, aby zwiększyć zasięg na Instagramie. Niektórzy użytkownicy Instagrama nie wyszukują hashtagu, ale określoną lokalizację.

Jak zwiększyć zasięg na Instagramie - geolokalizacja jako jeden z czynników.

Możesz również odkrywać te zdjęcia, które przedstawiają Twoją markę, ale nie została ona oznaczona. To czynny sposób na znalezienie nowych obserwatorów i zwiększenie zasięgu na Instagramie.

7. Zwróć uwagę na Instagram Ads

Wiem, że reklamy na Instagramie i zasięg organiczny na Instagramie  brzmią co najmniej jak lód i ogień lub dzień i noc. Jednak posiadanie świetnej strategii reklamowej może pomóc w pozyskaniu zasięgu organicznego. Jakim cudem to działa, zapytasz? Pozwól, że wyjaśnię!

Wybierz już istniejący post i wypromuj go za pomocą Instagram Ads wśród starannie dobranych odbiorców. Wskaźnik zaangażowania tego posta wzrośnie i post będzie lepiej pozycjonowany w feedzie Twoich obserwujących.

Pozostaje pytanie – które posty wybrać? Przyjrzyj się analityce na Instagramie i znajdź post, który wygenerował najwyższy wskaźnik zaangażowania.

8. Współpracuj z influencerami na Instagramie

Influencerzy na Instagramie to Twoja tajna broń. Pomogą Ci:

  • znaleźć nowych odbiorców, 
  • tworzyć nowe treści, 
  • uwierzytelnić Twój produkt lub usługę w oczach innych, 
  • generować leady,
  • podnosić świadomość marki.

Większość marketerów social media myśli o współpracy z czołowymi influencerami, którzy mają dziesiątki tysięcy zwolenników. Jednak zwróć także uwagę na mikroinfluencerów.

Mikroinfluencerzy zwykle mają do 100 tysięcy obserwujących i są uważani za bardziej godnych zaufania niż gwiazdy Internetu. Twoi sympatycy będą utożsamiać się z mikroinfluencerami w większym stopniu. Ich posty generują również znacznie wyższe wskaźniki zaangażowania.

Jak wybrać odpowiedniego influencera na Instagramie?

Odpowiednie narzędzia do influencer marketingu na Instagramie przybywają z odsieczą!

Jednym z nich jest Upfluence.

Za jego pomocą możesz znaleźć wpływowe osoby używając tak wielu słów kluczowych jak to konieczne. Każdemu słowu możesz nadać odpowiednią wagę, dzięki czemu wyszukiwanie będzie dokładniejsze.

Dodatkowo możesz zawęzić wyszukiwanie także przez określenie kryteriów takich jak lokalizacja, liczba obserwujących i inne.

źródło: upfluence.com

Analizy influencerów możesz też dokonać bezpośrednio z przeglądarki. Unfluence udostępnia wtyczkę do Chrome.

9. Angażuj swoich odbiorców

Instagram daje możliwość zadawania pytań, prowadzenia ankiet i tagowania innych użytkowników w swoich postach i Instagram Stories. Zorganizowanie rozdania, tzw. giveaway’ów, z pewnością wygeneruje dużo szumu, który pomoże zwiększyć zasięg organiczny na Instagramie.

Oprócz angażowania swoich obserwujących masz okazję pokazać zabawne oblicze swojej firmy. Wystarczy pamiętać, aby zadawać pytania i organizować ankiety co kilka miesięcy, aby efekt był świeży i ciekawy.


Korzyści z większego zasięgu na Instagramie

Aby zwiększyć zasięg organiczny na Instagramie, musisz przestrzegać algorytmu Instagrama, który koncentruje się głównie na dużym zaangażowaniu użytkowników.

Jeśli chodzi o zasięg organiczny na Instagramie, zastanów się nad Twoim profilem jako całością. Jeśli masz dużo wyświetleń na Instagram Stories, ale mało polubień i komentarzy pod zdjęciami, to wszystko jest w porządku. Oznacza to, że Twoja grupa docelowa jest bardziej zainteresowana zawartością wideo i należy skupić się na tworzeniu atrakcyjnych krótkich klipów.

Poznaj swoich odbiorców i postaraj się spełnić ich oczekiwania. Budowanie zasięgu organicznego na Instagramie nie jest czymś, co można zrobić z dnia na dzień, ale z właściwą postawą, odniesiesz sukces.

 

Czytaj dalej:

Facebooktwitterlinkedintumblrmail

Marta Pinkowska

Content Manager w Brand24. Zagorzała czytelniczka i amatorka wypieków. Pasjonatka gór, podróży i jazzu.