Mikroinfluencer - kim jest i jak go znaleźć?

Kim są mikroinfluencerzy i jak ich znaleźć?

Jakiś czas temu opublikowaliśmy raport „100 najbardziej wpływowych influencerów marketingu”. Opiera się on na 3,7 miliona wzmianek oraz na 23 milionach interakcji, które influencerzy wygenerowali w mediach społecznościowych. Raport opisuje 100 influencerów, którzy budują największe zaangażowanie wśród swoich fanów w social media.

W przypadku tego raportu, mam na myśli influencerów z branży oraz liderów opinii, których obserwują miliony użytkowników. Ich spostrzeżenia i opinie oddziałują na branżę, wyznaczają nowe trendy i najlepsze praktyki, z których korzystamy na co dzień w pracy. Nazwiska z tego raportu nie powinny być zaskoczeniem dla marketerów.

Grafika przedstawiająca raport influncerów w 2018 roku.
Raport „Top 100 Digital Marketers 2019 – pobierz swoją kopię.

Zgaduję, że ogromna większość marketerów kojarzy nazwisko Vaynerchuk, prawda?

Influencerzy z tego raportu nie należą do grona mikroinfluncerów. Wręcz przeciwnie – są to makroinfluencerzy.

Krótkie streszczenie:


Kim jest mikroinfluencer?

Współpraca z największymi influencerami branży zwykle korzystnie wpływa na wyniki liczbowe. Opiera się to na zasięgu w mediach społecznościowych oraz zaangażowaniu, które przyciągają takie osoby. To gwarantuje nam ogromną liczbę wyświetleń. Na drugim końcu spektrum znajdują się mikroinfluencerzy.

Mikroinfluencer to stosunkowo młody termin i ma niewiele wspólnego z szumem medialnym, sławą i bogactwem, które generują influencerzy ze wspomnianego wyżej raportu.

Mikroinfluencerzy są to internauci ze znacznie mniejszym gronem odbiorców. To, co wyróżnia ich fanów, to o wiele większe zaangażowanie, w porównaniu do fanów makroinfluencerów.

Badanie przeprowadzone przez Takumi dowodzi, że w przypadku Instagrama ogromna liczba obserwujących jest odwrotnie proporcjonalna do ich zaangażowania. Poniżej znajdziesz grafikę, która pozwoli Ci spojrzeć na twój biznes poprzez pryzmat tego fenomenu.

Mikroinfluencer - grafika przedstawiająca stosunek liczby obserwujących danego internautę do liczby zaangażowania jego fanów.

Wygląda na to, że relacje międzyludzkie oraz stopień, w jakim ludzie mogą się ze sobą utożsamić, przewyższa wpływ, jaki wywierają wiodący makroinfluencerzy. To z kolei ma ogromne znaczenie na decyzje konsumenckie.


Mikroinfluencer – dlaczego warto się nim zainteresować?

Termin „mikroinfluencerzy” kojarzy się przede wszystkim z wynikami liczbowymi takimi jak: liczba obserwujących oraz zasięg w mediach społecznościowych. To jednak krótkowzroczny pogląd, który wymaga dogłębniejszej analizy. Istotą tego terminu jest zbieżność zainteresowań między ludźmi. Wszystko opiera się na tym, że ludzie znajdują się w tej samej sytuacji, mają taką samą dostępność i dzielą wspólne doświadczenia.

Na przykład grupa rowerzystów, połączona za pomocą grupy w social media, będzie miała większy wpływ na decyzje konsumenckie jednego z nich, niż jakikolwiek topowy makroinfluencer.

„Mikrowpływ” nie jest zatem zdefiniowany przez liczbę obserwujących, ale poprzez konwersacje grupy tematycznej, w którą jest zaangażowany konsument.

Mikroinfluencer nie jest kimś, kto ma określoną liczbę obserwujących zaangażowanych lub nie – ale obserwują go ludzie, z którymi potencjalny kupiec porozmawia, kiedy będzie rozważał decyzję o zakupie.

Innymi słowy, mikroinfluencer to osoba, która oddziaływuje na swoją społeczność w procesie zakupowym.

Prawda jest taka, że liczba obserwujących w żaden sposób nie pozwoli przewidzieć czy dana osoba coś kupi, czy nie. Mając to na uwadze, coraz więcej marek podąża za trendem angażownia „mikroobserwujących” użytkowników obserwujących mikroinfluencerów.

Shane Barker, strateg, autor i jeden z wiodących autorytetów dziedzinach marketingu influencerów i SEO, stworzył niesamowitą infografikę na temat mikroinfluencerów. Zebrał w jednym miejscu wszystko, co powinieneś wiedzieć o mikroinfluencerach.

Kim jest mikroinfluencer - infografika Shane Barker na temat mikroinfluencerów.
Za uprzejmą zgodą: Shane Barker

Jak znaleźć mikroinfluencera?

Teraz przechodzimy do praktycznej części tego tekstu. W odnalezieniu mikroinfluencera z pewnością pomogą narzędzia do monitorowania internetu, takie jak Brand24. W tym artykule dokładnie wyjaśnię Ci:

  • Jak znaleźć mikroinfluencerów własnej marki?
  • Jak znaleźć mikroinfluncerów na podstawie hashtagu?

Monitoring internetu, znane również jako social listening, pozwala na gromadzenie w czasie rzeczywistym wzmianek online. Są one zbierane ze wszystkich możliwych źródeł online, na podstawie wcześniej określonych słów kluczowych.

W ich skład wchodzą:

  • media społecznościowe,
  • blogi,
  • witryny internetowe,
  • fora dyskusyjne,
  • portale informacyjne, itp.

Możesz monitorować dowolny temat, wyrażenie, hashtag, czy stronę.

Jak znaleźć mikroinfluencera? -Grafika przedstawiająca listę najlepszych autorów w panelu Brand24.

Narzędzia do monitorowania internetu mają ogromne możliwości analityczne i dostarczają cennych danych. Są w stanie przeanalizować:

  • liczbę wzmianek,
  • ilość interakcji,
  • zasięg w mediach społecznościowych
  • oraz podłoże emocjonalne każdej wzmianki.

Znajduje to szerokie zastosowanie w monitoringu marki, social selling, obsłudze klienta, badaniu rynku czy influencer marketingu.

Oto jak należy korzystać z narzędzia, aby zidentyfikować odpowiednich dla Ciebie mikroinfluencerów:

Mikroinfluencer marki własnej

Najpewniejszym sposobem na zidentyfikowanie mikroinfluencerów wśród Twoich klientów jest obserwowanie ich aktywności w sieci w obrębie Twojej marki, biznesu, produktu lub usługi. W dzisiejszych czasach internet stanowi forum do wymiany myśli na każdy temat. Ludzie poszukują rekomendacji, piszą recenzje, dzielą się swoimi doświadczeniami konsumenta, oczekują obsługi klienta i nie tylko.

Twoim zadaniem jest odkrywanie tych konwersacji oraz zidentyfikowanie, który z klientów przyciąga szczególnie duże zaangażowanie w sieci, a przez to wytwarza zauważalny zasięg.

Jednym ze sposobów, żeby to osiągnąć, jest skorzystanie z narzędzi do monitorowania internetu, takich jak Brand24. Jeśli postanowisz założyć konto testowe, które jest całkowicie darmowe, będziesz mógł obserwować konwersacje online o Twoim biznesie.

Jak to zrobić? Wszystko opisałem poniżej:

1. Po pierwsze, załóż projekt i wprowadź zwroty kluczowe, które chcesz monitorować. Ponieważ zależy Ci na obserwowaniu rozmów o Twojej marce, możesz użyć takich fraz, jak:

  • Marka / firma / nazwa biznesowa,
  • Produkt / nazwa usługi,
  • Hashtagi odnoszące się do Twojej firmy.

Przykład?

Gdybym pracował dla firmy Pizza Hut użyłbym następujących wyrażeń. No, bo kto nie lubi pizzy? Pizza Hut korzysta z poniższych słów i hashtagów reklamując się online:

Jak znaleźć mikroinfluencerów? - Grafika przedstawiająca konfigurację projektu w Brand24 dla marki Pizza Hut.

Kiedy już założysz projekt, przenosisz się do panelu, który wygląda następująco:

Jak znaleźć mikroinfluencera? - Grafika przedstawiająca panel Brand24 po skonfigurowaniu projektu do szukania mikroinfluencerów marki Pizza Hut.

Panel odkrywa przed Tobą cały wachlarz danych:

  • liczbę wzmianek oraz zasięg w social media w postaci wykresu,
  • źródła wzmianek dotyczących wybranych przez Ciebie zwrotów kluczowych,
  • najświeższe wzmianki,
  • filtr nastawienia do marki,
  • wskaźnik Influencer Score,
  • automatyczne powiadomienia
  • oraz inne filtry.

Każda wzmianka, która znajduje się w panelu jest opisana na kilka sposobów: zostaje wskazane źródło, liczba obserwujących, wskaźnik influencer score oraz liczba interakcji.

Jak znaleźć mikroinfluencera? - Grafika przedstawiająca widok wzmianki w panelu Brand24.

Z pewnością warto rozważyć podzielenie wzmianek według źródeł oraz na podstawie wskaźnika Influencer Score, który opisuje liczbę obserwujących, zasięgu w mediach społecznościowych oraz zaangażowania, które dany autor przyciąga w tychże mediach.

Analiza wyników

2. Domyślam się, że zainteresuje Cię zakładka Analiza. Zawiera ona przeróżne dane, łącznie z najbardziej interaktywnymi wzmiankami, topowymi profilami, wzmiankami podzielonymi na kategorie, wpływ publicznych profili i inne.

Czytaj więcej: Jak analizować dane zgromadzone w Brand24? Zakładka Analiza.

W zakładce Analiza znajdują się wzmianki od najpopularniejszych profili. Możesz przejrzeć listę 100 najpopularniejszych publicznych profili na bazie swojego projektu.

Jak znaleźć mikroinfluencera? - Grafika przedstawiająca listę najpopularniejszych publicznych profili.

Twoje wzmianki są usystematyzowane pod względem wpływu autorów w mediach społecznościowych. Dzięki temu bez trudu odnajdziesz mikroinfluencera, który idealnie nadaje się do współpracy z twoją firmą.

Jak znaleźć mikroinfluencera? - Grafika przedstawiająca listę najbardziej wpływowych mikroinfluencerów dla marki Pizza Hut w panelu Brand24.

Na tej samej zasadzie możesz wyłonić najbardziej aktywne profile. Ranking opiera się na liczbie wzmianek oraz wygenerowanym zasięgu.

Jak znaleźć mikroinfluencera? -Grafika przedstawiająca najaktywniejsze profile dla projektu Pizza Hut w panelu Brand24.

Warto rozglądać się za ludźmi, którzy przyciągają widoczne zaangażowanie i zasięg, ponieważ najprawdopodobniej zdołali zdobyć ugruntowany autorytet i mają realny wpływ na daną dziedzinę.

3. Kiedy będziesz już miał przed sobą listę potencjalnych mikroinfluencerów sprawdź, jakie treści udostępniają i zadecyduj, czy pasują do profilu Twojego biznesu. Jeśli tak – skontaktuj się z nimi.

Trzymamy kciuki!

Jak znaleźć mikroinfluencera na podstawie hashtagu?

O tym, co to znaczy hashtag pisaliśmy już na naszym blogu. Hashtagi swoją popularność zawdzięczają Twitterowi i są jednym z kluczowych elementów komunikacji w social media. Narzędzia do monitoringu internetu umożliwiają analizę hashtagów, dzięki czemu w łatwy sposób dotrzesz do najaktywniejszych profili.

Jak to zrobić? Już pokazuję.

Czytaj więcej: Jak znaleźć najpopularniejsze hashtagi na Instagramie?

1. Na początek utwórz nowy projekt, gdzie wprowadzisz wybrany przez Ciebie hashtag.

Jak znaleźć mikroinfluencera na podstawie hashtagu? - Grafika przedstawiająca konfigurację projektu w panelu Brand24.

2. W zakładce Analiza znajdziesz informację o najaktywniejszych profilach, listę najpopularniejszych profili oraz ranking użytkowników według procentowego udziału w całej dyskusji (wskaźnik Voice share).

Jak znaleźć mikroinfluencera na podstawie hashtagu? - Grafika przedstawiająca listę mikroinfluencerów na podstawie wybranego hashtagu w Brand24.

I gotowe! Prawda, że to proste?


Wnioski na koniec

Jeśli czujesz, że monitorowanie internetu jest dla Ciebie, pod tym linkiem możesz zupełnie za darmo wypróbować Brand24. Dzięki niemu dowiesz się więcej o tym, co dzieje się w sieci.

Poza tym przygotowałem dodatkową porcję lektur na temat możliwości monitoringu internetu:

Udanych kampanii z  mikroinfluencerami!

Facebooktwitterlinkedintumblrmail

Mateusz Czech

Head of Chatbots w Brand24. Po godzinach bloguję o chatbotach i marketingu. Mam słabość do technologii i nowych rozwiązań. Prywatnie wielki fan Apple. Czasem marudzę, ale kto nie?