Influencer marketing: kompletny przewodnik + narzędzia [2023]
Influencer marketing jest kolejnym poziomem marketingu szeptanego. Influencerzy posiadają nadludzką moc, która wpływa na decyzje zakupowe swoich odbiorców i kreowanie trendów. Twoim celem jako marketera jest zachęcenie influencera, że Twoja marka jest tą, którą chce reklamować. Oto co musisz wiedzieć o influencer marketingu w 2023 roku.
W artykule omówimy czym jest influencer marketing. Poznasz nie tylko jego definicję, ale też dowiesz się, jak przeprowadzić kampanię influencer marketingową. Przeanalizujemy także kilka kampanii w mediach społecznościowych z udziałem influencerów i sprawdzimy, gdzie szukać odpowiednich ambasadorów marki.
Oto, o czym będziemy mówić:
- Czym jest influencer marketing – definicja
- Influencer marketing w liczbach
- Ile kosztuje influencer marketing?
- Jak przygotować strategię influencer marketingową?
- Jak szukać influencerów?
- Przykłady kampanii
- Dlaczego influencer marketing jest wciąż godny uwagi?
Zanim przeczytasz: być może zainteresuje Cię nasz raport dotyczący TOP 100 Marketing Influencers.
Czym jest influencer marketing – definicja
Jeśli masz już pojęcie, kim jest influencer i znasz podstawy influencer marketingu, możesz śmiało przejść do następnego rozdziału.
Najpierw musimy zdefiniować influencera. To postać, zwykle bardzo aktywna w różnych social mediach, która ma wielu obserwujących. Pomyśl o nich jak o współczesnych celebrytach. To osoby, na które inni patrzą.
Firmy na całym świecie szybko dostrzegły potencjał marketingu szeptanego. Influencer marketing działa właśnie w podobny sposób: marki promują produkty, udostępniając je popularnym osobom. Następnie te osoby opowiadają o produktach w Stories na Instagramie, filmach na YouTube czy postach na Twitterze i kampania trwa.
Wiele biznesów wykorzystuje influencer marketing głównie do zwiększania świadomości marki, ale jest on również przydatny podczas wprowadzania nowych produktów lub startu kampanii.
Oto prosty przykład influencer marketingu: marka znajduje popularne konto na Instagramie i wysyła produkt właścicielowi profilu. Następnie influencer zamieszcza zdjęcie ze tego produktu i dzieli się kodem rabatowym do wykorzystania na stronie producenta.
Obserwatorzy (followerzy) otrzymują prezentację produktu i używają kodu, aby dokonać zakupu. To właśnie jest influencer marketing. Zainteresowany? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak przygotować skuteczną strategię.
Influencer marketing – strategia social media polegająca na lokowaniu produktu i wzmianek o marce przez osoby uznawane za ekspertów w swojej dziedzinie lub określane jako influencerów przez samą liczbę obserwujących.
Stan na 2023 r.
Wielu specjalistów twierdzi, że 10 lat temu influencer marketing był duży łatwiejszy, a dziś nie jest tak opłacalny. Prawdą jest, że media społecznościowe są teraz znacznie bardziej nasycone, a influencerom wchodzącym na rynek zdecydowanie trudniej jest przebić się na szczyt.
Z drugiej strony Instagram i TikTok są teraz u szczytu popularności (a TikTok być może nawet jeszcze tego szczytu nie osiągnął w pełni) i wraz z postępem smartfonów każdy może w dowolnej chwili skorzystać z ulubionych aplikacji.
Dowiedz się, kto mówi o Twojej marce. Wypróbuj Brand24 za darmo przez 14 dni.
Właśnie dlatego influencer marketing jest dziś ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej – nikt nie chce już oglądać klasycznych reklam. Oczywiście, inwestowanie w płatne reklamy jest nadal opłacalne i w żadnym wypadku nie radzę porzucić Facebook Ads i postawić wyłącznie na influencer marketing. Warto jednak wiedzieć, że kampanie z udziałem influencerów mogą przynieść Ci mnóstwo wartościowego ruchu.
Zatem, ile rzeczywiście warci są influencerzy?
Influencer marketing w liczbach
W 2021 roku szacowano, że influencer marketing będzie wart ponad 10 miliardów dolarów. Niektórzy przewidywali, że zmniejszy się on z powodu pandemii, ale tak naprawdę tylko się wzmocnił.
Z badania przeprowadzonego przez Influencer Media Hub wynika, że ponad połowa marek ma odrębny budżet na content marketing, a większość z nich inwestuje właśnie w influencer marketing.
Inny ciekawy raport opublikowała firma Linqia. Dane w nim pokazują, że ponad 70% marketerów korporacyjnych chciało zwiększyć swój budżet w 2021 roku (w porównaniu do poprzedniego roku). To samo badanie potwierdziło status Instagrama jako najpopularniejszej plaftormy influencer marketingowej. Na drugim miejscu znalazł się TikTok, który w skokowym tempie zyskuje reputację. Interesująco wygląda też rosnący popyt na materiały wideo kręcone w pionowym kadrze – czyli formacie niezbędnym dla udanych kampanii Instagram Stories i najlepiej dopasowanym do urządzeń mobilnych.
Większość (77%) ankietowanych marketerów z badania Linqia wskazała na zaangażowanie grupy docelowej jako kluczową metrykę do pomiaru sukcesu kampanii.
Ile kosztuje influencer marketing?
Chcąc odpowiedzieć na to pytanie, trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników.
Po pierwsze, koszt Twojego produktu. Czy oddajesz influencerowi swój towar za darmo? Czy udostępniasz kod rabatowy, który może zamieścić? Jest wiele sposobów na zaprezentowanie swojej marki szerszej publiczności.
Po drugie, niewielu influencerów angażuje się w partnerstwa za darmo. Możesz zapytać o ich stawki lub ustalić konkretny budżet i przedstawić go influencerowi do akceptacji.
Szczerze mówiąc, nie istnieje jedna dobra odpowiedź na pytanie o koszt influencer marketingu. Wszystko zależy od tego, jaki budżet zaplanujesz.
Brand24 pomoże Ci zidentyfikować najbardziej wpływowe osoby w Twojej branży.
Jak przygotować strategię influencer marketingową?
Influencer marketing wymaga sporo planowania. Gdy kampania już wystartuje, najczęściej będziesz w stanie jedynie ją monitorować i wyciągać wnioski.
Po zidentyfikowaniu influencerów, których chcesz włączyć do swojej strategii marketingowej, musisz dotrzeć do nich i zapytać, czy są zainteresowani promowaniem Twojej marki. Szukając odpowiednich kont upewnij się, że nie mają fałszywych followersów, a ich baza fanów jest zbierana organicznie, a nie kupowana.
Bądź konkretny w tym, czego od nich oczekujesz – w ten sposób łatwiej ustalić zasady współpracy. Dobrze jest podzielić się wartościami, jakimi kieruje się Twoja marka oraz informacjami na temat rynku i grup docelowych, które są istotne dla Twojego biznesu. Na tym etapie warto także ustalić, jak agresywny powinien być marketing.
Pracuj z hashtagami, które będą unikalne dla Twojej marki lub kampanii. W ten sposób łatwiej będzie zmierzyć rezultaty, zwłaszcza gdy wykorzystujesz narzędzia do monitoringu mediów.
Nie zapominaj o umowie, zwłaszcza jeśli płacisz influencerowi za reklamę. Umowa to narzędzie bezpieczeństwa zarówno dla firmy, jak i osoby zaangażowanej w tworzenie treści sponsorowanych. Jeśli w trakcie współpracy pojawią się problemy, umowa będzie Waszym sposobem na rozwiązanie konfliktu.
Jak szukać influencerów?
Teraz wiesz już całkiem sporo o strategii influencer marketingu. Najwyższy czas dowiedzieć się, jak znaleźć odpowiedniego influencera.
Najbardziej oczywistym miejscem są kanały social media i samodzielne wyszukiwanie potencjalnych osób do współpracy. Wystarczy, że otworzysz konkretne medium społecznościowe i zaczniesz przeglądać hashtagi lub frazy kluczowe popularne na Twoim rynku – w ten sposób na pewno znajdziesz profile z dużą liczbą obserwatorów i dość zaangażowaną publicznością.
Ale są też inne narzędzia, które są wygodniejsze i dokładniejsze w identyfikowaniu influencerów. Oto niektóre z nich:
Istnieją jednak inne sposoby (i narzędzia), które sprawiają, że ten proces jest wygodniejszy i dokładniejszy. Oto kilka z nich:
Brand24
Jestem pewien, że nie jesteś zaskoczony tym, że nasze narzędzie znalazło się w tym zestawieniu. W końcu nie tworzylibyśmy tak obszernego artykułu o influencer marketingu, gdybyśmy nie posiadali zasobów do monitorowania i zarządania kampanią influencer marketingową.
Brand24 to narzędzie do monitoringu internetu. Gromadzi publicznie dostępne wzmianki o marce i ich podstawie tworzy spersonalizowane raporty PDF. Wśród wielu danych analizytycznych znajdziesz tu informacje na temat:
- analizy sentymentu
- influencer score
- liczba obserwujących (dla postów w mediach społecznośiowych).
Słowem – otrzymujesz wszystko to, co potrzebne do rzetelnego przygotowania i monitoringu kampanii influencerskiej.
W Brand24 nie jesteś ograniczony do wzmianek o markach. Możesz skonfigurować swój projekt tak, aby zbierał wzmianki o słowach kluczowych związanych z Twoim rynkiem docelowym. Wskaźnik Influencer Score i liczba obserwujących podpowiedzą, czy dany profil będzie wartościowy dla konkretnej kampanii w social mediach.
Identyfikuj najbardziej wpływowe osoby w branży i monitoruj kampanie marketingowe.
Brandwatch
Brandwatch działa podobnie jak Brand24. Zbiera wzmianki o marce, monitorując keywordy w obrębie całego internetu. Za pomocą Brandwatch możesz łatwo obserwować rozmowy toczące się wokół Twojej firmy lub niszy rynkowej i dowiesz się, co potencjalni klienci myślą o Twojej marce.
Minusem Brandwatch jest cena, która jest stosunkowo wysoka. Z tego względu używają go przede wszystkim duże przedsiębiorstwa.
Influencer Marketing Hub
Prywatna firma medialna z Danii. Influencer Marketing Hub można nazwać ekspertami od influencer marketingu. Dostarczają wiele przydatnych informacji i danych oraz posiadają również listę agencji współpracujących z influencerami.
Upfluence
Upfluence reklamuje się jako wszechstronna platforma do influencer marketingu. Jej głównym celem jest stworzenie cyfrowego miejsca, w którym marki mogą łączyć się i współpracować z twórcami treści na całym świecie.
Narzędzia, opracowane przez Upfluence, pozwalają łatwo zarządzać kampaniami i programami partnerskimi.
Linqia
Kolejna platforma influencer marketingu, która ułatwia tworzenie promowanych treści.
Ta aplikacja pozwoli Ci znaleźć i połączyć się z odpowiednimi influencerami oraz zapewnia narzędzia do mierzenia kampanii.
Wielu marketerów zmaga się z obliczaniem ROI kampanii influencer, a Linqia stara się to nieco ułatwić. Są również świetnym źródłem cennych informacji związanych z influencer marketingiem.
Agencje influencer marketingowe
Jest też sporo agencji, które pomagają wybrać influencera i zarządzać współpracami.
Jedną z nich jest popularna w Polsce agencja GetHero, która ma w swoim rosterze bardzo wpływowe persony. W tym Friz (3 mln followersów), Wersow (2,7 mln followersów), czy Yoshi (300k followersów).
Agencje marketingowe pomogą nie tylko znaleźć osoby do współpracy odpowiednie dla Twojego biznesu, ale też wezmą na swoje barki kwestie prawne i komunikacyjne.
Wypróbuj Brand24 za darmo i dotrzyj do ludzi, którzy mają wpływ na Twoją branżę.
Przykłady kampanii
Wiesz, czym jest influencer marketing, gdzie szukać wpływowe osoby i jak mierzyć efektywność kampanii. Jeśli nadal nie jesteś przekonany do tej formy promocji produktów, ale nadal czytasz ten artykuł, oznacza to, że się zastanawiasz.
Oto kilka przykładów udanych kampanii marketingowych z udziałem influencerów, które mogą zainspirować Cię, jak zwiękrzyć rozpoznawalność marki, sprzedaż i dotarcie do grupy docelowej dzięki rekomendacjom od znanych osób.
Nike
Duże marki e-commerce, takie jak Nike, tak naprawdę nie potrzebują influencer marketingu, aby polepszyć świadomość marki, a mimo to, wykorzystują wpływ społeczny, aby zwiększyć sprzedaż. W 2012 roku nawiązali współpracę z bardzo popularnym YouTuberem Caseyem Neistatem, aby zrobić reklamę Nike+ FuelBand (tracker wielofuncyjnego licznika kroków).
Oto efekty współpracy:
Po obejrzeniu filmiku można odnieść wrażenie, że Nike nie było do końca zadowolone ze sposobu, w jaki Casey wydał pieniądze. Chociaż… czy aby na pewno? Jeśli o tym pomyśleć, hasło #MakeItCount i licznik kroków faktycznie bardzo dobrze komponują się z podróżowaniem po świecie.
Filmik wygenerował ponad 30M wyświetleń i 300k upvotes. Ogólny sentyment jest bardzo pozytywny.
Daniel Wellington
Producent zegarków Daniel Wellington wykorzystał strategię micro influencer marketingu, aby promować swoje produkty poprzez mniej popularne konta na Instagramie. Na przykład, nawiązali współpracę z @canadianbros, profilem dwóch uroczych psów.
I jak widać, to nie jedyna marka, którą promuje właściciel @canadianbros.
BMW
Producent samochodów wykorzystał również zalety influencer marketingu i zaangażował publiczność TikTok do zaprezentowania swoich prac. Hashtagi #TeamBMW i #THEiX3 były wykorzystywane przez różnych influencerów, aby pokazać swoje BMW w kreatywny sposób.
Jak już mówiliśmy wcześniej, TikTok jest obecnie świetnym kanałem do zdobycia wielu wyświetleń, nawet dla mniejszych kont. Nie musisz więc organizować dużego budżetu dla topowych influencerów i celebrytów.
Dlaczego influencer marketing jest wciąż godny uwagi?
Możesz użyć narzędzi takich jak Adblock, aby zablokować reklamy ze swojej przeglądarki internetowej, ale nie możesz tego samego zrobić z ludźmi (cóż, szczerze mówiąc – możesz, ale to działa w inny sposób).
Influencerzy będą pojawiać w Twoim feedzie co jakiś czas, a jeśli zajmujesz się marketingiem produktu, ważne jest, aby pamiętać, jak działają umysły ludzi. Użytkownicy Instagrama patrzą na influencerów, ponieważ chcą wiedzieć, co nosić, jaki telefon kupić i gdzie podróżować.
Przedsiębiorstwa z różnych branż mogą czerpać korzyści ze współpracy z odpowiednimi influencerami.
Influencer marketing generuje ogromne zyski i wiele marek inwestuje w tego typu kampanie.
Być może Twoi konkurencji nawiązali już współpracę z obiecującymi twórcami? Na tym polu nie warto pozostawać w tyle.
Podsumowanie
Dostępność różnych platform influencer marketingowych sprawia, że obecnie jest łatwiej nawiązać współpracę z niezależnymi twórcami i rozpocząć promocję marki poprzez ten kanał.
Od tej pory powinieneś już zrozumieć, czym tak naprawdę jest influencer marketing. Liczby nie kłamią – jest to bardzo istotna w obecnych czasach strategia marketingowa, którą każda marka powinna przynajmniej rozważyć.
Siła, jaką mają niektórzy ludzie, by wpływać na decyzje zakupowe jest bezcenna.