Najlepsze narzędzia do analizy konkurencji

5 narzędzi do analizy konkurencji, które warto znać

Analiza konkurencji jest ważnym elementem każdego biznesu. Pozwala poznać mocne i słabe strony konkurenta i wyciągać wnioski. Te z kolei mogą być kluczowe do wzmocnienia Twojej pozycji na rynku. Przedstawiamy 5 narzędzi do analizy konkurencji, które pozwolą Ci lepiej poznać rywali!

Znasz powiedzenie: “Swoich przyjaciół trzymaj blisko, a wrogów jeszcze bliżej”? Logika kryjąca się za pamiętnymi słowami Sun Tzu/Michaela Corleone/nieznanego autora znajduje zastosowanie nie tylko na wojnie czy w mafii, ale też w biznesie.

Jeśli więc chcesz dotrzymać kroku swoim branżowym konkurentom, monitorować ich działania i nie przegapić niczego w otoczeniu konkurencyjnym to ten artykuł jest dla Ciebie.

Właściwie przeprowadzona analiza konkurencji obejmuje kilka obszarów. Marketing mediów społecznościowych, kampanie promocyjne, SEO, płatne reklamy, linki przychodzące, działania PR-owe – to tylko niektóre z obszarów biznesu, które mogą (a nawet powinny) zostać przeanalizowane.

Tylko w ten sposób uzyskamy szeroki ogląd na poczynania rywali i dogłębne poznanie ich biznesu pod każdym aspektem.

Aby maksymalnie ułatwić Ci to zadanie przygotowaliśmy listę 5 narzędzi do analizy konkurencji:

Poniżej znajdziesz też odpowiedź na 2 najczęściej zadawane pytania w kontekście analizy konkurencji:


Kto i kiedy powinien wykonać analizę konkurencji?

Analiza konkurencji tak naprawdę powinna odbywać się cały czas.

Bez względu na to czy dopiero wchodzisz na rynek, już na nim funkcjonujesz, działasz lokalnie lub globalnie, czy planujesz wejść na nowe obszary zbytu, identyfikacja i obserwowanie zachowań konkurentów to podstawowy krok, który pozwala zyskać przewagę i stworzyć silną, dobrze prosperującą markę.

Szczegółowe informacje na temat konkurentów pozwalają przewidywać ich działania, poznać cele, taktykę, mocne i słabe strony. Taka wiedza pozwala przekuć ich słabości na swoje zalety, a wnioski z analizy służą jako źródło informacji przy tworzeniu strategii wejścia na rynek, strategii komunikacji, sprzedaży czy planów dystrybucji.


Czy analiza konkurencji jest czymś złym?

Absolutnie nie. Jest to dobra praktyka dla każdego biznesu.

Nie ma to nic wspólnego ze szpiegowaniem lub podsłuchiwaniem. Analiza konkurencji jest w 100% legalna i opiera się na publicznie dostępnych danych.

Posiadanie głębokiego wglądu w różnorodne obszary biznesu i marketingu Twoich konkurentów prezentuje wiele zalet dla twojego biznesu:

  • Przekonanie do siebie klientów konkurencyjnej firmy,
  • Unikanie strat,
  • Przewidywanie następnych posunięć konkurencji,
  • Dostrzeganie zbliżających się zagrożeń,
  • Identyfikowanie luk,
  • Ocenianie działania twojego biznesu,
  • Identyfikowanie nisz rynkowych.

Celem analizy konkurencji jest zdobycie wiedzy i świadomości. Bazując na porównaniu możesz odpowiednio dostosować swoje działania.

Przejdźmy więc do konkretów. Poznaj TOP 5 narzędzi do analizy konkurencji, które warto znać:


Brand24

Mówiąc o analizie konkurencji trudno pominąć monitoring Internetu i social media.

Korzystając z narzędzi do monitoringu Internetu łatwo namierzysz wzmianki w sieci i mediach społecznościowych na podstawie zdefiniowanych wcześniej słów kluczowych, takich jak: nazwa twojej firmy, produktu, nazwa kampanii itp.

Brand24 gromadzi publicznie dostępne dane z Facebooka, Instagrama, Twittera, blogów, forów i innych kanałów internetowych.

Możesz użyć tego narzędzia do:

W ten sam sposób możesz monitorować swoją konkurencję!

Mając w rękach narzędzie do monitorowania Internetu, jesteś w stanie namierzyć wzmianki w sieci i w mediach społecznościowych na temat twojej konkurencji

  • Co mówią o nich klienci online?
  • Czy istnieją jakieś wpływowe źródła, które o nich wzmiankują?
  • Czy otrzymują wiele negatywnego/pozytywnego feedbacku od klientów?
  • Czego życzą sobie ich klienci?
  • Jakie są ich bolączki?
  • Czy zmagają się konsekwencjami błędnych decyzji? Jakie są ich najnowsze udoskonalenia?

Dzięki takim informacjom możesz wypełnić potrzebę rynkową, którą przegapili Twoi konkurenci.

Oto kilka przykładów:

  1. Monitorując wpływowe źródła, które wspominają o twojej konkurencji odkryjesz blogi, witryny lub autorów, którzy najprawdopodobniej piszą również o Twoim biznesie. Pozostaje tylko się z nimi skontaktować i zawrzeć umowę.
  2. Dostrzegasz, że klienci jednego z Twoich konkurentów skarżą się na niego online. Tak się składa, że Twój biznes ma ogromną przewagę w tej dziedzinie. W tym przypadku powinieneś zwrócić się wprost do zawiedzionych klientów konkurencji i pokazać im, co twoja firma ma do zaoferowania.
  3. Twój konkurent zapoczątkował kampanię promującą jakąś nowość za pomocą hashtagów. Monitorujesz to i widzisz, w jaki sposób się rozprzestrzenia i z jakim przyjęciem odbiorców się spotyka.

Jeśli chcesz porównać, czy osiągasz lepsze wyniki niż konkurencja to Brand24 stworzy dla Ciebie automatycznie zestawienie.

Jak rozpocząć monitoring konkurencji?

Pierwszym krokiem do gromadzenia wzmianek w mediach społecznościowych o twojej konkurencji jest stworzenie projektu:

Analiza konkurencji - narzędzie Brand24

Potem zobaczysz sekcję Podsumowanie, która zawiera najważniejsze dane dotyczące twojego projektu:

  • Najbardziej popularne wzmianki,
  • Najświeższe wzmianki,
  • Liczbowe podsumowania twojego projektu: liczba wzmianek, zasięg w mediach społecznościowych, interakcje, pozytywne oraz negatywne wzmianki,
  • Najbardziej wpływowe profile i strony wzmiankujące o twojej konkurencji,
  • Wykresy pokazujące liczbę wzmianek oraz ich zasięg w mediach społecznościowych.
Analiza konkurencji - grafika przedstawiająca przykładowe narzędzie Brand24

Najważniejsze informacje znajdziesz w zakładce Analiza.

Czytaj więcej: Dowiedz się, jak analizować dane z Brand24

Brand24 posiada 14 dni darmowych testów. Jeśli chcesz wypróbować narzędzie wystarczy założyć konto testowe.


Similar Web

Jednym z najlepszych narzędzi do analizy konkurencji jest Similar Web.

Similar Web to potężne i cenione przez klientów narzędzie do sprawdzania ruchu na stronie. Płatna wersja oferuje również wiele innych analiz.

Aby porównać wydajność Twojej strony internetowej i stron konkurencyjnych, wprowadź najpierw adres swojej witryny:

Analiza konkurencji - narzędzie SimilarWeb

Następnie wprowadź adres strony internetowej twojej konkurencji:

Analiza konkurencji - narzędzie SimilarWeb jako przykład

W bezpłatnej wersji programu znajdziesz światowy ranking, krajowy ranking oraz ranking dla danej kategorii:

SimilarWeb jako przykładowe narzędzie do analizy konkurencji

Bezpłatna wersja Similar Web zapewnia również wgląd do ruchu sieciowego:

Similar Web - narzędzie do analizy konkurencji

Oraz źródła ruchu sieciowego:

Analiza konkurencji - grafika przedstawiająca przykładowe narzędzie Similar Web

Są to czynniki, które możesz zbadać korzystając z bezpłatnej wersji Similar Web.

Na podstawie źródeł ruchu sieciowego możesz określić, czym się różnisz od konkurencji.

Jeśli twój konkurent dobrze sobie radzi w zakresie organicznego ruchu sieciowego (dowiesz się tego dzięki Similar Web), to możesz skoncentrować swoje wysiłki na ruchu sieciowym w mediach społecznościowych.

W jaki sposób?

Poprzez odpowiadanie na potrzeby Twoich odbiorców i tworzenie treści, które chętnie udostępnią innym odbiorcom. Jednocześnie, zwiększysz w ten sposób ruch przekierowań do twojej strony docelowej i wzmocnisz swój autorytet i pozycję eksperta.

Poprawisz również swoją reputację SEO, ponieważ boty Google doceniają angażujący content i usprawniają jego wydajność.

Wersja pro narzędzia Similar Web oferuje o wiele więcej danych z zakresu analizy konkurencji:

  • Referrals,
  • Media społecznościowe,
  • Wyświetlenia,
  • Content,
  • Odbiorców,
  • Konkurentów,
  • Aplikacje mobilne.

SEMrush

Mówisz SEO, myślisz SEMrush.

Kolejnym wspaniałym narzędziem do analizy konkurencji jest SEMrush.

Jest to jedno z najpopularniejszych dostępnych narzędzi, które pokrywa wiele obszarów marketingu online. Największymi zaletami są SEO i badanie słów kluczowych. 

Funkcje SEMrush można opisać trzema krótkimi pytaniami:

  1. Jak sprawdzić słowa kluczowe na stronie?
  2. Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji?
  3. Jak sprawdzić linki przychodzące?

SEO (optymalizacja przeglądarek internetowych) to fundamentalna część Twojej obecności online. Jakość SEO Twojej strony decyduje o jej widoczności w wyszukiwarkach.

Dzięki SEMrush możesz monitorować swoją wydajność SEO:

  • Organiczne słowa kluczowe
  • Linki przychodzące
  • Nowe słowa kluczowe
  • Płatne słowa kluczowe
  • Trendy w słowach kluczowych
  • I o wiele więcej!

To świetne narzędzie do wyszukiwania fraz kluczowych dla Twojego contentu. Należy podkreślić, że dzięki SEMrush możesz wyszukać dowolną domenę, w tym należące do twojej konkurencji. Korzystając z SEMrush możesz przeanalizować:

  • Słowa kluczowe konkurencji na najwyższych pozycjach w rankingu.
  • Ich linki przychodzące.
  • Ich płatne słowa kluczowe.
  • Ich ruch sieciowy.
Analiza konkurencji - narzędzie SEMrush

Organiczne słowa kluczowe ze szczytu tabeli, to jedne z najważniejszych przechowywanych danych. To właśnie tam znajdziesz słowa kluczowe, o które walczy twoja konkurencja.

W sekcji backlinks (linki przychodzące), znajdziesz wszystkie pozycje prowadzące do witryn twojej konkurencji:

Analiza konkurencji - grafika przedstawiająca przykładowe narzędzie SEMrush

W jaki sposób możesz wykorzystać tę wiedzę?

Na przykład możesz zwrócić się do stron, które umieszczają linki do witryn twojej konkurencji z prośbą, by zamieściły wzmiankę również o twojej stronie.  Linki przychodzące niesamowicie usprawnią SEO i spowodują wzrost widoczności.


Siteliner

Opisując narzędzia do analizy konkurencji, nie możemy pominąć Siteliner.

Korzystając z Siteliner możesz ocenić stronę internetową konkurencji pod względem:

  • Uszkodzonych linków,
  • Rozmiarów stron,
  • Linkowania wewnętrznego,
  • Ilości linków na stronie.
Analiza konkurencji - narzędzie Siteliner

Zaopatrzony w tę wiedzę, możesz na przykład wykorzystać uszkodzone linki Twojej konkurencji. Moz stworzył świetny przewodnik na ten temat:

Linkowanie ma ogromny wpływ na rankingi Google. Bez linków wiodących do Twojego contentu, nie zajmiesz wysokiej pozycji w rankingach Google.

Bezpłatna wersja pozwala na analizę nawet do 250 stron.

Analiza konkurencji - grafika przedstawiająca przykładowe narzędzie Siteliner

RankSignals

Jest to kolejne narzędzie do analizy konkurencji SEO. Dzięki niemu dowiesz się o źródłach, które linkują do strony twojej konkurencji i wzmocnisz swoją pozycję w rankingu Google.

Korzystając z Rank Signals jesteś w stanie namierzyć linki przychodzące konkurencji.

Rank Signals pokazują Twój tytuł i adres URL. Linki przychodzące wzbogacają Twoją stronę o dobrą optymalizację przeglądarek internetowych.

Jeszcze istotniejsze jest to, że mają ogromny wpływ na widoczność SEO twojej domeny. Równie niezbędne jest to, aby strony linkujące do twojej witryny były dobrej jakości.

W tym przypadku sprawdza się zasada, że liczy się jakość, a nie ilość.

Analizy konkurencji - narzędzie RankSignals

Neil Patel napisał świetny artykuł na temat linków przychodzących, który możesz wykorzystać w swoich działaniach.

Dodatkowe pomoce:

Facebooktwitterlinkedintumblrmail

Mateusz Czech

Head of Chatbots w Brand24. Po godzinach bloguję o chatbotach i marketingu. Mam słabość do technologii i nowych rozwiązań. Prywatnie wielki fan Apple. Czasem marudzę, ale kto nie?