TOP 10 trendów marketingowych w 2023 roku

Marta Pinkowska Marta Pinkowska
December 16, 2022 ・ 9 min read

Nie da się przewidzieć przyszłości, ale mimo to możemy wziąć pod lupę najważniejsze trendy marketingowe w 2023 roku! Najwyższy czas porozmawiać o tym, co przed nami i jak dostosować swoje działania do nadchodzących zmian.

Ciągła zmiana jest jednocześnie pięknem i przekleństwem marketingu cyfrowego.

Twoja praca jako marketera nigdy nie jest nudna, ponieważ musisz regularnie przemyśleć i dostosować swoją taktykę. Trendy się zmieniają, a wraz z nimi Twoja praca.

Z drugiej strony trudno odróżnić prawdziwe trendy, które w perspektywie kilku następnych lat zmienią krajobraz marketingu i jego kanałów komunikacji od długoterminowego rozwoju istniejących już strategii.

Czy obecna dominacja Instagrama to faktycznie nowy trend, czy po prostu naturalna kolej rzeczy? Moim zdaniem jest to wynikiem od dawna planowanej taktyki marketingowej, a nie pojawiającego się trendu.

Które trendy marketingowe są zatem prawdziwe i wyróżnią Cię na tle konkurencji, a które są tylko próbą napisania dobrze wypozycjonowanego posta na blogu pod kątem SEO?

Oto, co omówimy w artykule:

  • Wiodące trendy w marketingu w 2023
    • 1. Fokus na video marketing
    • 2. Analiza sentymentu w mediach społecznościowych
    • 3. Wyszukiwanie głosowe może wreszcie się przyjąć
    • 4. Personalizacja wiadomości
    • 5. Mikromomenty w użyciu
    • 6. Wyszukiwanie bez kliknięć
    • 7. Influencer marketing
    • 8. Metaverse i VR/AR
    • 9. Umiejętności cyfrowe poszukiwane
    • 10. Zaangażowanie w działania CSR i non-profit

Wiodące trendy w marketingu w 2023

Wybrałam 10 najgorętszych trendów marketingowych na rok 2023 , które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję i przyspieszyć rozwój Twojej firmy.

Pamiętaj, że są to prognozy oparte na tym, co już dzieje się w digital marketingu. Nigdy nie należy zapominać o złotych zasadach, które są ponadczasowe i sprawdziły się za każdym razem.

Nowe trendy zapewniają jednak doskonałą okazję do podbicia notowań marki i wyprzedzenia konkurencji. Im szybciej wykorzystasz ich potencjał, tym większa szansa na czerpanie dodatkowych profitów.

Zaczynami? Rzućmy okiem na wiodące trendy marketingowe w tym roku!

1. Fokus na video marketing

Jestem pewna, że znasz pojęcie „mobile first”, które jest obecne od kilku lat. A teraz, dzięki 5G i lepszym planom mobilnej transmisji danych, strumieniowe przesyłanie video jest łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej na smartfonach i tabletach.

To właśnie z tego powodu TikTok zdobył tak dużą popularność. Nie tylko możesz nagrywać, ale też obejrzeć posty video – w dowolnym momencie i gdzie tylko chcesz. Dziś pakiety transmisji danych dostępne są nie w mega-, lecz w gigabajtach. Dzięki temu oglądanie materiałów wysokiej jakości stało się tanie i dostępne. A jeszcze nie tak dawno temu było to może nie niemożliwe, to na pewno kosztowne.

Ludzie uwielbiają konsumować treści video.

Video marketing jest i bez wątpienia jeszcze długo będzie jednym z największych trendów digital marketingu. Jeśli nie tworzysz jeszcze materiałów filmowych to zdecydowanie warto rozważyć rozszerzenie swojej strategii komunikacji.

Video marketing przez TikTok
TikTok to jeden z najpopularniejszych kanałów społecznościowych. Wiele marek używa go do ulepszania swojej cyfrowej strategii marketingowej.

2. Analiza sentymentu w mediach społecznościowych

Czy zauważyłeś spadek zaufania do influencerów w mediach społecznościowych?

Od dłuższego czasu influencer marketing jest podstawową strategią, jeśli chodzi o promocję konkretnego produktu lub budowanie świadomości marki.

Zaczęło się to zmieniać kilka lat temu, a szczyt tych zmian przypadł pod koniec 2021 roku.

Wszystkie skandale wywołane przez wielu celebrytów z Instagrama spowodowały kryzys zaufania. Ludzie stają się coraz bardziej sceptyczni, jeśli chodzi o rekomendacje influencerów.

Nie oznacza to jednak, że influencer marketing stał się całkowicie bezużyteczny.

Prawdziwym gamechangerem w 2023 roku będzie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej analiza sentymentu. Wiele narzędzi, w tymBrand24, daje na tym polu duże możliwości. Popyt na analizę sentymentu w przyszłości będzie tylko rósł.

Analiza sentymentu opiera się o przetwarzanie języka naturalnego (NLP – Natural Language Processing). Cały proces polega na tym, że sztuczna inteligencja przetwarza wypowiedź i analizuje emocje kryjące się za danym komunikatem. Analiza sentymentu określa zatem, czy wydźwięk komunikatu jest pozytywny, negatywny lub neutralny.

Jeszcze kilka lat temu technologia miała problem z wykrywaniem ironii i sarkazmu. Od tamtej pory minęło jednak trochę czasu, a technologia się rozwinęła. Wiele narzędzi jest w stanie prawidłowo rozpoznawać ironiczne wypowiedzi i oznaczać je jako wzmianki z negatywnym nacechowaniem.

Przykład wzmianki negatywnej z Brand24
Przykład wzmianki negatywnej z Brand24

Posty o negatywnym sentymencie zazwyczaj generują duże zaangażowanie – ale raczej mało kto chce widzieć takie komentarze wokół swojej marki. Jest jednak niewątpliwa zaleta negatywnych wzmianek – na ich podstawie można wyciągąć konstruktywne wnioski. Musi to być jednak część zaplanowanej kampanii i należy mieć stałą kontrolę nad sytuacją, np. monitorując liczbę wzmianek lub zasięg swojej kampanii w social media.

Brand24 to narzędzie do monitoringu mediów, które monitoruje wzmianki o Twojej firmie w Internecie.

3. Wyszukiwanie głosowe może wreszcie się przyjąć

Wielu marketingowych guru przewidywało, że wyszukiwanie głosem będzie trendem jeszcze w 2019 roku. Tak się jednak nie stało.

Jednak w tym roku warto przemyśleć swoją strategię marketingową i uwzględnić optymalizację pod kątem wyszukiwania głosowego.

My, marketerzy, swoje dotychczasowe działania marketingowe przez długie lata skupialiśmy wokół content marketingu i SEO, poprawiając i optymalizując treści, aby były numerem 1 w SERP’ach. Optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego nie różni się niczym, ponieważ wyszukiwarki takie jak Google nadal używają treści pisanych do przedstawiania wyników dla zapytań słownych.

Wadą jednak jest stosunkowo wysokie ryzyko wyszukiwania bez kliknięcia (zero click searches). Może to frustrować specjalistów od digital marketingu.

Niestety nie ma jeszcze możliwości analizy ruchu z wyszukiwania głosowego za pomocą narzędzi takich jak Google Analytics czy Google Search Console. Jeśli tak się stanie, będzie to przełom w marketingu cyfrowym.

4. Personalizacja wiadomości

W sieci zostawiamy olbrzymią ilość informacji. W zamian wielu z nas szuka hiperprecyzyjnej personalizacji tego, co widzi na ekranach. Mówiąc o trendach marketingowych, nie możemy zatem pominąć tej strategii.

Chcemy widzieć dokładnie te treści, których potrzebujemy w danej chwili. Z tego powodu musisz spersonalizować swój cyfrowy przekaz marketingowy i dostarczać go potencjalnym klientom we właściwym momencie.

Dobra wiadomość jest taka, że przygotowanie idealnie skrojonych wiadomości jest możliwe – i nie takie trudne. Wiele narzędzi marketingowych umożliwia automatyczną personalizację, niezależnie od tego, czy jest są to kampanie reklamowe w Google Ads, czy wysyłanie wiadomości powitalnych za pośrednictwem Mailchimp.

Dlatego pracując nad strategią e-mail marketingu, nie zapomnij o segmentacji użytkowników. Dzięki zaawansowanym narzędziom możesz tworzyć różne wyskakujące okienka subskrypcji i dzielić użytkowników na kategorie na podstawie tego, kiedy i gdzie subskrybowali.

Ta zasada działa także w reklamach na social mediach. Tworząc reklamy, nie kieruj ich do wszystkich obserwujących. Pomyśl o różnych typach klientów, którzy mogą być zainteresowani Twoim produktem i stwórz zestawy reklam dostosowane do ich preferencji. Twój CTR gwałtownie wzrośnie.

Musisz być jednak ostrożny. Nie bądź zbyt szczegółowy podczas tworzenia spersonalizowanych wiadomości. Ludzie lubią trafne reklamy, ale mogą się przestraszyć, jeśli pokażesz im, ile wiesz o ich zainteresowaniach.

5. Mikromomenty w użyciu

Powszechność smartfonów znacznie skróciła zakres naszej uwagi. Decyzje o tym, co zjeść, gdzie wyjść i co kupić często podejmujemy natychmiast. Warto o tym pamiętać w trakcie prac nad strategią marketingową.

Google nazywa te momenty mikromomentami i rozróżnia 4 rodzaje:

  • momenty „Chcę wiedzieć”,
  • momenty „Chcę wyjść”,
  • momenty „Chcę (z)robić”,
  • momenty „Chcę kupić”.

Aby sprostać temu nowemu, szybkiemu procesowi decyzyjnemu, marki muszą przyciągnąć uwagę odbiorców w ciągu kilku sekund.

Niedawne badania opracowane przez Microsoft że nasza zdolność koncentracji spadła z 12 sekund w 2000 roku do zaledwie 8.

Mikromomenty są ściśle powiązane z personalizacją i targetowaniem. Musisz być zatem obecny dokładnie na tych platformach, na których są obecni Twoi odbiorcy i inwestować w krótkie reklamy, które odpowiadają dokładnie na pytanie zadane w danym momencie.

Co to oznacza w praktyce? Nie możesz być nudny. Zawsze w pierwszej kolejności musisz pomyśleć o zaintrygowaniu odbiorców. Nikt nie będzie miał czasu ani ochoty sprawdzać reklamy, jeśli jest zbyt niejasna.

Jednym z najczęstszych błędów, jakie sama obserwuję są reklamy, które zawierają tylko logo i informację typu „rabat -50%. Jeśli chcesz dotrzeć do nowych klientów, pokaż przynajmniej, jakie produkty sprzedajesz. Nie każ potencjalnemu nabywcy zgadywać.

6. Wyszukiwanie bez kliknięć

Wszyscy chcemy, by nasz content był doskonale zoptymalizowany pod Google. Z drugiej strony pewnie zauważyłeś, że zapytania wklepywane w wyszukiwarki nie zawsze kończą się kliknięciem w wyświetlane linki.

Może to być problem dla niektórych marketerów, zwłaszcza tych, którzy celują wyłącznie w czołowe pozycje w Google’u. Gdzie tkwi ryzyko? Google prawdopodobnie wyświetli w SERP część tekstu, który interesuje osobę wysyłającą zapytanie. Jeśli użytkownik znajdzie to, czego szukał korzystając wyłącznie z opisu meta, prawdopodobnie nie odwiedzi danej strony.

Niestety nie ma na to lekarstwa. Być może jednak warto formatować Twoje treści właśnie pod tym kątem i skupić się na promowaniu contentu, którego zrozumienie będzie wymagało wejścia na stronę. Przyjrzyj się różnym zapytaniom zebranym przez Google i zdecyduj, w których drzemie potencjał klikalności.

7. Influencer marketing

Przyznaliśmy, że końcówka 2021 r. była trochę słaba dla influencer marketingu. Nie oznacza to bynajmniej, że ten sektor się zwija.

Marketing wpływu (influencer marketing) będzie nadal aktualny w 2023 roku. To świetny sposób na stworzenie szczerych więzi z konsumentami i zbudowanie bardziej ludzkiego obrazu marki.

W dzisiejszych czasach masz do dyspozycji tysiące sposobów włączenia influencer marketingu w swoją strategię działań. Spójrz na liczbę kanałów mediów społecznościowych, z których możesz korzystać – do dyspozycji są nie tylko Instagram, TikTok czy YouTube, ale także możesz wybrać różne sposoby marketingu w wybranej aplikacji. Na przykład Instagram oferuje już nie tylko standardowe posty, czy Stories, ale ostatnio – Rolki (Reels).

Pamiętaj jednak o zachowaniu ostrożności w dobieraniu influencerów. Częścią strategii influencer marketingowej jest dokładne badanie odbiorców. Istnieją różne narzędzia, które mogą pomóc w identyfikacji odpowiednich twórców.

Możesz wypróbować Brand24 do dotarcia do wpływowych osób w swojej niszy. Skoncentruj się na właściwym słowie kluczowym, a aplikacja wskaże najbardziej wpływowe profile w mediach społecznościowych.

8. Metaverse i VR/AR

W październiku 2021 roku Mark Zuckerberg ogłosił przekształcenie Facebooka w Meta. Firma ujawniła, że ​​pracuje nad „Metaverse”, nową generacją mediów społecznościowych, a może nawet Internetu.

Czy zmieni to sposób, w jaki konsumujemy treści w social media i zmieni naszą wizję życia społecznościowego w Internecie? Czas pokaże.

Możesz już zacząć od planowania strategii Metaverse. Jest mnóstwo informacji o tym, jak to będzie wyglądać.

Poza tym nie musisz czekać na moment, w którym Metaverse rozkręci się na dobre i zbada możliwości marketingu VR i AR. Istnieje mnóstwo aplikacji, które już działają w rzeczywistości rozszerzonej dostępnej za pośrednictwem aparatu w smartfonie. To naprawdę może być przyszłość mediów społecznościowych.

Z racji tego, że urządzenia mobilne stają się coraz bardziej zaawansowane, a zestawy VR coraz bardziej dostępne, marketing VR i AR będzie pojawiającym się trendem digital marketingu w 2023 roku. Nie wiemy jednak jeszcze, jak to się potoczy.

9. Umiejętności cyfrowe poszukiwane

Pandemia COVID-19 zmieniła sposób, w jaki pracujemy i przyspieszyła proces przenoszenia rozmaitych usług do środowiska cyfrowego.

Bez wątpienia jednym z najważniejszych trendów będzie skupienie się na strategiach i interakcjach online.

Tysiące możliwości wzrostu, które kolejne lockdowny przyniosły firmom e-commerce, wynikają z błyskawicznego przyzwyczajenia nowych rzesz klientów do zakupów w sieci. Marketing cyfrowy musi być świadomy tego procesu i uwzględniać w strategiach zachowania postpandemiczne.

Każdy przedsiębiorca, który zamierza skorzystać z cyfrowej reklamy (a będzie ich coraz więcej), będzie szukał osób z zaawansowanymi umiejętnościami marketingu cyfrowego.

Co więcej, wraz ze wzrostem popularności pracy zdalnej, marketerzy nie są już ograniczeni do swojego obszaru. Obstawiam, że w kolejnych latach coraz więcej Europejczyków będzie pracowało dla amerykańskich firm – i odwrotnie. Dzięki temu podjęcie pracy dla wymarzonej marki stanie się prostsze niż kiedykolwiek.

10. Zaangażowanie w działania CSR i non-profit

W 2023 roku najwyższy czas uświadomić sobie wpływ marketingu na środowisko.

Na szczęście kampanie CSR stają się standardem w branży marketingowej. Ta taktyka jest nie tylko korzystna dla społeczeństwa, ale też sprawia, że marki korzystniej wypadają w oczach konsumentów.

„Dobra” firma może mieć naprawdę oddanych klientów, którzy lubią się z nią identyfikować. Wierne grono fanów chętnie poinformuje – bez żadnych zachęt – o każdym dobrym uczynku ulubionej marki.

Marketerzy w 2023 roku powinni raz na zawsze odkryć, że działalność non-profit ma ogromny pozytywny wpływ na świadomość marki i to, jak ludzie postrzegają firmę.

Na przykład jakiś czas temu w Brand24 sami zorganizowaliśmy akcję CSR z okazji naszej 10. rocznicy. Posadziliśmy ponad 3000 drzew i to nie jest nasze ostatnie słowo na 2023 rok. Szczegóły << tutaj >>

Tysiące wzmianek online w jednym miejscu. Monitoruj opinie o swojej marce przez 14 dni za darmo!

Kluczowe trendy w digital marketingu 2023 – szybkie podsumowanie

Machine learning, sztuczna inteligencja i dalszy rozwój algorytmów social media sprawią, że doświadczenie marketingowe będą jeszcze bardziej spersonalizowane. Wyzwaniem może być dotarcie do klientów, bowiem odbiorcy coraz bardziej zwracają uwagę na treści, które chcą zobaczyć.

Aby przywrócić zaufanie do social mediów i influencerów, warto zbadać nastroje, jakie panują wokół celebrytów, z którymi chcesz współpracować.

Bądź świadomy najświeższych trendów w digital marketingu – dzięki temu nie tylko utrzymasz, ale też poprawisz pozycję Twojej firmy w branży.

Nie obawiaj się korzystać z nowych i pojawiających się narzędzi marketingowych, które wykorzystują uczenie maszynowe. Jako digital marketer musisz zawsze podążać za najnowszymi trendami i decydować, czy są one odpowiednie dla Twojej marki.