Jak analiza danych z social media chroni przed działaniami, które nie przynoszą efektu?

Analiza danych – jak szukać i interpretować dane z social media?

Spójrz na obrazek powyżej. Przedstawia wygraną. Na polu zaciętej rywalizacji został tylko najmocniejszy gracz. Nie bez powodu pokazałam Ci tę grafikę. Dobrze odwzorowuje czym w biznesie jest analiza danych, wyciąganie wniosków i w końcu wdrażanie rozwiązań, dzięki którym masz szansę zyskać rynkową przewagę.

W świecie zdominowanym przez Internet i social media to właśnie tutaj odbywają się dziś najważniejsze rozgrywki pomiędzy markami a ich odbiorcami. Aby zwycięsko wyjść z pojedynku warto stosować analizę danych.

Analiza danych pozwoli Ci poznać zachowania i potrzeby klientów, i zoptymalizować dotychczasowe działania w social media.

Social media są dziś silnym narzędziem promocyjno-sprzedażowym, a odpowiednio wykorzystane ułatwiają docierać do szerszej publiczności.

W tekście znajdziesz wszystko o analizie danych z social media. Dowiesz się, jak szukać i interpretować potrzebne informacje, które są niezbędne by skutecznie prowadzić działania.


Analiza danych a biznes

Analiza danych to zadanie, przed którym stoi praktycznie każda firma. Usprawnia procesy marketingowe i sprzedażowe, pełniąc rolę fundamentu, na którym opierają się wszystkie decyzje i działania marki.

Analiza danych jest obecna niemal w każdym aspekcie biznesu, a informacje, które dostarcza pozwalają lepiej zrozumieć publikę i ocenić prowadzone działania dostarczając odpowiedź na najważniejsze pytania:

  • Czy dotychczasowe działania spełniają zamierzone efekty?
  • Które z działań przynoszą najlepsze wyniki?
  • Czy realizowane są założone cele biznesowe?

Z badania Aberdeen Group wynika, że:

  • 67% marketerów wykorzystuje analitykę marketingową podczas prowadzenia kampanii,
  • 68% ekspertów generuje leady za pomocą danych analitycznych,
  • 56% z powodzeniem stosuje ją w relacjach z klientami.

Monitoring social media i analiza danych

Co wspólnego mają z tym media społecznościowe?

Kiedy ponad 40 lat temu powstał pierwszy program, który zapoczątkował erę social media, nikt jeszcze nie przypuszczał, jak silnym narzędziem staną się one w przyszłości dla biznesu.

Z biznesowego punktu widzenia social media są skupiskiem klientów, a analityka internetowa okazuje się być niezastąpiona również w tym obszarze. 

Wiedząc, jak ogromną rolę w biznesie odgrywają dziś media społecznościowe, czy potrafisz sobie wyobrazić, żeby jakakolwiek kampania (nawet offline) przeszła w social media bez najmniejszego echa? Ja też nie.

Bez wątpienia o sukcesie każdej kampanii marketingowej decyduje wiele różnych czynników – od wykonania koncepcji po zrozumienie potrzeb odbiorców. Jednym z najważniejszych jest poprawna analiza danych social media i ich interpretacja.

Analiza danych social media to nieodłączny element planu marketingowego i jest tak samo ważna dla każdej z marek jak strategia gry dla wprawionego szachisty. Przemyślane decyzje, poparte obserwacją i twardymi danymi, skutkują wykonaniem właściwego ruchu.

Rozwój mediów społecznościowych stworzył możliwość lepiej ukierunkowanych, bardziej kreatywnych i interaktywnych kampanii marketingowych. Możemy dokładniej adresować kampanie marketingowe i docierać do potencjalnych klientów na właściwej platformie i w najbardziej dogodnym czasie.

Z drugiej strony marketing w social media oferuje mnóstwo danych. Niektóre z nich są niezbędne do podejmowania słusznych decyzji, a inne bywają po prostu bezużyteczne.

Jak więc w morzu informacji znaleźć potrzebne dane?

Z wpisu dowiesz się, jak przeprowadzić analizę danych social media. Poznasz też korzyści, jakie zapewnia i dlaczego Twój biznes jej potrzebuje.

Oto nasz plan działania:

Chcę tylko dodać, że po przeczytaniu tego tekstu nie zrobię z Ciebie eksperta, ale zaczniesz interpretować dane jak ekspert social media! Pokażę Ci, jak możesz robić to codziennie i to bez nakładu czasu!


Jak przeprowadzić analizę danych social media?

Wyobraź sobie sytuację. Przeprowadzasz ankietę, aby dowiedzieć się więcej na temat jakiegoś zjawiska. Aby badanie było wiarygodne, dopiero po zebraniu kilkuset wyników, możesz realnie ocenić jak wygląda sytuacja.

Co robisz?

Zbieranie danych na własną rękę będzie czasochłonne, a do tego dochodzi jeszcze przetworzenie wyników. To wszystko wydłuża cały proces i stwarza zagrożenie popełnienia pomyłki w kwalifikacji wyników.

Aby oszczędzić sobie czasu korzystasz z rozwiązań, które za Ciebie będą zbierać wyniki i odpowiednio je pogrupują, jak chociażby narzędzie do ankiet online od Google.

Podobnie jest w przypadku analizy danych z social media.

Aby podejmować mądre i skuteczne decyzje, warto wykorzystać narzędzia do monitoringu Internetu z dwóch powodów:

Po pierwsze takie narzędzia w krótkim czasie zgromadzą potrzebne informacje i automatycznie je przeanalizują i tym samym mocno usprawnią zbieranie i przetwarzanie danych. Po drugie – zebranie niektórych ważnych danych bez narzędzi do monitoringu medió po prostu nie jest możliwe.

Dzięki narzędziom cała praca związana z szukaniem i analizą danych jest tak naprawdę wykonana już za nas. Nam pozostaje jedynie interpretacja wyników.

Rzućmy więc okiem co w tym zakresie oferuje Brand24 – najlepsze według Buffera narzędzie do monitoringu sieci.

Brand24 oferuje monitoring publicznie dostępnych wzmianek z różnych kanałów internetowych, w tym z:

  • Facebooka,
  • Instagrama,
  • Twittera,
  • YouTube,
  • TikTok.

Zacznij obserwować

Analizę danych z social media rozpocznij od założenia projektu na konkretne słowa kluczowe. Dużo szerszy obraz uzyskasz, gdy założysz kilka projektów na frazy takie jak:

  • Nazwa marki – Dowiesz, co internauci mówią o Tobie w sieci, nawet jeśli nie oznaczą Cię w swoich wpisach.
  • Markowy hashtag – Sprawdzisz, jak rozprzestrzeniają się wzmianki z użyciem Twojego #. Uzyskasz dostęp do listy najbardziej wpływowych autorów, które go zastosowały. 
  • Nazwa kampanii – Ocenisz, czy prowadzone działania przynoszą efekt. Zweryfikujesz, co wymaga poprawy i jaki jest odbiór otoczenia.
  • Frazy powiązane z branżą – Dotrzesz do wszystkich rozmów w obrębie Twojej kategorii produktowej. Jeśli działasz w branży kosmetycznej mogą to być wyrażenia np. “kosmetyki naturalne”, “makijaż”, itp.
Monitoring social media i analiza danych - zakładanie projektu w Brand24

Brand24 gromadzi wszystkie publiczne wzmianki z projektu w jednym miejscu i dostarcza przy tym wielu danych. Tak zebrane informacje służą jako źródło wiedzy do ulepszenia strategii działań w mediach społecznościowych.

Jeśli wkraczasz na rynek i dopiero zaczynasz udział w social media nic nie stoi na przeszkodzie aby wykonać podobną analizę danych. Dokładnie na tej samej zasadzie możesz monitorować konkurencję i analizować ich obecność w social media.

To dostarczy Ci sporo informacji na temat tego, co w branży działa lub nie. Dzięki temu unikniesz potencjalnych zagrożeń i zaczerpniesz wzorców z najlepszych praktyk.

Wypróbuj Brand24 za darmo przez 14 dni – ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE

Analizuj, wnioskuj, optymalizuj

Przechodzimy do sedna. Aby Twoja kampania marketingowa w social media była jak najbardziej skuteczna musisz przeanalizować zebrane wcześniej dane.

Narzędzia do monitoringu Internetu posiadają sporo funkcji analitycznych i na ich podstawie przedstawiają dane w prostej i czytelnej formie, co pozwala ocenić efekty swoich działań w social media i zdefiniować grupę odbiorców.

Wśród wskaźników do analizy danych znajdziesz: 

  • Liczbę zasięgu social media – Możesz sprawdzić, w których dniach został wygenerowany najwyższy lub najniższy zasięg i wnioskować, co było tego przyczyną.
  • Liczbę i rodzaj interakcji – Znając te dane możesz spróbować polepszyć swoje wyniki. Być może warto częściej wchodzić w interakcję z internautami lub spróbować bardziej ich zaangażować? 
  • Sentyment wypowiedzi – Na tej podstawie sprawdzisz, czy prowadzone działania są odbierane negatywnie lub pozytywnie i jakie są ku temu argumenty internautów. 

i wiele więcej.

Analiza danych z social media- podsumowanie wyników w panelu Brand24

Informacje pozyskane z social media mają ogromną moc. Im więcej ich zbierzesz, tym precyzyjniej i lepiej opracujesz swoją strategię działań. Wskaźniki do analizy mediów społecznościowych, dostępne w Brand24, pozwalają poznać: 

  • wpisy o największym zasięgu oraz jak silny wpływ i dotarcie generują względem innych użytkowników social media,
  • najbardziej wpływowe i popularne profile, które wspominają o Tobie,
  • w których źródłach pojawia się najwięcej wzmianek,
  • które hashtagi są najczęściej używane we wpisach na Twój temat – system generuje listę 100 najpopularniejszych hashtagów. Stosując je możesz zwiększyć dotarcie, dzięki czemu jeszcze więcej osób dowie się o Twojej marce.

Czytaj więcej: Mamy dla Ciebie też inne narzędzia, które pomogą Ci w ocenie profili na Facebooku, Instagramie, TikToku, Twitterze i innych. Sprawdź listę 14 narzędzi do analizy social media.


Dlaczego analiza danych jest ważna?

Największą zaletą analizy danych jest fakt, że można stosować ją na każdym etapie działań. Nie ma znaczenia, czy startujesz z koncepcją nowej kampanii, jesteś w trakcie jej prowadzenia lub chcesz zbadać skuteczność swojej obecnej strategii. 

Bazowanie na twardych danych pozwoli lepiej ztargetować grupę odbiorców i zoptymalizować działania w najlepszy sposób.

Odpowiadając na pytanie: “Dlaczego potrzebujesz analizy danych z social media?” przedstawię 3 najważniejsze korzyści, jakie ona zapewnia: 

1. Poprawiasz plan działania

Skoro możesz zmierzyć skuteczność swoich działań marketingowych to zawsze jest szansa, żeby je poprawić. Pole do popisu w tym zakresie jest naprawdę duże.

Za pomocą analizy danych z social media łatwo zidentyfikować wpisy, które generują największy zasięg i zaangażowanie. W ten sposób zobaczysz, jakie treści przynoszą najlepsze efekty i wiesz już, jak w przyszłości prowadzić swoje działania by utrzymać podobny wynik lub go poprawić.

Analiza danych z social media - liczba wygenerowanego zasięgu w mediach społecznościowych
Wykres przedstawiający zasięg w social media w panelu Brand24

Monitorowanie zaangażowania użytkowników jest szczególnie istotne, chociażby z powodu algorytmów. Rządzą się one swoimi prawami i często faworyzują posty, które zbierają więcej reakcji. Dlatego im więcej interakcji, tym lepiej.

Analiza danych pozwala w porę wychwycić moment nagłego spadku zaangażowania, a dzięki optymalizacji treści – uniknąć momentu spadku jego poziomu. 

Dzięki danym z analizy wiesz, na których platformach pojawia się najwięcej buzzu o Tobie. W praktyce oznacza to, że nie musisz eksperymentować i możesz opracować bardziej przemyślany plan działania.

Analiza danych w social media - grafika przedstawiająca podział buzzu ze względu na źródło.

Tym sposobem oszczędzisz znaczą część czasu i pieniędzy, które możesz wykorzystać inaczej by rozwijać markę.

2. Poznajesz i rozumiesz swoją widownię

Jakiekolwiek działania prowadzisz, po drugiej stronie zawsze jest grupa odbiorców. Aby do nich dotrzeć potrzebujesz przede wszystkim odpowiedniej platformy i treści, które będą angażować.

Dodatkowo, do wypracowania efektywnej obecności w social media potrzebujesz znać swoją grupę odbiorców, a użytkownicy mediów społecznościowych zostawiają tam mnóstwo informacji.

Analiza danych pozwala więc określić z kim rozmawiasz, na której platformie społeczność wykazuje największe zaangażowanie, jak odbierane są Twoje treści i które z nich są najbardziej atrakcyjne.

Analiza danych mediów społecznościowych - rodzaj i liczba interakcji
Wykres przedstawiający rodzaj i liczbę interakcji w panelu Brand24

Na tej podstawie możesz opracować strategię działań, dzięki której nie tylko trafniej będziesz docierał do odbiorców, ale też modyfikować content w pełni do nich dostosowany.

3. Wiesz więcej o konkurencji

Droga do zostania silnym graczem na rynku jest długa i wyboista. Tym bardziej kiedy jesteśmy otoczeni przez liczną konkurencję. Jak nie dać się wyprzedzić i być o krok przed rywalem? Jednym ze sprawdzonych sposobów jest obserwowanie swojej konkurencji.

Prowadząc monitoring konkurencji poparty analizą poznasz, jaki jest charakter ich działań i zobaczysz, w jaki sposób konkurencja zagrzewa do interakcji swoich odbiorców. 

Dane z analizy wskażą najważniejsze różnice między Wami, a to pozwoli obiektywnie ocenić na czym powinieneś się skupić jeszcze bardziej by stać się liderem w branży. Wiedząc, jak działa Twoja konkurencja i jakie są jej słabe strony, możesz wykorzystać to na swoją korzyść. 

Analizę konkurencji możesz z powodzeniem stosować również wtedy, kiedy dopiero zamierzasz stawiać pierwsze kroki w social media. Monitoring i analiza głównych konkurentów dostarczy Ci obraz tego, co w branży działa, a czego lepiej unikać.


Dlaczego potrzebujesz monitoringu social media i analizy danych w swojej strategii marketingowej?

Sprawa jest prosta i właściwie wspomniałam o tym już na początku. Dzięki analizie social media nie przepalasz niepotrzebnie czasu, pieniędzy i pomysłów. Sprawniej docierasz do swoich odbiorców i z lepszym wynikiem przeprowadzasz kampanie.

To z kolei ma ogromne przełożenie na Twój budżet. Nie działasz po omacku i tym samym nie marnujesz pieniędzy i czasu na działania, które nie przynoszą efektu.

Właściwe ztargetowanie grupy docelowej, ulepszona strategia komunikacji czy trafniejsze kampanie na najlepszym dla Ciebie kanale zwiększają szansę na zyski – wizerunkowe i finansowe.

Najlepszym podsumowaniem tego wpisu będzie pytanie:

Wolisz korzystać z social media bez większej refleksji i przepuszczać nadażające się okazje, czy przemyślanymi działaniami docierać do klientów i zwiększać zyski?

 

Czytaj dalej:

Facebooktwitterlinkedintumblrmail

Paulina Wałczyk

Wyznawca zasady “Content is a King”. Fascynacja do zabawy słowami towarzyszy mi odkąd pamiętam. Prywatnie miłośnik górskich wędrówek, weekendowych wypadów za miasto i filmów Marvela.