Podcast: Dlaczego warto wykorzystać podcast w biznesie?

Brand24 Brand24
Jan 22, 2020 ・ 7 min read

Podcasty są na fali. W Polsce słucha ich już ponad 1/4 internautów i co najważniejsze – tendencja popularności podcastów jest wzrostowa. Co kryje się za ich potencjałem? Ogromną zaletą podcastów jest to, że pozwalają łączyć słuchanie interesujących treści z wykonywaniem innych zadań. Taki stan rzeczy w dobie wielozadaniowego, szybkiego stylu życia jest dużą wartością, a zaoszczędzony tym sposobem czas – najcenniejszą walutą.

Badania i raporty jasno wskazują, że rynek podcastów z roku na rok przybiera na wartości, przez co dziś podcasty uznawane są za jedno z najbardziej opiniotwórczych źródeł treści. Dla wielu słuchaczy to właśnie podcast jest cennym źródłem informacji, któremu ufają nawet bardziej niż tradycyjnym mediom.

Popularność podcastów w dużej mierze związana jest z ich formą. Ta w połączeniu z powszechnością smartfonów powoduje, że słuchanie podcastów może towarzyszyć podczas codziennych zajęć, w dowolnym miejscu i czasie.

Trudno przejść wobec tego obojętnie, a tym bardziej w kontekście biznesu, gdzie podcasty coraz mocniej zaznaczają swoją obecność.

FAKT 1. Według IAB-Edison Research obecność marki w podcaście wpływa na decyzje zakupowe u 65% słuchaczy.

Mobilność, powszechność, autentyczność podcastów sprawia, że stały się świetnym narzędziem do budowania marki osobistej i sprawdzają się w celu poszerzania świadomości na temat marki i budowaniu relacji z odbiorcami.

Podcasty są więc tematem, któremu warto przyjrzeć się bliżej.


Podcast – co to właściwie jest?

Słowem wstępu – podcast to nieodpłatnie dostępna treść publikowana przez internet najczęściej w formie audio lub video. Nazwa pochodzi z połączenia dwóch słów – iPod oraz broadcast (nadawać).

Początkowo podcasty istniały głównie w katalogu iTunes, który do dziś jest jednym z największych i najbardziej rozpoznawalnych źródeł podcastów na świecie. Rosnąca popularność tego typu treści sprawiła, że z upływem czasu pojawiły się niezależne katalogi, nowe platformy i aplikacje do zarządzania/odsłuchiwania tych treści. Wśród nich:

  • Spotify,
  • Apple Podcast,
  • SoundCloud,
  • Libsyn,
  • Spreaker.

Trend się rozwija

Zainteresowanie podcastami na przestrzeni ostatnich lat wzrasta. Edison Research i Triton Digital w raporcie “The Infinite Dial 2019” przedstawili wyniki, które jasno potwierdzają, że z roku na rok przybywa słuchaczy zainteresowanych taką formą treści internetowych:

Podcasty w biznesie - wyniki badania na temat rozwoju rynku podcastów
źródło: https://www.edisonresearch.com/infinite-dial-2019/

Ponad połowa ankietowanych w badaniu zadeklarowała, że kiedykolwiek słuchała podcastu. Jak stwierdził Tom Webster, starszy wiceprezes Edison Research, “taki wynik to prawdziwy kamień milowy, a medium zdecydowanie wkroczyło do głównego nurtu”.


Podcasty w Polsce

Kwestia podcastów w Polsce wygląda równie imponująco co na świecie. Publicis Group przeprowadziło badanie, z którego wynika, że dla 27% internautów podcasty są dobrze znanym tematem i z roku na rok widać tendencję wzrostową, jeśli chodzi o zainteresowanie podcastami.

Rosnące zainteresowanie podcastami spowodowało, że…

Polska jest w pierwszej dziesiątce najszybciej rozwijających się rynków pod kątem liczby słuchaczy. Społeczność słuchających rośnie aż o 300% w skali rok do roku (według badania Voxnest).

Grupa osób, która jest zainteresowana takim rodzajem treści znacznie się powiększa. W Polsce najczęściej podcastów słuchają osoby w wieku 25-34 lata (38%) oraz 35-44 lat (26%). Na trzecim miejscu znaleźli się odbiorcy w przedziale wiekowym 18-24 lat (19%).

Warto też wspomnieć o tematyce. Okazuje się, że kobiety najchętniej słuchają podcastów związanych ze:

  • zdrowiem i stylem życia (40%),
  • psychologią (33%),
  • edukacją i językami obcymi (28%),

zaś mężczyźni częściej sięgają po podcasty na temat:

  • technologii (36%),
  • historii i społeczeństwa (27%).
  • biznesu, marketingu, reklamy (27%).

Biorąc to pod uwagę śmiało można stwierdzić, że specyfika podcastów jest na tyle szeroka i uniwersalna, że właściwie każda branża może wykorzystać tę formę komunikacji jako dodatkowy kanał dotarcia do swojej grupy docelowej i zwiększania świadomości na temat marki.


Monitoring podcastów

Niezależnie od tego, czy planujesz zostać podcasterem lub jesteś częścią marki, która jest zainteresowana podcastami jako narzędziem marketingowym, jedną z najważniejszych czynności jest mierzenie skuteczności i wydajności podcastów.

Jeśli reprezentujesz markę, która jest zainteresowana znalezieniem podcastów do celów reklamowych potrzebujesz monitorować podcasty pod kątem jakichkolwiek wzmianek o Twojej marce lub branży.

Ma to wiele zalet. Nie tylko pomaga kontrolować i chronić reputację marki w przestrzeni audio, ale też ułatwia identyfikację potencjalnych podcasterów, z którymi warto nawiązać współpracę.

W tym celu pomocnym okazuje się monitoring mediów. Brand24 to pierwsze narzędzie do monitoringu internetu z funkcją monitoringu podcastów, więc za jednym razem realizujesz dwa cele.

Podcast monitoring za pomocą Brand24

Narzędzie posiada 14 dni darmowego okresu testowego, więc bez zobowiązań możesz wypróbować Brand24 zakładając konto testowe.

Monitorowanie wzmianek o marce nie ogranicza się tylko do tych biznesów, które chcą współpracować z podcasterami. Narzędzie do monitoringu internetu pokazuje dyskusje internautów na temat Twojego podcastu (co im się podoba, a co nie) i gdzie toczą się te rozmowy.

To cenny feedback od publiczności i jednocześnie świetny sposób na znalezienie okazji, aby podziękować i zaangażować fanów.

b24_keyword_widget: Widget class not found. Make sure this widget exists and the class name is correct


Jak zrobić podcast? – garść praktycznych porad

Bez względu na tematykę, wspólnym mianownikiem wszystkich podcastów jest atrakcyjna treść. Taka, która przyciągnie słuchaczy, będzie źródłem wiedzy, aktualnych i przydatnych informacji.

Co za tym stoi?

Jak – wykorzystując podcast – w interesujący sposób informować odbiorców o sprawach związanych z obszarem Twojej działalności?

Kilka ważnych wskazówek na początek znajdziesz poniżej:

1. Twórz treści ciekawe z Twojego punktu widzenia

Chodzi po prostu o tworzenie takich treści, które Ty sam chętnie byś posłuchał. Wówczas wręcz automatycznie zadbasz o ich atrakcyjność.

Kluczem do przygotowania wartościowych treści jest szczera fascynacja tym, czym zajmujesz się na co dzień, pochłania Cię i sprawia, że chcesz wszystkim jak najwięcej o tym opowiedzieć.

Za tym stoi też autentyczność, która w relacjach z odbiorcami odgrywa i zawsze będzie odgrywać ważną rolę.

2. Przygotuj dobrą nazwę

Nazwa Twojego kanału z podcastami powinna być na tyle odpowiednia, że nie tylko łatwo wpadnie w ucho, ale także każdy, kto ją usłyszy będzie od razu widział, jakie tematy zostaną poruszone.

Posiadanie nazwy, która jasno oddaje sens Twojej działalności jest świetnym sposobem na pozyskanie nowych odbiorców. Nazwa jest bowiem często pierwszym punktem styku między Tobą a słuchaczem i tym samym elementem, który może zachęcić (lub nie) do dalszego słuchania.

3. Zadbaj o jakość nagrań

Dla początkujących podcasterów przyzwoity mikrofon i komputer z darmowym programem np. Audacity zdecydowanie wystarczą. W sieci znajdziesz sporo instrukcji jak wykorzystać ten program do nagrywania podcastów. 

Z czasem warto rozważyć dokupienie dodatkowego sprzętu – lepszej jakości mikrofonu, cyfrowego dyktafonu, czy miksera – które sprawią, że nagrywany głos będzie brzmiał przyjemniej dla ucha.

4. Publikuj regularnie i w odpowiednim czasie

Według Buffer’a 40% z TOP 25 podcastów w ITunes jest publikowanych raz w tygodniu. Inną równie dobrą praktyką jest publikowanie raz na dwa tygodnie. Tylko wśród 3 podcastow z 25 najlepszych nie zauważono regularnego cyklu publikacji. Wniosek? Dla uzyskania lepszych efektów warto więc zachować stały, regularny rytm publikacji.

Zauważono, że 60% z TOP 25 podcastów publikowanych regularnie pojawiały się na początku tygodnia, najczęściej we wtorek.

5. Zadbaj o odpowiednią długość

Dobry podcast to taki, który maksymalnie wyczerpuje dany temat. Nie oznacza to jednak, że powinien trwać długo. Stitcher, radio online i domena z podcastami, wskazuje, że idealna długość podcastu to 22 minuty.

Trudno z tym dyskutować, tym bardziej jak przyjrzymy się długości pojedynczej prelekcji na konferencjach. Wystąpienie na TED trwa przecież maksymalnie 18 minut.

Z naukowego punktu widzenia właśnie przez tyle czasu potrafimy skupić uwagę na jednym mówcy.

6. Publikuj podcasty w różnych miejscach

Dobrze, jeśli Twoje podcasty znajdą się na dużych, popularnych domenach, takich jak iTunes, czy Spotify, ale warto też pamiętać o innych miejscach.

Istnieje wiele kanałów, w których można odnaleźć podcasty. W Polsce jednymi z najpopularniejszych są np. polskiepodcasty.pl,

7. Analizuj odbiór swoich treści

Zastanawiasz się, jak działa Twój podcast? Narzędzia analityczne, takie jak Chartable i Backtracks, pomogą w analizie słuchaczy i pozwolą sprawdzić, czy rzeczywiście pobrano podcast.

Z kolei dzięki Brand24 będziesz wiedzieć jak rozpowszechniają się Twoje treści audio po sieci. Dowiesz się, na których kanałach internetowych pojawiają się wzmianki, sprawdzisz, kto udostępnia dalej Twoje treści i jaki jest ich odbiór.

Wystarczy, że założysz projekt na wybrane słowo kluczowe, a wszystkie dane z monitoringu i analizy będą pod ręką.


Alternatywa dla audycji

Co prawda tworzenie autorskich audycji wymaga dodatkowego nakładu pracy i przygotowania, i może to być argument zniechęcający do tworzenia podcastów.

Dobra wiadomość jest taka, że pomimo tego nie musisz całkowicie rezygnować z tej formy contentu.

Aby maksymalnie ułatwić odbiorcom kontakt z tworzonymi przez Ciebie treścia alternatywą jest przygotowanie np. wpisów z bloga firmowego w formie audio. Przydatnym do tego narzędziem jest, chociażby mlisten.com – aplikacja, która zamienia artykuły zamieszczone na stronie medium.com na nagrania audio.


Wnioski

Poszerzanie świadomości na temat marki, tworzenie lepszej relacji z odbiorcami dzięki dostarczeniu im istotnych informacji na wysokim poziomie i dotarcie do szerszej publiczności to jedne z głównych korzyści, jakie zapewnia markom rynek podcastów.

Biorąc pod uwagę, że podcasty nie wymagają wykorzystania wszystkich zmysłów oraz bez problemu można ich słuchać w dowolnym miejscu i czasie – to wszystko spowodowało, że stały się one atrakcyjną formą zdobywania wiedzy i źródłem rozrywki dla klientów, którzy poszukują informacji na różne tematy.

Może właśnie Twój obszar działalności i tematy z nim związane odniosą sukces na polskim rynku podcastów?

Czytaj dalej: