Google Alerts vs Brand24 – czyli dlaczego potrzebujesz monitoringu internetu?

Brand24 Team Brand24 Team
Aug 13, 2018 ・ 10 min read

Zgodzimy się, że wiedza na temat tego, co się mówi o Twojej marce w sieci jest ważna, prawda? W przeszłości ludzie nie korzystali z Internetu, aby dzielić się opinią na temat produktów. Dziś wygląda to inaczej. Internet stał się idealnym miejscem do wymiany rekomendacji i opinii na temat marek. To jeden z głównych powodów, dla których warto zainteresować się terminem monitoringu Internetu i sprawdzić, co do zaoferowania mają narzędzia do monitoringu sieci. Pod lupę wzięliśmy Google Alerts i Brand24.

Zmiany zachowań użytkowników w kwestii chętnego i częstego dzielenia się opiniami w internecie rozwinęły narzędzia do monitoringu sieci.

Google Alerts jest jednym z nich. Narzędzie zbiera wzmianki z internetu na podstawie zdefiniowanych zwrotów. W ten sposób możesz obserwować treści powiązane z Twoim biznesem, rynkiem, konkurencją.

Alerty Google są jednym z rozwiązań, które pomaga zadbać o reputację marki, zebrać feedback, wesprzeć sprzedaż, czy zmierzyć efekty prowadzonych działań w sieci.

Google Alerts to darmowa alternatywa dla Brand24 i innych narzędzi do monitoringu mediów, więc w tym wpisie przyjrzymy się bliżej obydwu narzędziom.

Google Alerts nie działa?

Oto niektóre z powodów, dla których Alerty Google nie są najlepszym rozwiązaniem:

  • opóźnione wyniki lub całkowity ich brak;
  • zbyt ograniczające filtry;
  • brak wszystkich wpisów.

Kolejnym ważnym powodem, dla których ludzie przestają korzystać z Google Alerts jest potrzeba zaawansowanej analizy. Inne narzędzia do monitoringu internetu, oprócz gromadzenia wzmianek, oferują szczegółową analizę zebranych wyników, która pozwala zmierzyć efekty swoich działań czy zbadać odbiór otoczenia na markę.

Jeżeli z jakiegokolwiek powodu uznasz, że Google Alerts to dla Ciebie za mało, to ten wpis jest właśnie dla Ciebie!


Alternatywa dla Google Alerts

Jeżeli szukasz alternatywy dla Google Alerts to pozwól, że przedstawię Ci Brand24.

Nasze narzędzie oferuje monitoring internetu z dostępem do analizy danych. Brand24 zbiera dane z różnych źródeł internetowych, a dzięki analizie łatwo zmierzysz efekty prowadzonych działań. O kolejnych przewagach opowiem w dalszej części wpisu.

Przyjrzyjmy się więc bliżej dwóm popularnym narzędziom do monitoringu internetu. Ty zdecyduj, które z nich jest dla Ciebie lepsze!

Grafika przedstawiająca porównanie Google Alerts vs. Brand24

Google Alerts vs Brand24

Chcąc porównać oba narzędzia, w artykule sprawdzimy najważniejsze funkcje, jakie oferują oba rozwiązania. Pod lupę weźmiemy:

Na potrzeby tego tekstu porównamy ze sobą taki sam zwrot: Rihanna i porównamy wyniki z obydwu narzędzi.


Zakres monitoringu

Narzędzia do monitoringu internetu zbierają dane z różnych źródeł. Im większe pokrycie źródeł, tym lepiej. Maleje wówczas ryzyko, że jakikolwiek wpis zostanie pominięty.

Google Alerts vs. Brand24 - grafika przedstawiająca alerty od Google i częstotliwość powiadomień.
Alerty Google’a i częstotliwość powiadomień
Google Alerts vs. Brand24 - grafika przedstawiająca podział wyników ze względu na źródła w Brand24.
Podział wyników ze względu na źródła w Brand24

Rodzaje źródeł:

Google Alerts:

  • Wiadomości,
  • Blogi,
  • Witryny,
  • Filmy wideo,
  • Książki,
  • Dyskusje,
  • Finanse.

Brand24:

  • Facebook,
  • Instagram
  • Mikroblogi (Twitter),
  • Blogi,
  • Fora dyskusyjne,
  • Newsy,
  • Video (YouTube),
  • Podcasty,
  • Twitch,
  • TikTok,
  • Inne.

Na potrzeby porównania w obydwu narzędziach ustawiłem projekty z jednym zwrotem, a prezentowane wyniki pochodzą z 1 dnia.

Ciekawy jest fakt, że większość wyników pochodzących z Google Alerts pochodzi z serwisów z wiadomościami. Wyniki pochodzące z Brand24 są rozłożone pomiędzy wszystkie typy źródeł, włączając w to social media, blogi, fora, wideo oraz blogi.

Wypróbuj Brand24 i testuj przez 14 dni za darmo!


Liczba wzmianek

Oba narzędzia oferują różny zakres monitoringu. Jak już zauważyliśmy Google Alerts posiada mniej źródeł, z których zbierane są dane, dlatego na potrzeby tego tekstu, porównamy tylko źródła, które są dostępne w Google Alerts, czyli: Wiadomości, Blogi, Witryny, Filmy wideo, Książki, Dyskusje, Finanse.

Liczba wyników:

Google Alerts: 5

Brand24: 18 (38 wyników włącznie z social media – Google Alerts niestety ich nie monitoruje)

To zasadnicza różnica pomiędzy Google Alerts a Brand24. Dane pochodzą tylko z jednego dnia, a różnica jest widoczna. Google Alerts z 12 sierpnia wychwycił tylko 5 wzmianek, zaś Brand24 z tych samych źródeł – 18.

Alerty Google pomijają kompletnie social media, gdzie tego dnia w Brand24 pojawiło się 20 dodatkowych wyników.


Częstotliwość powiadomień

Narzędzia do monitoringu internetu oferują automatyczne powiadomienia i raporty informujące o nowych wzmiankach, które dotyczą Twojego projektu.

W Google Alerts mamy do wyboru trzy możliwości:

Google Alerts vs. Brand24 - grafika przedstawiająca częstotliwość alertów od Google.
Wybór częstotliwości alertów Google

Zaś w Brand24 użytkownik może wybrać spośród siedmiu opcji wyboru:

Google Alerts vs. Brand24 - grafika przedstawiająca częstotliwość alertów od Brand24.
Wybór częstotliwości alertów od Brand24

Google Alerts: 

  • Na bieżąco,
  • Najwyżej raz dziennie,
  • Najwyżej raz w tygodniu.

Brand24: 

  • Od razu,
  • Co godzinę,
  • Co 6 godzin,
  • Co 12 godzin,
  • Raz dziennie,
  • Raz w tygodniu,
  • Raz w miesiącu.

Co więcej – w przypadku Brand24 możesz dodać powiadomienia na podstawie filtrów wewnętrznych. Alerty wysyłane są poprzez email, na telefon lub za pomocą aplikacji mobilnej.

Każde z powiadomień może być filtrowane na podstawie słowa, wyrażenia, sentymentu, wskaźnika influence score, ilości wizyt w danym serwisie, ze względu na rodzaj źródła i więcej.

Google Alerts vs. Brand24 - kreator filtra w powiadomieniach w Brand24.
Filtracja wyników w Brand24

Google Alerts oferuje tylko 3 możliwości dostarczania powiadomień bez informacji, o której godzinie je otrzymamy.

Inaczej jest w przypadku Brand24. To narzędzie oferuje możliwość ustawienia godziny, o której zostanie wysłane powiadomienie.

A oto jak wygląda porównanie każdego z powiadomień:

Google Alerts vs. Brand24 - porównanie powiadomień od Google Alerts i Brand24.

Zaawansowane alerty i raporty

Google Alerts: Tylko najlepsze wyniki

Brand24: Raport dzienny, Raport tygodniowy, Storm Alert

Oba narzędzia oferują otrzymywanie raportów z najważniejszymi wynikami. Z tą różnicą, że Brand24 oferuje 3 rodzaje tych powiadomień: raporty dzienne, tygodniowe oraz storm alerty.

Raport dzienny i tygodniowy oferuje otrzymywanie najważniejszych wyników, które pojawiły się w projekcie w danym okresie. Storm Alerty służą do wychwytywania gwałtownych zmian np. nagły skok zasięgu, czy ilości wzmianek względem danych historycznych. Za ich pomocą wychwycisz szybciej potencjalny kryzys i będziesz mógł w porę zareagować.


Eksport danych

Google Alerts: Niedostępny

Brand24: Raport PDF, eksport danych do Excela, Infografika

Google Alerts vs. Brand24 -  możliwość eksportu danych w Brand24.
Eksport danych w Brand24

Dlaczego potrzebujesz eksportu danych?

Eksport danych stwarza dodatkowe możliwości analizy zebranych treści. W tym wypadku Brand24 oferuje dużo szersze możliwości, ponieważ Google Alerts w ogóle nie posiada takiej funkcji. Przyjrzymy się temu bliżej:

  • Raport PDF – automatycznie generowany raport na podstawie zebranych wyników. Znajdziesz w nim informacje o najważniejszych wynikach, cytatach, ilości wzmianek, najaktywniejszych autorach, czy najaktywniejszych kanałach komunikacji. To wszystko w formie PDF’a – idealne rozwiązanie dla osób, które przygotowują raporty z prowadzonych działań. W Brand24 możesz to robić automatycznie.

Czytaj więcej: Wszystko na temat automatycznych raportów PDF opisaliśmy w artykule “Raporty PDF w nowej dostosowanej do Twoich potrzeb formie”

  • Eksport danych – umożliwia pobranie zgromadzonych wzmianek do pliku Excel. Automatycznie generowany plik zawiera informację z treścią wyniku, autorze, ilości interakcji, sentymencie, zasięgu social media i wiele więcej. Tu możesz sprawdzić podgląd.
  • Infografika – automatycznie generowana grafika, która w czytelny sposób przedstawia najważniejsze informacje na podstawie Twojego projektu. Gotowa do ściągnięcia.
Grafika przedstawiająca infografikę jako forma eksportu danych w Brand24 w porównaniu do Google Alerts.

Dodatkowe funkcjonalności

1. Analiza sentymentu

Najprościej mówiąc analiza sentymentu to wskaźnik, która pozwala określić jakie jest nacechowanie zebranych wyników – pozytywne, negatywne lub neutralne. 

Czytaj więcej: Polecam Ci artykuł, z którego dokładnie dowiesz się czym jest analiza sentymentu i jak możesz ją wykorzystać

A jak wygląda ta kwestia w porównaniu Google Alerts do Brand24?

Google Alerts: Niedostępna

Brand24: Dostępna

Google Alerts vs. Brand24 - grafika przedstawiająca analizę sentymentu w Brand24.
Graficzne przedstawienie analizy sentymentu zebranych wyników w Brand24

Brand24 oprócz zbierania danych na podstawie zwrotów kluczowych, analizuje sentyment wzmianek. Mało tego – w łatwy sposób możesz sprawdzić podział na pozytywne i negatywne wzmianki lub ustawić odpowiednie powiadomienie, gdy pojawi się negatywny wpis.

W Brand24 dodatkowo sprawdzisz, ile wpisów pochodzi od kobiet, a ile od mężczyzn. Łącząc te informacje z wiedzą na temat podziału wyników ze względu na kategorie źródeł, możesz lepiej zrozumieć, kim są Twoi odbiorcy oraz gdzie najchętniej dzielą się treściami.


2. Analiza Influencerów

Nie od dziś wiadomo, że influencer marketing to jedna z lepszych metod pozyskiwania nowych klientów. Dobór odpowiednich osób, które mogą stać się ambasadorami marki jest trudny, ponieważ pod uwagę trzeba wziąć wiele różnych czynników. Zaangażowanie, jakie budują ze swoimi odbiorcami, wpływ na odbiorców ich treści to tylko jedne z wielu. 

Jak analiza influencerów wygląda w przypadku Google Alerts i Brand24? Jakie dane udostępniają narzędzia w tej kwestii?

Google Alerts: Niedostępne

Brand24: Dostępne (Źródło, Ilość wpisów, Dotarcie, Voice share, Szacowany wpływ, Influence Score)

Google Alerts vs. Brand24 - analiza autorów w panelu Brand24.
Analiza autorów w Brand24
Google Alerts vs. Brand24 - lista najaktywniejszych autorów w Brand24.
Lista najaktywniejszych autorów w Brand24

Alerty Google nie oferują analizy odnośnie kim są osoby, które umieszczają wpisy w sieci.

Brand24 daje dostęp do autorów, którzy zamieścili najwięcej wpisów w wybranym okresie. Dodatkowo możesz sprawdzić zasięg social media, jaki wygenerowali, czy ich procentowy udział w całej dyskusji (wskaźnik Voice share). Dzięki tym informacjom możesz dotrzeć do osób, które wypowiadają się najczęściej lub generują największy zasięg.


3. Porównanie projektów

Google Alerts: Niedostępne

Brand24: Dostępne

Google Alerts vs. Brand24 - porównanie projektów w Brand24.
Porównanie projektów w Brand24

W Brand24 możesz porównać ze sobą aż 4 projekty jednocześnie. Dzięki porównaniu możesz ocenić jak wypada Twoja marka na tle konkurencji, czy analizując wybrane kampanie marketingowe. Google Alerts niestety nie oferuje takiej funkcjonalności. 

W zakładce Porównanie masz dostęp do informacji o ilości wyników, typie źródeł, sentymencie wzmianek i płci użytkowników. Dzięki obrazowemu przedstawieniu tych wyników w łatwy sposób możesz ocenić różnice.

Więcej informacji o analizie danych w Brand24 przeczytasz w naszym Przewodniku. Zapraszam!


4. Monitoring kampanii

Google Alerts: Niedostępne

Brand24: Dostępne

Google Alerts alternatywy - Grafika przedstawiająca wykres natężenia dyskusji na podstawie projektu w Brand24.
Wykres natężenia dyskusji na podstawie projektu w Brand24

Monitoring efektów prowadzonych działań marketingowych jest jednym z częstszych przypadków wykorzystania narzędzia. Bierzemy tu pod uwagę także śledzenie dowolnego hashtagu. Dzięki temu możesz ocenić prowadzone działania, sprawdzić zasięg, jaki wygenerowała kampania, liczbę wzmianek, sentyment i więcej.

Google Alerts vs. Brand24 - Grafika przedstawiająca listę najpopoularniejszych hashtagów w panelu Brand24.
Listę najpopoularniejszych hashtagów w Brand24

Co więcej, na podstawie dowolnego projektu w Brand24 otrzymasz informację o najpopularniejszych hashtagach. Dzięki temu możesz ocenić, w otoczeniu jakich innych hashtagów pojawia się Twój firmowy hashtag.


5. Dostępne języki

Google Alerts: afrikaans, angielski, arabski, białoruski, bułgarski, chiński (tradycyjny), chiński (uproszczony), chorwacki, czeski, duński, esperanto, estoński, filipino, fiński, francuski, grecki, hebrajski, hindi, hiszpański, indonezyjski, islandzki, japoński, kataloński, koreański, litewski, łotewski, niderlandzki, niemiecki, norweski, ormiański, perski, portugalski, rosyjski, rumuński, serbski, słowacki, słoweński, suahili, szwedzki, tajski, turecki, ukraiński, węgierski, wietnamski, włoski.

Brand24: dowolny, arabski, chorwacki, czeski, duński, fiński, francuski, hiszpański, indonezyjski, koreański, niemiecki, norweski, polski, portugalski, rosyjski, rumuński, słoweński, szwedzki, tajski, turecki, węgierski, wietnamski, włoski.


Alerty Google czy Brand24? – podsumowanie

Kompleksowe narzędzia do monitoringu internetu są dużo lepszą alternatywą dla Google Alerts. Brand24 oferuje szereg funkcji, które świetnie uzupełniają obserwowanie wzmianek w sieci.

I co najważniejsze – monitoring internetu jest z powodzeniem wykorzystywany zarówno przez małe, średnie i duże firmy – od ochrony reputacji marki, po sprzedaż, wsparcie obsługi klienta, jako element researchu, analizy social media i wiele więcej.

Najczęściej zadawane pytania

Jak ustawić alert w Google?

Aby ustawić alert w Google, wykonaj poniższe kroki:

1. Przejdź na stronę Google Alerts, wpisując w przeglądarkę adres “https://www.google.com/alerts”.

2. W polu “Utwórz alert o” wprowadź słowo kluczowe lub frazę, którą chcesz monitorować. Pamiętaj o odpowiednim wdrożeniu fraz kluczowych – pisownia, ortografia itp.

3. Kliknij “Pokaż opcje” (jeśli chcesz dostosować dodatkowe parametry alertu) lub pozostaw domyślne ustawienia.

4. Wybierz częstotliwość otrzymywania alertów (na przykład “Raz dziennie” lub “Natychmiast”).

5. Wpisz adres e-mail, na który mają być wysyłane powiadomienia.

6. Kliknij “Utwórz alert”.

Google Alerts powiadomi Cię teraz o nowych treściach, które odpowiadają Twoim kryteriom wyszukiwania. Możesz w ten sposób śledzić interesujące Cię tematy, informacje o firmie, konkurencji czy trendy w branży.

Brand24 jest świetną alternatywą dla Google Alerts, która oferuje dodatkowe funkcje i wskaźniki. Dzięki temu z Brand24 możesz o wiele dokładniej przeaanalizować sytuację swojej marki na rynku.

Jak działają Alerty Google?

Alerty Google to narzędzie, które pozwala użytkownikom śledzić określone słowa kluczowe lub frazy, kiedy w wyszukiwarce Google pojawią się ich wzmianki.

Działają poprzez monitorowanie nowych treści na stronach internetowych, wiadomościach, blogach czy mediach społecznościowych i powiadamianie użytkowników o znalezionych rezultatach zgodnych z ich kryteriami wyszukiwania.

Użytkownik może ustawić różne parametry, takie jak częstotliwość otrzymywania alertów Google czy źródła, z których mają być pobierane dane. Z Alertami Google możesz w czasie rzeczywistym śledzić interesujące tematy i być na bieżąco z nowymi informacjami zawierającymi Twoje słowa kluczowe.

Co to jest alert bezpieczeństwa?

Alerty bezpieczeństwa w kontekście monitoringu internetu to powiadomienia o potencjalnym kryzysie marki, które informują o wzroście ilości negatywnych wzmianek na temat firmy lub produktu online. 

Te alerty pozwalają szybko zareagować na pojawiające się zagrożenia dla reputacji marki, umożliwiając skuteczną ochronę i odpowiedź na kryzys. 

Dzięki nim firmy mogą śledzić opinie klientów, reagować na negatywne komentarze i działać proaktywnie, aby utrzymać pozytywny wizerunek marki w mediach cyfrowych

Zainteresował Cię temat monitoringu internetu? Czytaj dalej: