Monitoring internetu w branży turystyczno-hotelarskiej – Przewodnik

Brand24 Team Brand24 Team
April 23, 2018 ・ 6 min read

Przed nami gorący okres! Nie tylko za oknem, ale także w sieci. Czy wiesz, że w ciągu ostatnich 30 dni  w sieci pojawiło się ponad 10 000 zapytań o nocleg, czy hotel? Raport Polskiej Izby Turystyki wskazuje jasno, że Polacy rezerwują wakacje, czy rodzinne wypady z dużym wyprzedzeniem. Jak możesz to wykorzystać?

Przygotowaliśmy dla Ciebie kompletny przewodnik monitoringu internetu w branży turystyczno-hotelarskiej. Zamień wzmianki w swoich klientów.

Grafika przedstawiająca wzrost wyników w projektu Szukam Noclegu w Brand24.

Social listening pomoże Ci generować realną sprzedaż. Z pomocą Brand24 możesz błyskawicznie reagować na dyskusje, czy zapytania w miejscach, gdzie znajdują się Twoi potencjalni klienci. Przed nami okres, gdzie w sieci pojawia się w ciągu roku najwięcej zapytań o nocleg, czy hotel. Zaczynajmy!

Monitoring internetu w branży turystyczno-hotelarskiej

  1. Social listening – co to jest i dlaczego warto?
  2. Projekty – co monitorować oraz jak je skonfigurować?
  3. Dobre praktyki – poznaj 4 zasady reagowania na wzmianki.
  4. Dodatkowe funkcje – poznaj integracje, które przyśpieszą Twoją pracę.

1. Social listening w branży turystyczno-hotelarskiej

Monitoring internetu to Twoje oczy na świat online. Social listening to nic innego jak nasłuchiwanie tego, co się mówi w sieci na dowolny, wybrany przez Ciebie temat. Za pomocą Brand24 możesz zbierać informacje o nowych wzmiankach na temat Twojej marki, ale także wyszukiwać okazji sprzedażowych.

Grafika do blogposta.

Za pomocą social listeningu możesz obserwować dyskusje dookoła wybranego tematu, marki, czy całej kategorii produktowej. To znacznie szersze zastosowanie niż obserwowanie pojedynczego hasztagu na instagramie, czy tweetów z oznaczeniem @twitter. Od początku Brand24 zebraliśmy ponad 22 miliardy wzmianek. Monitoring internetu możesz wykorzystać także w pozostałych obszarach Twojej działalności takich jak:

  • Obsługa klientareaguj na zapytania dotyczących Twojego produkty, czy usługi.
  • Monitoring kampanisprawdź efekty swojej kampanii w sieci.
  • Obserwacja konkurencji – w których miejsach się udzielają? Kto o nich rozmawia?
  • Social listening & selling – wyszukuj okazji, które możesz przekuć w realny zysk.
  • Silnik rekomendacjiosadź rekomendacje Twoich klientów bezpośrednio na Twojej stronie.
  • Śledź opiniezarządzaj opiniami z TripAdvisor’a oraz Yelp’a.

Social listening umożliwia Ci nie tylko docieranie do Twoich potencjalnych klientów, ale także budować relacje. 61% reakcji w social media spotka się z pozytywną reakcją użytkowników. Jest to dwa razy lepszy wynik niż e-mail, które otwiera i czyta tylko 28%.

39% użytkowników reaguje na rekomendacje pozostawione w sieci, a w przypadku tradycyjnych e-maili jest to tylko 3.26%.

Pamiętaj, że możesz wypróbować Brand24 przez 14 dni całkowicie za darmo.

2. Pierwsze projekty – docieraj do potencjalnych klientów

W ciągu ostatnich 30 dni w sieci pojawiło się ponad 10 000 wzmianek dotyczących noclegu, czy zapytań o kierunki wakacji. To idealna okazja, aby wejść w interakcję z potencjalnym klientem. Dodatkowo pojawiasz się w miejscu, w którym użytkownik czuje się dobrze i w momencie, gdy Twój potencjalny klient szuka Twojej usługi. Win-win, prawda?

Szukam noclegu – oni są już gotowi, a Ty?

Grafika przedstawiająca wykres projektu „Szukam noclegu”

W ciągu roku pojawia się niemal 10 000 zapytań z frazą szukam noclegu. Każde z tych zapytań jest Twoją potencjalną szansą, aby włączyć się do dyskusji. Reagując możesz zaoferować swoją ofertę lub wskazać miejsce, gdzie użytkownik może zdobyć więcej informacji. Pamiętaj, że najlepsza jest sprzedaż bez sprzedaży.

Grafika przedstawiająca konfigurację projektu pod wyszukiwanie zapytań „Szukam noclegu”

Jak skonfigurować taki projekt? Bardzo prosto. Wystarczy, że skopiujesz poniższe zwroty i utworzysz na ich podstawie nowy projekt w Brand24:

  • „Szukam noclegu”,
  • „Poszukuję noclegu”,
  • „Szukamy noclegu”,
  • „Poszukujemy noclegu”,
  • „Nocleg poszukiwany”,
  • „Czy możecie polecić„ + słowo wymagane: „Nocleg”,
  • „Szukam w” + słowo wymagane: „Nocleg”,
  • „Szukamy w” + słowo wymagane: „Nocleg”.

Szukam hotelu – będziesz przed konkurencją?

Grafika przedstawiająca wykres projektu „Szukam hotelu”

To rodzaj projektu, który wprost monitoruje zapytania o hotele. W treści wpisów pojawia się także miejscowość, czy daty, w których użytkownicy szukają noclegu – to elementy, które należy wykorzystać, reagując na wzmianki. Dzięki temu nie dość, że pojawiasz się w miejscu, które dla Twojego potencjalnego klienta jest przyjazne, to dodatkowo możesz przedstawić już spersonalizowaną ofertę.

Grafika przedstawiająca reakcje marki Itaka na potencjalne zapytania „Jaki hotel”

ITAKA to świetny przykład marki, która wchodzi w interakcję z użytkownikami, którzy poszukują hotelu. W ten sposób niedość, że budują relacje (nawet jeżeli są płytkie) to mogą zaproponować miejsca ze swojej oferty.

Skonfiguruj pierwsze projekty w Brand24. 14 dni całkowicie za darmo – bez karty.

Mam projekty, co dalej?

Grafika przedstawiające przykłady wzmianek z projektu monitorującego „Szukam noclegu”

Obserwowanie i agregowanie wzmianek to dopiero połowa drogi. Przed Tobą najważniejsze – reakcja. O czym warto pamiętać, wchodząc w interakcje? 

Przede wszystkim liczy się Twój czas reakcji. 42% użytkowników oczekuje reakcji ze strony marki w ciągu 60 minut od zadania pytania. W ciągu 60 sekund na Facebooku pojawia się ponad 3 miliony postów. Na Twitterze użytkownicy ćwierkają blisko pół miliona razy w ciagu minuty. Jako marka musisz się przygotować, że część zapytań może się pojawić poza dniami roboczymi.

57% użytkowników oczekuje od marek takiej samej reakcji, jakby to był dzień roboczy. 

Grafika przedstawiająca przykładową reakcję na wzmiankę w sobotę.

4 zasady reagowania w social media

To, w jaki sposób zareagujesz na wzmiankę, często decyduje o tym, czy dany użytkownik zareaguje na Twoją odpowiedź. W Brand24 wykorzystujemy monitoring internetu także do reagowania na wzmianki dookoła naszej marki, ale nie tylko. Udzielając odpowiedzi na pytania dotyczące działania narzędzia, czy możliwości monitoringu możemy wyszczególnić 4 zasady, które warto uwzględnić w swoich działaniach.

Grafika przedstawia przykładową reakcję na znaleziony wpis.
  1. Zawsze odpowiadaj – bądź dostępny w kanałach w których prowadzisz komunikację. Dzięki monitoringowi możesz docierać do zapytań na forach, czy do wątków pod wpisami w serwisach informacyjnych, czy blogach.
  2. Personalizacja – staraj się dopasować komunikat nie tylko do osoby, ale także do kontekstu, czy sytuacji. Niekiedy możesz zaskoczyć wysyłając gifa.
  3. Mierz – zarządzając wzmiankami z panelu masz dostęp do danych na temat ilości wyników, zasięgu social media. Na podstawie wskaźników z zakładki analiza możesz ocenić skuteczność swojej komunikacji, czy prowadzonych działań.
  4. Zaskocz – pokaż charakter swojej marki reagując w niekonwencjonalny sposób. Użytkownicy mediów społecznościowych lubią być zaskakiwani. Możesz do tego wykorzystać np. memy.

3. Dodatkowe funkcje za które pokochasz monitoring internetu

Mało czasu? Brak zasobów, aby przeglądać codziennie panel z nowymi wynikami? Doskonale to rozumiemy, dlatego pokażę Ci dziś zestaw funkcji, które sprawią, że przeglądanie i reagowanie nie musi być czasochłonne. Mało tego, nie musisz pamiętać o tym, aby logować się do narzędzia. Automatyczne raporty, powiadomienia, czy aplikacja mobilna tworzą samowystarczalny ekosystem. Zresztą, zobacz sam.

Grafika do blogposta.

Integracja ze Slackiem

Slack to komunikator do pracy w zespole. Nie musi być on duży, wystarczą nawet dwie osoby. Segregowanie treści z podziałem na kanały, świetna wyszukiwarka i szereg dodatkowych integracji sprawiają, że Slack to idealny agregat powiadomień. Projekty z Brand24 możesz bezpośrednio zintegrować ze swoimi kanałami na Slack’u. Dzięki takiej integracji możesz:

  • otrzymywać powiadomienia o nowych wynikach, 
  • przeglądać wzmianki bezpośrednio w komunikatorze, 
  • udostępniać i przesyłać wybrane wzmianki kolegom z zespołu na innych kanałach.
  • reagować na poszczególne wzmianki bez konieczności logowania do swojego panelu.

Powiadomienia możesz otrzymywać także w formie e-mail oraz w aplikacji mobilnej.

Grafika przedstawiająca wzmiankę po zintegrowaniu ze Slackiem.

Widżet – interaktywny komponent z rekomendacjami

Najnowsza funkcja, dzięki, której możesz stworzyć w pełni klikalny i edytowalny widżet. Za jego pomocą możesz umieścić sekcję testimoniali, czyli pozytywnych opinii bezpośrednio na Twojej stronie. Widżet jest dostępny w każdym planie abonamentowym Brand24.

TripAdvisor & Yelp – wszystkie opinie w jednym panelu

Doskonale rozumiemy, jak ważnym źródłem informacji jest TripAdvisor oraz serwis Yelp. Sam TripAdvisor gromadzi ponad 500 milionów recenzji i opinii, które mają wpływ na decyzje zakupowe Twoich potencjalnych klientów. Dzięki integracji z Brand24 od teraz nie musisz przełączać się pomiędzy kartami. A jeżeli podłączysz taki projekt do Slack’a, to będziesz mógł reagować na nowe opinie, czy recenzje z poziomu komunikatora.

Podsumowując

Monitoring internetu możesz wykorzystać zarówno do generowania sprzedaży jak i do monitoringu konkurencji. Dzięki integracjom ze Slackiem, monitoringiem recenzji TripAdvisora oraz Yelp możesz śledzić wszystkie opinie z poziomu panelu Brand24. Monitorując zapytania możesz wchodzić w interakcję z potencjalnymi klientami i generować sprzedaż.