TOP 10 narzędzi do ochrony wizerunku firmy w Internecie

Paulina Wałczyk Paulina Wałczyk
August 31, 2020 ・ 9 min read

W dzisiejszym świecie online, w którym o Twoim biznesie może mówić każdy, reputacja firmy to Twoje być albo nie być. Wizerunek firmy w Internecie zależy w dużej mierze od tego, co ludzie myślą o Tobie, a ich recenzje i opinie wpływają pozytywnie lub negatywnie na rentowność firmy. Nie oszukujmy się. Ilość miejsc w sieci i opinii jest przytłaczająca i sprawia, że ciężko dotrzeć do każdej wzmianki, aby być na bieżąco. Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz tego robić samodzielnie. Za sprawny monitoring i analizę opinii odpowiadają narzędzia, które znacznie ułatwiają ochronę i zarządzanie wizerunkiem firmy. 

Prosta prawda jest taka, że za wizerunek firmy w Internecie tak naprawdę odpowiedzialni są wszyscy i jest to jednocześnie największa wada i zaleta dzisiejszych marek. 

Informacje o firmie rozprzestrzeniają się szybko i trafiają do szerokiego grona odbiorców, co ma ogromne znaczenie w kwestii budowania świadomości marki. 

Problem powstaje, kiedy równie szybko rozprzestrzeniają się treści negatywne.

Historia zna przypadki, kiedy do utraty wizerunku firmy budowanego latami wystarczyło kilka minut, a motorem napędowym tego procesu były właśnie niepochlebne opinie. 

Jak potwierdzają badania – firmy, które w przeszłości straciły pozytywny wizerunek firmy wskazały, że najbardziej wpłynęło to na ich przychody.

Właśnie dlatego monitoring opinii i wzmianek o firmie jest tak ważny. Pozwala nie tylko dbać o jej dobre imię, ale chronić przed potencjalnymi kryzysami, które mogłyby doprowadzić ją do bankructwa lub w najlepszym scenariuszu – zachwiania stabilności finansowej. 

W tekście opisaliśmy 10 narzędzi do monitoringu Internetu, które ułatwiają zarządzanie, analizę i przede wszystkim – ochronę wizerunku firmy. 

Dzięki nim odnajdywanie wpisów negatywnych jest po prostu szybsze i dokładniejsze. Oznacza to, że nie musisz przeklikiwać się przez kolejną stronę w wyszukiwarce by dotrzeć do wzmianek na swój temat. Te narzędzia zrobią to za Ciebie.

Nie przedłużając, poniżej nasza propozycja narzędzi, które pomogą Ci chronić wizerunek firmy w Internecie:


Google Alerts

Mówiąc o narzędziach do monitoringu Internetu trudno nie wspomnieć o Google Alerts – łatwym w obsłudze, darmowym rozwiązaniu do ochrony wizerunku firmy w Internecie. 

Google Alerts zbiera wzmianki na podstawie zdefiniowanych słów kluczowych i pomaga śledzić treści, które dotyczą Twojej marki. 

Wzmianki pochodzą z różnych miejsc w sieci, z pominięciem social media. Monitorowane przez Google Alerts  kategorie źródeł to:

  • Wiadomości,
  • Blogi,
  • Witryny,
  • Filmy wideo,
  • Książki,
  • Dyskusje,
  • Finanse.

Wyniki z Google Alerts wysyłane są bezpośrednio na skrzynkę mailową, a powiadomienia o nowych wynikach możesz otrzymać na bieżąco, raz dziennie lub raz w tygodniu. 

Wizerunek firmy w Internecie - narzędzie Google Alerts

Prostota narzędzia jest jego największą zaletą, ale bywa też wadą. Łatwa i szybka konfiguracja projektu dostarcza informacje o znalezionych wzmiankach, ale bez udostępniania szczegółowej analizy wyników, która pozwoliłaby ocenić, jak odbierana 

Ile kosztuje? Darmowy


Brand24

Jeśli zależy Ci na kompleksowym monitorowaniu tego, co w świecie online mówią o Tobie internauci warto skorzystać z rozbudowanych narzędzi do monitoringu mediów. Jednym z nich jest Brand24 – według Buffera niezawodne i niedrogie narzędzie do ochrony wizerunku firmy w Internecie. 

Brand24 pozwala być blisko informacji o Twojej marce w Internecie monitorując publiczne wzmianki z social media, forów internetowych, serwisów informacyjnych, blogów, a nawet z podcastów i newsletterów. 

Aby zapewnić jak największą ochronę wizerunku firmy w Internecie Brand24 posiada funkcje takie jak:

  • Analiza sentymentu – Nie skłamię, jeśli powiem, że to najważniejsza z funkcji, która znacznie ułatwia ochronę reputacji marki. Wszystkie wzmianki w panelu są oznaczone jako pozytywne, negatywne lub neutralne, co pomaga określić charakter dyskusji o marce.
  • Powiadomienia, alerty, raporty – Kolejna równie ważna funkcja, która umożliwia szybką reakcję na pozytywne, jak i negatywne opinie bez ciągłego sprawdzania wyników w panelu. Powiadomienia, alerty i raporty o nowych wzmiankach możesz otrzymywać nawet co godzinę na telefon, maila lub poprzez integrację ze Slackiem.   
  • Monitoring wielu źródeł – jak już wspomniałam wcześniej, Brand24 gromadzi wzmianki z różnych źródeł w sieci. Wszystkie te wyniki są grupowane według kategorii, dzięki czemu jeszcze łatwiej nimi zarządzać.
  • Monitoring hashtagów – To łatwy sposób na obserwowanie i analizę kampanii i konkursów w oparciu o firmowe hashtagi. Monitorując hashtagi znajdziesz najbardziej wpływowe osoby, sprawdzisz sentyment wypowiedzi i liczbę wpisów, w których się pojawiły.
Wizerunek firmy w Internecie - narzędzie Brand24

W przeciwieństwie do Google Alerts atutem Brand24 jest rozbudowana analityka wyników. Dzięki temu narzędzie sprawdza się nie tylko do powierzchownego podglądu wzmianek o firmie, ale też do zarządzania wizerunkiem firmy w Internecie i analizy działań marketingowych i PR-owych. 

Oprócz wspomnianej funkcji analizy sentymentu ważnymi metrykami, na które warto zwrócić uwagę w kontekście analizy i zarządzania reputacją marki są:

  • Zasięg social media – wskazuje szacunkową liczbę osób, które mogły mieć styczność ze wzmiankami na Twój temat w social media;
  • Zasięg poza social media – wskazuje szacunkową liczbę osób, które mogły mieć styczność ze wzmiankami na Twój temat w innych kanałach internetowych;
  • Zaangażowanie i interakcje – liczba polubień, komentarzy i udostępnień.
  • Topowe publiczne profile – ranking profili o największych wpływach (wielkość profilu), które wspominają markę w swoich wpisach. Niezawodne rozwiązanie w kontekście influencer marketingu. 

Ile kosztuje? Brand24 udostępnia 14 dni darmowego darmowych testów, podczas których można wypróbować narzędzie. Płatne pakiety zaczynają się od 149 zł / msc.


Social Mention

Kolejne narzędzie, które ułatwia wgląd w internetowe opinie na temat firmy i ochronę jej wizerunku.

Social Mention monitoruje sieć, wyszukuje i analizuje treści generowane przez użytkowników, takie jak wpisy na blogu, komentarze, newsy, czy video.

Kiedy po raz pierwszy miałam styczność z tym narzędziem od razu skojarzyło mi się z wyszukiwarką Google. A właściwie z wyglądem listy wyników, które Google wyświetla pod konkretne zagadnienie.

Aby znaleźć wzmianki na swój temat w pasku wyszukiwarki wystarczy wpisać nazwę marki. Następnie narzędzie przedstawi wyniki w podobnej formie do tych widocznych w wyszukiwarce. 

Wizerunek firmy w Internecie - narzędzie Social Mention

Jednocześnie wraz z wyszukiwaniem wzmianek Social Mention dostarcza najważniejszych informacji związanych z:

  • prawdopodobieństwem dyskusji o marce (Strenght);
  • sentymentem wzmianek (Sentiment);
  • prawdopodobieństwem, że ​​osoby mówiące o Twojej marce będą to robić częściej (Passion);
  • zasięgiem (Reach).

Ile kosztuje: Darmowe


TweetDeck

Jeśli Twoim preferowanym kanałem, na który szczególnie chcesz mieć oko jest Twitter to TweetDeck jest rozwiązaniem dla Ciebie. 

TweetDeck monitoruje wpisy z social media skupiając się wyłącznie na Twitterze. Konfigurując dedykowaną do tego kolumnę możesz monitorować wzmianki na dowolny temat, w tym o Twojej marce, produktach czy usługach. 

TweetDeck umożliwia też stworzenie wyszukiwanych haseł dla słów kluczowych dotyczących marki, które będą wyświetlać wszystkie odpowiedzi i tweety użytkowników. 

Wizerunek firmy w Internecie - narzędzie TweetDeck

Panel TweetDeck jest czytelny i responsywny. Narzędzie w jednym miejscu gromadzi powiadomienia na wskazany temat i tym sposobem pozwala mieć oko na wszystkie interesujące zagadnienia. 

Ile kosztuje? Darmowy. Aby korzystać wystarczy posiadać profil na Twitterze.


The Brand Grader

To narzędzie spodoba się tym, którzy lubią darmowe, nieskomplikowane  rozwiązania. The Brand Grader powstał z ramienia Mention i zapewnia szybki wgląd do wzmianek na temat marki, które publicznie są dostępne w sieci. 

Jak sami jego twórcy zapewniają – kilka sekund wystarczy, aby otrzymać wyniki na konkretną frazę. 

Aby dotrzeć do wzmianek na swój temat po prostu wpisujesz nazwę swojej firmy lub produktu. Następnie otrzymasz zwięzły raport, w których zobaczysz:

  • najbardziej wpływowe profile, blogerów, dziennikarzy, którzy Cię wspominają;
  • największe źródła dyskusji;
  • sposób, w jaki internauci mówią o Tobie – pozytywnie lub negatywnie;
  • lokalizację wzmianek, czyli gdzie najczęściej się o Tobie mówi

i inne podstawowe dane, które pozwolą Ci ocenić, jak Twoja firma jest odbierana na zewnątrz.

Wizerunek firmy w Internecie - narzędzie The Brand Grader

Co prawda The Brand Grader nie jest kompleksowym rozwiązaniem. 

Przyznają to nawet twórcy narzędzia twierdząc, że do pełnego zarządzania wizerunkiem firmy w Internecie służą inne pomoce (chociażby opisane w tym zestawieniu), zaś The Brand Grader stanowi wprowadzenie do całego procesu. 

Ile kosztuje? Darmowe


Reputology

Reputology to kolejna platforma do monitoringu mediów, która pomaga znaleźć recenzje na temat marki w Internecie, odpowiadać na nie i je analizować. 

Narzędzie przeznaczone jest dla małych, średnich i dużych firm, a jego największą zaletą jest opieranie wyników monitoringu na lokalnych katalogach wyszukiwań. 

Monitoring oparty na lokalizacji jest wartością dla firm z wieloma lokalizacjami, ponieważ pozwala przechowywać i analizować wszystkie recenzje w jednym miejscu. Tym sposobem łatwiej ocenić wizerunek firmy w poszczególnych lokalizacjach i sprawdzić, które “placówki” są odbierane lepiej, a które gorzej.

Wizerunek firmy w Internecie - narzędzie Reputology

Dla sprawniejszego zarządzania wizerunkiem firmy Reputology udostępnia moduł do nadzorowania przepływu pracy – monitoringu recenzji i odpowiadania na nie przez zespół do tego powołany. Za jego pomocą poszczególne tematy / recenzje możesz też łatwo delegować do właściwych osób w zespole by zapewnić jak najlepszą obsługę klienta.

Ile kosztuje? Płatne pakiety rozpoczynają się od 180 USD / msc.


Keyhole

Keyhole zapewnia pomoc w ochronie wizerunku firmy, analizie trendów, rynku, czy influencer marketingu.

Za pomocą Keyhole możesz monitorować określone słowa kluczowe (np. nazwa firmy), URL, wzmianki z oznaczeniem Twojej @marki i hashtagi.

Oprócz gromadzenia wzmianek narzędzie dostarcza danych o najważniejszych wskaźnikach do analizy odbioru marki. Sentyment wypowiedzi, czy topowe tematy to jedne z metryk udostępnianych w ramach monitoringu wzmianek. 

Jedną z przydatnych funkcji jest porównanie konkurencji, co pozwala dostrzec słabe i mocne strony na tle branżowych rywali widziane oczami odbiorców.

Ile kosztuje? Płatne pakiety rozpoczynają się od 49 $ / msc. 


Brandwatch

Wielu uważa, że Brandwatch to najbardziej rozbudowane narzędzie do monitorowania Internetu. Trudno się z tym nie zgodzić. 

Liczba dostępnych funkcji w połączeniu z zaawansowaną analityką sprawiają, że Brandwatch jest potężnym narzędziem w porównaniu do innych tego typu.

Jedne z funkcji dostępne w ramach Brandwatch to:

  • geolokalizacja wzmianek;
  • rozpoznawanie i analiza obrazu;
  • obszerne dane demograficzne;
  • segmentacja danych według kategorii.
Wizerunek firmy w Internecie - narzędzie Brandwatch

Pomimo wielu zalet, które czynią go potężnym narzędziem na tle innych, jego wadą może być cena. W parze z rozbudowanym systemem monitorującym i analitycznym idą dość wysokie koszta użytkowania co sprawia, że Brandwatch jest dedykowany głównie dużym firmom.

Ile kosztuje? Brak oficjalnych informacji o cenniku. Ceny są dostępne na życzenie. 


Sprout Social

Kolejne narzędzie ułatwiające ochronę wizerunku firmy w Internecie i zarządzanie reputacją marki.

Sprout Social nacisk kładzie przede wszystkim na media społecznościowe i jest jednym z tych rozwiązań, które sprawdzi się zarówno małym, jak i dużym przedsiębiorstwom. 

Wizerunek firmy w Internecie - narzędzie Sprout Social

Narzędzie łączy w sobie funkcje monitorowania wzmianek i zarządzania profilami firmowymi na Facebooku, Instagramie, Twitterze, LinkedIn, czy Pinterest. 

Posiada szereg funkcji do planowania postów, czy tworzenia harmonogramów. Poza tym jego wyróżnikiem jest analiza trendów dla słów kluczowych i hashtagów na Twitterze oraz generowanie raportów konkurencji.

Ile kosztuje? Minimum 99 USD / msc.


Wizerunek firmy w Internecie – dlaczego warto używać narzędzi do monitoringu mediów?

W dobie cyfryzacji, kiedy Internet podarował możliwość swobodnego wyrażania własnych poglądów, monitoring opinii na temat marki jest ważną częścią działań marketingowych.

Wbrew pozorom nie tylko dbasz o dobre imię firmy, ale przy okazji zyskujesz znacznie więcej. Monitoring pojawiających się wzmianek i recenzji jest niezbędnym elementem do zbudowania silnej firmy, a narzędzia takie jak wymienione w tym zestawieniu dostarczają wielu cennych informacji w zakresie marketingu i sprzedaży.

Rynek narzędzi do monitoringu mediów ma wiele do zaoferowania. O ile łatwo zauważyć różnice pomiędzy tymi narzędziami w zakresie ich działania i funkcji, o tyle niezmienne pozostają korzyści, które zapewnia każde z nich.

Najważniejsze benefity dla Ciebie to:

  1. Zapobieganie kryzysom wizerunkowym – Kryzys jest nieuniknionym elementem każdej firmy i może uderzyć w dowolnym momencie. Narzędzia do ochrony wizerunku firmy pomogą wykryć potencjalne zagrożenie i ugasić pożar, zanim ogień się nie rozprzestrzeni. 
  2. Znajomość potrzeb klientów – Monitorowanie wzmianek na temat marki pozwoli dotrzeć do opinii klientów. Dowiesz się co lubią, a czego nie, czy co składnia ich do sięgnięcia akurat po Twój produkt. Tego typu narzędzia są kopalnią wiedzy jeśli chodzi o insighty konsumenckie, które z kolei stanowią fundament do budowania skutecznych strategii marketingowych, produktowych i komunikacyjnych.
  3. Zaufanie klientów – Utrzymanie pozytywnego wizerunku firmy w Internecie sprzyja większemu zaufaniu klientów do Twojej marki, którzy chętniej sięgną po Twój produkt niż konkurencji. Opinie klientów i recenzje na Twój temat są silnym argumentem skłaniającym do zakupu tych, którzy jeszcze z nie skorzystali z Twojej oferty. 
  4. Oszczędność czasu – Ręczne wyszukiwanie wzmianek na temat firmy jest możliwe, ale zajmuje sporo czasu i jest mało praktyczne. Narzędzia do monitorowania i ochrony wizerunku firmy automatycznie gromadzą wyniki w jednym miejscu, przez co dużo łatwiej i szybciej do nich dotrzeć, a zaoszczędzony tym sposobem czas można wykorzystać na inne działania rozwijające biznes.

Bez względu na to, które rozwiązanie z tego zestawu uznasz za najlepsze dla siebie, ochrona wizerunku firmy w Internecie za pomocą narzędzi do monitoringu Internetu zapewni Ci większą kontrolę i pozwoli być bliżej z opiniami na jej temat.

Czytaj dalej:

Najlepsze praktyki zarządzania kryzysowego

Jak zarządzać reputacją firmy w Internecie? – Garść praktycznych wskazówek

6 wskaźników do analizy wizerunku marki w sieci