CASE STUDY

Brand24 w analizie trendów: badania naukowe z wykorzystaniem social listeningu

Waleria Pągowska
September 25, 2023
9 min read

Podsumowanie

Dr. Andrzej Jarynowski, ekspert w dziedzinie chorób zakaźnych, korzysta z platformy Brand24 w celu badania trendów związanych z tą problematyką w przestrzeni internetowej.

Jego zadaniem było monitorowanie popularnych fraz związanych z chorobami, zrozumienie, jakie tematy cieszą się zainteresowaniem oraz śledzenie  opinii ludzi. Brand24 okazał się niezastąpionym narzędziem, umożliwiającym prowadzenie tych analiz w czasie rzeczywistym oraz w różnych językach. Dzięki Brand24 zespół doktora Andrzeja dokonał kilku istotnych odkryć.

Narzędzie posłużyło do badania lokalnej katastrofy ekologicznej, wykazując, że jej przyczyną były czynniki biologiczne, a nie chemiczne, jak początkowo sądzono. Na szerszą skalę, platforma ta pomogła zidentyfikować nietypowe wydarzenia oraz działania zewnętrznych grup, które dążyły do kształtowania opinii publicznej.

Brand24 okazał się nieoceniony zarówno w badaniach naukowych, jak i w dziedzinie zdrowia publicznego, umożliwiając wczesne wykrywanie problemów oraz zrozumienie reakcji ludzi na istotne wydarzenia. To doskonały przykład tego, jak analiza mediów społecznościowych może dostarczyć cennych informacji i wniosków.

1. O kliencie

We spoke with:

Dr Andrzej Jarynowski
Specjalista ds. modelowania chorób zakaźnych @ FU Berlin

Dr. Andrzej Jarynowski jest specjalistą w dziedzinie modelowania chorób zakaźnych i epidemiologii. Uzyskał doktorat na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie w styczniu 2023 roku. Obecnie pracuje na pół etatu jako postdoc na Uniwersytecie Wolnym w Berlinie pod kierunkiem profesora Vitaly'ego Belika.

Jest laureatem nagród towarzystw epidemiologicznych i epizootiologicznych przyznawanych młodym naukowcom. Ponadto, angażuje się w działalność wolontariacką, uczestnicząc aktywnie w misjach humanitarnych związanych z kontrolą zakażeń i zdrowiem publicznym w Europie Południowej i Wschodniej. Jego osiągnięcia są również doceniane przez międzynarodowe media, takie jak Bloomberg i Washington Post, gdzie pełni rolę korespondenta w dziedzinie epizootiologii i innych obszarów.

2. Problem

Chociaż dr Jarynowski nie posiada formalnego wykształcenia marketingowego lub medialnego, aktywnie monitoruje źródła medialne. Kilka lat temu, kiedy zaczął badać postrzeganie chorób zakaźnych przez społeczeństwo, dostrzegł znaczenie analizy danych medialnych jako cennego źródła informacji.

Tradycyjnie informacje o chorobach zakaźnych były zbierane za pomocą ankiet, grup fokusowych i wywiadów indywidualnych. Dr Jarynowski potrzebował narzędzia do śledzenia konkretnych fraz, które wcześniej zidentyfikował jako trendy w swojej dziedzinie, szczególnie w obszarze zagrożeń biologicznych. Poszukiwał sposobu na monitorowanie trendów, pomiar wzrastającego zainteresowania określonymi tematami, zrozumienie ich wpływu oraz ocenę nastrojów społecznych.

Jego potrzeby badawcze różniły się w zależności od charakteru badanych tematów. Czasami potrzebował lokalnych informacji na temat wydarzeń i ich percepcji, innym razem interesowały go dane obejmujące cały kraj, w tym Niemcy, gdzie pracuje na niepełny etat. 

Poszukiwał rozwiązania, które dostarczyłoby mu cennych wskazówek, stanowiących fundament dla dalszych badań naukowych. Potrzebował narzędzia, które pomogłoby mu generować hipotezy i rozwijać pracę w dziedzinie epidemiologii i chorób zakaźnych.

Brand24 umożliwia obserwację zjawisk w różnych językach, co dobrze podkreśla różnice np. w dyskursie polskim i niemieckim.

Dr Andrzej Jarynowski

Specjalista ds. modelowania chorób zakaźnych @ FU Berlin

3. Rozwiązanie

Dr Jarynowski używa narzędzia do śledzenia trendów w mediach społecznościowych i nie tylko. "Najcenniejszą rzeczą, jaką zapewnia nam Brand24, jest wgląd w krzywe zainteresowania, podzielone według mediów społecznościowych (i nie tylko) i ich zasięgu" - wyjaśnia. 

Zaczął korzystać z Brand24 w 2019 r., kiedy dużo uwagi poświęcono epidemii afrykańskiego pomoru świń i protestom przeciwko depopulacji dzików. Dr Jarynowski zdał sobie sprawę, że musi zrozumieć, co ludzie myślą i dlaczego.  "Naszym celem jest uchwycenie mechaniki, dynamiki społecznej i skali zjawiska. A Brand24 jest idealnym towarzyszem do osiągnięcia tego celu" - dodaje.

Brand24 pomaga mu w tym, ponieważ zapewnia podłużny obraz trendów w czasie rzeczywistym, w przeciwieństwie do ankiet, które dostarczają tylko natychmiastowych danych. Brand24 pomaga mu w pierwszym etapie badań - zrozumieniu trendów społecznych i postawieniu hipotezy naukowej. 

Podkreśla, że dużą zaletą Brand24 jest możliwość monitorowania projektów w różnych językach, czego nie potrafi wiele innych narzędzi.

Ponadto, jest ono opłacalne w porównaniu z konkurencją i niektórymi lokalnymi firmami. "Ta przystępna cena jest szczególnie korzystna dla badaczy, którzy mają ograniczony budżet i sprawia, że Brand24 jest dla nich doskonałym wyborem", mówi nasz rozmówca.

Istotną zaletą jest możliwość monitorowania projektów transgranicznych. Niektóre narzędzia są ograniczone do jednego języka, ale nie to.

Dr Andrzej Jarynowski

Specjalista ds. modelowania chorób zakaźnych @ FU Berlin

4. Wyniki

Analiza lokalnych wydarzeń

Jednym z najbardziej przekonujących wyników było studium przypadku dotyczące rzeki Odry. W tym przypadku śledzili zmiany zainteresowania wzdłuż biegu rzeki we wczesnej fazie katastrofy ekologicznej na Odrze latem 2022 r., tworząc przestrzenną mapę zmiennego zainteresowania związanego z różnymi wydarzeniami. To innowacyjne podejście pozwoliło im zaobserwować, jak zainteresowanie odpływało i odpływało, zapewniając unikalną perspektywę dynamiki lokalnych kwestii. 

Siła Brand24 leży w jego wszechstronności. Monitoruje nie tylko media społecznościowe, ale także inne źródła cyfrowe, dzięki czemu jest wszechstronnym narzędziem.

Dr Andrzej Jarynowski

Specjalista ds. modelowania chorób zakaźnych @ FU Berlin

Jak udało im się to osiągnąć? Podejście polegało na dodaniu do projektu lokalnych grup na Facebooku związanych z tematem Odry, w tym wędkarzy. Uważnie monitorowali wzmianki z różnych odcinków wzdłuż biegu rzeki. Uderzył ich nieoczekiwany brak dyskusji między Wrocławiem a Głogowem. 

Ta obserwacja doprowadziła do hipotezy: przyczyna katastrofy może być raczej biologiczna niż chemiczna. Katastrofy chemiczne zwykle wpływają bowiem na różne obszary w podobny, głównie liniowy sposób, podczas gdy katastrofy biologiczne mogą się znacznie różnić w zależności od lokalnego środowiska. W czasie, gdy zaproponowali tę hipotezę, była ona dość przełomowa. Później potwierdzono, że katastrofa na Odrze rzeczywiście miała przyczynę biologiczną, w przeciwieństwie do początkowego przekonania, że miała ona charakter chemiczny.

Trajektoria Odry z wynikami sentymentu w mediach społecznościowych i tradycyjnych oraz zasięgiem w mediach tradycyjnych do 17.08 (wg Brand24) Źródło: https://blogs.fu-berlin.de/infodemic-corona/2022/08/19/oder-river-disaster-in-media/

Trajektoria "Śniętych ryb" z wynikami sentymentu w mediach społecznościowych i tradycyjnych oraz zasięgiem w mediach tradycyjnych (wg Brand24) Źródło: https://blogs.fu-berlin.de/infodemic-corona/2022/08/19/oder-river-disaster-in-media/

Więcej o wynikach badań tutaj.

Zdolność Brand24 do uwzględniania lokalnych źródeł medialnych odróżnia go od innych narzędzi, które mogą wykluczać media regionalne o niskim zasięgu.

Dr Andrzej Jarynowski

Specjalista ds. modelowania chorób zakaźnych @ FU Berlin

Analiza wydarzeń globalnych

Korzystanie przez doktora i jego zespół z Brand24 zapewniło cenny wkład w badania, zarówno w skali globalnej, jak i lokalnej. Na arenie międzynarodowej narzędzie pomaga im analizować, w jaki sposób ludzie rozmawiają na różne tematy, koncentrując się na takich czynnikach, jak ilość wypowiedzi, liczba zaangażowanych osób oraz to, czy mówią pozytywne czy negatywne rzeczy. 

 

 

Miało to kluczowe znaczenie w wykrywaniu nietypowych wydarzeń, zwłaszcza potencjalnych prób wpływania na opinię publiczną przez zagraniczne agencje wywiadowcze. Monitorując nagłe wzrosty dyskusji, zespół dr Jarynowskiego próbował zidentyfikować oznaki prób manipulowania sposobem myślenia ludzi. W ten sposób zaobserwowali np. powiązanie uchodźców z rozprzestrzenianiem się wirusa HIV czy skażeniem biologicznym ukraińskich zbóż. 

W ich konkretnej dziedzinie, która zajmuje się chorobami, Brand24 okazał się niezbędny do wskazywania tematów, które mogą być wykorzystywane przez siły zewnętrzne do wywoływania strachu lub niepewności, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Dodatkowo, wykorzystali oni analizę sentymentu do szybkiego wykrywania skoków negatywnych nastrojów, działając jako system wczesnego ostrzegania przed potencjalnymi problemami.

Podsumowując, Brand24 nie tylko ułatwił badania akademickie, ale także miał praktyczne implikacje w dziedzinie zdrowia publicznego, umożliwiając wczesne wykrywanie problemów, formułowanie hipotez i głębsze zrozumienie reakcji społecznych na krytyczne wydarzenia. Jest to świadectwo cennych spostrzeżeń, które można uzyskać dzięki social listeningowi i analizie danych.

Hi!

W Brand24 naprawdę lubimy słuchać historii sukcesu naszych klientów. To upewnia nas o użyteczności narzędzia i napawa nas dumą, że możemy być wsparciem w działaniach marketingowych i sprzedażowych.

Jednocześnie pozwala to zainspirować innych do wypróbowania pełnego potencjału monitoringu internetu.

Może i Ty korzystasz z Brand24 w swojej codziennej pracy i chcesz podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem ze światem. Jeśli tak, napisz do mnie!

Waleria Pagowska
Product Marketing Specialist