Czym jest nowoczesny marketing AI? + przydatne narzędzia
Temat AI marketingu jest jednym z najważniejszych trendów w dzisiejszym świecie. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji i jej upowszechnieniem otwierają się przed nami nowe możliwości automatyzacji zadań i ułatwienia sobie pracy. W tym artykule dowiesz się, w jaki konkretnie sposób Artificial Intelligence wpłynęła na rozwój nowoczesnego marketingu.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez McKinsey & Company, 50% ankietowanych firm korzystało z rozwiązań AI w 2022 roku. To aż 2,5 razy więcej niż w 2017!
Jeżeli Ty również chcesz wprowadzić marketing AI w swojej firmie, w tym artykule znajdziesz wszystko, co musisz wiedzieć na ten temat.
- Czym jest AI marketing i jak wpłynął na rozwój nowoczesnego marketingu?
- Przykładowe działania marketingowe z wykorzystaniem AI + ich wady i zalety
- Jak rozsądnie wykorzystywać marketing AI?
Czym jest AI marketing i jak wpłynął na rozwój nowoczesnego marketingu?
Najprościej ujmując, marketing AI opiera się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji do zautomatyzowania i ułatwienia sobie pracy. Dzięki samouczącym się mechanizmom, możliwe jest usprawnienie wielu żmudnych zadań, które do tej pory musiały być wykonywane ręcznie.
Sztuczna inteligencja potrafi naśladować prawdziwego człowieka i skutecznie analizować dane, tworzyć treści, czy odpowiadać na zadane pytania. Ponadto uczenie maszynowe umożliwia jej ciągły rozwój i doskonalenie algorytmów. Dzięki temu narzędzia zasilane Machine Learning stają się coraz dokładniejsze w wykonywaniu swoich zadań.
Wpływ sztucznej inteligencji na nowoczesny marketing jest kolosalny.
Możliwości zautomatyzowanej analizy danych, tworzenia tekstów i wspomagania się AI w komunikacji z klientami zrewolucjonizowały pracę wielu marketerów, zmieniając charakter ich dotychczasowych działań.
Odpowiednio wykorzystany AI marketing może przynieść ogromne korzyści i znacząco usprawnić wykonywanie czasochłonnych zadań.
Przyjrzyjmy się zatem dokładniej dostępnym narzędziom i rozwiązaniom oraz zastanówmy się nad korzyściami i wadami, jakie mogą wyniknąć z korzystania z nich.
Przykładowe działania marketingowe z wykorzystaniem AI + ich wady i zalety
Nowoczesny monitoring mediów
Nowoczesny monitoring mediów to jeden z tych obszarów, które w znaczącym stopniu wykorzystują AI do analizy zebranych danych.
Zacznijmy jednak od początku, czyli od tego czym jest monitoring mediów.
Jest to śledzenie wszystkich pojawiających się w Internecie wzmianek danego słowa kluczowego. Może nim być nazwa marki, branży lub produktu.
Przykładowo tak wygląda projekt monitoringu mediów dla słów kluczowych Apple i Iphone w narzędziu Brand24:
Jak widzisz, każda wzmianka ma przypisany sentyment (pozytywny, neutralny lub negatywny). To pierwsze istotne zastosowanie AI. Dzięki niemu możesz posortować uzyskane wyniki zgodnie z ładunkiem emocjonalnym, jaki zawierają. To bardzo ważna funkcja, ponieważ umożliwia zobaczenie nagłych wzrostów w ilości negatywnych wzmianek i błyskawiczną identyfikację przyczyny tego zjawiska. W ten sposób możesz szybko zareagować i uniknąć kryzysu wizerunkowego.
Sztuczna inteligencja wspiera proces przypisywania sentymentu, wykrywając słowa nacechowane emocjonalnie i kategoryzując na tej podstawie wzmianki. Algorytm ciągle się uczy, dzięki czemu jego skuteczność nieustannie się zwiększa. W ostatnim czasie wykorzystując nowe testy i treningi, jego trafność wzrosła w Brand24 o 30%!
Sprawdź wzmianki o swojej marce i monitoruj sentyment na bieżąco!
Interpretacja sentymentu słów to jednak nie wszystko. W skład Brand24 wchodzi AI Lab, który pokazuje udział różnych emoji w Twoich wzmiankach.
W Lab24 znajdziesz także analizę Share of Voice, obrazującą w formie wykresu kołowego udział poszczególnych użytkowników w publikowaniu wzmianek na Twój temat. Również tutaj występuje podział ze względu na sentyment.
Na tym jednak nie koniec udziału Artificial Intelligence w nowoczesnym monitoringu mediów. Dzięki wykorzystaniu AI możliwe jest automatyczne analizowanie zebranych danych, mimo ich ogromu!
W ten sposób powstają automatycznie generowane raporty i alerty, powiadamiające użytkowników o większej niż przeciętna częstotliwości negatywnych wzmianek. Korzystając z tej funkcji, w łatwy sposób unikniesz kryzysu wizerunkowego i będziesz w stanie trzymać rękę na pulsie wydarzeń.
Ostatnim bardzo istotnym sposobem wykorzystania sztucznej inteligencji jest filtrowanie spamu. Jak pewnie się domyślasz, nie wszystkie wzmianki danego słowa kluczowego będą dla Ciebie ważne i jakkolwiek powiązane z interesującym Cię tematem. Z tego względu Brand24 wyposażone jest w inteligentny filtr spamu, odsiewający część niepotrzebnych wyników.
Stwórz darmowy projekt w Brand24 i monitoruj opinie na swój temat!
Sztuczna inteligencja a tworzenie contentu
To temat rzeka, mający zarówno zagorzałych przeciwników jak i pełnych zapału zwolenników.
Zacznę od narzędzi wspomagających tworzenie contentu, a później omówię oprogramowania, które mogą w stu procentach stworzyć go za nas.
Te ostatnie nazywane są narzędziami generatywnymi lub sztuczną inteligencją twórczą (ang. creative AI). Ich zaletą jest możliwość szybkiego i łatwego generowania różnego rodzaju treści, takich jak artykuły, opisy produktów czy wideo. Jednakże, ich wadą jest to, że stworzone przez nie treści często brzmią sztucznie i nie są tak wartościowe, jak te stworzone przez człowieka.
Surfer SEO
Cennym narzędziem, o którym pewnie większość marketerów już dawno słyszała jest Surfer SEO. W Brand24 jest to nasza prawa ręka do tworzenia tekstów na bloga i nie tylko!
To inteligentne narzędzie przeanalizuje dostępne w Google teksty na dany temat i pomoże Ci stworzyć artykuł, który wypozycjonuje się na samej górze wyszukiwarki.
Informacje, jakie dostarcza Surfer SEO, to między innymi ilość słów, nagłówków i paragrafów, które należy użyć, słowa kluczowe oraz Content Score, czyli wskaźnik jakości tekstu.
Aby uzyskać te wszystkie informacje, wystarczy podać frazę kluczową, na którą planujesz napisać artykuł.
To bardzo proste, a niebywale ułatwia tworzenie contentu.
Grammarly
To kolejny must-have każdego copywritera tworzącego w języku angielskim.
Grammarly sprawdzi nie tylko błędy w pisowni i interpunkcję, ale również poprawi składnię, skoryguje błędne użycie słów i zaproponuje synonimy dla powtarzającego się wyrazu.
To pewne narzędzie, jeżeli chcesz pisać po angielsku w zrozumiały i klarowny sposób. W Brand24 korzystamy z niego na co dzień.
Chat GPT
Tutaj zaczyna się cała kontrowersja.
Chat GPT wszedł do ogólnego użytku nie tak dawno temu i wywrócił Internet do góry nogami, dzieląc ludzi na jego zwolenników i przeciwników.
Przyjrzyjmy się więc bliżej jego możliwościom i wadom.
Głównym zadaniem Chatu GPT jest generowanie odpowiedzi na zadane mu pytania lub reagowanie na wypowiedzi użytkownika. Aby to osiągnąć, model analizuje kontekst wprowadzony przez użytkownika i próbuje zrozumieć jego intencję. Następnie, wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie, generuje odpowiedź, która powinna być zgodna z oczekiwaniami użytkownika.
A co, jeżeli powiem Ci, że powyższy paragraf został napisany przez Chat GPT? Robi wrażenie, prawda?
Nie możemy jednak zapominać, że mimo obszernej wiedzy i umiejętności tworzenia sensownych wypowiedzi, Chat GPT jest tylko dobrze wytrenowanym modelem sztucznej inteligencji.
W związku z tym jego wypowiedzi, choć poprawne merytorycznie, pozbawione są wiedzy eksperckiej, wynikającej z doświadczenia czy prawdziwej ludzkiej empatii. Stąd pojawiają się liczne głosy krytyki odnośnie nadmiernego korzystania z Chatu GPT.
Załóżmy projekt w Brand24 i dowiedzmy się, co ludzie mówią w Internecie o Chacie GPT:
Opinie są bardzo podzielone i często skrajne. Jak wygląda wykres sentymentu? Zerknijmy na ostatnie 30 dni.
Jak widać aż 43.9% osób jest negatywnego zdania o Chacie GPT!
To ważna informacja dla marek rozważających korzystanie z tego narzędzia.
Monitoruj wzmianki na dowolny temat i poznaj opinie ludzi w Internecie!
Jasper AI
Jasper AI to narzędzie podobne do Chatu GPT. Służy ono do generowania tekstu, jednak oferuje szersze możliwości dostosowania jego parametrów. Tworząc tekst możesz określić maksymalną liczbę słów i styl wypowiedzi oraz ilość wyników, które chcesz otrzymać.
Dużym atutem Jaspera, jest zakładka Templates zawierająca wzory do tworzenia wypowiedzi na różne platformy. Znajdziesz tutaj template artykułu na bloga, opisu produktu na Amazona, postu na Facebooka i wiele innych.
Komunikacja z klientami
Sztuczna inteligencja może pomóc w tworzeniu chatów na stronie internetowej, które automatycznie odpowiadają na pytania klientów. Można wykorzystać do tego istniejące platformy chat botowe, bazy wiedzy, algorytmy uczenia maszynowego lub narzędzia do przetwarzania języka naturalnego.
Pewnie już udało Ci się zaobserwować to zjawisko na wielu witrynach, kiedy była potrzeba skontaktowania się z pomocą techniczną. Nieliczne strony nadal dysponują pracownikami na chacie online do pomocy użytkownikom. W większości przypadków możemy skontaktować się z inteligentnym botem, który postara się odpowiedzieć na nasze pytania…
Ale czy na pewno zrozumie problem, z którym się zmagamy?
Bot może pracować 24/7 odpowiadając na pytania użytkowników, jednak niestety, jego zdolności są mocno ograniczone, kiedy trzeba rozwiązać bardziej skomplikowane problemy.
W efekcie, klient może pozostać bez odpowiedzi na swoje pytanie, a nawet zrezygnować z danego oprogramowania, nie potrafiąc sobie z nim poradzić.
Aby uniknąć tego rodzaju kłopotów, w Brand24 nie zdecydowaliśmy się na korzystanie z chatu zasilanego Artificial Intelligence. Kiedy potencjalni klienci bądź użytkownicy mają pytania, mogą bez problemu skontaktować się z naszym zespołem Customer Success na czacie online.
Monitorując swoją markę z Brand24 zawsze możesz liczyć na zespół Customer Success.
Jak rozsądnie wykorzystywać marketing AI?
Podsumowując, sztuczna inteligencja i Machine Learning zrewolucjonizowały dziedzinę marketingu, umożliwiając marketerom automatyzację wielu żmudnych zadań oraz analizę i interpretację danych w sposób szybszy i bardziej skuteczny niż to było możliwe wcześniej.
Dzięki temu AI marketing stał się niezwykle popularny i powszechnie stosowany w różnych obszarach, takich jak nowoczesny monitoring mediów, tworzenie treści czy komunikacja z klientami.
Odpowiednio wykorzystany, AI marketing może przynieść wiele korzyści dla firm, jednak wciąż ważne jest rozsądne i etyczne wykorzystywanie tych narzędzi.
Ponadto, należy pamiętać, że AI jest jedynie narzędziem i nie zastępuje ludzkiej intuicji, wiedzy i doświadczenia. Ostateczne decyzje powinny być podejmowane przez ludzi, którzy powinni być w stanie ocenić i zweryfikować wyniki uzyskane z pomocą AI.