CASE STUDY

Jak zrozumieć potrzeby klientów i jak na nie odpowiadać? Strategia monitoringu mediów Piwik PRO

Waleria Pągowska
June 19, 2023
6 min read

Podsumowanie

Piwik PRO rozwija zaawansowaną platformę do analityki internetowej, która pomaga mierzyć skuteczność działań marketingowych. Piwik PRO stawia na bezpieczeństwo i prywatność danych, które w coraz większej ilości krajów oraz branż są już nie tylko kwestią wyboru, ale i koniecznością.

Marcin Pluskota jest PR Managerem i we współpracy z zespołem marketingu odpowiada za budowanie i ochronę wizerunku firmy i generowanie leadów sprzedażowych. Podczas naszej rozmowy poruszyliśmy różne sposoby wykorzystania Brand24, takie jak ochrona reputacji marki, budowanie relacji z mediami, monitorowanie branży oraz poszukiwanie liderów opinii.

Dla tych, którzy są zainteresowani wykorzystaniem monitoringu mediów w celu zwiększenia zasięgu i sprzedaży, przedstawiliśmy również kilka dodatkowych rekomendacji, jak najskuteczniej z niego korzystać.

1. O kliencie

Piwik PRO

Piwik PRO to firma specjalizująca się w tworzeniu platformy analitycznej, która pozwala na analizę zachowań użytkowników na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych, przy jednoczesnym zachowaniu ich prywatności. Ich produkt oferuje wiele opcji przechowywania danych i może łatwo zintegrować się ze wszystkimi częściami stacku technologicznego klienta. Piwik PRO współpracuje z ponad 500 markami i organizacjami, takimi jak Škoda Auto, Crédit Agricole czy Komisja Europejska.

Marcin Pluskota pełni funkcję PR Managera i we współpracy z działem marketingu odpowiada za zarządzanie reputacją firmy i napędzanie sprzedaży. Do jego zadań należy kontakty z mediami, współpraca z influencerami, generowanie leadów i konwersji na różnych etapach ścieżki użytkownika. Dodatkowo nadzoruje zewnętrzne agencje PR w kilku krajach, wyznaczając im kierunki skutecznej komunikacji regionalnej. 

2. Sposoby wykorzystania Brand24

Zarządzanie reputacją marki

Zespół wie, jak ważne jest zarządzanie postrzeganiem Piwik PRO wśród klientów, dlatego korzysta z Brand24, aby lepiej zrozumieć, co ludzie mówią o marce w sieci. Monitoruje rozmowy o Piwik PRO w mediach społecznościowych, na blogach, forach i innych przestrzeniach internetowych.

Badanie sentymentu pozwala dostrzec wszelkie potencjalne problemy, które mogą zagrozić wizerunkowi marki i okazje, które może wykorzystać.  Z kolei analiza wzmianek pomaga mu podejmować świadome decyzje dotyczące zarządzania reputacją firmy.

Poprzez monitoring frazy Piwik PRO, zespół dba również o to, aby wszystkie dostępne dane o marce były dokładne i aktualne. Jeśli w sieci pojawi się wzmianka, która nie jest zgodna ze stanem faktycznym, np. nieaktualny opis funkcjonalności produktu, zespół podejmuje działania mające na celu wyeliminowanie wszelkich nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd materiałów.

Firma przykłada dużą wagę do przestrzegania przepisów RODO, prywatności i bezpieczeństwa danych. Rozprzestrzenianie się w sieci błędnych informacji dotyczących sposobów gromadzenia danych w platformie może wpłynąć na wiarygodność produktu w oczach użytkowników.

Poruszanie się w świecie prywatności danych to trudne zadanie. Wiarygodność produktu budowana jest przez precyzyjne informacje.

Marcin Pluskota

PR Manager w Piwik PRO

Pomiar efektywności

Jako narzędzie do analityki internetowej, Piwik PRO często pojawia się w różnych zestawieniach poświęconych temu zagadnieniu. Monitorowanie frazy kluczowej pozwala zespołowi szybko określić, na ilu takich listach aktualnie się znajdują. Dodatkowo Brand24 zbiera dla nich informacje na temat liczby wzmianek, zasięgu czy ekwiwalentu reklamowego tych treści. 

Zespół Piwik PRO prowadzi również płatne i organiczne działania w obszarze media relations. Interesują go nie tylko dane udostępniane przez portale, które są odpowiedzialne za publikację artykułów, ale też wyniki zewnętrzne.

Poprzez wpisanie w Brand24 frazy kluczowej, którą jest unikatowy fragment artykułu lub link do wpisu, może sprawdzić, jak został odebrany przez czytelników, gdzie go udostępniono i czy mówi się o nim w sieci. Tym samym zespół dostaje pełny wykaz danych na temat wyników ich działań marketingowych.

TIP: Jeżeli również prowadzisz działania w obszarze media relations, monitorowanie wyników może być bardzo przydatne. Nie tylko będziesz wiedzieć, kto mówi o Twojej firmie w sieci, ale również możesz się odezwać do portali i blogów zainteresowanych tematyką artykułu w celu nawiązania dalszej współpracy.

Analizowanie wyników artykułów pozwala sprawdzić efektywność i wyciągnąć wnioski na temat tego, czy jest łatwo i chętnie przyswajalny, albo czy dane zagadnienie ma potencjał na zostanie viralową treścią.

Marcin Pluskota

PR Manager w Piwik PRO

Wykrywanie okazji do współpracy

Jak już wiemy, monitorowanie marki pozwala ustalić, gdzie w sieci się o niej mówi. A co w przypadku, kiedy chcemy sprawdzić, gdzie o nas zapomniano? Wtedy przydaje się monitoring rynku i konkurencji.

Zespół wykorzystuje w ten sposób frazę ‘Alternatywy dla Google Analytics’, zbierającą wszystkie zestawienia narzędzi do analityki internetowej. W kolejnym kroku wyszukują te, w których Piwik PRO się nie pojawia i piszą z propozycją współpracy.

Monitoring rynku pozwolił także zweryfikować dane na temat liderów opinii w obszarze analityki internetowej. Podczas wywiadu dowiedzieliśmy się, że zespół miał już listę, którą zebrali, przeszukując internet manualnie. Ustawienie projektów na frazy związane z analityką internetową pozwoliło im zweryfikować poprawność zestawienia. 

“Sprawdziliśmy przez Brand24 liderów opinii w naszej branży. Większość danych pokrywała się z naszymi wewnętrznie przygotowanymi zestawieniami, ale pojawiło się też kilka nowych nazwisk. Po weryfikacji te osoby okazały się dodatkowymi, cennymi pozycjami na liście” mówi Marcin Pluskota.

TIP: Wykorzystując Brand24 w ten sposób, nie musisz manualnie przeglądać artykułów i sprawdzać, w których zestawieniach Twoja firma się pojawia, a w których nie. Wystarczy, że wpiszesz nazwę marki we frazach wykluczonych w ustawieniach projektu. W ten sposób narzędzie zbierze dla Ciebie tylko te publikacje, w których Twoja firma nie została wymieniona. 

Monitoring marki i konkurencji są od siebie zależne. Nie uzyskamy pełnego obrazu sytuacji rynkowej, ograniczając się tylko do jednego z tych projektów.

Marcin Pluskota

PR Manager w Piwik PRO

Wykorzystywanie przewagi konkurencyjnej

Analiza konkurencji i rynku przydaje się nie tylko do nawiązywania nowych współprac. Zespół Piwik PRO wykorzystuje monitoring fraz także do określania swoich przewag konkurencyjnych. 

Projekty w Brand24 dostarczają im informacji na temat funkcjonalności narzędzi konkurentów. W odsianiu najciekawszych wniosków pomaga im filtr sentymentu - przeszukują głównie wzmianki z negatywnym wydźwiękiem, aby zebrać jak najwięcej informacji na temat bolączek użytkowników i przekuć je na swoją korzyść.

Jak? To zależy od tego, czy Piwik PRO ma daną funkcjonalność w swoim arsenale, czy nie. Jeżeli mogą się pochwalić lepszym ficzerem - mówią o tym głośno na swoich kanałach i w materiałach reklamowych. Jeżeli nie - uwzględniają ten fakt w procesie podejmowania dalszych decyzji produktowych. 

Co ciekawe, w Piwik PRO nie tylko dział marketingu analizuje te dane. Podobne projekty w Brand24 ma założony również dział sprzedaży, wykorzystując tym samym przewagi konkurencyjne podczas rozmów z potencjalnymi klientami. 

3. Ulubiona funkcja

Dodatkowa wartość: filtr językowy

Jako globalna firma ze strategią działań PR-owych w różnych  regionach świata Piwik PRO wykorzystuje możliwość segmentowania treści z Brand24 na języki.

Piwik PRO ma jednego głównego światowego konkurenta, ale proporcje nie rozkładają się równomiernie. W każdym kraju różne narzędzia analityczne zyskały większą lub mniejszą popularność. Piwik PRO maksymalnie wykorzystuje swoje konkurencyjne atuty, tworząc dedykowane i spersonalizowane treści dla każdego z rynków zagranicznych.

4. Wyniki

Piwik PRO jest przykładem na to, że posiadanie w swojej strategii PR narzędzia do monitorowania internetu może dać Ci ogromną przewagę.

Jako globalna firma, rozumieją znaczenie skutecznej strategii PR i wiedzą, jak dużą różnicę robi dostęp do odpowiednich narzędzi do analizy internetu. Dlatego właśnie wykorzystują Brand24 do swoich działań PR.

Jak widzimy, korzyści z używania Brand24 do działań PR są liczne. Na początek, może pomóc Ci zidentyfikować potencjał i zagrożenia w czasie rzeczywistym. Wspiera też w dotarciu do właściwych osób z odpowiednim przekazem i nawiązaniu relacji z kluczowymi influencerami.

Dodatkowo Brand24 pomaga dostarczać cennych spostrzeżeń na temat odbiorców i ich preferencji, umożliwiając dostosowanie strategii PR do ich potrzeb. Te dane pozwalają zaplanować najlepszą dla firmy strategię marketingową i bezpośrednio wpłyną na wzrost sprzedaży i konwersji na stronę. 

5. Rekomendacje

Czy zajmujesz się PR-em? A może zastanawiasz się, jak światowe marki wykorzystują Brand24 w swoich działaniach? Przygotowaliśmy kilka wskazówek, które mogą Cię zainspirować do wprowadzenia stałego monitoringu marki i rynku:

1. Pamiętaj, że zarządzanie wizerunkiem marki ma jeszcze większe znaczenie, jeżeli Twoja firma działa na wrażliwych gałęziach rynku, takich jak cyberbezpieczeństwo, analityka internetowa, bankowość, ubezpieczenia - czyli wszędzie tam, gdzie wiarygodność firmy ma szczególne znaczenie. Monitorowanie marki może Cię uchronić przed poważnym kryzysem wizerunkowym.

2. Jeżeli działasz na rynku globalnym, pamiętaj o dostosowywaniu monitorowanych projektów do realiów konkretnych krajów/regionów. To, co na rodzimym rynku może być oczywistym punktem styku, wcale nie musi być takie w sąsiednim kraju. Zakładaj projekty z filtrem językowym - to pomoże Ci wyciągać ogólne wnioski na temat trendów. Niektóre języki, np. hiszpański trudno będzie przypisać do danego kraju,  ponieważ posługuje się nim wiele państw. Z innymi będzie to działało dużo sprawniej. 

3. Nie wiesz, w jaki sposób znaleźć informacje o zagranicznych rynkach? Spróbuj skorzystać z chmury kontekstu w Brand24 - zbiera ona wszystkie najpopularniejsze słowa, które pojawiają się w dyskusji na temat Twojej frazy kluczowej. 

4. Nie musisz monitorować nieustannie wszystkich słów. Czasami wystarczy zbadać jakąś frazę przez 2-3 tygodnie, by móc wyciągnąć na jej temat ciekawe wnioski. To pozwoli Ci na holistyczne zrozumienie rynku nawet w przypadku ograniczonej liczby monitorowanych słów kluczowych. 

5. Wykorzystuj zebrane informacje w pełni. Na monitoringu marki możesz oprzeć takie działania jak: zarządzanie wizerunkiem. Mierzenie efektywności działań marketingowych, nawiązywanie współpracy z influencerami czy analizowanie sentymentu. Brand24 zbiera dane, ty możesz je wykorzystać w dowolny sposób. 

Hi!

W Brand24 naprawdę lubimy słuchać historii sukcesu naszych klientów. To upewnia nas o użyteczności narzędzia i napawa nas dumą, że możemy być wsparciem w działaniach marketingowych i sprzedażowych.

Jednocześnie pozwala to zainspirować innych do wypróbowania pełnego potencjału monitoringu internetu.

Może i Ty korzystasz z Brand24 w swojej codziennej pracy i chcesz podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem ze światem. Jeśli tak, napisz do mnie!

Waleria Pagowska
Product Marketing Specialist