Jak używać hashtagów? – 3 kreatywne sposoby do promocji marki
W social media hashtagi początkowo były stosowane tylko na Twitterze. Dziś zyskały na popularności i są używane niemal wszędzie. Stosują je zarówno osoby prywatne, jak i marki do ożywiania dyskusji, interakcji z fanami i promocji produktów. Jak używać hashtagów? Przedstawiamy przykłady marek, które robią to dobrze!
Hashtagi są na fali. Miliony użytkowników social media stosuje je głównie po to, aby zwiększyć ekspozycję swoich treści i dotrzeć do nowych odbiorców.
W przypadku marek stosowanie hashtagów jest ważnym elementem z trzech powodów:
- Budowania świadomości marki
- Mierzenia efektów kampanii marketingowych
- Odkrywania nowych trendów.
Czy wiesz, że…
Potencjał, jaki kryje się komunikacji za pomocą hashtagów jest imponujący. Blisko 60% internautów stosuje regularnie ### .
Trudno przejść wobec tego obojętnie i warto we właściwy sposób wykorzystać hashtagi w swojej strategii komunikacji. Firmy mogą czerpać pełnymi garściami z potencjału, jaki się za nimi kryje wykorzystując hashtagi w swoich akcjach marketingowych na dwa sposoby:
- Stosując hashtagi, które aktualnie są najbardziej popularne,
- Tworząc swoje własne unikatowe #hashtagi.
W artykule opisałam 3 przykłady marek, które zdecydowały się na tę drugą opcję.
Krótkie podsumowanie:
Jak używać hashtagów?
Stworzenie swojego brandowego hashtagu pomaga zwiększyć rozpoznawalność i popularność marki wśród klientów i świetnie sprawdza się do angażowania odbiorców i ożywiania komunikacji z nimi. Poza tym, stworzenie unikalnego hashtagu jest też dobrym sposobem na monitorowanie jakie treści wrzucają Twoi fani.
Jeżeli hashtag jest ciekawy i nawiązujący tematycznie do marki lub jej kampanii, wówczas firma ma szansę skutecznie pokierować rozmowę w kierunku dla niej korzystnym. Wymaga to jednak sporej kreatywności i nierzadko dobrego poznania swojej publiczności.
Wyzwaniem jest też zachęcenie odbiorców do używania hashtagu i oznaczania nim ich wpisów. Tutaj liczy się nie tylko atrakcyjność samego hashtagu, ale dużą rolę odkrywa też wizerunek marki i wrażenie, jakie mają na jej temat odbiorcy.
Z zastosowaniem unikalnego hashtagu w kampanii marketingowej świetnie poradziły sobie marki poniżej:
1. Hashtag na szczególne okazje
Dla wielu kobiet dzień ślubu jest dniem wyjątkowym, w trakcie którego bardzo istotny jest ich wygląd – oczywiście na pierwszym miejscu jest suknia ślubna, ale równie ważne są dodatki, w tym buty. Fakt ten świetnie wykorzystał Jimmy Choo – brytyjski dom mody specjalizujący się w sprzedaży butów, torebek, akcesoriów i perfum.
Przebieg akcji
Firma postanowiła wykorzystać wiedzę o tym, jak używać hashtagów i zaprosiła kobiety do dzielenia się momentami z ich ceremonii ślubnych, w których trakcie miały założone buty z kolekcji Jimmy Choo i zachęciła do oznaczania tych wpisów hashtagiem #IdoinChoo.
Efekt
W rezultacie wiele kobiet podzieliło się informacją, że w tak ważnym dla nich dniu towarzyszyła im ta marka.
Co więcej, wpisy internautek z tym hashtagiem można śledzić nie tylko na Twitterze czy Instagramie, ale także na Pinterest, gdzie jedna z tablic marki to właśnie #IDOINCHOO, do której dopinane są zdjęcia opisane specjalnym tagiem.
2. Hashtag zachęcający do zabawy produktem
Marka Red Bull stworzyła hashtag #PutACanOnIt, który był reakcją na jedno ze zdjęć jej fana, na którym bawiąc się perspektywą umieścił puszkę Red Bulla nad Mini Cooperem będącym znakiem reklamowym tej marki.
Idąc tym tropem Red Bull także zaczął prezentować swój produkt na zdjęciach w wielu zabawnych sytuacjach, a także zachęcił do tego swoich klientów.
Pomysł przypadł do gustu i ludzie na całym świecie zaczęli tworzyć własne zdjęcia z puszkami Red Bulla umieszczanymi w różnych, często nietypowych, miejscach oznaczając je dedykowanym hashtagiem.
W ten sposób marka pokazała jak umięjętne korzystanie z hashtagów pozwala wznieść się na wyżyny popularności.
3. Hashtag jako nazwa linii produktów
Jak używać hashtagów wie również marka odzieżowa Mango, która stworzyła kolekcję na jesień i zimę 2015/2016 promowaną przez modelki Kate Moss i Cara Delevingne. Kolekcja została nazwana hashtagiem #SOMETHINGINCOMMON i dzięki temu żył on także poza Internetem. Hashtag był widoczny m.in. na torbach zakupowych marki.
Nazwanie produktu hashtagiem ułatwiło klientkom dzielenie się w social media informacjami o tym, że posiadają w swojej garderobie rzeczy marki Mango.
Kolekcja połączona była z akcją społecznościową, w której każda klientka mogła opisać, co ma wspólnego z konkretną osobą, miejscem, sztuką itp. W tym celu należało pobrać darmową aplikację, zrobić selfie i użyć hashtaga promującego kolekcję. Następnie zdjęcie pojawiało się automatycznie na specjalnej stronie Mango.
Monitoring i analiza hashtagów
Wiedza na temat tego, jak używać hashtagów to jedno. Kluczową kwestią jest też ich monitoring i analiza. Świadomość kto i gdzie stosuje dany hashtag pozwala mieć jasny pogląd na to, na jaką skalę szerzą się w sieci informacje na temat marki i jak skuteczny jest hashtag.
To z kolei sprzyja dalszej optymalizacji działań, która może prowadzić do jeszcze lepszych rezultatów kampanii.
Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi do hashtagów (w tym generatory hashtagów), a jednym z najpopularniejszych jest Brand24 – narzędzie do monitoringu social media i całego Internetu. Za jego pomocą sprawdzisz:
- liczbę wzmianek w sieci, w których użyto Twojego hashtagu;
- zasięg social media wzmianek, w których zastosowano Twój hashtag;
- źródło wzmianek;
- sentyment wzmianek zawierające hashtag (pozytywny, negatywny lub neutralny);
- liczbę interakcji
Jak monitorować i analizować hashtagi?
Rozpocznij od założenia projektu. Wystarczy, że wpiszesz nazwę swojego hashtagu, a narzędzie zacznie gromadzić wszystkie potrzebne dane na jego temat.
Następnie zostaniesz przeniesiony do panelu głównego, w którym są zbierane publicznie dostępne wzmianki z Twoim ### . Z tego miejsca możesz zobaczyć, ile razy i gdzie został użyty Twój hashtag, jaki wydźwięk mają wpisy i jaka jest cała treść wzmianki.
Przy każdej wzmiance znajdziesz informacje na temat:
- nazwy autora,
- daty publikacji,
- wskaźnika Influencer Score (autorski wskaźnik Brand24 przedstawiający wpływ konkretnego autora wzmianki, na który wpływa m.in. zasięg, aktywność i interaktwność źródła),
- wydźwięku wzmianki (czy wpis jest pozytywny negatywny, lub neutralny).
Jeśli jeszcze nie posiadasz swojego konta możesz wypróbować Brand24 za darmo przez 14 – ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE
Najpopularniejsze hashtagi
Brand24 posiada funkcję, dzięki której sprawdzisz, które hashtagi są najpopularniejsze w obrębie tematu, który Cię interesuje.
W tym celu narzędzie udostępnia możliwość generowania listy 100 najpopularniejszych hashtagów na podstawie słowa kluczowego.
Monitoruj wybrane hashtagi i docieraj do szerszej publiczności – ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE W BRAND24