CASE STUDY

Wykorzystanie Brand24 w badaniu naukowym nt. odbioru zapachów perfum przez konsumentów

Waleria Pągowska
August 21, 2024
5 min read

Badanie rynku i trendów na nim panujących jest jednym z najczęstszych sposobów wykorzystania naszego narzędzia. To pozwala markom lepiej zrozumieć branżę, której są częścią. Umożliwia też sprawne wykrycie nieznanych konkurentów lub influencerów, z którymi chcą nawiązać współpracę. Ale to nie wszystko! Brand24 od lat wspiera instytucje badawcze w pozyskiwaniu szczegółowych danych dotyczących trendów i zjawisk społecznych dzięki szerokiemu pokryciu dla forów i mediów społecznościowych. 

1. O kliencie

We spoke with:

Anna Hynowska
Absolwentka Uniwersytetu SWPS

Anna Hynowska jest absolwentką SWPS we Wrocławiu. Za cel swojej pracy magisterskiej przyjęła zbadanie sposobu w jaki ludzie postrzegają różne zapachy luksusowych perfum. Struktura jej badania obejmowała: 

  • Analizę rynku prefum w danym regionie;
  • Kontekst historyczny w tym historię marki i powstania zapachu;
  • Opis profilu olfaktorycznego (zapachowego);
  • Analizę materiałów opublikowanych o danym produkcie przez markę; 
  • Analizę narracji wokół danego zapachu na podstawie wypowiedzi w mediach społecznościowych. 

Danych do ostatniego etapu pracy dostarczyło jej nasze narzędzie. Wykorzystała je w celu analizy narracji użytkowników mediów społecznościowych, którzy piszą o zapachu perfum. Taka analiza pozwala na odtworzenie skojarzeń, kodów kulturowych, które dany zapach reprezentuje.

Jestem oszołomiona potencjałem naukowym tego narzędzia. Każda z oferowanych funkcji mogłaby być osobnym źródłem inspiracji do badań nad kulturą cyfrową.

Anna Hynowska

SWPS

2. Problem

Każda praca naukowa wymaga holistycznego podejścia, szczególnie w części metodologicznej, co stanowi duże wyzwanie. Konieczna jest szeroka wiedza poparta badaniami i obszerną bibliografią. Kolejnym etapem są badania, które wspierają tezy zawarte w pracy. Na jej ukończenie badacz musi poświęcić wiele godzin.

Niedobór czasu, potrzeba zebrania obszernego materiału badawczego oraz jego skrupulatne skategoryzowanie są dużym wyzwaniem. Nic więc dziwnego, że często autorzy starają się zautomatyzować i przyspieszyć ten czasochłonny proces. 


O wykorzystywaniu Brand24 przez wykładowców akademickich przeczytasz tutaj > 

3. Rozwiązanie

Wiele prac badawczych wymaga analizy rynku, która pozwala kategoryzować dane i zrozumieć mechanizmy procesów. Dla Anny wsparcie Brand24 okazało się nieocenione. Dane z mediów społecznościowych zebrano za jego pomocą w okresie trzech miesięcy (listopad 2023 - luty 2024). 

Brand24 sprawił, że ta praca naukowa w ogóle była możliwa, dzięki udostępnieniu danych, które pozornie są dla wszystkich, ale w praktyce były bardzo trudno dostępne. Wierzę, że bardzo wielu badaczy może jeszcze niewiarygodnie skorzystać na tym narzędziu

Anna Hynowska

SWPS

4. Wyniki

Oszczędność czasu

Jak wyjaśnia Anna, samo zebranie materiałów adekwatnych dla badanego zjawiska, było kluczowe i najtrudniejsze z punktu widzenia pracy badawczej. Materiał, którego „ręczne” zebranie wymagałaby ogromnych zasobów energii, czasu i skupienia (i zawsze byłaby podatna na błąd ludzki), był dostępny niemal od ręki.

 

Wyniki z zakładki Analiza dla projektu "Black Opium". Żródło: Brand24

 

Była to niewiarygodna oszczędność czasu i energii, i dzięki temu, całą tę energię mogłam włożyć w to co, z punktu widzenia pracy badawczej jest najważniejsze – czyli analizę i wyciąganie wniosków” - dodaje autorka.

Prosta obsługa narzędzia

Korzystanie z Brand24 jest niezwykle łatwe i intuicyjne. Dzięki prostemu interfejsowi i klarownym funkcjom, nawet osoby bez doświadczenia w analizie danych mogą sprawnie korzystać z narzędzia i efektywnie realizować swoje projekty badawcze.

“Jestem też pod wrażeniem jak intuicyjne w obsłudze jest to narzędzie. Dla mnie jako osoby, która nie zajmuje się tego typu analizą i danymi na co dzień i musiała je wykonać w zupełnie innym niż biznesowym celu, nie było najmniejszego problemu, żeby szybko się we wszystkim odnaleźć”, mówi Anna.

Przejrzysty interfejs zakładki Wzmianki. Źródło: Brand24

Ułatwiona analityka

Nasza rozmówczyni wspomnina również, że dzięki narzędziom analitycznym dostępnym w Brand24, proces badawczy stał się bardziej efektywny i precyzyjny. Czytelne wykresy globalnych statystyk pozwalały szybko ocenić, czy dane potwierdzają założenia teoretyczne. Możliwość moderowania i filtrowania zebranych informacji pod różnymi kątami, była bardzo cenna dla naukowej perspektywy.

 

Podział emocji w analizie odbioru zapachów perfum (z wyłączeniem emocji neutralnych). Źródło: Brand24

 

W badaniach dotyczących tego, jak ludzie mówią o zapachach w różnych kulturach, Anna skorzystała z analizy tematów, geolokalizacji oraz analizy emocji, co zapewniło kompleksowy wgląd w globalny kontekst wypowiedzi i lokalne różnice kulturowe, pozwalając zrozumieć odbiór zapachów przez konsumentów.

 

Udział wzmianek dla krajów. Projekt: Black Opium. Żródło: Brand24

Topic analysis zapewniło szersze spojrzenie na globalny kontekst analizowanych wypowiedzi. Geo analysis wsparło danymi jeden z najtrudniejszych zagadnień mojej pracy: czyli aspekt lokalnego zróżnicowania w różnych kulturach. Emoji i Emotion analysis dało jasny wgląd w chyba najcenniejszy dla mnie aspekt analizowanych wypowiedzi: pozwoliło czytać między wierszami i ocenić co ludzie czują względem analizowanych zapachów, a nie tylko co o nich myślą lub mówią.

Anna Hynowska

SWPS

Ułatwiona argumentacja - dowody

Dodatkowo Brand24 oferuje zaawansowane funkcje analizy danych i wizualizacji, co czyni je nieocenionym wsparciem dla badaczy i analityków.

“Globalne statystyki były cennym elementem mojej pracy, pozwalającym unaocznić skalę badanego zjawiska i podkreślającym zasadność moich naukowych poszukiwań.”

Wygenerowana automatycznie infografika dla projektu "Black Opium". Źródło: Brand24

Te wizualne raporty nie tylko ułatwiają zrozumienie skali analizowanego zjawiska, ale także wzmacniają argumentację naukowych poszukiwań, co czyni je cennym narzędziem w pracy badawczej i analitycznej.

"Raport w postaci infografik stał się cennym uzupełnieniem mojej pracy, a poszczególne wykresy stanowiły podporę dla moich argumentów, wizualnie i merytorycznie, wspierając poszczególne paragrafy" - dodaje autorka.

5. Podsumowanie

Brand24 jest nieocenionym narzędziem dla każdego, kto chce głębiej zrozumieć trendy rynkowe i społeczne zjawiska. Wykorzystanie zaawansowanych narzędzi analitycznych, takich jak te oferowane przez Brand24, daje przewagę w zbieraniu i analizie danych, które są kluczowe dla podejmowania świadomych decyzji. 

 


Przeczytaj case study o analizie trendów w instytucjach naukowych tutaj >


 

Niezależnie od tego, czy prowadzisz badania naukowe, analizujesz rynek, czy monitorujesz markę, inwestycja w monitoring mediów to krok w stronę bardziej efektywnego, precyzyjnego i informowanego działania.

Hi!

W Brand24 naprawdę lubimy słuchać historii sukcesu naszych klientów. To upewnia nas o użyteczności narzędzia i napawa nas dumą, że możemy być wsparciem w działaniach marketingowych i sprzedażowych.

Jednocześnie pozwala to zainspirować innych do wypróbowania pełnego potencjału monitoringu internetu.

Może i Ty korzystasz z Brand24 w swojej codziennej pracy i chcesz podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem ze światem. Jeśli tak, napisz do mnie!

Waleria Pagowska
Product Marketing Specialist