Kiedy ostatnio dodałeś hashtag do swojego posta na Facebooku? A co z kontem firmowym? Publiczne hashtagi na Facebooku mogą być wyszukiwane. Marketerzy nie mają jednoznacznej odpowiedzi, czy warto ich używać w kampaniach na Facebooku. Czy zatem marki powinny używać hashtagów na Facebooku? Warto spróbować, zwłaszcza gdy używasz popularnych hashtagów.
Hashtagów możemy używać praktycznie w każych mediach społecznościowych, jednak nie z takim samym skutkiem. System hashtagów na Facebooku nie jest tak potężny jak na Twitterze czy Instagramie.
Z tego względu wiele marek je zaniedbuje. Warto więc potraktować hashtagi na Facebooku jako szansę na zaistnienie w obszarze, który nie jest tak eksplorowany przez inne firmy.
W ostatnich latach popularność zyskuje powiedzenie mówiące o tym, że Facebook umiera. Czy aby na pewno? Według statystyk NapoleonCat w styczniu 2022 roku w USA było prawie 276 milionów użytkowników Facebooka. To 82% całej populacji kraju. Dla porównania użytkowników Instagrama było tylko 166 milionów.
Może więc warto dotrzeć do tych osób za pomocą hashtagów?
Dobra rada: używaj hashtagów popularnych, związanych z Twoją marką. Znalezienie ich nie jest łatwe, ponieważ Facebook nie przywiązuje dużej wagi do systemu hashtagów. Mam jednak kilka wskazówek, jak je odkryć.
Oto nasz plan:
Czy hashtagi na Facebooku działają?
Tak, hashtagi na Facebooku działają. Korzystanie z nich nie jest tak popularne co w przypadku innych platform społecznościowych, ale warto tworzyć posty oznaczone tagami.
Hashtagi na Facebooku działają tak samo, jak w innych social mediach: łączą wiele publicznych rozmów online w jeden strumień.
W 2022 taki strumień tworzą:
- posty z hashtagami pochodzącymi z publicznych kont,
- posty z hashtagami publikowane w publicznych grupach.
Na samej górze strumienia widzimy posty z największą liczbą reakcji i komentarzy. Możemy je filtrować według rodzaju treści, takich jak posty, osoby, zdjęcia, filmy, strony, miejsca, grupy, wydarzenia (dostępne podczas korzystania z przeglądarki na urządzeniu mobilnym).
Wygląda całkiem nieźle. Ludzie mogą następnie filtrować określony hashtag, aby znaleźć bardziej odpowiednie dyskusje. Marki mogą zwiększyć widoczność i zaangażowanie swoich treści.
Niestety Facebook, w przeciwieństwie do Instagrama, nie daje możliwości śledzenia hashtagów. Nie możemy też dodawać ich do Relacji (Stories).
Kolejną różnicą pomiędzy Facebookiem a innymi platformami jest większa liczba prywatnych kont. Na Twitterze czy Instagramie znajdziemy głównie profile publiczne, Facebook natomiast jest miejscem, w którym gros kont to profile prywatne – a ich posty domyślnie widzą tylko ich znajomi.
Jak to się ma do biznesu? Prywatne hashtagi na Facebooku nie mogą być wyszukiwane.
Jasne, nadal możesz ich używać, ale jeśli nie upublicznisz swojego posta z hashtagiem, tylko Twoi znajomi z Facebooka będą mogli go znaleźć.
Jeśli zatem szukasz konkretnego hashtagu na Facebooku, prawdopodobnie Twoje wyniki zostaną wygenerowane głównie przez organizacje publiczne, marki i influencerów, a nie przez przypadkowego Kowalskiego.
Brand24 to narzędzie, które wyszukuje popularne hashtagi dla Twojej niszy biznesowej. Wykorzystaj je na swojej stronie na FB!
Jak znaleźć popularne hashtagi na Facebooku?
Korzystanie z hashtagów wydaje się proste. Tworzysz treści na social media, dodajesz do nich słowa opatrzone symbolem „#” – i gotowe. Ale czy wybrane hashtagi są odpowiednie dla Twojej niszy? Oto jak możesz to sprawdzić.
Zanim przeczytasz: Zerknij na naszą listę narzędzi do analizy i sprawdzania hashtagów
1. Wykorzystaj funkcję autouzupełniania
Korzystając z aplikacji mobilnej możesz skorzystać z funkcji autouzupełniania dostępnej w wyszukiwarce. Wszystko, co musisz zrobić, to zacząć wpisywać słowo kluczowe. Wyszukiwarka wyświetli podobne, najlepsze hashtagi.
Aby sprawdzić, ile osób skorzystało z danego hashtagu, wystarczy go kliknąć. Ta opcja podpowie Ci całkiem dokładną liczbę użytkowników. Musisz jednak ręcznie kliknąć każdy hashtag, dlatego odkrycie popularnego jest czasochłonne.
2. Użyj narzędzia do monitoringu mediów
Nie byłabym sobą gdybym nie wspomniała o narzędziach do monitoringu social media. Jak działa wyszukiwanie hashtagów za ich pomocą? To proste!
Najpierw musisz skonfigurować projekt i dodać słowa kluczowe (związane z Twoją działalnością), które chcesz monitorować. Narzędzie przeanalizuje wzmianki w Internecie i zbierze popularne hashtagi związane w obrębie Twojej niszy.
Następnie możesz spróbować dodać je do swoich postów na FB i sprawdzić rezultaty.
Musisz wiedzieć, że te hashtagi dobrze sprawdzają się w Twojej niszy, ale nie są dedykowane platformie Facebook. Żadne z narzędzi do monitoringu social media nie przedstawi Ci hashtagów dedykowanych Facebookowi, ponieważ platforma zabrania takiego dostępu.
Pamiętaj też, że hashtagi, które działają dobrze na Twitterze lub Instagramie, mogą nie być odpowiednie dla Facebooka. Warto więc testować.
Oto, jak to wygląda w praktyce:
Co więcej, Brand24 aktualizuje dane raz na godzinę. Jeśli więc pojawi się nowy popularny hashtag, narzędzie natychmiast go wykryje. To świetna oszczędność czasu.
To jednak nie wszystko. Jest jeszcze jedno miejsce, w którym możesz znaleźć popularne hashtagi. Sekcja kontekstu dyskusji w Brand24 prezentuje listę fraz, których używa Twoja grupa docelowa, zgodnie z określonym słowem kluczowym.
Ta sekcja to świetne źródło inspiracji do tworzenia tagów na Facebooka. Pokazuje również popularne tematy, które zdobywają na popularności.
Skorzystaj z Brand24, aby wygenerować listę popularnych hashtagów dla Twojej marki!
3. Sprawdź strony www z listami hashtagów
Chyba wszyscy znamy serwisy, które prezentują topowe hashtagi, gotowe do skopiowania i wklejenia do postów na Facebooku. Są dość popularne. Oto kilka z nich:
- The Ultimate List of Trending Hashtags on Every Platform by Influencer Marketing Hub
- Top 100 Hashtags by All Hashtags
- The Top 50 Most Popular Hashtags by Later
Listy te zawierają głównie hashtagi o ogólnym znaczeniu posortowane według popularności. Dodawanie bardzo popularnych (i ogólnych) tagów, takich jak #love, #food, #business #fashion, #happy, nie jest dobrym pomysłem. Może i zbierzesz kilka reakcji, ale nie sądzę, aby pomogły Ci rozwinąć stronę na Facebooku.
Dlaczego? Miliony osób śledzą tego rodzaju tagi i generują tysiące postów każdego dnia. Szanse, że Twoje treści zaginą w tłumie, są więc wysokie.
Jeśli chcesz zdobyć większy zasięg i zaangażowanie w social media, używaj hashtagów dedykowanych Twojej niszy, produktom i usługom.
Właśnie dlatego hashtagi prezentowane w agregatorach nie zawsze będą skuteczne.
4. Korzystaj z aplikacji mobilnych
Do odkrywania nowych hashtagów możesz też używać aplikacji mobilnych. Zwykle tego rodzaju aplikacje opierają się na tych samych funkcjach. Możesz eksplorować hashtagi według kategorii lub generować je, wpisując niszowe słowa kluczowe. Wygenerowane tagi możesz również filtrować po ilości użyć.
Przetestowałam kilka takich aplikacji. Te aplikacje działają dobrze, gdy szukasz popularnych lub najpopularniejszych tagów. Jak już omówiliśmy wcześniej, bardzo popularne hashtagi nie zawsze są najlepszymi do użycia.
Czy zatem warto używać aplikacji mobilnych do odkrywania popularnych, viralowych i niszowych tagów, które przyciągają uwagę użytkowników?
Raczej nie. Aplikacje analizują użycie tagów i wyświetlają je, gdy są już dość popularne.
5. Użyj generatora hashtagów
Generatory hashtagów online, takie jak np. All Hashtag lub Inflact, działają podobnie do opisanych wyżej aplikacji mobilnych. Dzięki nim łatwiej odkryć najpopularniejsze hashtagi na różnych platformach społecznościowych.
Ciekawym rozwiązaniem wydaje się być generator Inflact. Wystarczy wpisać słowo kluczowe, dodać zdjęcie lub wkleić adres URL, aby odkryć najlepsze hashtagi. Generator zaprezentuje zarówno często, jak też rzadziej używane hashtagi zawierające podobny keyword.
Skorzystaj z Brand24, aby wygenerować listę popularnych hashtagów w Twojej branży.
Podsumowanie
Czy warto dodawać hashtagi na Facebooku? Musisz sprawdzić to sam. Pamiętaj, że na Facebooku hashtagi działają tylko w przypadku postów publicznych.
Co jest pewne, posty w mediach społecznościowych z tagami zyskują większe zaangażowanie. Hashtagi zwiększają szanse na lepsze wyszukiwanie postów, treści są bardziej interaktywne i lepiej widoczne w wynikach wyszukiwania.
Niestety nie udało mi się znaleźć żadnych wiarygodnych danych potwierdzających skuteczność hashtagów Facebooka w 2022 roku.
Powtarzając za ekspertem branżowym Andreą Vahlem, wystarczy… testować. Zatem eksperymentuj i umieszczaj po kilka odpowiednich hashtagów w swoich postach! Warto zastosować niszowe słowa kluczowe.
Sprawdź swój zasięg i interakcje. Możesz też kopać głębiej, zebrać wszystkie wzmianki z określonymi hashtagami za pomocą narzędzia do monitorowania Internetu i przeanalizować, które działało lepiej.
Pomoże Ci to planować, tworzyć strategie kampanii i hashtagów na przyszłość. Następnie opublikuj taką samą liczbę podobnych postów w przyszłym tygodniu, ale bez hashtagów. Porównaj swój zasięg i interakcje z wynikami z poprzedniego tygodnia. Voila!
Warto zbierać także wzmianki z wybranymi hashtagami, porównując ich skuteczność. Pomoże Ci w tym narzędzie do monitorowania mediów. Planowanie kampanii i szlifowanie strategii hashtagowej stanie się prostsze, zwłaszcza jeśli porównasz rezultaty z poprzednich tygodni.
Chcesz odkryć najpopularniejsze hashtagi dla swojej firmy? Wypróbuj narzędzie Brand24 za darmo!