Narzędzie do zarządzania wizerunkiem firmy w Internecie może być ratunkiem dla firm, które chcą chronić swoją markę. Dzięki niemu łatwiej utrzymać pozytywne wyobrażanie na jej temat w oczach swoich klientów. Dowiedź się, które narzędzie jest odpowiednie dla Twojego biznesu!
Na rynku dostępnych jest wiele świetnych narzędzi do zarządzania wizerunkiem firmy online. Dzięki nim możesz:
- Mieć oko na to, co mówi się o Twojej firmie w Internecie;
- Szybko reagować, jeśli pojawią się negatywne treści lub komentarze;
- Chronić wizerunek marki;
- Monitorować opinie klientów;
- Zapewnić swoim klientom pozytywne doświadczenia podczas interakcji z Twoją firmą w Internecie.
Oto zestawienie najlepszych narzędzi, które ułatwią Ci utrzymać pozytywny wizerunek firmy i efektownie nim zarządzać:
- Brand24
- Brandwatch
- Mention
- Reputology
- BirdEye
- Podium
- Reputation
- Sprout Social
- Hootsuite
- BrandYourself
- Digimind
- ReviewTrackers
Dobre praktyki zarządzania wizerunkiem przedsiębiorstwa w Internecie
Zarządzanie wizerunkiem online to zestaw działań wymaganych do utrzymania lub polepszenia reputacji marki w internecie.
W kwestii zarządzania wizerunkiem można wyróżnić dwa typy działań: wewnętrzne i skierowane na zewnątrz.
Od czego zacząć?
Przede wszystkim trzeba zdać sobie sprawę, że zarządzanie wizerunkiem marki zaczyna się jeszcze zanim podejmie się jakiekolwiek ruchy w sieci czy social mediach. Pierwszym krokiem jest zebranie danych połączone z analizą – w ten sposób otrzymujemy punkt wyjścia do działań.
Jeśli zarządzasz wizerunkiem małej lub średniej firmy, powinieneś zacząć od implementacji narzędzi do monitoringu mediów. To dużo mniej kosztowne wyjście niż opłacanie zespołu profesjonalistów zajmujących się tylko tym aspektem prowadzenia przedsiębiorstwa.
Dlaczego tego typu narzędzie przyda się w pracy? Oto kilka najważniejszych zalet:
Dobre narzędzie do monitorowania
- automatycznie zbierze wzmianki online na temat Twojej marki,
- przeprowadzi analizę sentymentu wokół marki,
- określi natężenie dyskusji na temat marki,
- zaprezentuje kompleksowy obraz Twojej marki w Internecie.
Trzymanie ręki na pulsie internetowej opinii publicznej pomoże szybko znaleźć obszary problematyczne i tym samym uniknąć ewentualnych kryzysów. Oprócz tego będziesz w stanie dotrzeć zarówno do zadowolonych konsumentów, jak i tych, którzy mają pewne obiekcje. W ten sposób zbudujesz silniejsze relacje ze swoimi klientami. Wszystkie te działania mają niebagatelne znaczenie w zarządzaniu wizerunkiem twojej marki.
Jeśli zebrałeś już najważniejsze dane, przyszedł czas wziąć je pod lupę. Zwróć uwagę na:
- wzmianki pochodzące od popularnych internautów (np. influencerów) – zazwyczaj mają oni duże audytorium,
- negatywne wzmianki i recenzje,
- problemy do rozwiązania zasugerowane przez klientów,
- pozytywny feedback.
W ten sposób uzyskasz ogólny obraz tego, jak w otoczeniu zewnętrznym postrzegana jest Twoja firma.
W kolejnym etapie warto skupić się na analizie wizerunku online i wnioskach, jakie z tego płyną. Pomyśl o tym, co wychodzi dobrze, a co można poprawić – i wprowadź zmiany w życie.
Przykład: Twoja firma zbiera wiele negatywnych uwag na temat długiego czasu odpowiedzi na zapytania klientów. Odpowiedzi udzielacie jedynie ty i Twój partner, ale od dłuższego czasu jesteście przytłoczeni innymi obowiązkami – doskonale zdajecie sobie więc sprawę z kulejącej obsługi klienta. W tym momencie dochodzicie do wniosku, że trzeba zatrudnić nowego pracownika, który będzie odpowiadał za kontakt z klientami. Od tej chwili zapytania konsumentów obsługiwane są błyskawicznie, a reputacja firmy znacznie się poprawiła.
Teraz już wiesz, dlaczego zarządzanie wizerunkiem firmy wpływa na osiągane przez nią wyniki.
Co dalej?
W mojej opinii zewnętrzne działania wizerunkowe powinny wiązać się z poprawą percepcji danej firmy w środowisku online. Oznacza to podjęcie różnorodnych aktywności, które będą miały na celu komunikację, kształtowanie i ochronę reputacji firmy – nie tylko na platformach społecznościowych, ale też poza nimi. Możemy wymienić dwa filary tego podejścia:
- proaktywne reagowanie na pozytywne wzmianki i recenzje,
- proaktywne reagowanie na negatywne wzmianki i recenzje.
Nie warto lekceważyć żadnej opinii – zwłaszcza tej zamieszczonej w sieci. Spróbuj zrozumieć punkt widzenia każdego klienta, doceniając sugestie lub porady, którymi się z tobą dzieli. Uważne słuchanie dostarczy mnóstwo wartościowego feedbacku, dzięki czemu będziesz wiedział, w jaki sposób rozwijać i ulepszać swoją markę. Konsekwentnie realizowana strategia na tym polu zapewnia niezmiennie dobry wizerunek firmy.
Wizerunek firmy w Internecie – 12 najlepszych narzędzi
Zarządzanie i kształtowanie wizerunku firmy w Internecie to wieloetapowy, skomplikowany proces. Można go jednak znacznie uprościć, korzystając z dedykowanych narzędzi i systematycznie stosowanych dobrych praktyk. Oto kilka z nich:
1. Brand24
Bezpłatny 14-dniowy trial. Płatne plany rozpoczynają się od 179 zł/msc.
Brand24 to jeden z najlepszych narzędzi do zarządzania reputacją, jakie można kupić: jest łatwy w użyciu, skuteczny, dający głęboki obraz sytuacji i niedrogi.
Brand24 zapewnia szczegółowy monitoring mediów internetowych i posiada przy tym rozbudowaną analitykę, która dostarcza świetny wgląd w prezencję marki online. Narzędzie pomaga śledzić, co ludzie mówią o Twojej marce w sieci. Tym sposobem możesz szybko zająć się wszelkimi negatywnymi opiniami na swój temat.
Narzędzie nie tylko zbiera wzmianki na podstawie dowolnego słowa kluczowego z mediów społecznościowych, takich jak Twitter, Instagram, Facebook, Reddit, Telegram i TikTok. Monitoruje także serwisy informacyjne, strony z recenzjami, blogi, fora dyskusyjne, podcasty, filmy i inne miejsca w sieci i gromadzi zebrane wyniki w jednym miejscu. Dzięki temu cała mozolna praca z wyszukiwaniem opinii i treści na swój temat jest już wykonana za Ciebie.
Za pomocą Brand24 możesz monitorować i analizować recenzje online zamieszczane na stronach z recenzjami, takich jak TripAdvisor, Yelp, Booking, App Store, Google Play i Trustpilot.
Co więcej, narzędzie analizuje również wzmianki i przetwarza wnioski na temat zebranych wyników. Dzięki temu będziesz w stanie łatwo sprawdzić:
- sentyment wzmianek
- zasięg
- najbardziej wpływowe źródła wzmianek
- popularne hashtagi
- najpopularniejsze wzmianki
i wiele innych.
Wszystkie wzmianki na wybrany temat pojawiają się w panelu głównym. Możesz je jednak otrzymać również poprzez:
- E-mail – w postaci raportów dziennuch i tygodniowych, czy alertów informujących o nagłych skokach liczby wzmianek,
- aplikację Slack,
- aplikację mobilną.
Wisienką na torcie jest dostęp do fantastycznej obsługi klienta!
Wypróbuj narzędzie do monitoringu mediów i dbaj o pozytywny wizerunek firmy!
W jaki sposób monitoring mediów może pomóc poprawić wizerunek firmy w Internecie?
“Ludzie rzadko mówią niemiłe rzeczy prosto w twarz. Jako marketerzy nie możemy oczekiwać, że niezadowoleni klienci będą narzekać na naszych profilach w mediach społecznościowych. Są wszędzie, a naszym zadaniem jest ich znaleźć. Dzięki monitorowaniu mediów jest to bardzo proste”.
Justyna Dzikowska, Head of Marketing w Brand24
2. Brandwatch
Szczegółowy cennik jest dostępny po wysłaniu zapytania.
Brandwatch to kolejne narzędzie do zarządzania wizerunkiem przedsiębiorstwa. Pozwala monitorować i reagować na recenzje online, posty w mediach społecznościowych i inne treści online. Tak samo jak Brand24, posiada funkcje do analizy wydźwięku wzmianek i identyfikacji influencerów.
Dzięki Brandwatch możesz zobaczyć wszystkie wzmianki o swojej marce w jednym miejscu, w tym z mediów społecznościowych, serwisów informacyjnych i innych źródeł internetowych.
Jedna funkcja jest szczególnie przydatna – dashboard do zarządzania reputacją, co stanowi tylko punkt wyjścia do przygotowania solidnej analizy. Rozbudowany panel i wszechstronność narzędzia sprawia, że z Brandwatch korzystają głównie średnie i duże firmy.
Wypróbuj narzędzie do monitoringu mediów i dbaj o pozytywny wizerunek firmy!
3. Mention
Plan Solo kosztuje 49 USD miesięcznie.
Mention to kolejne warte uwagi oprogramowanie, dzięki któremu kreowanie wizerunku firmy jest dużo łatwiejsze. Jako jedno z popularnych narzędzi do monitoringu mediów, Mentions wykonuje świetną robotę w obszarze wyłapywania i gromadzenia w jednym miejscu wzmianek online z mediów społecznościowych i różnych stron internetowych.
Mention posiada również osobne narzędzie do monitorowania i analizowani reputacją w Internecie – The Brand Grader.
4. Reputology
Plan Single Location kosztuje 29–49 USD miesięcznie.
Reputology to pakiet oprogramowania wspomagający zarządzanie i kształtowanie wizerunkiem w małych, średnich i dużych firmach. Jego mocną stroną jest analityka oparta o lokalizację – to istotna funkcjonalność zwłaszcza dla firm skupiających się na konkretnym rynku.
Reputology wspiera gromadzenie opinii klientów, monitorowanie treści o marce i analizę tekstu. Dzięki Reputology możesz odpowiadać na recenzje klientów w wielu witrynach z jednego pulpitu nawigacyjnego.
Narzędzie zapewnia powiadomienia w czasie rzeczywistym o pojawieniu się nowych recenzji, co pozwala firmom reagować na opinie w odpowiednim czasie.
Narzędzie zapewnia alerty w czasie rzeczywistym, gdy publikowane są nowe recenzje. Tym sposobem możesz reagować na wzmianki na swój temat w odpowiednim czasie, nie zostawiając żadnej bez odpowiedzi.
5. BirdEye
Szczegółowy cennik dostępny jest po wysłaniu zapytania.
BirdEye to oprogramowanie – podobnie jak poprzednie – udostępniane w modelu SaaS, które pomaga zarządzać reputacją, dostarczając narzędzia do doskonalenia obsługi klienta. BirdEye kładzie nacisk na analitykę recenzji i opinii, ale oprócz tego oferuje łatwy wgląd w reputację firmy w wyszukiwarce Google.
BirdEye wyróżnia także możliwość przygotowania ankiet, czat online oraz algorytm badający insight klientów, którego skuteczność opiera się o zebrane recenzje.
Monitoruj wizerunek firmy i zarządzają reputacją swojej marki w Internecie
6. Podium
Płatne plany rozpoczynają się od 49 USD miesięcznie.
Kolejnym wartym wspomnienia narzędziem do zarządzania reputacją jest Podium. Podobnie jak BirdEye, Podium koncentruje się na zarządzaniu i ulepszaniu doświadczeń klientów.
Najważniejsze funkcje to m.in. platforma komunikacyjna, zarządzanie recenzjami i feedbackiem oraz czat online.
7. Reputation
Szczegółowy cennik dostępny jest po wysłaniu zapytania.
Jest to kompleksowe oprogramowanie do zarządzania reputacją z rozwiązaniami wykraczającymi poza zarządzanie reputacją. Narzędzie pomaga zrozumieć sentyment i przeanalizować opinie.
Dostępne funkcje obejmują m.in. social listening, platformę do zarządzania reputacją online sprzyjającą budowaniu pozytywnego wizerunku firmy, wskaźnik Reputation Score i Business Listings.
8. Sprout Social
Płatne plany rozpoczynają się od 249 USD miesięcznie.
Sprout Social to kolejne narzędzie ułatwiające monitoring social media, którego możesz użyć przy budowaniu wizerunku i zarządzania nim w sieci.
Chociaż Sprout Social nie oferuje konkretnego rozwiązania do zarządzania reputacją, to zapewnia funkcje, które mogą pomóc firmom monitorować ich reputację online i utrzymywać pozytywny wizerunek firmy odpowiadając na opinie klientów.
Spośrod wielu funkcji Sprout Social, warto wspomnieć o analizie sentymentu, opcji raportowania, zarządzania recenzjami i innymi, które pomogą Ci zadbać o właściwie kształtowanie wizerunku.
9. Hootsuite
Płatne plany abonamentowe zaczynają się od 49 USD miesięcznie.
Żadne zestawienie platform do zarządzania wizerunkiem przedsiębiorstwa nie może się obyć bez Hootsuite. Dzięki Hootsuite marketerzy mogą łatwo monitorować kanały mediów społecznościowych, blogi i serwisy informacyjne pod kątem wzmianek o własnej marce lub słów kluczowych związanych z ich branżą.
Narzędzie, podobnie jak pozostałe, zapewnia analizę sentymentu, która pozwala poznać ton rozmów wokół Twojej marki i identyfikować potencjalne problemy, zanim przerodzą się w kryzysy.
Monitoruj wizerunek firmy i zarządzają reputacją swojej marki w Internecie
10. BrandYourself
Szczegółowy cennik jest dostępny po wysłaniu zapytania.
BrandYourself to narzędzie, które pomaga zarządzać osobistą reputacją online.
Umożliwia monitoring i analizę wyników wyszukiwania, aktywności w mediach społecznościowych i witrynach z recenzjami oraz zapewnia spersonalizowane wskazówki dotyczące poprawy obecności w Internecie.
Narzędzie zapewnia powiadomienia w czasie rzeczywistym, gdy wykryte zostaną nowe wzmianki o Twojej marce, co pozwala na szybką reakcję na opinie klientów.
11. Digimind
Szczegółowy cennik jest dostępny po wysłaniu zapytania.
Digimind to narzędzie do monitorowania i analizy mediów społecznościowych, które zapewnia między innymi wgląd w to, jakie jest postrzeganie firmy w oczach odbiorców.
12. ReviewTrackers
Szczegółowy cennik jest dostępny po wysłaniu zapytania.
Na końcu listy znalazł się ReviewTrackers. To narzędzie do zarządzania recenzjami, które pozwala monitorować recenzje w witrynach takich jak Google, Yelp i Facebook. Możesz odpowiadać na recenzje z Facebooka i Google bezpośrednio z aplikacji.
Narzędzie pomaga zrozumieć doświadczenia klientów poprzez monitorowanie recenzji i platform społecznościowych.
Jak wybrać narzędzie do kreowania wizerunku przedsiębiorstwa?
Jak widzisz na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które pomogą Ci utrzymać pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. Skąd wiesz, które z nich jest odpowiednie dla Ciebie? Oto kilka kwestii, którymi warto się kierować przy wyborze:
- Zastanów się, jakie są Twoje cele. Chcesz poprawić obecność w Internecie? A może próbujesz naprawić szkody, które już zostały wyrządzone? W zależności od celów będziesz chciał szukać różnych funkcji w narzędziu.
- Weź pod uwagę swój budżet. Musisz zainwestować trochę pieniędzy, aby uzyskać dostęp do solidnych narzędzi, które pomogą Ci osiągnąć Twoje cele.
- Pomyśl o swoim poziomie wiedzy. Jeśli wizerunek firmy i zarządzanie nim online jest dla Ciebie obce, będziesz chciał poszukać rozwiązania, które jest łatwe w użyciu. Z drugiej strony, jeśli masz trochę doświadczenia, możesz sobie poradzić z bardziej rozbudowanym narzędziem.
- Spójrz na recenzje innych użytkowników. Zobacz, co inne firmy sądzą o konkretnych narzędziach, które rozważasz. Przeczytaj zarówno pozytywne, jak i negatywne recenzje, aby uzyskać pełny obraz.
Pamiętając o tych czynnikach, możesz wybrać oprogramowanie odpowiednie dla siebie.
Monitoruj wizerunek firmy i zarządzają reputacją swojej marki w Internecie