Jak niewielkim nakładem czasu promować biznes w internecie?
Która z firm nie marzy o rosnącej liczbie klientów i zwiększaniu przychodów? Istnieje wiele czynników, które pozwalają urzeczywistnić te marzenia, a jednym z nich jest promocja biznesu w internecie. Zastanawiasz się jak wypromować firmę? A może chcesz dowiedzieć się, czy są metody, które przynoszą najlepsze efekty i nie zabierają przy tym dużo czasu i pieniędzy? Wszystkiego dowiesz się z artykułu!
Reklama jest dźwignią handlu. Z badań wynika, że z roku na rok firmy zwiększają swoje wydatki na działania reklamowe. Dostrzegając potencjał w tym drzemiący, trudno pominąć Internet.
Reklama online to dziś jedna z metod precyzyjnego dotarcia do klienta, która w porównaniu do tradycyjnych form reklamy nie wymaga aż tak dużych nakładów finansowych.
W 2018 roku wydatki na reklamę w Internecie wzrosły o 12,9% (IAB Polska – Raport Strategiczny: Internet 2018/2019). Taki wynik potwierdza, że Internet jest ważnym miejscem na promocję biznesu.
Taka sytuacja z pewnością jest korzystna dla firm z ograniczonym budżetem na reklamę, które dzięki obecności w Internecie mogą stale się rozwijać i być rentowne. Tym bardziej że wcale nie potrzebujesz wysokiego budżetu by wypromować firmę. Są metody, dzięki którym możesz zrobić to skutecznie i tanio!
W tekście opisuję więc sprawdzone sposoby promowania biznesu w Internecie, które nie pochłaniają dużo czasu i funduszy finansowych.
Przyjrzyjmy się temu bliżej:
Obiecuję, że będzie krótko i konkretnie. Co więcej – wszystkie z tych propozycji możesz od razu wdrożyć u siebie. Im szybciej tym lepiej!
Jak promować biznes w internecie?
Prosta prawda jest taka, że tyle, ile marek, tyle pomysłów na promocję biznesu w Internecie. Trudno się z tym nie zgodzić, tym bardziej kiedy internet oferuje w tym zakresie szerokie pole do popisu.
Prowadzenie własnego biznesu wymaga sporego zaangażowania, czasu i wysiłku. Czas to pieniądz, a już na pewno w biznesie, dlatego warto skupić się na tych działaniach, które w możliwie szybkim czasie mogą przynieść najwięcej efektów.
W tekście opisałam kilka taktyk, na które warto zwrócić szczególną uwagę, a firmy z powodzeniem mogą zacząć wdrażać u siebie. Chyba że już je praktykują.
Obserwuj opinie klientów
Wbrew pozorom podstawowym składnikiem skutecznej promocji nie jest oryginalna kampania, czy najbardziej zaskakujący przekaz. Chodzi o zaufanie. W końcu finalnie każda próba wypromowania firmy prowadzi do sprzedaży. Bez zaufania nikt nie kupi Twojego produktu, nikt nie skorzysta z usługi.
Ludzie nie chcą kupować produktów, które nie spełnią ich oczekiwań, dlatego potrzebują upewnić się co do słuszności swojego zakupu. Poleganie na opinii osób, które miały styczność z marką jest w tym przypadku kluczowe.
Potwierdzają to badania, z których wynika, że aż 97% internautów sprawdza w sieci opinie innych klientów przed dokonaniem zakupu, a 84% z nich ufa internetowym recenzjom tak samo jak poleceniom od najlepszych znajomych.
Chcąc wypromować swój biznes w Internecie dobrze trzymać rękę na pulsie, obserwować opinie klientów na swój temat i reagować możliwie jak najszybciej, a tym bardziej wtedy, kiedy są one negatywne.
Mark Hugson w swojej książce “Marketing szeptany” podkreślał, że nawet jeden niezadowolony klient może wywołać niechęć u innych 26 osób. Kiedy każda z tych 27 osób wyrazi negatywną opinię w obecności 16 innych klientów to mamy w sumie już blisko 450 osób, które prawdopodobnie nie skorzystają z oferty.
Narzędzia do monitoringu Internetu pozwalają szybko docierać do opinii i zapytań internautów, również tych, w których internauci nie używają oficjalnego oznaczenia marki w swoich wpisach.
Jednym z takich narzędzi jest Brand24, który gromadzi publicznie dostępne wzmianki z:
- social media (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, TikTok),
- portali informacyjnych,
- forów,
- blogów,
- stron opiniotwórczych takich jak TripAdvisor i Yelp
- i innych źródeł w internecie.
Wszystko po to, by zapewnić jak największą ochronę reputacji marki.
Aby być na bieżąco z opiniami na temat swojej marki Brand24 posiada możliwość ustawienia powiadomień o nowych wynikach. Tym sposobem zwiększa się gwarancja, że żadna wzmianka nie zostanie przeoczona.
Aby rozpocząć wystarczy założyć projekt na konkretne słowo kluczowe. Może to być nazwa Twojej marki i w zasadzie wszystko, co jest powiązane z Twoim biznesem – firmowy hashtag, hasło kampanii itd.
Nie posiadasz swojego konta? Nie szkodzi! Brand24 posiada darmowy okres próbny, podczas którego przez 14 dni możesz przetestować narzędzie i sprawdzić opinie klientów na swój temat.
Stosuj popularne hashtagi
Stosowanie hashtagów wspiera promocję biznesu w Internecie z dwóch powodów.
Po pierwsze hashtagi zwiększają zasięg wpisu, a to wpływa na wzrost zaangażowania pod treściami. Po drugie – pomagają pozycjonować wpisy. To między innymi na ich podstawie Instagram wyświetla post w feedzie, co przekłada się na zwiększenie grupy osób, które zobaczą post.
Właśnie dlatego chcąc docierać do nowych odbiorców i promować firmę w internecie warto w swoich treściach uwzględnić popularne hashtagi z Twojej branży.
Jak znaleźć najpopularniejsze hashtagi?
Narzędzia do monitoringu internetu automatycznie odnajdują popularne hashtagi. Na podstawie określonego słowa kluczowego Brand24 generuje listę najpopularniejszych hashtagów używanych w obrębie konkretnego tematu.
Stosując popularnej hashtagi w swoich wpisach zwiększasz zasięgi, co oznacza, że więcej osób ma szansę dowiedzieć się o Twojej marce.
Czytaj więcej: O szukaniu popularnych hashtagach pisaliśmy już wcześniej. Sprawdź naszą listę 5 narzędzi, dzięki którym znajdziesz najpopularniejsze ###.
Wykorzystaj potencjał social media
Mówiąc o hahstagach trudno nie wspomnieć o social media. W końcu głównie z mediami społecznościowymi kojarzone są hashtagi. A wracając do tematu… Czy potrafisz sobie wyobrazić, aby marka nie posiadała swojego profilu w social media? Ja też nie.
Do promocji biznesu warto wybrać te platformy, które odpowiadają Twojej grupie docelowej i na których wykazują największe zainteresowanie marką.
Nie ma sensu tracić zasobów, pomysłów i czasu na prowadzenie fanpage’a firmowowego tam, gdzie nie przyniesie to efektów. Dlatego w pierwszym kroku zdefiniuj, które kanały social media będą odpowiednie dla Twojego biznesu.
Jaką rolę pełnią social media w promocji biznesu?
Na przestrzeni ostatnich lat ich rozwój był na tyle dynamiczny, że dziś doprowadziło nas to do sytuacji, w której śmiało można powiedzieć, że social media stanowią główne źródło informacji i często są pierwszą drogą styku klienta z marką.
Według raportu McKinsey, dla 72% internautów social media stały się codziennym źródłem informacji, wyprzedzając w ten sposób tradycyjne kanały takie jak np. radio, które jeszcze 2 lata temu wiodły prym w tej kwestii.
Swojej obecności w social media nie ograniczaj wyłącznie do założenia fanpage’a.
Najlepiej wypromujesz firmę poprzez aktywne uczestniczenie w życiu społeczności.
Odpowiadanie na pytania użytkowników (i to nie tylko na firmowym profilu), czy wchodzenie w interakcję pozwoli przedstawić ludzką twarz biznesu, co pomoże wzbudzić zaufanie i zaprocentować.
Sprzedaż bez sprzedaży
Co dokładnie mam na myśli? Internauci chętnie szukają wsparcia wśród innych osób wykorzystując do tego właśnie media społecznościowe lub fora internetowe. Generują przy tym dużo treści, wśród których mogą znaleźć się pytania pasujące do Twojej oferty.
Nic nie stoi na przeszkodzie byś został jednym z doradzających i oferujących swoją pomoc.
Odnajdywanie tego typu zapytań i reagowanie na nie to nic innego jak social selling. Jest to metoda sprzedaży polegająca na bardziej miękkim podejściu do całego procesu, w którym nie chodzi o nachalną sprzedaż samą w sobie, a o zbudowanie relacji opartej na zaufaniu.
Dzielenie się wiedzą, czy udostępnianie swoich artykułów osobie poszukującej porady jest najlepszą formą promocji biznesu w Internecie i ma dużo lepsze efekty niż agresywne reklamowanie produktów i usług.
Korzystając z narzędzi do monitoringu Internetu łatwo dotrzesz do treści o potencjale reklamowym. Jedyne co wystarczy zrobić to założyć projekt, w którym frazą kluczową będą zwroty typu:
- Gdzie znajdę
- Co polecacie
- Szukam
- Gdzie kupię
- Polećcie
i temu podobne lub jakiekolwiek inne zwroty powiązane z Twoim biznesem, np. fotograf.
Odnajdując i odpowiadając na tego typu zapytania zwiększasz szansę na widoczność Twojej marki w sieci. W końcu Twoja odpowiedź nie jest anonimowa i zobaczą ją również inni internauci, co tylko zwiększa szansę na dotarcie do nowych, potencjalnych klientów.
Wypróbuj monitoring Internetu do promocji marki.
Załóż konto próbne i testuj przez 14 dni za darmo.
Znajdź wpływowe osoby w swoim otoczeniu
Wyobraź sobie, że jako miłośnik nurkowania szukasz wskazówek odnośnie najlepszego sprzętu. Komu bardziej zaufasz? Opisom produktów na stronie producentów czy osobom, które podzielają Twoje zainteresowanie, mogą podzielić się swoimi radami i doświadczeniem?
Influencer marketing od dłuższego czasu cieszy się niesłabnącym powodzeniem. Marki już dawno odkryły, że ludzie chcą posiadać rzeczy, które mają inni i są skłonni bardziej uwierzyć osobie polecającej produkt, niż obietnicom ze strony samej marki na ten temat.
Warto wykorzystać ten trend również u siebie.
Nie musisz od razu celować we współpracę ze znanymi globalnie nazwiskami. Większa liczba obserwujących w social media wcale nie oznacza, że tak samo wysokie będą wyniki sprzedażowe.
Podczas badania Markerly zauważono, że im wyższa liczba obserwatorów, tym niższy jest stosunek polubień i komentarzy.
Warto więc skupić się na osobach, które co prawda nie posiadają tak wielkiego grona odbiorców, ale ich fanów łączą podobne zainteresowania i wyróżniają się większym zaangażowaniem.
Takie osoby to mikroinfluencerzy, a ich atutem jest fakt, że relacje z odbiorcami często opierają się na prawdziwej znajomości, przez co są dużo silniejsze.
Jak wynika z raportu HelloSociety mikroinfluencerzy generują o 60% wyższe zainteresowanie w porównaniu do przeciętnej kampanii. Akcje z ich udziałem są 7 razy bardziej efektywne niż te z udziałem influencerów o większych zasięgach.
Monitorując Internet dotrzesz do osób, które aspirują do pozostania ambasadorami Twojej marki. Dużym ułatwieniem tego zadania będzie gotowa lista topowych i najaktywniejszych publicznych profili od Brand24.
Nawiązanie współpracy z takimi osobami to stary dobry marketing szeptany.
Miejsce na obu listach uzależnione jest od kilku czynników – wpływu, jaki wywiera na innych internautów, liczbie wypowiedzi, zasięgu w social media czy procentowego udziału w dyskusjach na temat marki.
Podsumowanie
Informacje stanowią dziś potężną broń i to na nich opierają się wszelkie działania promocyjne. Trudno podejmować jakiekolwiek decyzje bez znajomości grupy docelowej, ich potrzeb i zachowań czy wiedzy odnośnie odpowiednich kanałów w internecie, na których promocja firmy może być dużo skuteczniejsza w porównaniu do innych miejsc.
Promując swoją firmę w sieci, monitoring internetu jest w pewnym sensie nieodłączną częścią tego procesu, który pozwala skrócić pewne aspekty, oszczędzając przy tym znaczną część czasu.
Monitoring internetu pozwala docierać do treści, które mogą wnieść wartość w rozwój firmy. Łączy pozyskiwanie informacji z budowaniem relacji z klientami, a nawet sprzedażą, zapewniając przewagę firmom, które z niego korzystają.