4 sposoby na monitorowanie tylko tego, co naprawdę istotne
Monitoring Internetu ma ułatwić Ci pracę i zaoszczędzić Twój czas, wyszukując wzmianki o Twojej firmie lub interesujących tematach. Przegląda w tym celu poszczególne strony, w poszukiwaniu określonych słów kluczowych, a następnie gromadzi w jednym miejscu wpisy, które je zawierają.
Co jednak w sytuacji, kiedy chcesz monitorować słowo, które może funkcjonować w różnych kontekstach, a Ciebie interesuje tylko jeden konkretny? Lub kiedy nazwa Twojej firmy nie jest uniwersalna? Jak w takiej sytuacji odnaleźć wzmianki dotyczące tylko tego, co dla Ciebie ważne? Czy jest to w ogóle możliwe?
Zanim powiem, jak to osiągnąć, już na wstępie uspokoję Cię – tak, jest to możliwe. Odpowiednio wykorzystane narzędzie do monitoringu pozwoli wyszukać tylko istotne wzmianki.
Monitorowanie popularnych słów kluczowych
Gromadzenie wzmianek, które nie dotyczą interesujących Cię kwestii nie jest tylko zbędne, ale może istotnie wpłynąć na jakość Twojej pracy. Szkoda czasu na przeglądanie nieistotnych wzmianek – lepiej wykorzystasz swój pakiet, jeżeli nie będziesz gromadzić w swoich projektach nic nie wnoszących śmieci.
Monitoring Internetu opiera się na słowach i zwrotach kluczowych. Wybierając je wskazujesz narzędziu, czego ma szukać na różnych stronach internetowych. Jeżeli zwroty, które monitorujesz wprowadzają do Twojego projektu zbyt dużo nieistotnych wzmianek, nie musisz i nie powinieneś bezradnie się na to zgadzać. Zobacz, co zrobić aby gromadzić wpisy, które naprawdę Cię interesują.
4 sposoby na efektywne monitorowanie tylko tego, co istotne
1. Używaj słów wymaganych
Słowa wymagane to dodatkowe słowa lub zwroty, które muszą pojawić się w znalezionych wpisach razem ze słowem kluczowym. W ten sposób pomagają gromadzić jak najbardziej precyzyjne wyniki w przypadku wyrażeń niejednoznacznych, ponieważ ograniczają niepotrzebne wpisy filtrując wzmianki już na etapie ich zbierania.
Jak ich użycie może wyglądać w praktyce? Załóżmy, że mam restaurację Olimp – z pewnością nie jest to nazwa uniwersalna. Dlatego, aby doprecyzować wyszukania, można by dodać obok zwrotu kluczowego także słowo wymagane, np. restauracja, jedzenie. Wtedy mój projekt mógłby wyglądać tak:
Nie bez powodu dodałam te słowa w trzech wierszach. Przy takiej konfiguracji, do mojego projektu będą wpadały wpisy typu:
- Moja ulubiona restauracja ❤ Olimp
- Najlepsza włoska kuchnia tylko w restauracji Olimp!
- Olimp – tutaj jedzenie jest więcej niż dobre.
Gdybym wpisała te 3 słowa wymagane w jednym oknie, powyższe przykładowe wyniki nie pojawiłyby się w moim projekcie. To dlatego, że w takiej konfiguracji słowo kluczowe (Olimp) i wymagane (restauracja, restauracji, jedzenie) musiałyby pojawić się wszystkie razem w pojedynczym wpisie. Posty, zawierające słowo kluczowego i tylko jedno słowo wymagane zostałyby pominięte.
W innym przypadku możesz monitorować restaurację Olimp bez słów wymaganych, a jedynie używając filtrów wewnątrz narzędzia:
- restauracja{or}restauracji{or}restaurację{or}restauracją{or}jedzenie{or}jedzenia itp.
Separatory OR sprawią, że w wynikach pojawią się wpisy, które zawierają przynajmniej jedno z wprowadzonych w filtrze słów.
2. Zastosuj słowa wykluczone
Z drugiej strony monitoring Internetu pozwala nam wykluczyć wyrażenia, które nie mogą występować razem ze słowem kluczowym. Pomaga to blokować niepotrzebne wzmianki już na etapie ich kolekcjonowania, ponieważ pokazuje, w jakim kontekście Twoje słowo kluczowe nie powinno występować.
Jak wykorzystać słowa wykluczone, bo to o nich tutaj mowa? Pozostając w klimacie gastronomicznym, restauracja Mamma Mia powinna wykluczyć słowo film, aby nie zbierać powiadomień o komedii romantycznej z 2008 roku oraz z wiadomych względów słowo Abba.
Tym razem zamieściłam je w jednym oknie i oddzieliłam przecinkiem. Dla naszego narzędzia to oznacza, że żadne ze wskazanych słów wykluczonych nie może pojawić się w znalezionym wpisie razem ze słowem kluczowym.
3. Blokuj niechciane strony
Mogą zaistnieć sytuacje, kiedy na konkretnej stronie często będzie pojawiać się Twoje słowo kluczowe, ale w całkiem złym kontekście. Nie dasz rady przewidzieć innych słów, które wystąpią razem z nim i na szczęście nie musisz tego robić. Dla takich sytuacji, monitoring internetu dostarcza inną przydatną opcję – możesz zablokować konkretną stronę lub autora social media. Jest to dla narzędzia jednoznaczny sygnał – wzmianki z tych miejsc Ciebie nie interesują.
4. Używaj filtrów
Jeżeli masz wiele produktów i chciałbyś monitorować każdy z nich, nie musisz wykorzystać do tego całego limitu słów kluczowych (możesz je zachować na sprawdzenie np. swojej konkurencji albo kampanii). Jak w takiej sytuacji optymalnie śledzić dyskusje na temat każdego ze swoich produktów?
Stwórz ogólny projekt z nazwą swojej marki, a następnie odpowiednio filtruj zgromadzone wyniki. Jak mogłoby to wyglądać w praktyce? Dobrze będzie to widać na przykładzie branży motoryzacyjnej. Weźmy może Volkswagena? W słowach kluczowych można by wskazać nazwę marki w różnych przypadkach. W ten sposób monitoring wykryje wszystkie wzmianki na jej temat, ponieważ internauci mogą pisać np.: mam Volkswagena, uwielbiam jeździć Volkswagenem, itp.
Aby znaleźć wpisy o konkretnych modelach samochodów, wystarczy je odfiltrować. Filtry dostarczą Ci szczegółowych informacji na temat każdego produktu. W Brand24 możesz ich użyć w sekcji Wyniki, aby odkryć konkretne wpisy lub w sekcji Analiza aby poznać szczegółowe statystyki na temat wzmianek dotyczących każdego modelu.
Jak widzisz, nawet jeżeli chcesz monitorować słowo, które może występować w różnych kontekstach, nie musisz martwić się o zbieranie bardzo dużej ilości nieistotnych wzmianek. Odpowiednio wykorzystane narzędzie do monitoringu przefiltruje wyniki tak, abyś pracował tylko na wpisach, które dotyczą interesujących Ciebie kwestii.
Skorzystaj z darmowych testów Brand24 – chętnie pomożemy skonfigurować Twoje konto.