5 wskazówek, aby Twoje treści online były częściej udostępniane

Aneta Głowacka Aneta Głowacka
Apr 12, 2016 ・ 5 min read

Co zrobić aby więcej osób udostępniało Twoje wpisy na blogu, posty na Facebooku czy tweety? Paradoksalnie odpowiedzi na to pytanie można już szukać w badaniu psychologicznym, które zostało przeprowadzone… 50 lat temu! Na długo przed mediami społecznościowymi, Ernest Dichter – australijski psycholog i analityk rynku – w swoim badaniu zajął się marketingiem szeptanym. Chciał odkryć, w jaki sposób zachęcić klientów do dzielenia się z innymi ludźmi informacjami o produktach i usługach firm. Od tej pory powstały nowsze badania, biorące pod uwagę realia mediów społecznościowych, które jednak wciąż bazują na jego odkryciach.

Badanie Dichtera

W 1966 Ernest Dichter stwierdził, że istnieją 4 powody, które motywują konsumentów do dzielenia się z innymi informacjami na temat marek.

  • Product Involvement – 36% udostępnień dotyczy dobrych doświadczeń wynikających z relacji odbiorców z marką. Oznacza to, że oferowany przez nią produkt, usługa lub kontakt okazał się tak zachwycającym doświadczeniem dla klienta, że naturalną reakcją jest chęć podzielenia się tym z innymi ludźmi.
  • Self-Involvement – 24% przypadków udostępniania to chęć skupienia na sobie uwagi, potrzeba wyrażenia swojej opinii lub wiedzy. Ma to na celu wykazanie się znawstwem i pokazanie, że posiada się informacje, o których inni jeszcze nie wiedzą.
  • Other Involvement –  około 20% udostępnień pasuje do tej grupy. Związane są one z tym, że ludzie odczuwają chęć podzielenia czymś ze znajomymi i udostępnieniami w jakiś sposób chcą im pomóc, np. dzieląc się recenzjami.
  • Message Involvement – również odzwierciedla około 20% przypadków. Dotyczy sytuacji, gdy udostępniamy jakąś treść, ponieważ jest ona wyjątkowo warta uwagi ze względu na zawarte w niej informacje lub humor.

64%Co na ten temat mówią współczesne badania?

Tak było to tłumaczone 50 lat temu. Obecnie Internet i media społecznościowe sprawiły, że udostępniamy:

  • więcej treści,
  • z większej ilości źródeł,
  • większej ilości osób,
  • częściej,
  • szybciej.

A dlaczego to robimy?

The Psychology of Sharing

Jednym z ostatnich raportów dotyczących tego, dlaczego ludzie dzielą się treściami online (skądinąd również chętnie udostępnianym) jest “The Psychology of Sharing” opracowany przez The New York Times. W tym badaniu można znaleźć wiele statystyk, dotyczących tego, co motywuje ludzi do dzielenia się treściami online.

stat

Kto udostępnia treści: 6 typów

Wyodrębniono tam także 6 typów osobowości, kierujących się różnymi motywami w udostępnianiu treści online. Podzielono je ze względu na motywacje emocjonalne, chęć zaprezentowania siebie, rolę jaką udostępnianie spełnia w ich życiu i wartość, jaką dla nich ma.

  • Altruiści – udostępniają treści, ponieważ chcą być postrzegani jako osoby myślące o innych i troszczące się o bliskich. Treści, które udostępniają najczęściej za pomocą emaili są pomocne i wiarygodne.
  • Karierowicze – takie osoby chcą być odbierane jako oczytane, inteligentne i obeznane w temacie. Głównie dzielą się kwestiami związanymi z biznesem, dlatego wybierają do tego LinkedIn.
  • Hipsterzy – to osoby młode, cieszące się popularnością i aktywne na wszystkich portalach społecznościowych. Udostępniają treści, ponieważ chcą być postrzegane jako twórcze, kreatywne, wyróżniające się posiadanymi informacjami.
  • Bumerangi – często udostępniają kontrowersyjne treści, aby wyglądać na zaangażowanych i prowokujących. Oczekują reakcji ze strony innych i używają głównie Twittera i Facebooka.
  • Łącznicy – to osoby rozważne i troskliwe, które zawsze robią plany i chcą w nie angażować innych. Treści udostępniają najczęściej za pomocą Facebooka oraz poprzez wiadomość email.
  • Selekcjonerzy – są pomysłowi i troszczą się o innych. Dzielą się treściami z osobami, które według nich mogą być nimi zainteresowane. Głównie wykorzystują do tego email.

Oczywiście są to swego rodzaju typy idealne, które w czystej postaci raczej rzadko występują w rzeczywistości. Mnie osobiście trudno jest się odnaleźć tylko w jednej z wyznaczonych powyżej osobowości, ale jestem w stanie określić, których typów jest we mnie więcej, a których mniej.

Badanie The state of content 

Raport “The state of content”, również odkrywa dlaczego ludzie udostępniają treści tworzone przez innych – artykuły, newsy, recenzje, treści humorystyczne, zdjęcia lub filmy. Badanie ankietowe, które objęło ponad 12 tys osób z 6 krajów (USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Japonii, Australii), wskazało, że głównym motywem, który skłania ludzi do udostępniania jest chęć rozbawienia innych.

share5Źródło: The state of content 

Co zrobić, aby Twoje treści były częściej udostępniane?

Ilość treści codziennie zamieszczanych w Internecie jest ogromna – niech jako dowód posłuży to, że w chwili, gdy przygotowuję ten wpis na blogach całego świata pojawiło się prawie 3 mln artykułów. Co zatem należy zrobić, aby w tej masie treści przygotować takie materiały, które Twoi odbiorcy nie tylko chętnie przeczytają, ale także przekażą dalej?

1. Zrozum motywy, jakie kierują ludźmi

Pomimo tego, że świat w którym obecnie żyjemy znacząco różni się od tego sprzed 50 lat, nasze motywacje do dzielenia się treściami są podobne. Warto mieć je z tyłu głowy, gdy przygotowujesz jakiś materiał. Nieważne, czy jest to jakiś raport, wpis na blogu, czy krótki post w social media – zastanów się, dlaczego ktoś miałby chcieć go udostępnić.

  • Może ze względu na zawarty w Twoim materiale humor? Już 50 lat temu Dichter wskazał na jego istotność, a współczesne badania również to potwierdziły. Treści humorystyczne są łatwe w odbiorze, pozwalają bardziej identyfikować się z markami oraz szybko angażują krąg znajomych. Świetnym przykładem są tutaj memy, które możesz wykorzystać w Twoich działaniach marketingowych.
  • Skoro ludzie lubią dzielić się swoją wiedzą dostarczaj im ciekawych informacji. Im bardziej unikalne i na czasie tym lepiej. Zamieszczaj nowinki techniczne, case study, garść statystyk – cokolwiek, co w jakiś sposób jest powiązane z Twoją działalnością.
  • Pamiętaj jednak, że zaufanie odbiorców do oferowanej im treści wzrasta w miarę tego, jak dobry mają kontakt z jej źródłem. Tylko 23% osób ufa informacjom pozyskanym od firm, od których nic nie kupili, natomiast ta liczba wzrasta niemal dwukrotnie jeżeli doszło do transakcji. Dbaj o relacje z odbiorcami oferując im zarówno dobry produkt jak i sprawny kontaktwtedy chętniej będą udostępniać Twoje wpisy.
  • Ważnym motywem skłaniającym ludzi do udostępniania treści jest potrzeba utrzymania kontaktu z innymi. Gdy dzięki Tobie odbiorcy dowiedzą się czegoś przydatnego, zapewne podziękują Ci, udostępniając materiał znajomym. Do grupy tych wpisów możemy zaliczyć poradniki, wskazówki, listy przydatnych narzędzi, informacje o ważnych wydarzeniach w branży.

Przy tworzeniu treści online, zastanów się, jak chcesz trafić do odbiorców. Pamiętaj jednak, że jeden wpis nie musi odwoływać się wyłącznie do jednej motywacji. Ta sama treść może dla jednych okazać się atrakcyjna ze względu na zawarte w niej informacje i udostępnią ją aby wykazać się swoją wiedzą, podczas gdy inni podadzą ją dalej, ponieważ ich zdaniem okaże się ona przydatna dla znajomych.

2. Uważaj na zbyt długie treści

Nie stań się ofiarą #TLDR (Too Long, Didn’t Read) – nie wiem, jakim zaufaniem musieliby Cię darzyć odbiorcy, aby udostępnić Twoją treść bez przeczytania jej. Nie mówię tutaj o tym aby w ogólne nie tworzyć długich materiałów – często temat jest tak interesujący, że duża ilość znaków jest jego dodatkowym atutem. Jednak ludzie dysponują ograniczonym czasem, dlatego częściej zamiast długich artykułów wybierają krótkie historie, oraz wideo zamiast tekstu.

3. Dostosuj treści do różnych urządzeń

Ludzie korzystają z wielu urządzeń, dlatego Twoje treści powinny być dostosowane do mobile jak i desktop. Jeżeli ładują się zbyt długo lub źle wyświetlają się na urządzeniach mobilnych, ludzie nie będą chcieli ich czytać, a co dopiero mówić o udostępnianiu.

4. Publikuj w różnych miejscach

72% ankietowanych lubi, kiedy firmy wybierają kilka kanałów do komunikacji z klientami. Nie wszyscy śledzą bezpośrednio Twój blog i często na różnych portalach społecznościowych znajduje się inna grupa Twoich odbiorców. Jeśli zamieścisz taką samą treść w różnych miejscach zwiększysz jej zasięg, tym samym dasz szansę większej ilości osób na zachwycenie się nią i podanie jej dalej.

5. Jakość, jakość i jeszcze raz jakość

Skup się na tworzeniu wysokiej jakości treści, których podstawą jest porządny research. Jednak dzięki rozwojowi technologii treści te to nie tylko tekst, ale także obraz. Zadbaj zatem o to, aby Twoje wpisy były nie tylko merytoryczne, ale także atrakcyjne wizualnie.

Co dalej?

Sprawienie, aby Twoje treści zostały udostępnione to niełatwe zadanie, jednak kiedy to się uda warto podjąć kolejny krok, czyli w jakiś sposób na to zareagować – podziękowaniem, polubieniem takiego wpisu, dłuższym komentarzem. Portale społecznościowe ułatwiają Twoją pracę i informują Cię, gdy ktoś bezpośrednio poda dalej Twój wpis. Jednak to monitoring Internetu pomoże wykryć udostępnienia, o których Twoje konto na przykład na Twitterze, czy Facebooku nie wie. Wykorzystaj Brand24, przygotuj odpowiedni projekt, bądź na bieżąco i reaguj. Nie masz jeszcze konta? Wypróbuj 14 dni darmowych testów.