4 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o real time marketingu
Coś naprawdę istotnego zdarzyło się w Twojej branży lub w pokrewnym środowisku? Czy też stało się coś niesamowicie istotnego, jednak kompletnie niepowiązanego z Twoją działalnością? Wykorzystaj to, ponieważ obecność marki w mediach społecznościowych podkreśli dobra reakcja na bieżące wydarzenia. Jednym ze skuteczniejszych sposobów na to jest tzw. real time marketing (RTM lub newsjacking) – czyli użycie ważnej informacji z życia kulturalnego lub społecznego do spontanicznych i niezaplanowanych działań marketingowych. Zobacz, co warto na ten temat wiedzieć.
1. Liczy się refleks
Ta strategia sprawdzi się, jeśli marka wyczuje odpowiedni moment na jej przeprowadzenie. Żyjemy w zwariowanych czasach, gdy nowe wiadomości szybko się pojawiają i równie szybko przestają być aktualne – news żyje kilka godzin, może dni, a jeśli masz szczęście to tygodni. Najlepszy moment na wystartowanie kampanii real time marketing to czas tuż po pojawieniu się sensacyjnej wiadomości, zanim uzyska ona zbyt dużą popularność. Właśnie wtedy powinieneś rozpocząć swoje działania – np. opublikować wpis na Facebooku, Twitterze, czy blogu – aby dziennikarze i Internauci szukając większej ilości informacji na dany temat mogli natrafić na Twoje treści. Widać to na wykresie Davida Scott’a .
Cykl życia newsa David Meerman Scott
2. Dobrze zrobiony RTM może:
- Przyciągnąć uwagę do marki – interesujący wpis oddający ducha bieżących wydarzeń daje szansę na to, że ludzie odwiedzą Twoją stronę, zapiszą się do newslettera lub zaczną obserwować Twoją markę w portalach społecznościowych.
- Zwiększyć zasięg – taki marketing zazwyczaj przybiera humorystyczną formę, co sprzyja wirusowemu rozprzestrzenianiu treści. Oryginalna grafika lub hasło wzbudzają ciekawość odbiorców i zachęca do dzielenia się tym ze znajomymi.
- Pozyskać nowe leady – wydaje się, że ta strategia jest jedynie ciekawostką dodającą różnorodności działaniom, które stosujesz na co dzień. Jednak przykucie uwagi do Twojej marki dużego grona osób, może poskutkować tym, że część z nich przetestuje narzędzie, które oferujesz, kupi produkt lub usługę.
3. Istnieje wiele kreatywnych przykładów
Kampania Oreo, to majstersztyk real time marketingu. Marka umieściła na Twitterze słynną już dziś grafikę z hasłem „You can still dunk in the dark”, gdy w trakcie SuperBowl w 2013 roku na stadionie wysiadł prąd.
Oreo
Gdy podczas Mistrzostw Świata w piłce nożnej w Brazylii Louis Suarez ugryzł przeciwnika, Snickers rewelacyjnie zareagował umieszczając na Twitterze celny komentarz: „Następnym razem po prostu zjedz Snickersa”.
Snickers
Pamiętacie zamieszenie, jakie wywołała słynna #thedress? Nieważne, czy ta sukienka faktycznie była biała w złote paski, czy niebieska w czarne – ważne, jak marki wykorzystały ten temat.
Dunkin’s Donuts
Tide
Na naszym polu firmy mogły wykazać się refleksem dzięki Robertowi Lewandowskiemu, który w meczu Bayernu Monachium z VfL Wolfsburgiem strzelił słynne pięć bramek w ciągu 9 minut.
Burger King Polska
Unimil SKYN
Żywiec
21 października podziwialiśmy pomysłowość marek w kampaniach nawiązujących do Powrotu do przyszłości, o czym więcej tutaj. Z pewnością znacie dużo przykładów, gdzie firmy wykorzystały natrafiające się okazje. Podzielcie się w komentarzach Waszymi ulubionym akcjami.
4. Bardzo istotny jest monitoring
Real time marketing może być sposobem na szybkie i łatwe przyciągnięcie uwagi do Twojej marki i wykorzystuje go coraz więcej marketerów. Kluczem do sukcesu jest użycie narzędzi, które pomogą wsłuchać się w głosy Internautów, aby trafić na właściwą okazję i szybko zareagować. Monitorowanie trendów pozwoli Ci znaleźć inspiracje i przekuć ciekawe pomysły w realne zainteresowanie odbiorców Twoją marką. Taki rodzaj marketingu nie wymaga wysokich wydatków. Niezbędna za to jest spontaniczność, dowcip, timing oraz świadomość, co aktualnie jest istotnym tematem. W tym ostatnim z pewnością pomoże Brand24 – zarejestruj się i wprowadź real time marketing do Twoich działań.