W ciągu ostatnich lat infografiki zyskały na popularności. Już pomiędzy 2010 a 2012 rokiem ich wyszukiwanie wzrosło o 800%. Wynika to z tego, że codziennie zalewa nas ogromna ilość informacji, a infografiki pomagają organizować przynajmniej część z nich w pakiety bardziej przyjazne dla odbiorców. Jest to narzędzie na tyle uniwersalne, że nadaje się do przekazania informacji praktycznie z każdej dziedziny, dlatego niezależnie od branży w jakiej działasz powinieneś rozważyć wprowadzenie infografik do Twoich działań content marketingowych. Zwłaszcza, że mają one wiralowy potencjał.
2 główne powody, dla których warto wykorzystać infografiki
- Są wciągające – wykorzystanie wykresów, ikon oraz ciekawej kolorystyki bardziej przykuwa wzrok niż artykuł i sprawia, że infografiki są wciągające; niejednokrotnie pomaga w tym zawarty w nich humor i zaskakujące tematy.
- Skutecznie przekazują informacje – w Internecie bardzo często skanujemy teksty w poszukiwaniu kluczowych informacji zamiast czytać wszystko od deski do deski. Połączenie tekstu z grafikami pozwala wyodrębnić najważniejsze treści i skupić uwagę odbiorców.
7 ciekawych typów infografik
Stworzenie infografiki to nie tylko wizualne przedstawienie danych. To wykorzystanie tekstu i grafik do opowiedzenia historii prezentujących fakty, liczby i często skomplikowane informacje w wizualnej formie, dzięki czemu mogą być one bardziej zrozumiałe dla odbiorów. Od omawianego tematu zależy, jaki rodzaj jego prezentacji będzie najbardziej optymalny. Istnieje kilka charakterystycznych typów infografik, które pomogą przedstawić tematy w taki sposób, aby cieszyły się dużym zainteresowaniem.
1. X faktów o…
Analogicznie w taki rodzaj infografik wpisują się również te oferujące X ciekawostek o…, czy też X mitów. To prosty wzór, który może być z sukcesem zastosowany do wielu tematów. Po pierwsze dlatego, że wyliczenia w czytelny sposób organizują zebrane dane i zapowiadają historię, której długość jest z góry określona. Po drugie tytuł wzbudza ciekawość, ponieważ zapowiada pewną konkretną dawkę wiedzy. Popularniejsze tematy, które mogą zainteresować szersze grono odbiorców, przyniosą większy sukces niż niszowe wątki.
2. X sposobów na…
Skoro o wyliczeniach mowa, to kolejnym skutecznym modelem infografiki jest zamieszczenie na niej listy porad pokazujących, jak sprytnie poradzić sobie z jakimś zadaniem, czy problemem. To materiał chętnie przeglądany i udostępniany, ponieważ porady/wskazówki/pomysły/triki dostarczają odbiorcom informacji, których poszukują i wyznaczają zakres działań, których warto się podjąć. Często pomagają organizować czas i pracę w bardziej efektywny sposób, a kto z nas tego nie chce?
3. X lekcji od ludzi sukcesu
Do tego typu infografik trafiają inspirujące rytuały, nawyki, doświadczenia ludzi, którzy odnieśli w życiu sukces. Przedstawiają one najrozmaitsze tematy – od lekcji efektywności, przez pogłębione porady, aż po proste zestawiania dotyczące na przykład tego, co ludzie biznesu jedzą na śniadanie. Każdy temat w tego typu infografice przyciąga uwagę i jest chętnie udostępniany – szukamy przecież swoistego przepisu na sukces, tych złotych zasad, które można zaczerpnąć do naszego życia.
4. Porównania
Innym ciekawym modelem infografik jest zestawienie ze sobą dwóch produktów, ludzi, miejsc, wydarzeń. Może zostać on użyty do wizualnego skontrastowania różnych rzeczy aby ukazać, jakie są między nimi podobieństwa i różnice oraz zalety jednej strony względem drugiej. Ważne aby porównać elementy jeden do jednego i wykorzystać odpowiednie elementy graficzne. Porównania pozwalają uprościć skomplikowane problemy i często dostarczają odbiorcom czytelnych odpowiedzi, na co powinni się zdecydować, jeżeli przedstawia się im dwie opcje do wyboru.
5. Oś czasu
Osie czasu są świetnym sposobem na ilustrację informacji, w których ważna jest chronologia wydarzeń, ponieważ w centrum takiej infografiki jest czas i to właśnie wokół niego są organizowane dane. Osie czasu świetnie sprawdzają się w pokazaniu historii zmian produktu i przebiegu wydarzeń. Taka forma prezentacji danych przykuwa uwagę, ponieważ w przejrzysty sposób ukazuje rozwój interesującego odbiorcę zagadnienia.
6. Schemat
Schemat opiera się na szeregu pytań, które w zależności od udzielanych na nie odpowiedzi prowadzą do różnych wniosków zamieszczonych na końcu infografiki. Jest to forma zabawy, czy też gry z odbiorcami, ponieważ każdy może podążać w zaoferowanym mu schemacie swoją własną ścieżką. Jest to możliwe, ponieważ czytelnicy przechodzą przez kolejne pytania odpowiadając zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami. Najważniejsze w takim typie infografiki jest postawienie odpowiednich pytań i zaprojektowanie sensownych i angażujących ścieżek, aby zaoferowana przez Ciebie zabawa była dla czytelników przyjemnym doświadczeniem.
7. Statystyki
Takie infografiki skupiają się wokół wizualizacji danych liczbowych i za ich pomocą przedstawiają wybrany temat. Świetnie nadają się do zilustrowania wyników ankiet, badań, raportów. Bardzo interesujące dane służące do opowiedzenia historii za pomocą takiej infografiki można pozyskać z monitoringu Internetu. Liczba wzmianek, zasięg w social media, źródła dyskusji i inne tego typu dane obrazujące dyskusję wokół różnych wątków, w bardzo ciekawy sposób prezentują się w wizualnej formie. W Brand24 pokazaliśmy to już wielokrotnie, między innymi w takich infografikach jak: