6 korzyści z analizowania mediów społecznościowych

Aneta Głowacka Aneta Głowacka
Aug 8, 2017 ・ 2 min read

Jak zdobyć cenne informacje na temat Twojej firmy lub produktu, które będą pomocne w podejmowaniu decyzji biznesowych? Jak uzyskać feedback od klientów? Z pewnością przydadzą się do tego ankiety czy badania focusowe. Jednak w wielu przypadkach może je uzupełnić lub nawet całkowicie zastąpić analiza mediów społecznościowych, która szybciej i taniej od tradycyjnych metod pozwala przebadać olbrzymie ilości danych.

Social media są dla marek potężną szansą na sprawdzenie, jak są one odbierane przez klientów. Zobacz unikalne korzyści, jakie dają zgromadzone tam dane.

1. Poznasz naturalny dialog

Media społecznościowe pozwalają analizować konwersacje w ich naturalnym kształcie, które powstały w sposób spontaniczny, co zdecydowanie nie ma miejsca w badaniach ankietowych. Takie dane charakteryzują się autentycznością, którą trudno uzyskać gdziekolwiek indziej, poznajemy bowiem pełen kontekst wypowiedzi. Pozwala to odkryć zjawiska i trendy, o których moglibyśmy nie pomyśleć tworząc ankietę.

2. Odkryjesz natychmiastowe insighty

Tradycyjne metody badawcze są dość czasochłonne i wymagają dokładnego planowania. Media społecznościowe są tutaj nieporównywalnie krótsze – w zależności od potrzeb, research może być z powodzeniem przeprowadzony nawet w ciągu kilku godzin. Platformy służące do analizy mediów społecznościowych gromadzą dane szybko i w czasie rzeczywistym. Daje to szansę zrozumienia wydarzeń w chwili gdy trwają i dostosowania do nich strategii i komunikatów.

3. Twoje analizy będą elastyczne

Tradycyjne badania nie są specjalnie elastyczne – ankieta nie może być modyfikowana na podstawie odpowiedzi, które się w niej pojawiają. Z kolei media społecznościowe dają olbrzymią możliwość zmiany pytań, na podstawie wyszukanych wyników. Jeżeli znajdziesz dyskusje, które mają potencjał, możesz dokładniej je przeanalizować dynamicznie zmieniając zakres swojej analizy. Możliwość zmiany kierunku analizy pozwala badać szerszy zakres pytań, pomagając firmom szybciej odkryć znaczące informacje.

4. Zaoszczędzisz pieniądze

Analiza mediów społecznościowych, która jest szybsza i bardziej elastyczna niż tradycyjne metody, sprawia, że jest ona także tańsza. A które przedsiębiorstwo nie chce redukować kosztów? Co więcej, nawet jeśli media społecznościowe nie będą wystarczającym polem do przeprowadzenia Twoich analiz, mogą one nadal dostarczyć wartości Twojemu przedsiębiorstwu, jeżeli wykorzystasz je przed tradycyjnymi ankietami.

5. Przeanalizujesz dużą ilość danych

Social media to największy zbiór publicznie dostępnych danych. Szacuje się, że już ok. 37% populacji ludzkiej korzysta z mediów społecznościowych, w których każdego dnia niezależnie od pory, publikują, komentują, wyrażają swoje emocje. Im więcej danych tym większa szansa na trafność przeprowadzanych analiz.

6. Poznasz dane historyczne

Tradycyjne metody badające przeszłe wydarzenia muszą opierać się na pamięci ankietowanych, która może zawodzić. Dane z mediów społecznościowych dostarczają wiedzy konsumenckiej z niezaprzeczalną szansą analizowania wydarzeń, które już minęły. Analizowanie zarówno przeszłości jak i teraźniejszości dostarcza dużo więcej danych. Pozwala sprawdzić np. jak w czasie kształtuje się sentyment wypowiedzi na temat marki, czy jaki wpływ na markę mają wakacje i święta. To wszystko pozwala odpowiednio dostosować strategię marki.

 

Monitoring Internetu

W skutecznym analizowaniu odbioru marek w sieci niezbędny jest monitoring, który gromadzi dane zebrane z Internetu i gromadzi je w jednym miejscu.

  • Poznasz źródła dyskusji – fora, blogi, platformy społecznościowe – w których toczą się interesujące Ciebie konwersacje.
  • Odkryjesz zasięg jaki generują wpisy na Twój temat.
  • Poznasz sentyment wypowiedzi Twoich obecnych i potencjalnych klientów.
  • Rozbudowane statystyki, pokażą Ci jak kształtuje się dyskusja wokół Twojej marki.

Gotowy na wypróbowanie monitoringu Internetu w Twojej firmie?

Skorzystaj z 14 dni darmowych testów Brand24.