Jak 27. Finał WOŚP zebrał 90 milionów? – analiza odbioru kampanii w sieci

Paulina Wałczyk Paulina Wałczyk
Jan 18, 2019 ・ 7 min read

27. Finał WOŚP zebrał do tej pory ponad 90 milionów złotych. Taki wynik został ogłoszony dzień po finale, czyli 14 stycznia, a kwota cały czas rośnie. Co prawda na ostateczne podsumowanie zebranych funduszy musimy jeszcze poczekać. Jednak już teraz, na podstawie uzyskanej do tej pory sumy pieniędzy można śmiało stwierdzić, że wokół WOŚP niezmiennie gromadzi się szerokie grono zwolenników i przyświeca im jedna, główna zasada – dobro ma ogromną moc.

Na temat tegorocznego finału WOŚP w internecie pojawiło się 75 711 wątków. Dokładnie tyle razy napisano o wydarzeniu między 1 października 2018 roku a 13 stycznia 2019. Pośredni wpływ na przedstawione wyniki mogła mieć tragedia, która miała miejsce podczas kulminacyjnego punktu finału i wywołała falę dodatkowych akcji. W poniższej publikacji staramy się jednak przedstawić, jak wielu sympatyków swoich działań ma WOŚP, których przede wszystkim cechuje chęć niesienia pomocy.

Źródło: Materiały prasowe WOŚP

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy w 2019 roku wystartowała po raz dwudziesty siódmy. 13 stycznia odbył się finał tegorocznej akcji, który przebiegał pod hasłem “Pomaganie jest dziecinnie proste”. Jego celem była zbiórka pieniędzy na sprzęt dla specjalistycznych szpitali dziecięcych.

Szczegółowej analizie poddaliśmy okres od 1 października 2018 roku do 13 stycznia 2019. W tym czasie wątki na temat finału WOŚP 2019 w samych tylko mediach społecznościowych wygenerowały 144 569 521 zasięgu.

Podsumowanie 27. Finału WOŚP w panelu Brand24 w okresie 1.10.2018 – 13.01.2019

Jak w internecie wyglądał 27. Finał WOŚP?

Według danych pozyskanych z Brand24 najwięcej informacji o 27. Finale Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy pojawiło się na Facebooku. Stanowią one 54,7% wszystkich wpisów. Znaczna część wyników ukazała się także na Twitterze (mikroblogi – 13,8%), portalach (newsy – 10,2%), oraz Instagramie (9,4%).

Wyniki według kategorii, źródło: Brand24

Na hasło odnośnie tegorocznego finału WOŚP internauci umieścili w internecie 75 711 wpisów, które zebrały 3 474 666 interakcji. Wynik zamieszczonych wzmianek w social media przełożył się w sumie na 144 569 521 zasięgu.

Dla porównania, o poprzednim 26. Finale WOŚP (w podobnym przedziale czasowym, czyli od 1 października 2017 roku do 14 stycznia 2018 roku) w internecie pojawiło się 58 069 wątków. Uzyskały one 2 234 398 interakcji, a zasięg wpisów w social media wynosił 112 386 848.

Najpopularniejsze wzmianki i autorzy

Wpływ na tak duże zasięgi z pewnością miały osoby, które informacje o 27. finale WOŚP publikowały na swoich kanałach. W okresie od 1 października 2018 roku do 13 stycznia 2019 wśród najbardziej wartościowych wpisów znalazły się głównie te ze strony znanych influencerów. Pierwsze trzy najpopularniejsze wzmianki na temat aktualnego finału WOŚP pochodzą od:

  • Maffashion (1,2 miliony obserwujących na Instagramie),
  • Fit Lovers (1,2 miliony obserwujących na Instagramie),
  • Sylwii Bomby (283 tys. obserwujących na Instagramie).
Lista najpopularniejszych wzmianek na temat 27. Finału WOŚP w okresie 1.10.2018 – 13.01.2019 źródło: Brand24

Instagramowy post Julii Kamińskiej, czyli Maffashion, zdobył ponad 100 000 reakcji i blisko 1 000 komentarzy. Niewiele mniejszy wynik uzyskał post Fit Lovers – z liczbą dokładnie 94 844 reakcji.

Z kolei w kwestii najpopularniejszego autora wpisów, prym w rankingu wiedzie HISTORY, którego oficjalny profil na Facebooku obserwuje ponad 40 000 000 użytkowników.  Kolejne miejsca zajął Volkswagen, MasterCard oraz Lipton, które łącznie osiągnęły wskaźnik 57 509 010 dotarcia.

Wykaz najpopularniejszych autorów, źródło: Brand24

Wsparcie ze strony Partnerów

Podobnie jak w latach ubiegłych, tak i w tym roku Fundację WOŚP wsparło liczne grono Partnerów.  Z całą pewnością za ich pośrednictwem 27. finał nabrał tak dużego rozgłosu w sieci. Czynny udział w zbiórce pieniędzy zaoferowali m.in. operator sieci Play, organizacja MasterCard czy serwis aukcyjny Allegro. Specjalnie na okazję 27. Finału WOŚP m.in.:

  • Play zorganizował event “Play Live Show”, do którego włączyli się znani influencerzy. Przeprowadzona transmisja na żywo z całego wydarzenia zaowocowała zebraniem łącznie 406 801 zł. Akcja przebiegała pod hasłem “Play dla WOŚP”,
  • na serwisie Allegro wystawione zostały rzeczy do licytacji, a całkowity dochód ze sprzedaży zasili zbiórkę pieniędzy fundacji WOŚP. Inicjatywę wsparło wiele znanych osób ze świata showbiznesu oraz popularni influencerzy. Wśród nich był m.in. Dawid Podsiadło, który na licytację przekazał słynny Małomiasteczkowy Kiosk.
Małomiasteczkowy Kiosk wystawiony na licytację w ramach 27. Finału WOŚP

Szczegółowa lista rzeczy do wylicytowania znajduje na stronie: https://aukcje.wosp.org.pl/

  • MasterCard przeznaczał 5 zł na fundację WOŚP za wpis z #MasterCardGrazWOSP opublikowanego przez każdego użytkownika Twittera w dniu finału, wyposażył wolontariuszy w eSkarbonki oraz stworzył platformę iWolontariusz, a także wystawił na aukcję Allegro Rolls-Royc’a.

Przeprowadzona analiza pod kątem ilości wątków oraz wygenerowanego zasięgu social media wskazuje, że w kontekście 27. Finału WOŚP najgłośniej w internecie było o inicjatywie zorganizowanej przez MasterCard (48 769 wzmianek). Jednak największe dotarcie w mediach społecznościowych wykazało Allegro (zasięg social media tych wpisów wyniósł 36 037 983).

Zasięg SM wygenerowany przez wybranych Partnerów Głównych, źródło: Brand24
Liczba wzmianek na temat wybranych Partnerów Głównych w kontekście WOŚP 2019, źródło: Brand24

Orkiestra jest głośna zimą

Wpisy internetowe na temat WOŚP pojawiają się przez cały rok. W przeciągu ostatnich 12 miesięcy na temat Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w sieci pojawiło się łącznie 895 772 wątków. Nie będzie zaskoczeniem fakt, że największe liczby wyników oraz zasięgi w social media pojawiają się z początkiem stycznia na krótko przed finałem.

Wykres przedstawiający liczbę wzmianek w okresie 1.01.2018 – 13.01.2019, źródło: Brand24
Wykres przedstawiający zasięg social media w okresie 1.01.2018 – 13.01.2019, źródło: Brand24

Na przestrzeni ostatniego roku można zauważyć pojedyncze wzrosty zainteresowania tematem WOŚP. Piki pojawiają się:

  • 8 marca – kiedy ogłoszono podsumowanie zebranej kwoty pieniędzy z 26. Finału (liczba wyników – 8 252, zasięg sm – 15 498 840)
  • 9 września – w tym czasie organizowany był mecz charytatywny TVN vs WOŚP (liczba wyników – 1 191, zasięg sm – 8 004 396)
https://www.instagram.com/p/Bng1RKkAorF/?utm_source=ig_web_copy_link
Wpis na temat WOŚP z 9 września 2018, źródło: Brand24

Odbiór 27. Finału WOŚP w internecie

Analiza pojawiających się w sieci wątków pod kątem ich pozytywnego lub negatywnego wydźwięku pozwoliła określić, jakie emocje wzbudził tegoroczny finał.

Podział wpisów ze względu na ich wydźwięk, źródło: Brand24

Na temat 27. Finału WOŚP znacznie przeważają informacje o charakterze pozytywnym. Stanowią one ponad 95% wszystkich wpisów (bez uwzględnienia wzmianek neutralnych) i tym samym potwierdzają pozytywny odbiór całej akcji przez społeczeństwo.

Wykaz pozytywnych wpisów na temat 27. Finału WOŚP w Brand24

Z danych zebranych przez Brand24 wynika także, że mężczyźni byli bardziej zaangażowani w dyskusje o tegorocznym finale niż kobiety. Stanowili oni 61,9% całego udziału.

Podział wpisów na ze względu na płeć, źródło: Brand24

Analiza hashtagów

Wielu internetowym wpisom dotyczącym  27. Finału WOŚP towarzyszyły hashtagi. W przypadku tej edycji wydarzenia najpopularniejszymi okazały się #wośp, #wosp oraz #wosp2019. Wpisy z #wośp wygenerowały 77 600 960 zasięgu. Poniżej prezentujemy listę 20 najpopularniejszych hashtagów dla tegorocznej edycji finału WOŚP:

Lista 20 najpopularniejszych hashtagów dla 27. Finału WOŚP, źródło: Brand24

Wpisy z zastosowaniem #mastercardgrazwośp oraz #mastercardgrazwosp znalazły się na 4. i 5. miejscu w rankingu na najbardziej popularne hashtagi. Pojawiły się w sumie w 41 313 wypowiedziach.

Murem za Owsiakiem

Nie da się ukryć, że tragiczny finał wywołał ogromne poruszenie wśród wszystkich. W efekcie wydarzeń z nim związanych Jurek Owsiak zapowiedział swoją rezygnację z funkcji Prezesa Fundacji WOŚP. Oświadczenie wywołało ogrom dyskusji, w których internauci zaczęli przekonywać szefa WOŚP, aby wycofał swoją decyzję. Internet zabrzmiał, a w mediach społecznościowych nie sposób było nie zauważyć licznych postów rozpoczynających akcję “Murem za Owsiakiem”.

Swój głos w tej sprawie zabrało liczne grono osób. Wśród nich znalazły się znane osobistości, m.in. Filip Chajzer, który w swoim wpisie na Instagramie  nagłaśniał całą akcję:

https://www.instagram.com/p/BsqZiEvAqNT/?utm_source=ig_web_copy_link

W sieci pojawiło się do tej pory (18.01.2019) 16 138 wątków z #muremzaowsiakiem, które uzyskały 15 491 341 zasięgu w social media.

Najpopularniejsze wzmianki w tym temacie pochodzą od celebrytów, co dodatkowo przekłada się na szumny charakter całej akcji. Lista wartościowych wpisów wygląda następująco:

Najpopularniejsze wzmianki na temat #muremzaowsiakiem, źródło: Brand24

62,2 % wpisów na ten temat pojawia się z kolei na Instagramie, na dalszym miejscu znalazły się mikroblogi z wynikiem 23,4%. 

Do końca świata i o jeden dzień dłużej

Powtarzane wielokrotnie przez Jurka Owsiaka hasło postanowiła urzeczywistnić Redakcja Gazeta.pl. Zachęca ona, aby tydzień po finale, 20 stycznia, raz jeszcze wesprzeć fundację na znak wspólnego pokonania zła, które miało miejsce:

W niedzielę 20 stycznia, tydzień po 27. finale WOŚP przez cały dzień na Gazeta.pl prosimy Was raz jeszcze o pomoc dla dzieci. Od godz. 8 do 20 akcja będzie trwała na naszej stronie. Pokażemy trwające wciąż aukcje na rzecz WOŚP, przypomnimy słowa prof. Bohdana Maruszewskiego o idei i historii akcji, opiszemy jak wiele dobra Polacy w sobie mają i jak chętnie się nim dzielą. Tutaj na stronie WOŚP będziecie mogli zaś wesprzeć 27. Finał

Redakcja Gazeta.pl

Tegoroczny finał WOŚP niesie ze sobą wiele emocji. Sukces i radość, które towarzyszyły społeczeństwu od dwudziestu siedmiu już lat, zostały przerwane przez ogromne nieszczęście. Z całą pewnością, na podstawie przeprowadzonej analizy, poruszenia w sieci wywołanego decyzją Jurka Owsiaka oraz apelu redakcji, można stwierdzić, że finał WOŚP tworzą ludzie o wielkich sercach.

Wyższe zasięgi w social media, większa liczba pojawiających się wzmianek oraz przeważająca obecność informacji o pozytywnym wydźwięku, a także ogromne zaangażowanie internautów w sprawy WOŚP potwierdzają, że wydarzenie niezmiennie rozpala serca osób chętnych do pomocy.

 

Zainteresuje Cię: