Jak dzięki monitoringowi pozyskać współpracę reklamową

Aneta Głowacka Aneta Głowacka
Aug 20, 2017 ・ 3 min read

Możliwości twórców youtube’owych często ograniczone są dostępnością środków finansowych. Owszem, coraz częściej wspierają ich fani, chociażby na rozsławionym przez Krzysztofa Gonciarza i Grupę filmową Darwin Patronicie. Nierzadko jednak projekty Youtuberów przekraczają progi finansowe, które mogą osiągnąć przy pomocy fanów i tu z pomocą przychodzą reklamodawcy. Dla nich jednak oprócz pomysłu twórców liczy się efekt, jaki opublikowany materiał przyniesie. Aby nawiązać taką współpracę należy przekonać ich, że twórca w którego mają zainwestować i jego dotychczasowe materiały cieszą się popularnością. W dostarczeniu im odpowiednich danych pomoże monitoring Internetu.

Jeżeli nie działasz na YouTube, jednak tworzysz kampanie lub projekty, których wyniki – jak wiadomo – mają wpływ na przychylność zarządu do dalszych działań tego typu w Twojej firmie, ten tekst jest również dla Ciebie.

Sponsorzy na YouTube

Zależność twórców i sponsorów dobrze ilustrują vlogerzy Jakbyniepaczec v 2.0., których kanał poświęcony jest serialom. Grupa ta w ostatnim czasie we współpracy z BBC HD, przygotowała odcinek z nowego cyklu serialowo-dokumentalnego pt. Śladami Seriali. Na początek wybrali się w podróż do Londynu, miasta Sherlocka Holmesa, a efekty możecie zobaczyć poniżej.

Wideo zostało dobrze przyjęte przez ich odbiorców – ma wiele polubień, udostępnień, coraz więcej wyświetleń a także próśb o kolejne materiały z tej serii.

Z tym ostatnim wiążą się dwa połączone ze sobą elementy – popularność produkcji i pozyskanie sponsorów, ponieważ Jakbyniepaczeć nie stać na samodzielne sfinansowanie tej serii. Jak mówi Kaja prowadząca ten kanał “jeśli chcecie zobaczyć więcej Śladami Seriali, dzielcie się tym wideo i je lajkujcie. Im więcej osób je obejrzy, tym większa szansa, że uda się zdobyć dofinansowanie do kolejnych części, a koszty są niemałe. Więc wiecie – suby, lajki, te sprawy”.

W czym pomoże monitoring Internetu

Sponsorzy muszą przekonać się, że inwestycja ma szansę im się zwrócić, dlatego należy przedstawić im konkretne wyniki. Co będzie się liczyć?

  • Ilość wyświetleń
  • Zasięg wygenerowany w social media
  • Liczba interakcji w social media

O ile liczbę wyświetleń filmu świetnie podliczy sam Youtube, z pozostałymi parametrami poradzą sobie jedynie narzędzia do monitoringu Internetu. Zgromadzą one w jednym miejscu dane rozsiane w różnych miejscach w sieci, dając wgląd w najważniejsze statystyki i konkretne wyniki. Zobacz, co w takim przypadku ma do zaoferowania Brand24.

Liczba wzmianek

Zobaczysz jaki buzz wygenerowały Twoje treści i sprawdzisz, jak dyskusja na temat Twoich działań rozkłada się w czasie. Dostaniesz tutaj nie tylko podsumowanie liczbowe, ale też czytelny wykres.

Kanały dyskusji

Odnajdziesz miejsca, w których mówi się najwięcej na temat Twojej produkcji, a to pozwoli odnaleźć kanały, w których warto zainwestować więcej czasu i pieniędzy w promocję.

Zasięg w mediach społecznościowych

Przekonasz się, do jak wielu osób dotarły Twoje treści, czyli jaki wygeneruje zasięg Social Media. Zależy on zarówno od tego kto weźmie udział w dyskusji na Twój temat, ale także jak wiele będzie to osób. To dla reklamodawców bardzo cenna informacja.

Liczba interakcji

Konkretne dane liczbowe, które dobrze podsumują Twój projekt to liczba interakcji w social media z podziałem na ilość polubień, komentarzy i udostępnień. Pokaże to jak wielkim zainteresowaniem cieszy się Twój materiał.

Konkretni odbiorcy

Zobaczysz, kto udostępnia Twoje filmy, aby podziękować takim osobom. Nawiązanie kontaktu z odbiorcami, pokazanie im, że dostrzega się ich zaangażowanie, to świetny sposób na budowanie trwałych relacji.

Influencerzy

Odszukasz najbardziej wpływowe osoby, które mówią na Twój temat. Dzięki nim Twój materiał ma szansę dotrzeć do większej ilości osób, dlatego warto podziękować im za wsparcie lub nawiązać bliższy kontakt.

Monitoring otwartych grup na Facebooku

Jeżeli istnieją otwarte grupy tematyczne związane z Twoimi treściami i ktoś właśnie tam zamieści Twój materiał – również się o tym dowiesz. To kolejna ważna dla Ciebie i Twoich sponsorów publiczność.

O czym warto pamiętać?

Po pierwsze, jeżeli będziesz chciał zobaczyć efekty swojej pracy, mierzone popularnością Twoich treści w Internecie, pamiętaj aby ustawić projekt monitorujący Internet tuż przed opublikowaniem swojego materiału/materiałów. To pozwoli o początku śledzić jego życie w sieci i da najdokładniejsze wyniki. Po drugie stwórz unikalny hashtag lub hasło promujące Twój materiał – to pomoże Twoim odbiorcom w share’owaniu go, a Tobie ułatwi dobór słów kluczowych do monitorowania.

Nie tylko YouTube

Chociaż w powyższych rozważaniach wyszliśmy od Twórców na Youtube, to jednak wskazówki zebrane w tym materiale przydadzą się nie tylko w zdobyciu współpracy reklamowej w tym kanale. W miejscu reklamodawców można postawić zarząd Twojej firmy lub partnerów, których musisz przekonać do zainwestowania w Twój pomysł. Przedstawiając efekty Twojej dotychczasowej pracy zwiększysz swoje szanse na pozyskanie ich przychylności.

Wypróbuj Brand24 – skorzystaj z 14 dni darmowych testów.