Jak monitoring Internetu wychwycił… szkodliwe cząstki w powietrzu
Smog na początku listopada dusił wiele polskich miast, między innymi Kraków, Gliwice, Katowice, Zabrze, Opole, Legnicę, Wrocław. Nawet jeśli ktoś nie wyczuł go w powietrzu, to na pewno o nim przeczytał. Internet w takich chwilach nie zawodzi podobnie jak jego monitoring, który pokazał, jak wzrost zanieczyszczeń powietrza przyczynił się do wzmożenia dyskusji na ten temat w sieci.
Spodziewałam się, że będzie wiele wyników, jednak rezultat i tak mnie zaskoczył. Zobaczcie sami!
Smog w mieście – dane z monitoringu Internetu
Jak dużym problemem jest smog najlepiej widać, gdy zawisa nad naszymi głowami – wtedy zaczyna się o nim mówić. Tak też było tym razem, co wyraźnie pokazuje wykres wpisów monitorujących frazę „smog“. Ilość takich wzmianek w ostatnim czasie oscylowała wokół 100 każdego dnia, aż do 4 listopada, kiedy podano oficjalne informacje o przekroczeniu norm zanieczyszczenia powietrza. Tego dnia wykres oderwał się od osi x, a gdy smog nie znikał, atmosfera w Internecie jedynie gęstniała.
Po tygodniu powstało 10 648 wpisów, z rekordowym 6 listopada, gdy Internauci zamieścili 3 620 treści. Cały wygenerowany zasięg w social media to 4 931 384 osoby. Kiedy powietrze nad Polską względnie powróciło do normy temat powoli wygasł, prawdopodobnie do następnej fali niebezpiecznych pyłów.
#smog, #smogcity, #smogwawelski…
Najwięcej działo się oczywiście w social media, gdzie znalazło się prawie 75% wpisów. Internauci szukali tam przyczyn smogu, informowali o poziomie zanieczyszczeń, ostrzegali przed wychodzeniem z domu, proponowali aplikacje sprawdzające poziom pyłów, zachęcali do noszenia masek, radzili, jak przetrwać w opanowanym przez smog mieście, oraz zamieszczali memy, filmiki i zdjęcia – dużo zdjęć. Najaktywniejszy okazał się Kraków ze swoim „smogiem wawelskim“ – ponad połowa wyników dotyczyła tylko tego miasta.
RTM – marki nie przegapiły okazji
Na ogromnym zainteresowaniu tym tematem skorzystały między innymi kluby, kawiarnie, restauracje, siłownie i kina. Główne zalecenie, czyli ograniczenie do minimum czasu przebywania na powietrzu, wykorzystały zachęcając do odwiedzenia ich w te smogowe dni. Zamiast biegania lub jazdy na rowerze padały propozycje ćwiczeń na siłowni, zamiast spacerów – zaproszenia na seans lub kawę. Pomysłów na reklamę ze smogiem w roli głównej było wiele, poniżej przedstawiam niektóre z nich.
Klub Stolarnia
Dwór w Tomaszowicach
Formma Gym
Niebo Pub Katowice
Kino Ars
Kawiarnia Odolany
Jeśli natrafiliście w ostatnich dniach na inne akcje marketingowe nawiązujące do zalegającego nad Polską smogu, podzielcie się nimi w komentarzach!
Monitoring Internetu
Monitoring pozwala odkryć tematy, którymi żyje Internet – smog jest tylko jednym z nich. Jednak jeśli prowadzisz sklep i w swojej ofercie masz maski antysmogowe, monitorowanie właśnie tego tematu może mieć realny wpływ na Twój biznes. Ludzie często szukają w Internecie porad, jaką maskę najlepiej wybrać – znajdź takie osoby dzięki Brand24, zaoferuj im swój produkt i fachową poradę aby zamienić ich w swoich klientów.