Jak stworzyć raport szybko i wygodnie?
17/04/2019

Jak szybko stworzyć raport? – 5 prostych kroków dla każdego marketera

Zdanie „poprosimy raport z ostatniego miesiąca na cito” potrafi zdezorganizować dzień każdego marketera. Mamy dla ciebie (wcale nie taką) sekretną broń na takie sytuacje.

Raport to mocne słowo. Oznacza ważne podsumowanie, prezentuje wiele ważnych informacji na temat skuteczności prowadzonych działań. Pozwala na racjonalne wnioskowane i podejmowanie decyzji o obraniu kierunku na kolejne miesiące. Przygotowanie raportu może czasem jednak nieść też inne konotacje, szczególnie dla osoby, która musi go przygotować. Godziny spędzone na pobieraniu, segregowaniu danych.

Wielu z nas dobrze to zna. A gdyby tak cały proces sprawnie automatyzować? Tak, aby każdy raport generował się automatycznie, w dowolnym momencie? Brzmi pięknie, szczególnie, że możesz to zrobić w każdym momencie. Jak? Przejdź po prostu przez 5 opisanych poniżej kroków. Na własnej skórze doświadczysz, ile zyskasz czasu i informacji. Może zadajesz sobie teraz pytanie:

Co będzie w moim rapocie?

Odpowiadam. Jako że raport to termin bardzo szeroki, doprecyzujmy, co dokładnie możesz otrzymać generując raport w poniższych krokach:

  • Ilość publikacji na temat twojej marki z podziałem na te opublikowane w social media i poza social media (portale, blogi, fora)
  • Informację, do ilu osób dotarły wskazane treści
  • Poziom i temperaturę zaangażowania odbiorców
  • Listę najbardziej wpływowych osób i źródeł o danej marce, produkcie czy akcji
  • Hasła najczęściej używane przez odbiorców w kontekście twojej marki
  • Pakiet informacji na temat aktywności twojej konkurencji online

I wiele innych…

Działamy?

Krok 1

Utwórz projekt 

… w Brand24. Oczywiście, jeśli jeszcze go nie masz. W pierwszej kolejności ustaw hasło kluczowe, które jest dla ciebie najważniejsze. Jeśli prowadzisz działania komunikacyjne, promocyjne lub wizerunkowe wokół własnej marki, jej nazwa będzie osią projektu. Dodaj ją łącznie z nazwą profilu w social media, adresem URL, znacznik Twittera, Instagrama etc.

Możesz też dodać nazwy swoich produktów, haseł przewodnich, charakterystycznych hasztagów. Wszystko, co w sieci identyfikuje właśnie twoją markę. Jeśli nie posiadasz jeszcze konta, śmiało korzystaj z 14-dniowego okresu próbnego. Jeśli pojawi się chemia pomiędzy narzędziem a twoimi marketingowmi projektami – zawsze możesz zostać na dłużej. 

 

Krok 2

Sprawdź dane konkurencji

Pamiętaj, że monitoring sieci pozwala na zebranie danych także na temat twojej konkurencji. Kolejny projekt poświęć firmom, które za takie postrzegasz. Dzięki temu dostaniesz pełen pakiet bezcennych informacji na temat tego, gdzie są aktywne marki z twojej branży. Dowiesz się, gdzie prowadzą działania i z jakim efektem, a także co na ich temat mówią ludzie online. Na co się skarzą, a co chwalą? Dowiesz się, ale najpierw – załóż projekt. A potem zobacz dane, możesz je też (również automatycznie, a jak!) porównać ze swoimi danymi. 

 

Krok 3

Zobacz najdokładniejsze wyniki

Istnieje spora szansa, że w twoim projekcie będą wyniki niepowiązane z twoją marką bezpośrednio lub po prostu nie wszystkie będą dla ciebie równie wartościowe. Tu z pomocą przychodzą filtry. Możesz segregować wszystkie dane pod takim kątem, jaki jest dla ciebie najbardziej istotny. Kilka przykładów opcji segregowanie danych to filtr przez:

  • dodatkowe słowo kluczowe – np. gdy projekt dotyczy marki, a ty chcesz zobaczyć, ile jest wzmianek dotyczacych jednego produktu lub jednego wyrażenia powiązanego)
  • influence score – ustawiając go na np. 7/10 zobaczysz wyniki pochodzące od największych zasięgowo portali i osób
  • filtr domeny i autora – jeśli interesują cię dane od konkretnej osoby lub witryny

To tylko kilka przykładów tego, w jaki sposób możesz grupować wyniki tak, aby w raporcie widzieć te, które są najistotniejsze. 

Krok 4

Zobacz, kto cię już szuka, ale o tym nie wie

Podkreślamy, jak ważne jest śledzenie swojej marki w sieci. Tutaj chcę podkreślić jeszcze jedno, ważne zastosowanie monitoringu sieci w biznesie. Chodzi o śledzenie wzmianek, w których potencjalni klienci poszukują twoich produktów lub usług, ale nie wiedzą, że Ty je dostarczasz. Wiesz, że w ciągu roku w sieci pojawia się ponad 400 tysięcy zapytań o konkretne produkty? Wychodzą one od osób, które są zdeterminowane, by je kupić, potrzebują tylko informacji, który producent im to zapewni.

Jak pokazuje prowadzone przez nas badanie, zdecydowana większość tych zapytań jest zignorowana. Maki nie śledzą fraz “kto poleci” + “nazwa produktu” lub “gdzie kupię” + “nazwa produktu”. Ilość i typ takich zapytań pokazuje, jaki potencjał drzemie w twoim rynku, jak duże jest zainteresowanie tym, co oferujesz. To kolejna porcja danych, za których pozyskanie twoja firma musiałaby sporo zapłacić. Użyj sprytu, ustaw właściwie projekt i pozwól, aby narzędzie wykonało za ciebie resztę. A potem…


Krok 5

Wygeneruj raport

Już prawie to mamy. Projekty ustawione na twoją markę, twoją konkurencję i osoby, które poszukują jednego i drugiego bez ustanku zbierają dla ciebie informacje. Dane są pobierane ze wszystkich publicznie dostępnych miejsc. Jeśli jest ich za dużo lub są zbyt ogólne – wprowadzasz filtry tak, aby widzieć tylko te wyniki, które są istotne dla ciebie i twojego zespołu. Pamiętaj, że mała ilość wzmianek (przy poprawnie założonym projekcie), również jest dla ciebie wartościowym wnioskiem.

Co teraz?

Najprzyjemniejsza część, czyli generowanie raportu. Jeśli robisz to nie pierwszy raz, domyślam się, że słowo “przyjemność” i “raport” w twojej świadomości nie szły zbyt często w parze, ale właśnie od tego masz narzędzia, drogi marketerze.

Mając otwarty projekt, na podstawie którego chcesz wygenerować dane kliknij w zakłedkę wyniki, a dalej raport pdf.

 

Tu możesz wybrać zakres informacji, które chcesz, aby znalazły się w finalnym dokumencie. Kilka, najbardziej popularnych wybraliśmy za ciebie. Możesz je dowolnie modyfikować i dodać logo twojej firmy.

Gdy skończysz, kliknij po prostu w generuj raport. To zajmie kilka minut. Zamiast przeklikiwać pojedyncze pliki i wklejanie ich w jeden dokument, masz teraz czas na kawę, spojrzenie w okno czy szybkie rozciąganie za które podziękuje ci twój kręgosłup. 

Mamy to! Pamiętaj, jeśli masz już dobrze skonfigurowany projekt, generowanie raportu to właściwie jeden krok. Możesz go wykonać w każdej chwili.

Brand24 zbiera dane na bieżąco, a w jeden zgrabny PDF zamknie je w kilka minut. Tobie pozostaje analiza działań swoich i konkurencji. Życie stało się nieco prostsze, prawda? 

Powodzenia!

 

Powiązane artykuły: 

  1. Czym jest Social Data i jak może pomóc Twojej firmie?
  2. Nowość w Brand24 – Raporty PDF w nowej, dostosowanej do Twoich potrzeb formie
  3. O krok przed rywalem. Kilka słów o monitoringu konkurencji w sieci
Facebooktwitterlinkedintumblrmail

Magdalena Urbaniak

Brand Manager w Brand24. Pracuję nad ulepszaniem komunikacji marek na rynku polskim i globalnym. Za dnia rozgryzam influencer marketing w praktyce, wieczorem tworzę blog o ciągnikach rolniczych.