To będzie kolejna opowieść o tym, jak marka popisała się umiejętnością angażowania użytkowników w świecie online. Coraz więcej firm wykorzystuje narzędzia do monitoringu, aby obserwować treści związane z daną marką czy produktem oraz wchodzić w interakcje z użytkownikami. Tak właśnie zrobiło Volvo, szwedzkie przedsiębiorstwo produkujące samochody osobowe, które wygrało Internety w czwartkowy poranek, wykonując drobny gest w stronę jednego użytkownika Facebook’a. Czytaj dalej i ucz się zarządzania social media od najlepszych.
To był typowy czwartkowy poranek, kiedy to przeglądałam media społecznościowe oraz portale informacyjne w celu odnalezienia ciekawych informacji. Kiedy przeglądałam swojego Facebook’a natknęłam się na screenshot’a przedstawiającego konwersację na czacie fejsbookowym, która została udostępniona przez wielu moich znajomych. Dyskusja toczyła się pomiędzy użytkownikiem – Tomkiem oraz oficjalnym Fanpage’m Volvo Car Polska.
Ten krótki wycinek rozmowy wywołał uśmiech na mojej twarzy. Pan Tomek w rozmowie poinformował markę o jego planach pójścia na paintball w sobotę. Osoba zarządzająca profilem Volvo prawdopodobnie nieco się zdziwiła, dlatego zapytała użytkownika, czy ta wiadomość na pewno miała trafić do nich. Tomek potwierdził wątpliwości rozmówcy, wyjaśniając, że skoro Volvo wysyła mu maila z informacjami o swoim życiu (np. “mamy nowe Volvo jakieś tam”) to on ma prawo informować markę o swoim życiu.
OK, to było całkiem zabawne, ale zapewne nikt nie oczekiwał nic więcej od strony marki. To było błędne założenie.
Marka zdecydowała zaskoczyć fana, który wykazał się dobrym poczuciem humoru. Udostępnili oni na swoim fanpage’u zdjęcie wnętrza samochodu, przedstawiającego skrzynię biegów oraz pistolet leżący obok. Wiadomość pod zdjęciem była jeszcze bardziej interesująca: “Wiemy skądinąd, że Tomek Atlowski w najbliższą sobotę wybiera się na paintballa. Tomku, co prawda nie mamy profesjonalnego sprzętu do tego sportu, ale chętnie wypożyczymy Ci na weekend profesjonalny samochód Volvo! Poprosimy o ponowny kontakt w celu ustalenia szczegółów.”
Wiemy skądinąd, że Tomek Atlowski w najbliższą sobotę wybiera się na paintballa. Tomku, co prawda nie mamy…
Posted by Volvo Car Poland on 20 sierpnia 2015
Post był odebrany bardzo pozytywnie i udostępniany na ogromną skalę. Użytkownikom bardzo spodobał się sposób, w jaki zespół marketingowy Volvo rozegrał tę sytuację, i oczywiście Tomek był niezwykle zadowolony z takiej niespodzianki.
Łącznie wpis został udostępniony ponad 850 razy, dostał prawie 20 tysięcy lajków i 640 komentarzy (nadal rośnie). Wszystkie treści dotyczące Volvo tego dnia dotarły do ponad pół miliona użytkowników social media and nagromadziły ponad 30 tysięcy lajków (dane z monitoringu). Dzięki temu małemu popisowi, marka zdołała rozszerzyć swój zasięg w mediach społecznościowych, zwiększyć zaangażowanie i zjednać nowego ambasadora marki.
Well played, Volvo, well played…
A to wszystko dzięki czujności i umiejętności odpowiedniego reagowania na wpisy dotyczące konkretnej marki. Ludzie udostępniają masę treści na ich profilach społecznościowych. Istotne jest, aby być cały czas na bieżąco z tym wzmiankami i umieć właściwie i szybko reagować na nie. Dlatego monitoring Internetu staje się coraz bardziej popularny wśród przedsiębiorstw różniej wielkości, ponieważ umożliwia on śledzenie wzmianek o marce w czasie rzeczywistym, dzięki czemu nie przegapisz ani jednego wpisu, który może być ważny dla Twojego biznesu.
UPDATE: Poniżej mamy kolejny przykład marki, która doskonale wie, jak słuchać swoich fanów. Audi pozytywnie zaskoczyło genialną odpowiedzią na post Volvo. Kilka godzin po ich wpisie, Audi udostępniło na swoim fanpage’u filmik video z komentarzem: “Jak na paintball, to tylko z #Audi!”