“Legendy polskie” od Allegro, czyli content marketing na światowym poziomie
Ludzie nie lubią, gdy im się coś sprzedaje. Oczywiście nie oznacza to, że nie należy nic robić. Chodzi o rezygnację z wywierania nacisku – zamiast sprzedawać, trzeba pozwolić klientowi dokonać zakupu. Do tego potrzebne jest zrozumienie, że sprzedaje się nie tylko coś, ale przede wszystkim komuś. Dlatego przed markami stoi wyzwanie stworzenia takich treści, które zaciekawią odbiorców. Z pewnością udało się to osiągnąć Allegro poprzez kampanię “Legendy polskie”.
Allegro w nowatorski sposób podeszło do odbiorców i zrobiło coś więcej niż reklamę. Twórcy kampanii stworzyli atrakcyjne treści wideo, opowiadające w nieoczywisty sposób znane legendy, oraz ebook – literacki eksperyment opowiedzenia znanych historii od nowa przez młodych polskich twórców. Projektem “Legendy polskie” postanowili zbudować wizerunek marki w cyfrowym świecie. Cała kampania zrobiona jest z wielkim rozmachem, gdzie Allegro występuje w roli mecenasa sztuki. Do współpracy zaangażowano interesujących aktorów, reżysera Tomasza Bagińskiego, zespół Platige Image, a także wartościowych pisarzy.
Projekt
Projekt składa się z dwóch części. Jedną z nich jest darmowy ebook “Antologia LEGENDY POLSKIE”. To sześć opowiadań inspirowanych wybranymi legendami, które zostały napisane przez współczesnych polskich pisarzy:
- „Spójrz mi w oczy” Elżbiety Cherezińskiej na podstawie legendy „Bazyliszek”,
- „Milczenie owcy” Roberta M. Wegnera na podstawie legendy „Smok Wawelski”,
- „Niewidzialne” Łukasza Orbitowskiego na podstawie legendy „Żywa woda”,
- “Śnięci Rycerze” Rafała Kosika na podstawie legendy „O śpiących rycerzach”,
- „Zwyczajny Gigant” Jakuba Małeckiego na podstawie legendy „Pan Twardowski”,
- „Kwiat Paproci” Radosława Raka na postawie legendy „Kwiat paproci”.
Są to zarówno historie alternatywne, przewrotne sci-fi, jak i humoreska o zabarwieniu patriotycznym.
Drugą częścią projektu są 2 krótkometrażowe filmy, ukazujące legendy w uwspółcześnionej formie. Podkreślają one spryt, odwagę, dumę, ambicję, kreatywność i siłę Polaków, czyli to, co można odnaleźć w starych baśniach. Są jednak opowiedziane nowym językiem, atrakcyjnym i zrozumiałym dla młodego odbiorcy żyjącego w świecie Internetu i mediów społecznościowych. Wszystko jest zrobione z uwagą skierowaną na widza.
„Smok”
To bardzo współczesna wersja legendy “O smoku wawelskim”. Bardzo współczesna, ponieważ tytułowym smokiem jest wytatuowany, umięśniony brutal – Adolf Kamczatkov, który porywa młode kobiety i więzi je w jednej z podmiejskich willi. Na pomysł jak przechytrzyć smoka wpada młody geniusz i konstruktor robotów Janek, który chce uratować swoją ukochaną.
„Twardowsky”
Podobno Pan Twardowski ukrył się na księżycu aby uciec przed diabłem i podpisanym z nim cyrografem. Pewnego dnia jego stację kosmiczną odwiedza piękna kobieta – a w rzeczywistości szatan. Jednak i na taką okazję Twardowski był przygotowany.
Promocja
Projekt „Legendy polskie” wystartował 30 listopada. Właśnie wtedy odbyła się podwójna premiera – w sieci pojawił się darmowy e-book dostępny w trzech formatach (MOBI, EPUB, PDF) oraz film “Smok”. 15 grudnia dołączył do tego zestawu film “Twardowsky”.
Allegro zadbało o odpowiednie promowanie swojej kampanii. W tym celu powstała strona www.legendy.allegro.pl, gdzie można obejrzeć filmy, pobrać ebook i dowiedzieć się więcej na ten temat. Dużo informacji znalazło się także we wpisie _magazyn.Allegro. Filmy pojawiły się na kanale Allegro na YouTube oraz zostały udostępnione na oficjalnym fanpage’u marki. W promocję zaangażował się również zespół biorący udział w projekcie.
Efekty
Ebook pobrało do tej pory 16 249 osób, “Smok” ma w serwisie Youtube ponad 2.4 mln wyświetleń, a film o Twardowskim zgromadził 2.3 mln odsłon. Nowy sposób Allegro na komunikację z użytkownikami spotkał się z żywym odzewem widzów. Oba filmy są chwalone na portalach społecznościowych i forach, cieszą się też sporą popularnością. Projekt “Legendy polskie” zgromadził 6 935 wyników w Brand24 o łącznym zasięgu w social media na poziomie 2.1 mln osób. Widać, że Internauci ożywiali się wraz z rozpoczęciem kampanii oraz po opublikowaniu drugiego filmu. Analiza sentymentu pokazuje, że opinie dotyczącego tego projektu są prawie wyłącznie pozytywne.
Dane: www.brand24.pl
Kampania, którą stworzyło Allegro dobrze się przyjęła, ponieważ skupia się na treści rozrywkowej, która wpływa na emocje odbiorców, a nie na bezpośrednim promowaniu produktu. “Legendy polskie” są interpretacją podań zawierających uniwersalne prawdy, obecne w naszej kulturze od stuleci i warto je przedstawić kolejnym pokoleniom. Forma, jaką do tego wykorzystano pomogła w realizacji celów marketingowych i komunikacyjnych, które precyzyjnie będzie można ocenić dopiero za jakiś czas. Jedno jest pewne – to kampania, która na długo pozostanie w pamięci Internautów i życzyć można sobie, aby więcej polskich marek poszło tą drogą – chociaż poprzeczka została postawiona wysoko.