Jaką wartość dają Twojej firmie dane z monitoringu Internetu i Social Media?

Mikołaj Mikołaj
November 4, 2015 ・ 9 min read

Uzyskałeś dostęp do danych z monitoringu Internetu i mediów społecznościowych. Pytanie: co dalej? Jaką wartość dają tego typu dane? Jakie korzyści dla Twojego biznesu mogą z nich płynąć? Poniżej przykłady firm i marek, którym monitoring pomógł w zwiększeniu sprzedaży, poprawie satysfakcji klientów, wzmocnieniu pozytywnego wizerunku, czy uniknięciu kryzysu w sieci. W razie pytań nasz dział pomocy chętnie pomoże Ci w znalezieniu najlepszych zastosowań monitoringu dla Twojej firmy.

1. Frugo – wiedza konsumencka na bazie opinii wartych 12 mln zł 

Marka Frugo zniknęła ze sklepów na początku XXI w. Powróciła dopiero w 2011 roku i z miejsca okazało się, że jest rzesza ludzi, którzy markę pamiętają i bardzo sobie cenią. Początkowa, niewielka ilość wyprodukowanych butelek sprawiła, że marka Frugo stała się produktem elitarnym, którego zakupem warto było pochwalić się w sieci – zwłaszcza w serwisach obrazkowych (takich jak np. Kwejk albo Demoty). Dla tej marki był to najlepszy i najtańszy kanał dotarcia do grupy docelowej, a dzięki łatwemu udostępnianiu informacje o Frugo rozchodziły się viralovo. Właśnie to wyłapał monitoring – tysiące wpisów od internautów, którzy dzielili się informacjami o tym napoju. Szacuje się, że SMAV (szacunkowa wartość opinii o marce Frugo) po 4 miesiącach, wyniosła prawie 12 milionów złotych!

frugo

2. Playstation Polska – obsługa klienta w sieci i powiększenie ilość pozytywnych opinii o 88%

Agencja Konceptika, która obsługuje w sieci markę Playstation, postawiła mocno na interakcję z internautami. Wszędzie tam, gdzie ktoś wspomni o Playstation, agencja włącza się w dyskusję – doradza klientom, ale też prowadzi z nimi luźne rozmowy. Założenie jest proste – chęć stworzenia w świadomości klientów silnej marki i wywołania skojarzenia – jeżeli konsola to tylko Playstation 4.

@BaronXboksa Romeo i Julia we współczesności, a Ty próbujesz walczyć na tytuły ekskluzywne ;( #SercaZKamienia

— PlayStation Polska (@PlayStationPL) październik 28, 2015

Prowadzenie rozmów z internautami, dawanie rad, słuchanie “głosu Twittera”, wchodzenie w dyskusje na temat gier czy pomoc w wyborze odpowiedniej konsoli, pozwoliło na wygenerowanie bardzo dobrych wyników. Liczba śledzących profil Playstation na Twitterze wzrosła o 60%, o 55% zwiększyła się liczba dyskusji o marce. Co najważniejsze –  88% wpisów pojawiających się w kontekście marki to wpisy pozytywne! Screenshot 2015-10-16 15-47-33

3. Orange, czyli social media contact center

orange

Marka Orange postawiła sobie za cel wyłapywanie problemów klientów – niezależnie od miejsca, w którym opublikowano informację o problemie. Stworzyła swoiste social media contact center, w którym są ludzie zajmujący się odpowiadaniem na pytania internautów. Poziom odpowiedzi jest bardzo wysoki i podobny do zadanego pytania, dzięki czemu internauta wie, że rozmawia z ekspertem. Profesjonalne odpowiedzi działają długofalowo, ponieważ pomagają osobie, która zadała pytanie, ale też zostają w sieci, dzięki czemu kolejna osoba z tym samym problemem szybko znajdzie rozwiązanie

4. Carlsberg/Somersby – kampanie oparte o monitoring #hashtagów

1. Promocja nowego smaku Somersby

Celem jednej z kampanii tej marki było zbudowanie świadomości nowego smaku Somersby – Blackberry, jedynie przy pomocy działań online. Jednym z zastosowanym przez nią działań był monitoring Instagrama i wychwytywanie osób, które używają z hashtaga #friendsie (dedykowanego tej kampanii) i nagradzanie małymi upominkami.

 

#friendsie #somersby www.poziom.blog.pl nowa notka?

A photo posted by Oleksandra Szepczyńska (@porcjafrytek) on

Założeniem tego hashtaga było pokazanie, że istnieją ważne momenty w życiu, które warto przeżyć wspólnie z przyjaciółmi i ulubionym napojem. Dzięki tym działaniom udało zrealizować się roczny cel sprzedażowy w 4 miesiące! Screenshot 2015-10-16 15-26-17

2. Kampania rozpoczynająca sezon piwny – Witaj słońce

Innym razem marka Somersby postanowiła rozpocząć sezon wcześniej niż konkurencyjne marki i zachęcała swoich odbiorców do Witania Słońca już od pierwszych momentów wiosny. Motywował do tego konkurs, podczas którego należało uchwycić słońce na filmie lub zdjęciu, dodać je na swój profil w social media lub na facebookowym profilu marki, oznaczając je hashtagiem #witajslonce i #somersby. Aby poczuć wiosnę do wygrania były czteropaki Somersby i okulary przeciwsłoneczne. 

https://www.instagram.com/p/BDxfqloKwF5/

Nad całą kampanią czuwał Brand24, który nie pozwalał przegapić żadnego konkursowego zgłoszenia – wzięło w nim udział w sumie  2551 osób. Informacje na temat kampanii dotarły w social media do 3 726 443 osób.

Zgłoszenia konkursowe w social media

witajslonce

5. UBER – jak rozdając lody zwiększyć ilość informacji o swojej firmie w sieci

Firma Uber postawiła sobie za cel zbudowanie buzzu w mediach społecznościowych, aby zwiększyć świadomość marki i zyskać nowych klientów. Stworzyła kampanię, którą przeprowadzono w 252 miastach na całym świecie, w tym również w Polsce. Akcja polegała na umożliwieniu użytkownikom Ubera zamówienia lodów z dostawą do domu za pośrednictwem ich aplikacji. Wieść o promocji roznosiła się w sieci bardzo szybko, a zachwyceni uczestnicy zachęcani przez markę, dzielili się swoimi doświadczeniami na profilach w social media, oznaczając wpisy dedykowanym hasztagiem #UberIceCream. 

 

#UberIceCream, dzięki! #Gdansk #Gdańsk #lody #icecream #uber @lepitapl

A photo posted by Marta Michalska (@m_majkelska) on

Najszybszym i najłatwiejszym sposobem pomiaru efektów kampanii marketingowej okazał się monitoring! Tylko tego jednego dnia wyszukano ponad 25 tysięcy polskich postów z oznaczeniem #UberIceCream i w ciągu zaledwie kilku minut wszystkie wzmianki online można było obejrzeć zebrane w jednym panelu, wraz z dodatkowymi analizami danych, tj. najpopularniejszymi kanałami, autorami, szacowanym zasięgiem komunikatów, sentymentem wypowiedzi itp. Oprócz sukcesu w Internecie firma odnotowała również wzrost ilości przejazdów oraz ogromny skok w ilości organicznych pobrań aplikacji na krótko po kampanii.

Więcej o kampanii #UberIceCream znajdziesz tutaj.

6. Philips Case – monitoring w służbie marketingu offline

Celem Philips Lighting podczas łódzkiego Festiwalu Światła 2014 była poprawa wizerunku marki oraz zwiększenie zasięgu treści z nią związanych w Internecie oraz zaangażowania jej odbiorców. Głównym założeniem akcji było połączenie świata offline i online podczas trwania samego eventu i w tym celu stworzono okolicznościowy hasztag #miastoswiatla.

Przebieg wydarzenia relacjonowano na żywo ze specjalnie przygotowanego Social Newsroomu, do którego  zaproszono m.in. władze miasta oraz influencerów, co zdecydowanie pozytywnie wpłynęło na zasięg promocji. Samych uczestników imprezy zachęcano również do dzielenia się swoimi wrażeniami w Internecie i oznaczania ich dedykowanym hasztagiem. Wszystkie wzmianki związane z wydarzeniem były wyłapywane przez monitoring social media, a następnie wyświetlane na specjalnym hashboardzie, co stanowiło dodatkową motywację do zamieszczania swoich wpisów w sieci.

Dzięki wszystkim działaniom Philipsa podczas Festiwalu udało im się przełożyć pół milionową frekwencję offline na ogromny ruch w Internecie. Zebrano ponad 3 tys. wzmianek, a ich zasięg osiągnął prawie 5 mln osób. Marka zyskała również 1430 nowych obserwatorów na fanpage’u.

miastoswiatla

7. Zortrax Case – budowanie relacji z klientem

Strategia social media marki Zortrax, polskiego producenta drukarek 3D, opiera się na trzech głównych zasadach – budowaniu silnych relacji z klientem, angażowaniu ambasadorów marki i monitoringu wizerunku w sieci. Do wszystkich tych celów Zortrax wykorzystuje jedno proste rozwiązanie – monitoring Internetu!

  • Marka nawiązuje kontakt ze swoimi klientami, włączając się w dyskusje na jej temat. W ten sposób odpowiada na ich pytania, rozwiązuje problemy oraz dziękuje za wybór zakupu ich produktu.
  • Zortrax identyfikuje również najbardziej wpływowych i aktywnych w sieci użytkowników swoich drukarek i stara się nawiązać z nimi współpracę, angażując ich do swoich kampanii promocyjnych w roli ambasadorów. W ten sposób lojalni klienci oraz specjaliści z branży testujący ich najnowsze drukarki, stają się ewangelistami, którzy edukują rzesze swoich obserwatorów na temat zalet i funkcjonalności produktów Zortrax, co nie tylko wpływa na zwiększenie zasięgu treści na temat marki, ale również stanowi wiarygodną reklamę, jakiej nie zapewniłaby żadna płatna forma promocji. I tak właśnie nawiązano współpracę m.in. z Craigiem Barrem czy Stevem Talkowskim, którzy opublikowali relacje z użytkowania drukarek Zortrax na swoich profilach społecznościowych, przyczyniając się do wzrostu prestiżu marki.
  • Zortrax przywiązuję również uwagę do śledzenia dyskusji w Internecie na temat produktów i samej firmy, a dzięki powiadomieniom z monitoringu, natychmiastowo odpowiadania na wszelkie negatywne komentarze, aby zapobiec ewentualnym kryzysom.
  • Śledzi również publikacje na temat konkurencji i tym sposobem jest na bieżąco z najważniejszymi informacjami i opiniami swojej grupy docelowej.

8. Pizza Patrol – kultowa akcja PR w oparciu o monitoring

Pizzeria Da Grasso wraz z agencją HyperCrew chciała zwiększyć świadomość marki w sieci, pokazać że Da Grasso jest blisko internautów oraz, że nawet wie… kiedy są głodni. Schemat akcji był bardzo prosty – w Brand24 monitorowaliśmy Facebooka i Twittera szukając głodnych ludzi, odnajdywaliśmy ich w świecie rzeczywistym i w kilkadziesiąt minut dostarczaliśmy im ciepłą pizzę. Screenshot 2015-10-30 14-42-47

Wyniki były bardzo dobre, mimo że kampania trwała tylko 4 dni i nie była wspierana żadnymi dodatkowymi działaniami – liczba wzmianek o Da Grasso wzrosła o 135%, prawie 60 000 osób miało styczność z kampanią, a 95% wypowiedzi o kampanii stanowiły wypowiedzi pozytywne.

da-grasso

9. Airbnb – zwiększanie sprzedaży przy pomocy monitoringu

Podczas igrzysk w Sochi w Rosji, dużym problemem okazały się hotele i pokoje przeznaczone dla dziennikarzy. Narzekali oni na brak ciepłej wody czy na zostające w ręku klamki od drzwi. Airbnb wyszukiwał takie wpisy (czasem otagowane hashtagiem #roadtosochi albo #sochiproblems) i oferował swoje pomieszczenia, położone w pobliżu wioski olimpijskiej. Dzięki tej akcji zyskali ponad 270 000 followersów na Twiterze.

.@bruce_arthur We found your hot water & it has new friends: a heated towel rack & a cozy apartment http://t.co/0GvxjnF7aX #SochiProblems — Airbnb (@Airbnb) luty 7, 2014

10. Przystanek Woodstock – wyszukiwanie ambasadorów marki

W kontekście 18 Przystanku Woodstock, organizatorzy chcieli zwiększyć zasięg informacji o wydarzeniu w mediach społecznościowych, a także zaangażowanie samych uczestników imprezy. Dlatego przy pomocy monitoringu internetu – wychwytywali wszystkie wzmianki o przystanku w mediach społecznościowych, reagowali na nie, a spośród wszystkich osób wybrali kilkanaście, które Jurek Owsiak zaprosił osobiście, poprzez personalizowane wideo, na backstage imprezy. W efekcie kampanii Przystanek odwiedziła rekordowa liczba uczestników oraz znacznie wzrosło natężenie dyskusji o nim w sieci.

11. Ceneo – jak z monitoringiem Internetu zebrano 21 ton karmy i pobito rekord Guinessa

Marka Ceneo zaangażowała Polaków w akcję Rekordowa miska, podczas której w 30 dni udało się zebrać ponad 21 ton karmy dla psów przebywających w schroniskach i tym samym pobito Rekord Guinnessa!  O akcji łącznie powstało 1920 wpisów, z czego najwięcej działo się w mediach społecznościowych, gdzie dominował Facebook (1175 wpisów), Twitter (445 tweetów) oraz Instagram (197 zdjęć).

Skala akcji 

rekordowa

Monitoring Internetu pomógł tutaj dwutorowo. Z jednej strony monitorowano nazwę akcji i hashtag stworzony na jej potrzeby – #rekordowamiska. Dzięki temu nie przegapiono żadnego wpisu od osób, które do niej dołączyły i marka Ceneo mogła z łatwością wejść z nimi w dialog i podziękować.

Z drugiej strony monitorowano także takie słowa kluczowe jak pies, zwierzaki, psiaki, pomóż, pomagam, rekord guinnessa, schroniska, schronisko, schronisk. To pomogło odnaleźć miłośników czworonogów oraz osoby, które lubią pomagać. Dzięki temu marka Ceneo zyskała możliwość nawiązania z nimi kontaktu i zaproszenia ich do dołączenia do akcji. Praktycznie zawsze spotykało się to z pozytywną reakcją odnalezionych w ten sposób osób, które chętnie zwiększały grono uczestników zbiórki.

Więcej na temat akcji Ceneo możesz przeczytać w tym case study.

12. Zelmer – angażowanie odbiorców i spełnianie marzeń

Marka Zelmer monitorując Internet, odnalazła na Instagramie bardzo ciekawe zdjęcie. Był to tort urodzinowy dla małego fana sprzętu AGD, przedstawiający odkurzacz. Zdjęcie zostało oznaczone hashtagiem #zelmer dlatego marka z łatwością znalazła je dzięki Brand24. W ramach wyrazu sympatii oraz realizując swoją strategię, którą jest bycie blisko swoich klientów i zapewnianie im najlepszej obsługi, marka Zelmer zaprosiła małego solenizanta i jego rodzinę do jednej ze swoich fabryk. Cała akcja spotkała się z bardzo pozytywną reakcją internautów, którzy gratulowali Zelmerowi świetnego wyczucia i kreatywności. Filmik przedstawiający tę historię obejrzało 50 tys. osób.

Więcej o akcji Zelmera możecie przeczytać tutaj.

Ale z brand24 nie korzysta tylko biznes…

Szukanie ofert wyjazdów wakacyjnych.

Założenie było proste! Znaleźć najlepszą i tanią ofertę wyjazdu last minute do Grecji. Najważniejszym elementem jest dobranie właściwych słów kluczowych – dzięki ustawieniu słów takich jak “cheap” czy “last minute” i ograniczeniu ich do nazw wysp Greckich – udało się zebrać ponad 300 wzmianek (w ciągu tygodnia) dotyczących bezpośrednio interesującego nas tematu. W ciągu godziny nasz klient znalazł swoje wymarzone wakacje i wykupił podróż!

number-of-mentions-brand24-holiday-case

To tylko niektóre przykłady zastosowania monitoringu – po więcej zapraszamy do kontaktu z nami (pomoc@brand24.pl) albo do samodzielnego przetestowania narzędzia Brand24.