5 typów słów kluczowych, które powinna monitorować każda branża

Aneta Głowacka Aneta Głowacka
October 25, 2016 ・ 6 min read

Zgodzimy się, że posiadanie wiedzy na temat tego, co o Twojej marce mówią w sieci jest ważna. Monitoring Internetu pomaga wyszukiwać dyskusje toczące się wokół poszczególnych słów kluczowych związanych z Twoim biznesem. Jak tłumaczyć “kluczowych” i co to oznacza z punktu widzenia Twojej firmy? Podpowiadamy, jakie frazy związane z marką są naprawdę ważne i właśnie od nich warto rozpocząć monitoring.

Mówiąc o monitoringu marki w Internecie, pierwsze co przychodzi na myśl to obserwowanie dyskusji i opinii w obrębie jej nazwy. Jesteśmy na dobrej drodze, ale… nazwa marki to nie wszystko.

Aby w pełni wykorzystać potencjał monitoringu mediów i mieć całościowy ogląd sytuacji, w swoim monitoringu warto uwzględnić też inne słowa kluczowe.


Jakie frazy monitorować, aby dotrzeć do ważnych dyskusji na swój temat?

Zanim zaczniemy chciałam tylko wyjaśnić, że nie wskażę, jakie konkretne słowa kluczowe należy monitorować. Każda marka jest inna i posiada własny, unikalny zestaw wyrażeń charakterystycznych tylko dla niej.

Istnieją jednak pewne uniwersalne kategorie słów kluczowych do monitorowania, które sprawdzą się niezależnie od branży i biznesu.

Zobacz, jakie masz możliwości!

Narzędzia do monitoringu Internetu, takie jak Brand24, w jednym miejscu gromadzą publicznie dostępne wzmianki na podstawie określonych słów kluczowych. Monitorując sieć pod kątem własnej marki ustalenie właściwych fraz jest pierwszym i najważniejszym krokiem, ponieważ wpływa to na ilość i jakość wyszukanych wzmianek.

1. Nazwa marki, firmy, produktu

Jak już ustaliliśmy trudno wyobrazić sobie odnajdywanie dyskusji na temat marki bez monitorowania Internetu pod kątem nazwy firmy/marki/produktu. Jest to o tyle ważne, ponieważ pozwala dotrzeć do wzmianek, w których nie ma oficjalnego oznaczenia @marki. Tyczy się to wpisów na forach internetowych, blogach, serwisach informacyjnych, social media, komentarzami i wielu innych miejsc w sieci.

Dyskusje na Twój temat toczą się często (o ile nie najczęściej) tam, gdzie nawet nie wiesz, że o Tobie mówią. Z pomocą przychodzą więc narzędzia do monitoringu mediów, dzięki którym:

  • dowiesz się kto, gdzie i co o Tobie mówi, aby odpowiednio zaangażować odbiorców, budować z nimi trwałe relacje, zwiększać ich satysfakcję i lojalność;
  • odkryjesz opinie na swój temat, które możesz wykorzystać do wzmocnienia swojego produktu/usługi i obsługi klientów;
  • sprawdzisz popularność swojej marki w sieci poznając liczbę wzmianek i zasięgu, jaki wygenerowały wpisy na Twój temat w social media;
  • znajdziesz najbardziej wpływowe osoby w swoim otoczeniu co pozwoli Ci nawiązać z nimi relacje, stworzyć kampanie z ich udziałem, aby dotrzeć do większej ilości osób;
  • sprawdzisz jak nacechowane są wypowiedzi na Twój temat i szybko zareagujesz na negatywne wpisy, zanim przerodzą się w poważny problem lub podziękujesz za  słowa uznania;
  • ustalisz miejsca ważne wizerunkowo dla Twojej marki.

Jak rozpocząć?

Narzędzia do monitoringu Internetu

PRO TIP: Wpisując nazwę swojej marki jako słowo kluczowe pamiętaj, aby uwzględnić jej różne warianty, odmiany, a nawet zapis bez znaków polskich (jeśli takie występują).

Dla przykładu – klienci mogą często mówić, że byli w Galerii Krakowskiej. Wówczas zwrot Galeria Krakowska nie uwzględni wszystkich wzmianek. 

Z kolei w sytuacji, kiedy nazwa Twojej marki nie jest uniwersalna warto dodać do niej dodatkowe słowa, które muszą pojawić się razem z nią lub wykluczyć wyrażenia, które nie mogą z nią występować.

Musisz wiedzieć, że monitoring Internetu to niekończący się proces ulepszania słów kluczowych, dlatego obserwuj, jak ludzie mówią o Tobie w sieci. Być może klienci używają skrótu pisząc o Twojej marce? Lub piszą ją w niepoprawny sposób, z literówką, która często się powtarza? Uwzględnij to w swoim projekcie, aby odkryć jak najwięcej wzmianek na swój temat.

2. Potencjalni klienci

Internet sprawił, że mnóstwo osób szuka online porad i rekomendacji zanim zdecydują się na zakup jakiegoś produktu lub usługi. Sprawdziliśmy to na globalnej wersji Brand24 – od stycznia do października tego roku 500 000 osób zadawało pytania “Czy ktoś może polecić” oraz “Gdzie mogę kupić”.

Wiecie, co jest jeszcze ciekawsze? Większość takich wpisów pozostaje bez odpowiedzi. Tymczasem to świetna okazja dla firm, aby wzmocnić świadomość swojej marki i znaleźć nowych klientów.

Wyszukaj w sieci osoby, które mówią o problemach i potrzebach, które zaspokaja Twój produkt/usługa i włącz się do takich dyskusji. W ten sposób dotrzesz do potencjalnych klientów w chwili, gdy są najbardziej gotowi na dokonanie zakupu.

  • Monitoruj tematy związane z Twoją branżą – My sami w Brand24 wyszukujemy zapytania o narzędzia do monitoringu, czy marketingu.
  • Wyszukuj frazy typu “czy ktoś może polecić”. – Internauci szukają rozmaitych produktów i usług, a wpisów z prośbą o polecenie jest naprawdę sporo. Zobaczcie sami:
Przykładowe wyniki wzmianek z prośbą o rekomendację; źródło: Brand24

Jeżeli świadczysz usługi lokalnie, możesz zawęzić wyniki dodając w słowach wymaganych nazwę miasta, na terenie którego działasz.

3. Konkurencja

Monitoring internetu to rewelacyjny sposób na sprawdzenie, co robi Twoja konkurencja oraz jak jest odbierana na zewnątrz. Dzięki temu poznasz jej mocne i słabe strony, a to jednocześnie skłoni Cię do przyjrzenia się swoim działaniom.

  • Sprawdź, w jakich miejscach w internecie pojawia się dyskusja o Twoich konkurentach i czego ona dotyczy.
  • Odkryj, kiedy rośnie liczba wyszukanych wzmianek na ich temat.
  • Sprawdź, czy mówi się o nich dobrze, czy źle.
  • Zobacz, gdzie znajdują się ich (może kiedyś Twoi?) klienci i na jakie działania reagują pozytywnie lub negatywnie.
  • Porównaj projekt swojej firmy i poszczególnych konkurentów, aby odkryć różne ciekawe zależności.

To wszystko pozwoli Ci uczyć się na sukcesach i błędach Twoich konkurentów i wybierać najlepsze strategie działań online.

konkurencja
Porównanie projektów w Brand24

Jak monitorować konkurencję? Jeżeli już wiesz, kto nią jest po prostu stwórz projekt zawierający nazwę konkurencyjnej firmy. Jeżeli masz na rynku kilku konkurentów, warto przygotować dla każdego z nich osobny projekt, aby mieć dostęp do szczegółowych statystyk dotyczących każdego z nich.

Sprawdź, co klienci mówią w sieci o Twojej konkurencji.
Wypróbuj Brand24 za darmo przez 14 dni!
ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE

4. Wybrane tematy

Monitoring internetu pozwala odkryć także popularne trendy i nastroje społeczne – słowem tematy, którymi żyje sieć. Kiedy zauważysz, że o czymś robi się wyjątkowo głośno, możesz wykorzystać to do rozwoju swojej marki, np. tworząc kreatywną reklamę nawiązującą do szeroko dyskutowanego tematu.

Taka szybka marketingowa reakcja na bieżące wydarzenia wpisuje się w nurt Real Time Marketingu, który może przyciągnąć uwagę do Twojej marki.

Ten rodzaj marketingu nie wymaga wysokich wydatków, ale oprócz pomysłu, spontaniczności, timingu i często dowcipu konieczna jest świadomość, co aktualnie jest istotnym tematem. Dlatego, kiedykolwiek stwierdzisz, że dany temat zaczyna być na topie, możesz się przekonać, czy tak faktycznie jest zakładając projekt z nim związany. 

Z wykresu poniżej z łatwością możemy odczytać datę wprowadzenia Instagram Stories, ponieważ widzimy, kiedy dyskusja na ten temat ożyła w sieci.

tematy
Wykres przedstawiający natężenie dyskusji w panelu Brand24

Zobacz jak obserwowaliśmy różne tematy, między innymi smog, polską premierę Netflixkaca, youtuberową dramę. Możliwości są nieograniczone.

5. Kampanie

Oprócz wspomnianych wyżej obszarów, z powodzeniem możesz także monitorować jak przebiegają Twoje kampanie. Jeżeli nadasz im specjalne hasło to one będą tutaj słowami kluczowymi. Dzięki monitorowaniu przebiegu kampanii online:

  • dowiesz się, ile osób wzięło w niej aktywny udział;
  • sprawdzisz, jaki wygenerowała zasięg, czyli do ilu osób dotarła;
  • zobaczysz, jaka była jej dynamika;
  • sprawdzisz, w których miejscach w internecie kampania generowała największy rozgłos;
  • znajdziesz najbardziej wpływowych i najbardziej aktywnych autorów w social media.
kampanie

Ważne! Zawsze twórz dla kampanii osobne projekty, aby mieć wgląd w ich statystyki. Jako przykład zobacz, jak marka Ceneo monitorowała swoją kampanię #Rekordowamiska.


Czas na Twój ruch

Za pomocą Brand24 z łatwością możesz monitorować każdy z poruszonych powyżej obszarów – tylko od Ciebie zależy, na co się zdecydujesz.

Chcesz sprawdzić? Zarejestruj się zakładając darmowe konto testowe i ustaw optymalne projekty (chętnie pomożemy), aby rozwijać swój biznes i zyskać przewagę nad konkurentami. 

Potrzebujesz jeszcze więcej, aby się przekonać? Sprawdź raporty i powiadomienia w Brand24, które sprawią, że nie przegapisz żadnych ważnych sytuacji związanych z Twoimi projektami: