Analiza social media nie musi być trudna! Poznaj narzędzia dzięki którym zmierzysz skuteczność swoich działań w mediach społecznościowych. Domyślam się, z czym może Ci się to kojarzyć – sporo skomplikowanych wykresów i nieatrakcyjnych liczb, w gąszczu których trudno się odnaleźć. Obiecuję, że tym razem będzie inaczej. Będzie prosto!
Narzędzia do marketingu i analityki w social media są jak kanapka z masłem orzechowym i dżemem – jedno po prostu nie zadziała bez drugiego w świecie digital marketingu. Analiza portali społecznościowych pomaga zrozumieć, co robisz dobrze lub źle, dzięki czemu wiesz, co naprawić i ulepszyć.
Jeśli miałabym wskazać najważniejszy atut przeprowadzania analizy social media to bez wątpienia powiedziałabym, że bazując na danych nie przepalasz swoich zasobów – czasu, pieniędzy i pomysłów.
W artykule znajdziesz listę 13, moim zdaniem, najlepszych narzędzi do analizy kanałów społecznościowych w 2022 roku, które pomogą zbadać odbiór Twoich kampanii w mediach społecznościowych.
Nie przedłużam! Oto Twoja lista:
1. Brand24
Brand24 to kompleksowe narzędzie do social listeningu, które gromadzi publicznie dostępne wzmianki w social media i z innych kanałów internetowych. Za jego pomocą możesz w łatwy sposób monitorować to, co mówi się w sieci na temat marki. Warto badać aktywności użytkowników i trzymać rękę na pulsie, aby unikać kryzysów!
Wystarczy, że założysz projekt na konkretne słowa kluczowe związane z firmą, kampanią marketingową, czy brandowymi hashtagami.

Dowiedz się, co klienci mówią o Twoją marce!
Testuj Brand24 przez 14 dni!
Monitoring mediów za pomocą Brand24 sprawdzi się gdy chcesz:
- zmierzyć zasięg (social media i poza social media) kampanii, hashtagu lub dowolnego tematu związanego z Twoją marką, branżą, kategorią produktową, czy konkurencją;
- sprawdzić wydźwięk opinii na Twój temat (czy są pozytywne lub negatywne);
- dotrzeć do liderów opinii i influencerów;
- dowiedzieć się, które kanały komunikacji generują najwięcej ruchu;
- sprawdzić, kto mówi o Tobie najcześciej;
- otrzymać dostęp do 100 najpopularniejszych hashtagów;
i wiele więcej.
Brand24 posiada także funkcje, które pomogą Ci w raportowaniu Twoich działań. Mam na myśli:
- tworzenie automatycznych raportów PDF,
- generowanie infografik z danymi,
- eksport danych do Excela.

Które platformy social media:
Główne funkcjonalności:
- możliwość śledzenia wzmianek o Twojej firmie i Twojej marce w Internecie i pozyskanie cennych informacji. Możesz też badać preferencje odbiorców
- automatyczne statystyki na temat dowolnego słowa kluczowego – nazwy marki, kampanii, firmowego hashtagu, konkurencji itd. (m.in. zasięg na portalach społecznościowych, liczba publicznych wzmianek, typy źródeł, najpopularniejsi autorzy i wzmianki, kontekst dyskusji);
- automatyczna analiza sentymentu wzmianek (pozytywne, negatywne, neutralne);
- lista najaktywniejszych źródeł;
- wskaźnik presence score (autorski wskaźnik Brand24 do określenia popularności marki i jej ekspozycji online);
- możliwość szybkiego dotarcia do najważniejszych informacji za pomocą AI Brand Assistant;
- AI Insights – najważniejsze wnioski i rekomendacje, na podstawie kluczowych wskaźników oraz treści organicznych.

Zyskaj przewagę dzięki analizie AI.
Testuj Brand24 przez 14 dni!
2. Squarelovin
To narzędzie, które ucieszy wszystkich entuzjastów sprzedaży za pośrednictwem Instagrama. Jedna platforma, która łączy kompleksową analizę danych, tworzenie treści i posiada integracje z zewnętrznymi platformami.
Korzystając z narzędzia dowiesz się m.in.:
- o której godzinie Twoi fani są najaktywniejsi,
- które treści generują najwięcej interakcji,
- jakie są najlepsze godziny publikacji treści.
Dodatkowo, za pomocą Squarelovin, możesz oznaczać swoje produkty i zacząć sprzedawać. Wystarczy, że zintegrujesz bazę produktów ze swoją stroną główną lub blogiem.acząć sprzedawać. Wystarczy, że zintegrujesz bazę produktów ze swoją stroną główną lub blogiem.

Które media społecznościowe:
Główne funkcjonalności:
- automatyczne analizy Instagrama oraz Stories,
- możliwość tworzenia Stories wewnątrz narzędzia,
- repostowanie treści użytkowników,
- monitorowanie treści od użytkowników.
3. Sotrender
Sotrender to narzędzie do analizy różnych platform społecznościowych. Stanowi świetne uzupełnienie wyżej wymienionych narzędzi. To, co wyróżnia Sotrender to dostęp do wskaźników, które są niedostępne np. na Facebooku.
Za pomocą Sotrendera możesz optymalizować swoje działania w social media i nie tylko. Narzędzie udostępnia także funkcje analizy konkurencji pod kątem aktywności w sieci. Dużym atutem narzędzia są udostępnione gotowe wskazówki i rekomendacje, które pomagają optymalizować działania marketingowe.
Sotrender przyda Ci się jeżeli chcesz:
- zoptymalizować swoje działania w social media,
- dowiedzieć się, które elementy Twojej komunikacji działają najlepiej,
- dowiedzieć się, kim są Twoi fani.

Które social media:
- Facebook,
- Twitter,
- Instagram,
- YouTube.
Główne funkcjonalności:
- automatyczna analityka profili w social media,
- automatyczne raporty,
- możliwość analizy konkurencji w social media,
- wskazówki i rekomendacje na podstawie Twoich działań.
Dowiedz się, co klienci mówią o Twoją marce!
Testuj Brand24 przez 14 dni!
4. Rival IQ
Rival IQ to rozbudowana platforma, która sprawdzi się, gdy korzystasz z różnych platform w ramach jednej kampanii. Narzędzie do analizy social media umożliwia połączenie danych z wielu profili społecznościowych oraz analizę konkurencji oraz grupy docelowej.
Rival IQ posiada zaawansowaną analitykę hashtagów, automatyczne raporty oraz system rekomendacji. Dzięki temu łatwo zautomatyzujesz i zoptymalizujesz swoje kampanie i treści.
Narzędzie umożliwia gromadzenie danych z wielu kanałów jak Facebook, Twitter, LinkedIn, Google Analytics, dzięki czemu możesz analizować dane w szerszej perspektywie niż same social media.
Dużym atutem Rival IQ jest także integracja z Data Google Studio oraz kontami reklamowymi Meta. Narzędzie jest przeznaczone dla większych zespołów i agencji.

Które platformy:
- Facebook,
- Instagram,
- Twitter,
- Google+,
- Pinterest,
- LinkedIn.
Główne funkcjonalności:
- możliwość tworzenia własnych dashboardów ze wskaźnikami,
- analiza konkurencji,
- automatyczne wykrywanie postów z potencjałem do kampanii reklamowych,
- dostęp do Facebook Insights, Instagram Insights,
- możliwość integracji z Google Analytics.
5. SocialBlade
SocialBlade to świetne narzędzie, które sprawdzi się podczas weryfikacji profili influencerów. Bezpłatny pogląd statystyk na wielu platformach to bardzo przydatna sprawa!
Narzędzie może być alternatywą dla Sotrendera i sprawdzi się, gdy szukasz wsparcia w:
- optymalizacji treści w kanałach społecznościowych, oraz chcesz mierzyć ich skuteczność;
- badaniach rynku i analizie rynku;
- śledzeniu wzmianek z wybranym hashtagiem.
Oprócz tego Socialblade posiada rankingi najpopularniejszych profili w mediach społecznościowych.
Które platformy social media:
- YouTube
- Twitch
- TikTok
- Dailymotion
- Odysee
- Trovo
- Mixer
- DLive
- StoryFire
Główne funkcjonalności:
- dokładne statystyki na temat dowolnego profilu w social media;
- śledzenie wyników real-time np. followersów;
- błyskawiczny dostęp do statystyk w wersji darmowej.
6. Sprout Social
Sprout Social chyba nikomu nie muszę przedstawiać. To zaawansowane narzędzie, które oferuje szeroki zakres funkcji do analizy social media.
Dzięki integracji z Google Analytics może stanowić centrum do analizy Twoich działań w mediach społecznościowych. Do tego jest intuicyjne, więc dotarcie do cennych wskazówek nie zajmuje zbyt wiele czasu.
Które platformy social media:
Główne funkcjonalności:
- kompleksowe rozwiązanie do zarządzania social media – analiza, planowanie, monitoring social media;
- możliwość tworzenia feedów z Twittera, LinkedIn oraz dowolnej strony za pomocą RSS;
- analiza grup na Facebooku;
- zaawansowana analiza danych z uwzględnieniem celu (np. pod kątem zaangażowania, monitorowanie działań konkurencji lub analiza trendów).
Monitoruj wzmianki o swojej marce!
Testuj Brand24 przez 14 dni!
7. Iconosquare
Kolejne kompleksowe narzędzie do analizy social media to Iconosquare. Znajdziesz w nim wszystko, czego potrzebujesz do oceny efektywności swoich działań – analizę profilu pod kątem zaangażowania, rodzaju treści, czy interakcji.
Za jego pomocą łatwo zmierzysz efekty własnych działań, dotrzesz do obserwatorów i fanów, poznasz dane demograficzne swojej publiki, zmierzysz wyświetlenia i zasięgi, odkryjesz najlepszy czas na publikację postów i wiele więcej.
Wartą uwagi jest zakładka Discover, która zawiera dodatkowe i darmowe materiały związane z optymalizacją działań w social media.
Iconosquare posiada także funkcję eksportu danych w celu dokładniejszej analizy mediów społecznościowych.

Które platformy social media:
- TikTok
Główne funkcjonalności:
- monitorowanie komentarzy pod postami (Comment tracker);
- dodatkowe darmowe narzędzia do analizy: Audyt Instagrama, Quiz wiedzy o Instagramie;
- możliwość wgrywania materiałów graficznych do bazy wewnątrz narzędzia;
- analiza konkurencji.
8. NapoleonCat
NapoleonCat to narzędzie do zarządzania mediami społecznościowymi z wbudowaną analizą i funkcjami raportowania. Pozwala śledzić skuteczność kampanii w różnych kanałach społecznościowych dla wielu profili i stron.
Za pomocą NapoleonCat możesz również obserwować aktywność swojej konkurencji. Wyposażony w dane z NapoleonCat łatwo dostrzeżesz trendy i stworzysz treści w mediach społecznościowych, które będą rezonować z Twoją grupą docelową i przyniosą najlepsze rezultaty.

Które platformy social media:
- YouTube
Główne funkcjonalności:
- Sprawdzanie, jakie typy treści działają najlepiej oraz kiedy i jak często należy je publikować, aby osiągnąć jak największe zaangażowanie;
- Monitorowanie aktywności swojego zespołu, aby utrzymać rolę lidera obsługi klienta w social media;
- Porównywanie statystyk odbiorców i zaangażowania w posty z wielu profili;
- Porównanie swoich wyników z działaniami konkurencji;
- Planowanie tygodniowych, miesięcznych lub kwartalnych raportów analitycznych, które będą automatycznie wysyłane do Twojego zespołu lub klienta.
9. BuzzSumo
Ostatnim narzędziem do analizy sieci społecznościowych, którego nie mogłabym pominąć, jest BuzzSumo. To narzędzie do analizy treści – oprócz wielu funkcji, takich jak monitorowanie marki, social listening lub badanie konkurencji, zapewnia również szeroko rozwiniętą analitykę:
- Wykrywanie treści – znajdziesz najczęściej udostępniane materiały w sieciach społecznościowych;
- Analiza treści – udostępnia dane z dotyczące konkretnego tematu (typ treści, najpopularniejsze domeny, najpopularniejsze platformy social media itp.);
- Influencer marketing – dotrzesz do najlepszych influencerów w niszy lub branży na podstawie zasięgu lub zaangażowania w mediach społecznościowych.

Jakie platformy social media:
Główne funkcjonalności:
- Prezentuje zestawienia popularnych treści w mediach społecznościowych;
- Ułatwia identyfikację i dotarcie do influencerów;
- Przystępnie prezentuje dane dotyczące udostępnień i zaangażowania w Twoje wpisy.
Monitoring internetu 24/7.
Testuj Brand24 przez 14 dni!
Dlaczego analiza social media jest ważna?
Mówiąc najprościej, dobrze przeprowadzona analiza danych z social media pozwala odkrywać wartościowe insighty oraz identyfikować odbiorców, wpisy o największym zaangażowaniu czy kanały, które generują najwięcej zaangażowania.
Zrozumienie tych danych jest kluczowe w rozwoju i obraniu właściwego kierunku marketingu w social media.
Pozwól, że wyjaśnię Ci to jeszcze dokładniej.
Zrozumienie odbiorców
Media społecznościowe to jedno z najlepszych miejsc, w których możesz obserwować swoją grupę odbiorców, oraz swoją markę na tle konkurencji. To tutaj użytkownicy chętnie wypowiadają się, reagują i swobodnie wyrażają swoje opinie na konkretny temat – produktu, marki lub usługi.
Social media są zatem kopalnią wiedzy o odbiorcach. Analiza social media pomoże Ci poznać publiczność Twojej marki i dostarczy odpowiedzi na pytania:
- Kim jest Twoja grupa docelowa? Zdobądź dane demograficzne i psychograficzne
- Jakie są ich potrzeby?
- Co myślą o Twojej firmie?
- Jakie rodzaje treści do nich pasują?
- O której godzinie spędzają czas w social media?
I wiele więcej!
Budowanie świadomości marki
Analiza social media pomaga monitorować różne wskaźniki związane z ekspozycją marki w mediach społecznościowych. Te parametry ilustrują m.in. rozpoznawalność marki skuteczność kampanii reklamowych, sentyment wobec Twoich produktów.
Na tej podstawie możesz obserwować, jak zmienia się postrzeganie Twoich działań wśród odbiorców, na tle konkurencji, i jak kształtuje się wizerunek marki.
Analiza konkurencji
Analiza social media pozwala nie tylko zrozumieć wyniki Twoich działań w obrębie kanałów społecznościowych, ale także konkurencji. W ten sposób możesz obserwować ich działania, kampanie marketingowe, opinie klientów i wiele więcej. To świetne źródło wiedzy o tym, które kampanie przynoszą najlepsze rezultaty.
Podsumowanie
Poniżej znajdziesz pigułkę informacji na temat analizy działań marketingowych i narzędzi analitycznych.
Jak badać social media?
Analiza social media obejmuje różne metody badań marketingowych, aktywności i opinii na platformach społecznościowych. Na pierwszym miejscu warto postawić monitoring social media, który polega na śledzeniu i analizie wzmianek, komentarzy oraz trendów.
Kolejnymi metodami są badania opinii klientów, obserwowanie interakcji z użytkownikami oraz analiza konkurencji.
Które narzędzie służy do monitorowania słów kluczowych w social media?
Brand24 jest narzędziem do monitorowania mediów społecznościowych i analizy wzmianek zawierających określone słowa kluczowe. Pozwala śledzić w czasie rzeczywistym wzmianki na platformach społecznościowych, takich jak Twitter, Facebook, Instagram, TikTok czy YouTube.
Dzięki temu można monitorować, co ludzie mówią o danym temacie, marce, konkurencji lub produkcie. Analiza danych pozwala zrozumieć efektywność działań w mediach społecznościowych, identyfikować trendy, wyciągać wnioski i podejmować odpowiednie decyzje marketingowe.
Który rodzaj narzędzia można stosować do monitorowania i oceny działań Twoich odbiorców z mediów społecznościowych w Twojej witrynie?
Dowiedz się, co klienci mówią o Twoją marce!
Testuj Brand24 przez 14 dni!
Brand24 jest narzędziem, które można stosować do monitorowania i mierzenia działań Twoich odbiorców w mediach społecznościowych i nie tylko.
Dzięki różnym metrykom, takim jak wskaźnik sentymentu, Presence Score czy analiza kontekstu dyskusji, możesz ocenić zaangażowanie i reakcje odbiorców na Twoje treści oraz zrozumieć, jakie emocje i opinie wywołują Twoje działania w mediach społecznościowych.
To pozwala na lepsze zrozumienie swojej widowni i dostosowanie strategii komunikacji w celu zwiększenia zaangażowania i budowania pozytywnego wizerunku marki.