Jak monitoring mediów wspiera link building?

Waleria Pągowska Waleria Pągowska
December 12, 2022 ・ 6 min read

Dlaczego tak ważne jest pozycjonowanie się na pierwszej stronie w wyszukiwarce? Cóż, krążą legendy, że istnieje druga strona w Google. Może ktoś się kiedyś odważy to sprawdzić, ale na ten moment muszą nam wystarczyć suche fakty. 

#linkbuilding
#Link building

Według danych z sierpnia (2022 r.) Google odpowiada za ponad 91% wszystkich wyszukiwań w sieci. Współczynnik klikalności dla pierwszego organicznego wyniku wyszukiwania wynosi aktualnie 38,21% (w przypadku urządzeń desktopowych) i 33,71% (w przypadku urządzeń mobilnych). CTR dla drugiego wyniku wyszukiwań to już 14,08%, a trzeci – 8.31%.

Zainteresowanie kolejnymi wynikami maleje, drugą stronę odwiedza zaledwie 0,44% internautów. Oznacza to, że jeżeli Twój wpis nie znajdzie się w TOP 10 wyników na wybraną frazę, automatycznie traci 99% zainteresowanych użytkowników. 

Spis treści:

Rozmowa ze specjalistami z Semcore

Niedawno mieliśmy okazję porozmawiać o wartościach pozycjonowania ze specjalistami w tej dziedzinie. Semcore specjalizuje się w SXO i skupia na strategiach marketingowych opartych na unikalnym połączeniu SEO i UX. Agencja kładzie nacisk na to, by w przyszłości wspierać klientów holistycznie, już od pierwszych etapów tworzenia projektów skupiając się na łączeniu doświadczeń klienta z pozycjonowaniem witryn. W swojej pracy, SEO łączą ze wszystkimi działaniami marketingowymi, które mogą się skutecznie przyczynić do wzmacniania wyników organicznych na stronach ich klientów. Jest to pierwsza i jedna z najlepszych agencji tego typu w Polsce

Podczas wywiadu opowiedzieli, jakich narzędzi używają, by budować przewagę konkurencyjną w digitalu, optymalizować efektywność działań dzięki holistycznej strategii i analizie danych oraz o tym,  jak używać monitoringu mediów do zwiększenia konwersji.

Co musisz wiedzieć o SEO?

1. Dlaczego linkowanie jest tak ważne

Jedną z form skutecznego pozycjonowania treści jest link building. To na jego podstawie jest w głównej mierze oceniana popularność witryny. Linki do Twoich treści mogą być umieszczane na forach tematycznych bądź innych stronach internetowych. Ale to nie wszystko – nie wystarczy tylko znaleźć strony, która będzie chciała udostępnić u siebie nasz odnośnik.

Warto jednak pamiętać, że link building jest jedną z form pozycjonowania strony, ale nie może być skuteczna bez wartościowego contentu. Jeżeli chcesz, aby wartościowe strony udostępniały Twoje treści, muszą one mieć wartość dla użytkownika. Dlatego te dwie formy zdobywania pierwszych pozycji w wyszukiwarce Google są nierozłączne. Dlatego zanim zaczniemy myśleć nad potencjalnymi zainteresowanymi naszymi linkami, pamiętajmy o stworzeniu pod to odpowiedniej podkładki w postaci np. ciekawego i innowatorskiego artykułu opartego na właściwie dobranych słowach kluczowych i odpowiadającego na potrzeby czytelników.

Blog Brand24
Blog Brand24

Marcin Stypuła, właściciel agencji SEMCORE, określa udział link buildingu w jej przychodach na poziomie 30%. “Jeśli masz dobre know-how w linkowaniu, to jego dobre wykorzystanie może dać Ci znacznie więcej niż bardzo duża ilość contentu. Uważam, że dzisiaj znacznie lepszą praktyką jest mądre pozyskiwanie linków, niż kierowanie się ilością contentu“, mówi i podkreśla, że rola linkbuildingu w pozycjonowaniu stron będzie rosła. Dodaje, że obecnie istnieje wiele platform do wymiany linków, które kiedyś mogą w przyszłości przestać działać i aby zbudować odpowiednią przewagę konkurencyjną, trzeba skupić się na stworzeniu linkowania, którego nikt jeszcze nie ma. To w tym widzi potencjał link buildingu. “To już działa, ale będzie wyłącznie zyskiwało na znaczeniu” – dodaje. 

Przeczytaj artykuł o sposobach w jakie Brand24 może pomóc przy Twojej strategii link buildingowej!

3. Doublecheck  – wskaźniki i manualne testy

Jest wiele wskaźników, które pomagają nam w link buildingu. Jednym z nich jest Domanin Rate (DR), który pokazuje jakość linków prowadzących do danej domeny w porównaniu do innych domen w bazie danych.

Brand24 oferuje wiele wskaźników analitycznych, a niektóre z nich są pomocne w ocenie potencjalnych backlinków. Przed przystąpieniem do outreachu warto zwrócić uwagę na metryki takie jak:

  • Presence Score – pozwala zmierzyć obecność marki/tematu w Internecie (popularność) w danym czasie, co pozwala stwierdzić, czy dana fraza kluczowa ma swoje miejsce w naszej kampanii link buildingowej;
  • Sentiment Bar – za jego pomocą możemy odfiltrować wzmianki, w których nasza fraza kluczowa została przedstawiona w negatywny sposób;
  • Influencer Score – daje wgląd w to, które źródło lub autor ma największy wpływ na media społecznościowe, lub sieć – im wyższa liczba, tym bardziej popularne jest dane źródło;
  • Importance Filtering – filtr segreguje wzmianki w zależności od popularności źródła, influence score, po sentymencie i zaangażowaniu (komentarze, polubienia, udostępnienia).
Filtry w panelu Brand24
Niektóre z filtrów Brand24

Nie możemy jednak zapomnieć, że o ile sztuczna inteligencja ma na celu ułatwienie nam pracy, to nie jest w stanie całkowicie zastąpić pracy specjalisty. Po wstępnej analizie wskaźników link buildingowych musimy pamiętać, że tak naprawdę każda analizowana strona wymaga indywidualnej oceny i skrupulatnego sprawdzenia. “Każda strona wymaga indywidualnej oceny. Może się okazać, że strona jest “farmą linków”, a nie ciekawym miejscem z potencjałem link buildingowym” dodaje Marcin Stypuła. Warto więc być przezornym i po odfiltrowaniu wzmianek, które nas nie interesują, sprawdzić, czy pozostałe strony mogą nam zaoferować realną wartość. 

4. SEO czy UX? A może SXO?

Semcore nie jest standardową agencją SEO. Swoją niszę określają jako SXO, co oznacza, że oprócz pozycjonowania stron internetowych, skupiają się również na wszelkiego rodzaju działaniach marketingowych, które wspierająwyniki organiczne.

Pomysł pojawił się, gdy zauważono pewną lukę w obecnej ofercie rynkowej w obszarze SEO. Dotychczas agencje skupiały się na wąskiej specjalizacji – SEO lub marketingu. “Dzisiaj są mega dobrzy eksperci SEO i świetni eksperci marketingu, którzy kooperują ze sobą, bo mają różne ambicje, a my chcielibyśmy być jedną z pierwszych i najlepszą agencją SEO, która rozbuduje swoje kompetencje marketingowe i będzie oferowała holistyczną usługę” mówi Marcin.

Przeczytaj case study z Semcore na temat tego, jak uzyskali +$660k rocznego przychodu przy wsparciu Brand24!

Dlaczego UX jest ważny w SEO?

Gdy SEO-wiec pozyskując lead, skupia się na szybkim przeskanowaniu tekstu i wyjściu ze strony. Jeżeli z udziałem UX strona odpowiednio zarządzi jego uwagą, szanse na to, że przejdzie na dalsze podstrony, znacząco wzrasta. A to jest bardzo ważne w SEO, żeby odbiorca nie uciekł od nas, tylko chciał szukać dalej.

Często klienci przychodzą z prośbą o audyt SEO już na końcowych etapach jej powstawania, dlatego, jeśli chodzi o UX, to możemy zasugerować jedynie małe zmiany i kosmetyczne poprawki” mówi Marcin. 

Takiego problemu nie ma, jeżeli klient decyduje się na zatrudnienie specjalistów od SEO i UX. Jeżeli jednak (jak to się często zdarza), jest świadomy wartości, jaką niesie za sobą właściwe pozycjonowanie, a mniejszą uwagę i środki przeznacza na użytkowość strony, wtedy możemy mówić o przepalonych zasobach. Nie zawsze i na pewno nie w pełni, ale klient traci wiele, skupiając się jedynie na wybranych elementach w swojej strategii marketingowej, zapominając o innych. 

O czym warto pamiętać?

Dlatego, aby wypozycjonować stronę na TOP10, należy pamiętać o tym jednym niuansie – na organiczne pozycjonowanie składa się wiele elementów. Jak widać, nie chodzi tutaj o sam content i jakościowe backlinki. Nie wystarcza też optymalizacja kodu. Jeżeli chcemy, by strona internetowa działała jak dobrze naoliwiona maszynka, niezbędne są dodatkowe działania. Oprócz uwzględnienia właściwego UX i stworzenia strony dostępnej i intuicyjnej dla użytkownika (w tym potencjalnego SEO-wca), warto pamiętać o dodatkowych integracjach, np.: email marketingu, Facebook Adsów i innych działań okołomarketingowych. Wtedy dopiero możemy mówić o dobrym SEO. 

PRO TIP: Na koniec warto podkreślić, że podejście do pozycjonowania się zmienia i my musimy się zmieniać razem z nim. Dziś przede wszystkim skupiamy się na wartości, jaką możemy dać użytkownikami, a nie tak jak jeszcze parę lat temu – jak oszukać algorytm Google. Kiedyś wymiana linków polegała typowo na ich spamie. Obecnie liczy się już content i to, co my możemy zaoferować czytelnikowi. W przyszłości najważniejszy w pozycjonowaniu może być, cóż… cały marketing. 

Poznajcie naszych rozmówców:

Marcin Stypuła

Marcin Stypuła – Właściciel w Semcore

Marek Rychter

Marek Rychter – Kierownik wzrostu w Semcore

Paweł Wołoszyn

Paweł Wołoszyn – Kierownik działu SEO w Semcore

Krystian Fijał

Krystian Fijał – Specjalista od SEO i zawartości w Semcore