Moc powtarzanych tweetów, czyli jak dotrzeć do większej ilości osób na Twitterze

Aneta Głowacka Aneta Głowacka
Jun 25, 2016 ・ 4 min read

Twitter jest świetnym narzędziem pomagającym docierać do odbiorców z treściami, które tworzysz – artykułami z bloga, fotografiami, wideo, podcastami i newsami dotyczącymi firmy. To nic odkrywczego, coraz więcej osób dostrzega potencjał Twittera. Jednak, kiedy zamieszczasz tam swoje treści, chcesz aby dotarły one do jak największej ilości osób – szczególnie istotne jest to w działaniach marketingowych. Pomoże Ci w tym wielokrotne publikowanie Twoich tweetów.

Kopiuj – wklej?

Mówiąc o powtórnych tweetach nie mam na myśli treści “kopiuj-wklej” – takie działanie jest wbrew polityce Twittera, według której publikowanie dokładnie takich samych tweetów może poskutkować czasowym zablokowaniem konta lub jego stałym zawieszeniem. Ideą wielokrotnego publikowania wpisów jest przedstawienie tej samej wiadomości za pomocą nowej formy, poprzez:

  • zmienione copy,
  • nową grafikę,
  • inne hashtagi, pozwalające dotrzeć do nowych odbiorców.

Docieraj do większości followersów

Kiedy masz dużo odbiorców musisz się upewnić, że większość z nich usłyszy Twój głos. Wielokrotne zamieszczanie tweetów o podobnej treści pozwala to osiągnąć z trzech głównych powodów. Po pierwsze, strumienie aktywności social media są przepełnione napływającymi tam informacjami – pojedynczy post może nie zostać zauważony przez większość osób. Wiąże się to z drugim powodem, dla którego warto powielać tweety – ich średni czas życia to dwie godziny. Publikując je wiele razy dajesz im szansę przetrwać dłużej. Po trzecie, często followersi pochodzą z różnych stref czasowych. Publikując wpis w jednej części świata, może on utracić ruch generowany przez inną cześć, która akurat śpi. 

Czy to naprawdę działa?

Według analizy Wisemetrics wielokrotnie ten sam wpis publikuje 55% użytkowników Twittera, a wśród 1 mln tweetów znajduje się 3% powtórzonych treści. Wraz z rosnącą ilością powtórzeń, tweet co prawda budzi coraz mniejsze zainteresowanie, jednak nawet przy 6 powtórzeniu osiąga on 67% wyniku oryginalnego tweeta. Widać to na poniższym wykresie, który ilustruje, jak wraz z rosnącą liczbą wpisów ich wydajność powoli maleje, jednak nadal jest znacząca.

Wydajność powtórnych tweetów

tweetyŹródło: Wisemetrics

Na Facebooku ponowne wpisy również spełniają swoją rolę, jednak w mniejszym stopniu, niż ma to miejsce na Twitterze. Wydajność postów na Facebooku spada zdecydowanie szybciej.

Wydajność powtórnych wpisów: Twitter vs Facebook

twitter-vs-fb-repetition1Źródło: Wisemetrics

Jak często tweetować?

Nie ma jasnych reguł wyznaczających, ile razy opublikować jeden tweet. Jednak jedno jest pewne – nie wszystkie wpisy powinny być powtarzane równie często. Tak naprawdę to reakcje odbiorców wyznaczają, które treści należy zamieszczać częściej. Jeżeli wraz z którymś powtórzeniem odbiorcy pokażą, że nie są już dłużej zainteresowani daną informacją, warto z niej zrezygnować  i co najwyżej wrócić z nią po dłuższym czasie.

Realne przykłady wykorzystania wielokrotnych tweetów

Guy Kawasaky

Ikona marketingu, Guy Kawasaky, uważa wielokrotne publikowanie tej samej wiadomości za kluczowe działanie na Twitterze i twierdzi, że z powodzeniem można zamieszczać ten sam tweet nawet 4 razy dziennie. Aby pokazać, że powtórne tweety mają sens przeprowadził 2 eksperymenty, których efekty są widoczne na wykresach poniżej.

Postanowił opublikować ten sam tweet 4 razy w 8-godzinnym interwale. W rezultacie wszystkie wpisy zdobyły łącznie 5 059 kliknięć. Najbardziej efektywny był pierwszy z nich, w który kliknięto 1 481 razy, jednak duplikaty również cieszyły się dużym zainteresowanie i wygenerowały kolejno: 1 415, 1 208 oraz 955 kliknięć.

tweety2Źródło: American Express

W drugim eksperymencie postanowił sprawdzić, jak odebrany zostanie tweet publikowany raz dziennie przez 9 dni.  Wyniki były podobne – za każdym razem wpis cieszył się zainteresowaniem i wielokrotne publikacje przyniosły 4 590 kliknięć. Na wykresie widać, że gdyby wpis został opublikowany tylko jeden raz, wiadomość straciłaby około  3 900 zainteresowanych nią odbiorców.

tweety3Źródło: American Express

Buffer

W Buffer często zamieszczają na Twitterze wielokrotnie linki do tego samego artykułu na ich blogu. Takie tweety generują duży ruch na stronie oraz angażują followersów. Jednym z powtarzanych tweetów jest 10 Things To Stop Doing Today to Be Happier, Backed by Science, który wraz z każdą publikacją był chętnie retweetowany, zdobywał wiele kliknięć i polubień. Gdyby został opublikowany tylko raz, w Buffer straciliby 417 kliknięć.

bufferŹródło: Buffer

Brand24

W Brand24 także powtarzamy tweety aby dotrzeć do jak największej liczby osób. Za pomocą naszego narzędzia Internet monitorują klienci z Europy, Ameryki i Azji. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że nasi followersi również pochodzą z różnych części świata i różnych stref czasowych. Przykładem naszego wielokrotnego tweeta jest Why B2B Companies Should Get Serious About Social Media, który z każdą kolejną publikacją zdobywał więcej polubień. To też dobry przykład, jak publikować powtórne tweety – chociaż każdy wpis odsyła do tego samego artykułu, zdjęcia i copy zawsze są inne.

Nie martw się o spam

Mimo, że powtórne tweety to powszechna praktyka, nadal nie jesteś przekonany? Twoją główną obawą z pewnością jest to, że Twoi odbiorcy posądzą Cię o spam. Może przekona Cię fakt, że średnio zaledwie 14% followersów zobaczy dwa razy ten sam tweet. Chociaż dla części z nich faktycznie będzie to denerwujące, Guy Kawasaki, podczas konferencji LeWeb w Paryżu powiedział, że to świadczy o dobrym wykorzystaniu mediów społecznościowych. (You will piss some people off from this [repeated tweets], I grant you that. But on social media, if you’re not pissing people off, you’re probably not using it hard enough”). Być może z powodu wielokrotnego tweetowania tej samej informacji niektóre osoby przestaną Cię obserwować, jednak dotarcie do setek dodatkowych odbiorców będzie nagradzające.