4 rzeczy, o których musisz pamiętać budując profil marki na Instagramie
Szacuje się, że ponad 70% firm w US korzysta dziś z Instagrama. Dla kontrastu, w 2016 roku było ich tylko 48,8%. Instagram to platforma, która z roku na rok przyciąga kolejne miliony użytkowników. Na Instagramie obecnych jest ponad 500 milionów aktywnych użytkowników każdego dnia! Jak budować profil marki na Instagramie, aby przyciągnąć klientów? Podpowiadamy!
Użytkownicy, którzy przechodzą z Instagrama na stronę marki, czy sklepu, spędzają na niej najwięcej czasu.
Rosnąca popularność Instagrama to także rosnąca konkurencja. Treści są wyświetlane na podstawie algorytmu Instagrama, a aż 70% treści nie zostało nigdy zobaczone przez innych użytkowników.
Jak skutecznie budować profil marki na Instagramie?
W tym artykule szczegółowo omawiam 4 kwestie, które są ważne jeśli chodzi o skuteczność Twojego konta na Instagramie. Powiem nawet więcej – w kontekście Instagrama są to najważniejsze czynniki, które trudno pominąć jeśli zależy Ci na dotarciu do szerszej publiczności.
1. Pamiętaj o hashtagach
Szacuje się, że 60% użytkowników Internetu korzysta dzisiaj z hashtagów. Hashtagi są wykorzystywane w wielu sytuacjach. Możesz je wykorzystać m.in. do:
- akcji promocyjnych,
- promocji wydarzeń,
- konkursów,
- promocji własnej marki.
Dobór najpopularniejszych hashtagów jest ważny z dwóch powodów – pozwala dotrzeć do szerokiej publiczności, co oznacza, że masz szansę dotrzeć do nowych odbiorców. W efekcie hashtagi wpływają na zaangażowanie pod treściami, które umieszczasz.
Po drugie – to właśnie na podstawie hashtagów Twoje treści są wyświetlane w feedzie Instagrama. Innymi słowy, hashtagi pomagają pozycjonować Twoje wpisy na Instagramie.
Jak wybrać odpowiednie hashtagi?
Przygotowałem krótkie ćwiczenie.
Przygotuj listę hashtagów, które opisują branżę, w której działasz. Spisz je w Excelu, a następnie na ich podstawie sprawdź treści, które pojawiają się w sieci. Możesz do tego wykorzystać wyszukiwarkę Instagrama.
Hashtagi firmowe powinny być unikalne. Oprócz nich warto też zadbać o hashtagi związane z Twoją kategorią. Przydadzą się także takie, które opisują miejsca, czy są najpopularniejsze w danej branży.
Jak do nich dotrzeć?
Jak znaleźć najpopularniejsze hashtagi dla Twojej branży?
Z pomocą przychodzą narzędzia do monitoringu mediów, takie jak Brand24.
Brand24 gromadzi publicznie dostępne wzmianki z Internetu, w tym Facebooka, Instagrama, Twittera, blogów, stron www i innych kanałów internetowych.
Narzędzie jest zgodne z wymaganiami Facebooka/Instagra oraz RODO i co ważne – oferuje darmową 14-dniową wersję testową, podczas której możesz wypróbować narzędzie.
Brand24 posiada wiele funkcji, a najważniejszą z nich, która przyda się w budowaniu rozpoznawalności Twojego profilu na Instagramie są Najpopularniejsze hashtagi
Dzięki temu możesz w błyskawiczny sposób sprawdzić, które hashtagi są najpopularniejsze w dowolnej kategorii. Niezależnie, czy jest to #marketing, #podróże, czy branża #beauty.
Brand24 udostępnia listę 100 najpopularniejszych hashtagach dla dowolnej #branży wygenerowaną na podstawie wybranego słowa kluczowego.
To dosłownie jedno kliknięcie.
Aby sprawdzić popularność hashtagów w Twojej branży musisz jedynie stworzyć projekt, który będzie zbierał treści z wybranym przez Ciebie słowem kluczowym. Może to być nazwa Twojej marki, produktu, firmowy hashtag i właściwie wszystko co związane z Twoją branżą.
Jeśli jeszcze nie posiadasz swojego projektu w Brand24 możesz wypróbować narzędzie przez 14 dni za darmo – ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE
Po założeniu projektu zostaniesz przekierowany do panelu głównego, w którym znajdują się wszystkie publicznie dostępne wzmianki na wybrany wcześniej temat.
Aby odkryć najpopularniejsze ### wystarczy przejść do zakładki Analiza dostępnej po lewe stronie.
Zakładka Analiza to serce Brand24. Znajduje się tu sporo danych analitycznych, takich jak zasięg social media, zaangażowanie, podział na pozytywne i negatywne wzmianki i wiele więcej. Scrollując w dół znajdziesz też box z listą Najpopularniejszych ###
⇨ Sprawdź najpopularniejsze hashtagi
2. Prowadź kalendarz treści i planuj
Jak często chcesz publikować treści? Czy chcesz wykorzystać treści, które generują Twoi fani? Skuteczna komunikacja to taka, która realizuje określony cel i dociera do określonej grupy odbiorców.
Podczas tworzenia planu komunikacji dla Instagrama odpowiedz na pytania:
- Które formaty (typy postów) są najlepsze do opowiedzenia Twojej historii?
- Jak często chcesz publikować treści?
- Czy chcesz wchodzić w interakcję w tematach związanych z Twoją branżą?
- Planujesz wykorzystać treści, które generują Twoi użytkownicy?
- Jak chcesz mierzyć efekty swojej komunikacji?
Odpowiadając na taki zestaw pytań będziesz miał zarys tego jak chcesz się komunikować ze swoimi odbiorcami na Instagramie. Tworząc treści, czy planując publikacje przyda Ci się kalendarz treści. Dzięki niemu będzie Ci łatwiej zapanować nad całą komunikacją na Istagramie i planować akcje z wyprzedzeniem.
Narzędzia do planowania treści na Instagramie:
Later
Świetne narzędzie, które posiada wersję desktopową i aplikację mobilną. Posiada wersję darmową, która umożliwia zaplanowanie 30 postów każdego miesiąca.
Later posiada wbudowaną bibliotekę obrazów dzięki, której możesz zarządzać biblioteką zdjęć zarówno z telefonu, czy laptopa.
Aplikacja oferuje także zapis swoich ulubionych hashtagów, dzięki czemu możesz je w błyskawiczny sposób skopiować do kolejnego zdjęcia.
Planoly
To z pewnością narzędzie, które powinien sprawdzić każdy specjalista social media. Wyróżnia jest m.in. kreator postów, czy wewnętrzna wyszukiwarka postów, czy hashtagów.
Planoly posiada aplikację mobilną oraz funkcję do automatycznego publikowania postów na Instagramie.
Za pomocą Planoly możesz wyszukiwać treści, czy posty z wybranym przez Ciebie hashtagiem. Oferuje także analitykę do Twojego konta.
3. Buduj relacje – wchodź w interakcje
Jedną z taktyk docierania do nowych odbiorców i zdobywania nowych obserwujących jest wchodzenie w interakcje. Nie tylko pod własnymi postami, ale w dyskusjach związanych z Twoją branżą. Działając w branży kosmetycznej możesz obserwować dyskusje związane z danym produktem.
Czy wiesz, że ponad 1,5K osób szuka rekomendacji o produktach i usługach?
Monitoring hashtagów na Instagramie
Śledzenie hashtagów na Instagramie to funkcja, dzięki której możesz obserwować posty z wybranym hashtagiem.
Jedna z nowszych funkcji, która bez wątpienia ułatwia śledzenie treści z wybranej #branży. Bezpośrednio w Instagramie możesz wybrane hashtagi śledzić.
Treści z wybranymi przez Ciebie hashtagami będą się pojawiały także podczas przeglądania głównego feeda. Oprócz tego możesz przeglądać treści w specjalnej karcie, gdzie znajdziesz Najpoopularniejsze oraz Najnowsze wpisy z wybranym hashtagiem.
Obserwując treści możesz wchodzić w interakcje pod innymi wpisami lub obserwować co robi np. konkurencja, czy jakie treści tworzą Twoi użytkownicy.
Obserwuj dyskusje wygodniej
Niezależnie czy śledzisz dyskusje z hashtagiem bezpośrednio w Instagramie, narzędzia do monitoringu Internetu oferują więcej.
Monitorując dyskusje za pomocą Brand24 odnajdziesz ambasadorów marki i sprawdzisz, jaki zasięg generują dyskusje związane z Twoją branżą. Dodatkowo zbierasz dane, które pomogą Ci ocenić efekty Twojej komunikacji na Instagramie.
⇨ Zacznij obserwować dyskusje na swój temat
4. Zadbaj o swój styl – wyróżnij się!
Instagram to kanał, który cechuje się dużym zaangażowaniem. Użytkownicy trafiający na Twoją stronę bezpośrednio z Instagrama statystycznie spędzają na niej najwięcej czasu. To oznacza, że jest to wysokiej jakości ruch.
Atrakcyjne treści to element, który pozwoli Ci się wyróżnić. Pamiętaj, aby dobrać typy postów do własnych potrzeb – Twój cel wyznacza kierunek, nie na odwrót.
Przygotowaliśmy listę 3 pomysłów na rodzaje postów do Instagrama.
Pokaż backstage
Piękne zdjęcia nie oddają uroku Twojej marki od wewnątrz! Posty z backstage budują lojalność oraz są świetnym narzędziem do komunikowania wartości Twojej firmy. Pytasz jak u nas?
U nas bez zmian.
Cytaty
To format postów, który wywołuje duże zaangażowanie wśród fanów. Możesz przygotować serię #cytatdnia, a za pomocą edytora Pablo przygotujesz w błyskawiczny sposób kolejne posty.
Treści od użytkowników
User-generated content to taktyka na Instagramie, która mocno angażuje społeczność. Wykorzystanie treści od użytkowników buduje zaufanie wśród potencjalnych klientów oraz pokazuje, że Twoi odbiorcy są dla Ciebie szczególnie ważni.
User-generated content w praktyce
Treści, które udostępniają Twoi użytkownicy, klienci np. dzieląc się udanymi zakupami, czy robiąc zdjęcie to najlepsza wizytówka. Wykorzystanie tego typu treści w swojej komunikacji pozwoli Ci budować lojalność oraz budować zaangażowanie.
Niech Twoi odbiorcy staną się częścią Twojej komunikacji na Instagramie.
Oto przykład jak marka NYX wykorzystuje treści swoich klientów i fanów:
Możesz do tego celu monitorować dyskusje związane z hashtagami Twojej marki, czy akcji promocyjnej. Świetnym rozwiązaniem są narzędzia do monitoringu Internetu, gdzie oprócz wzmianek otrzymujesz dostęp do danych, jak np. liczba polubień, komentarzy, udostępnień.
Co więcej, za pomocą autorskiego widżetu Brand24 możesz osadzić opinie i wzmianki z Twoim hashtagiem na własnej stronie, tak jak to zrobił np. Katalog Marzeń podczas akcji #chcetoprzezyć– przeczytaj więcej.
Czytaj więcej: Ciekawi Cię, jak osadzić widżet na swojej stronie? To proste! Szczegóły opisaliśmy w tekście “Jak osadzić pozytywne opinie na Twojej stronie www”.