NGO, jako organizacje pozarządowe zorientowane na działania charytatywne, powinny skupiać swoje działania marketingowe m.in. wokół budowania świadomości w internecie. Niezależnie od tego, czy jesteś marketingowcem w nowo powstałej organizacji pozarządowej, czy takiej z wieloletnim stażem na rynku, social listening i monitorowanie marki w sieci powinny znaleźć się w twojej strategii.
Oto nasz plan:
Co to jest NGO?
NGO (ang. non-profit organization) to organizacje, które w swoich działaniach nie są nastawione na zysk. Dodatkowo nie stanowią elementu struktury państwa, stąd ich określanie jako “pozarządowych”. W języku polskim funkcjonuje kilka nazw, które je określają:
- organizacje pozarządowe,
- organizacje społeczne,
- NGO (skrót od ang. non-governmental organization),
- organizacje non-profit,
- trzeci sektor.
Główne potrzeby NGOsów + jak może w nich pomóc Brand24?
Wzmacnianie świadomości marki
Świadomość marki polega na rozpoznaniu jej odmienności i pokierowaniu działań komunikacyjnych oraz marketingowych tak, aby odbiorca automatycznie po usłyszeniu nazwy, miał z nią odpowiednie skojarzenia.
Dodatkowo świadomość marki:
- sprzyja budowaniu zaufania w oczach odbiorców;
- pomaga w zdobyciu lojalnych klientów;
- ułatwia budowanie i wzmacnianie relacji z klientami;
- podnosi wartość i konkurencyjność marki;
- zapewnia marce wiarygodność.
W przypadku organizacji pozarządowych zasady są podobne – jeżeli chcesz, żeby odbiorcy poświęcili swój czas i pieniądze na twoje działania charytatywne, musisz wzmocnić w nich poczucie tożsamości z celem i poczucie sprawczości. Brand24 oferuje kilka funkcji, które są wyjątkowo przydatne w kontekście budowania pozytywnego wizerunku twojego NGO:
Monitorowanie wzmianek
Monitorowanie marki powinno być nieodzowną częścią nie tylko Twojej strategii digital marketingowej, ale także zarządzania reputacją NGO.
Wiedza o tym, kto, co, gdzie i jak mówi o Twojej organizacji, jest najlepszą bronią na potencjalny kryzys w mediach społecznościowych, zwiększenie świadomości lub osiągnięcie dowolnego innego celu, jak sobie postawisz.
Śledzenie i analizowanie odpowiedniego zestawu danych pomaga w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji marketingowych. Ochrona reputacji organizacji, a ostatecznie – jej sukces, zależy od oparcia swoich działań na social listeningu.
Autorskie filtry
Jeżeli o Twojej organizacji w sieci mówi się dużo, tak jak na przykład o fundacji WOŚP, wyłapanie i prześledzenie wszystkich wzmianek może się okazać karkołomnym zadaniem. Brand24 oferuje wiele autorskich filtrów, które mają na celu ułatwienie przeglądania wzmianek i ich priorytetyzacji. Jest to również skuteczna funkcja w przypadku systematyzacji działań PR.
- Filtr sentymentu – pozwala ograniczyć wzmianki tylko do pozytywnych lub tylko negatywnych;
- Filtr ważności – pozwala ograniczyć wzmianki tylko do najważniejszych;
- Filtr źródła – pozwala ograniczyć wzmianki tylko do tych z wybranego źródła, np. blogi, Facebook;
- Influence Score – zobacz wzmianki z FB lub IG, które zawierają określone typy interakcji – polubienia, udostępnienia lub komentarze;
- Filtr liczby wizyt – będziesz mógł ograniczyć swoje wzmianki tylko do tych, które są większe niż, dokładnie lub mniej niż podana przez Ciebie liczba;
- Filtr tagów – pozwoli Ci filtrować wzmianki tylko według tych, które zostały przez Ciebie oznaczone danym tagiem;
- Filtr dat – wyświetla tylko nowe wpisy, które zostały dodane od ostatniej wizyty na platformie;
- Filtr odwiedzonych wzmianek – wybierz tylko te wzmianki, które już odwiedziłeś lub te, których jeszcze nie miałeś okazji przejrzeć.
Raporty mailowe
Raporty w Brand24 to codzienne lub cotygodniowe aktualizacje nowych wzmianek o Twoich słowach kluczowych. Są domyślnie włączone, ale możesz je łatwo wyłączyć lub dostosować do swoich potrzeb. Możesz także ustawić je dla swoich koleżanek i kolegów z zespołu. Są przydatne zwłaszcza w przypadku, gdy nie masz czasu codziennie sprawdzać nowych wzmianek w panelu i potrzebujesz szybkiego podsumowania tych, które w czasie twojej nieobecności wpłynęły do narzędzia.
Raporty PDF
Raporty PDF są bardzo przydatne, gdy trzeba przedstawić zebrane dane w sposób czytelny i przyjemny dla oka. Jako członek organizacji, możesz na bieżąco dostarczać swoim przełożonym takie zestawienia. To świetny sposób na szybkie zapoznanie się z danymi z monitoringu społecznościowego. Dodatkowo wszystkie raporty PDF można dostosować za pomocą różnych logo i kolorów.
Działania antykryzysowe
Monitoring sieci jest również przydatny w sytuacjach kryzysu marki. Organizacje charytatywne są często bardziej narażone na takie stan rzeczy ze względu na tematykę polityczną, społeczną lub religijną, której się podejmują.
Analogicznie do samego wzmacniania świadomości organizacji przydatne są tutaj funkcje narzędzia, takie jak:
- monitoring wzmianek
- monitoring hashtagów
- raporty mailowe
- Storm Alerts
Storm Alerts są dodatkową funkcją, która może się w takich sytuacjach okazać wyjątkowo przydatna. To natychmiastowe powiadomienia, które informują, gdy tylko liczba wzmianek lub zasięg w mediach społecznościowych zmieni się o wyznaczony przez Ciebie procent. Są domyślnie włączone, ale możesz je łatwo dezaktywować. Możesz również dostosować liczby do swoich potrzeb.
Pozyskiwanie partnerów i influencerów
Każda osoba, portal informacyjny czy firma, która niezależnie od organizacji wspomniała o niej w swoich treściach, jest warta podjęcia kroków związanych z nawiązaniem współpracy. Ze względu na charytatywny charakter działania NGO i często mały budżet na działania marketingowe, pozyskiwanie partnerów jest utrudnione. Jeżeli jednak organizacja bez własnego udziału pojawi się w artykule lub poście, istnieją znacznie większe szanse na rozwinięcie współpracy.
Monitorowanie marki
Jeżeli w internecie mówi się pozytywnie o organizacji lub jeżeli portale podzielające jej wartości pochwycą temat i niezależnie od marki udostępnią na jej temat treść w sieci – istnieje duży potencjał na pozyskanie współpracy z danym portalem. Alternatywnie – otrzymasz garść insightów na temat innych potencjalnych partnerów. Nie warto marnować żadnej wzmianki, która pojawia się w sieci – jako organizacje charytatywne, NGO muszą wychodzić przed szereg, aby zdobyć jak największą ilość darczyńców.
Monitorowanie hashtagów
Podobnie jak przy śledzeniu wzmianek o obszarze działania Twojego NGO w celu analizy rynku, monitoring hashtagów jest przydatny również do pozyskiwania partnerów. Możesz łatwo monitorować wzmianki w obszarze całego internetu i wybierać te źródła, które mają potencjalną wartość dla Twoich celów i dadzą Twojej organizacji największą wartość.
Autorskie filtry
W przypadku większych, ale też mniejszych organizacji warto skupić się na pozyskaniu współprac, które pozwolą zdobyć jak największy rozgłos. Brand24 przychodzi z pomocą dzięki swojemu autorskiemu filtrowi. Influence Score da Ci wgląd w to, które źródło lub autor ma w obrębie danego tematu największy wpływ w mediach społecznościowych, lub sieci – im wyższa liczba, tym bardziej popularne jest dane źródło! Możesz łatwo wybrać konkretną liczbę lub przesunąć pasek. Gdy wybierzesz 7, panel pokaże Ci wszystkie wzmianki pochodzące ze źródeł z Influence Score 7 i wyższym.
Zapobieganie dezinformacji
Zawsze istnieje zagrożenie, że ktoś przeoczy lub pomyli ważny fakt przy wzmiankach na temat twojej organizacji. Aby do tego nie dopuścić i zapobiec dezinformacji i niedopowiedzeniom w kontekście działań organizacji, warto stale monitorować, czy wzmianki, które Brand24 wyłapuje, są zgodne z faktycznym charakterem i działaniami Twojego NGO. Takie nadzorowanie wizerunku organizacji, ale też tematów, wokół których koncentrowane są jej działania, jest istotne zwłaszcza w przypadku tematów, które w społeczeństwie wzbudzają dyskusje i kontrowersje. Przez przeciwników organizowane są czasem w takich sytuacjach kampanie dezinformacyjne, które mają na celu m.in. polaryzację społeczeństwa poprzez narzucanie narracji wzbudzających poczucie zagrożenia, strachu, wzmacniające tezy antynaukowe czy antagonizowanie konkretnych osób, czy grup.
Monitorowanie wzmianek
Monitorowanie wzmianek w kontekście zapobiegania szerzenia dezinformacji jest kolejną przydatną funkcją w zakresie działań NGO. Oprócz frazy kluczowej związanej z Twoją organizacją, można poszerzyć analizę rynku o hashtagi i frazy kluczowe związane z obszarem działalności twojej organizacji. Przykładowo, jako organizacja wspomagająca ukraińskich uchodźców w Polsce, możesz monitorować hashtagi z tego zakresu, np.: #uchodźcywpolsce #wojnawukrainie #pomagamukrainie. Osoby przeciwne przyjmowaniu uchodźców w Polsce mogą wykorzystywać popularne hashtagi w celu trafienia ze swoimi przekonaniami do zwolenników danego celu. Jako organizacja o takich wartościach, Twój NGO może zgłaszać fałszywe treści lub dyskredytować takich użytkowników.
Ciekawostka: podczas wojny na Ukrainie, pracownicy Brand24 w ten sposób pomagali naszym sąsiadom – zapobiegając szerzeniu dezinformacji i propagandy rosyjskiej zakładając konto na Twitterze, na którym publikowaliśmy fałszywe treści udostępniane w sieci.
Czytaj więcej: Więcej o projekcie dowiesz się z artykułu “Fake newsy, boty i trolle – jak je rozpoznać i chronić się przed dezinformacją?“
Analiza źródeł ruchu
Najczęściej do analizy i monitorowania ruchu na stronie wykorzystuje się Google Analitics. Mimo że narzędzie to jest nieodzowne dla pracy każdego marketera, nie zawsze dostajemy od niego pełną analizę ruchu. Jest to jednak bardzo ważne, aby lepiej zrozumieć, skąd przychodzą twoi użytkownicy, np. po to, by móc zainwestować więcej czasu w promocję na tych kanałach.
Monitoring wzmianek
Zdarza się, że ktoś wspomni o marce bez podania linku, który umożliwiłby analizę źródeł ruchu, a co z tym idzie, w Analyticsie wyniki widnieją jako Organic i Direct.
Autorskie filtry
Jeżeli nie chcemy analizować wszystkich wyników w poszukiwaniu tego jednego, który mógł wygenerować duży ruch, z pomocą przychodzi nam filtr Influence Score, który pomaga wyodrębnić te wzmianki, które miały największy zasięg. Dzięki temu możesz rozpocząć śledztwo od przeglądania wyników, które miały największy potencjał do sprowadzenia na naszą stronę/portal/fanpage dużej liczby użytkowników.
Dlatego, gdy inne narzędzia analityczne zawodzą, z pomocą przychodzi Brand24.
Brand24 w Twoim NGO
Brand24 jest narzędziem dedykowanym monitoringowi mediów i jako takie jest przystosowane zarówno do potrzeb dużych firm, jednoosobowych działalności i różnego rodzaju organizacji, które chcą wiedzieć, co się o nich mówi w sieci. Organizacje pozarządowe wykorzystują narzędzie Brand24 w wielu obszarach swoich działań marketingowych, a to, do czego wykorzystasz je w swoim NGO, zależy tylko od Ciebie. A jeśli po przeczytaniu tego artykułu nadal nie będziesz wiedział, czego dokładnie oczekujesz po narzędziu, nasi konsultanci z chęcią udzielą Ci wskazówek podczas zakładania pierwszego i kolejnych projektów. Sprawdź, co Brand24 może zapewnić twojej organizacji.